Geld & Recht alle pijlers

Mag ik verhuizen?

17-08-2013 19:31 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben (nog) getrouwd (de scheiding verloopt heel traag...) en wil graag met de kinderen verhuizen (woon nu nog onder een dak met mijn soon to be ex). De echtgenoot vindt het geen goed idee. Weet iemand of ik zonder zijn toestemming mag verhuizen (een paar straten verderop)?

alvast dank voor jullie hulp!
Denk niet dat je toestemming nodig hebt van je komende ex-man, wel zullen jullie dus de lasten van twee huizen moeten kunnen opbrengen, het huidige huis en het huis waar je naar toe vertrekt, lukt dat twee huizen opbrengen (huur/hypotheek, energie verzekeringen etc.).
Het lijkt me (met mijn boerenverstand) wel. Maar is het niet logischer dat hij verhuist?
Natuurlijk mag je verhuizen lieverd. Jij hebt nergens toestemming voor nodig van je soon to be ex. (zolang je in NL blijft)

Als je het kan betalen, dan zeker doen. Dat maakt de scheiding een stuk makelijker denk ik.
Jij mag wel verhuizen. De kinderen op jouw nieuwe adres inschrijven zou niet moeten kunnen zonder zijn toestemming, al blijkt de realiteit soms anders.
Jij mag verhuizen maar bent OOK verantwoordelijk voor de helft van de kosten van het huis waar je ex in woont.

Kan je dat betalen ?
Daar zou ik als aanstaande ex-echtgenoot ook niet om zitten te springen, dubbele lasten.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 augustus 2013 @ 19:35:

Het lijkt me (met mijn boerenverstand) wel. Maar is het niet logischer dat hij verhuist?

Hoezo? Hij kan het huis misschien op één salaris wel betalen en TO niet, dus dan is het logisch dat TO verhuist.

En zou niet weten waarom ze dat niet zou mogen. Ze gaan toch scheiden? Dus is het logisch dat ze elders gaat wonen. En een paar straten verderop staat 'n co-ouderschap niet in de weg, dus wat zou het probleem kunnen zijn?
Hoe kom je erbij dat je toestemming nodig zou hebben om te verhuizen?

De kinderen zijn een ander verhaal. Als zij niet voorlopig aan jou zijn toegewezen, zou ik contact opnemen met je advocaat om dit aan te vragen. Het beste is natuurlijk met je ex afspraken over omgang/co-ouderschap te maken.
Ga in therapie!
quote:elninjoo schreef op 17 augustus 2013 @ 19:48:

[...]

Hoezo? Hij kan het huis misschien op één salaris wel betalen en TO niet, dus dan is het logisch dat TO verhuist.

En zou niet weten waarom ze dat niet zou mogen. Ze gaan toch scheiden? Dus is het logisch dat ze elders gaat wonen. En een paar straten verderop staat 'n co-ouderschap niet in de weg, dus wat zou het probleem kunnen zijn?Misschien kan TO het ook prima betalen. Ik dacht juist vanuit TO, met kinderen verhuizen is juist lastiger dan voor de vader alleen. Dus als het uit nood is zou ik zeggen: waarom gaat hij niet? Is ook minder ingrijpend voor de kinderen. Maar misschien wil ze wel graag verhuizen, daar heb ik nog geen antwoord op.
Natuurlijk mag je verhuizen.

Maar:

1. Je blijft verantwoordelijk voor de huur/kosten van je oude woning. Aldus: dubbele lasten.

2. Je kan niet zomaar je kinderen meenemen zonder overleg.
Het lijkt mij dat een vader ook in moet stemmen met een regeling als het om zijn kinderen gaat..

Andersom zou je ook niet willen dat de vader zomaar met de kinderen ergens anders gaat wonen.

Maar als jullie dit samen in goed overleg op kunnen lossen dan zal het geen probleem zijn. Lijkt me wel goed om een regeling officieel vast te laten leggen op papier.
Verhuizen mag. Sinds 1956 zijn getrouwde vrouwen handelingsbekwaam in Nederland. Dus je hebt het recht om zelfstandig een nieuw huur- of koopcontract aan te gaan.

Wel blijf je gehouden aan de contracten die je samen met je (soon-to-be)ex bent aangegaan. Ook ten aanzien van je kinderen ben je gehouden aan regels.
Verlies je dan niet je recht om weer terug te mogen verhuizen, mocht je dat willen? Lijkt me niet dat je zomaar je kinderen mee mag nemen. Stel dat het andersom gebeurt? Een vader heeft net zoveel recht als een moeder.
O, super veel dank voor jullie snelle reacties!!

De reden dat mijn echtgenoot niet wil dat ik verhuis is idd de dubbele lasten (al kunnen we dat betalen). Hij vindt het niet erg om voorlopig samen te blijven wonen. Ik wil verhuizen want mentaal trek ik het bijna niet meer. Maar ik ga natuurlijk niet weg zonder de kids..

Van de advocaat had ik al gehoord over de toestemming van de ex bij evt verhuizing na de scheiding. Vandaar dat ik vermoed dat hetzelfde ook nu geldt. Idd stel je voor als hij dat deed...!

Het ziet ernaar uit dat ik nog even moet blijven in dit huis...
quote:Maar ik ga natuurlijk niet weg zonder de kids..Is je ex niet bereid tot 'n co-ouderschap? Als je maar 'n paar straten verderop gaat wonen kun je makkelijk om de week switchen natuurlijk. En dan heeft hij ook zijn deel.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 augustus 2013 @ 19:52:Ik dacht juist vanuit TO, met kinderen verhuizen is juist lastiger dan voor de vader alleen.Vind je je aanname dat de moeder de kinderen 'krijgt' bij nader inzien ook niet erg voorbarig (of eigenlijk stereotyp)?
Als je wil gaan scheiden, zul je er ook op voorbereid moeten zijn dat je een deel van de tijd - bijvoorbeeld de helft - zonder de kinderen bent. De kinderen krijgen niet automatisch hun hoofdverblijf bij hun moeder; daar zullen jij en jouw aanstaande ex afspraken over moeten maken.
Ze mag hopen dat d'r ex de kinderen 50% van de tijd wil, dan kan ze zelf ook weer 'n leven opbouwen.
quote:ericito schreef op 17 augustus 2013 @ 21:53:

[...]

Vind je je aanname dat de moeder de kinderen 'krijgt' bij nader inzien ook niet erg voorbarig (of eigenlijk stereotyp)?Waarom moet je dat er nu weer bij slepen? Ik zeg helemaal niets over wie de kinderen moeten 'krijgen'. Moeder wil samen met de kinderen verhuizen, ik vraag me af of het dan niet beter is voor de kinderen dat vader verhuist zodat de kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. TO geeft zelf aan dat ze nergens heen gaat zonder de kinderen, inhoudelijk ging ik daar verder niet op in.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 augustus 2013 @ 22:10:

[...]

Waarom moet je dat er nu weer bij slepen? Ik zeg helemaal niets over wie de kinderen moeten 'krijgen'. Moeder wil samen met de kinderen verhuizen, ik vraag me af of het dan niet beter is voor de kinderen dat vader verhuist zodat de kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. TO geeft zelf aan dat ze nergens heen gaat zonder de kinderen, inhoudelijk ging ik daar verder niet op in.Als de vader de kinderen ook wil dan verblijven ze alsnog 50% in hun oude huis.
To, je hoeft echt niet verplicht bij je as ex te blijven wonen. Die toestemming voor verhuizing gaat over een verhuizing waarbij de afstand invloed heeft op de omgang tussen de andere ouder en de kinderen. Als jij maar een paar straten verderop gaat wonen kan je ex je dit in redelijkheid niet weigeren. Na de scheiding zullen jullie tenslotte ook apart gaan wonen. Het gaat in jullie geval ook niet echt om die toestemming, maar om het kennelijke ontbreken van voorlopige voorzieningen.

Zoals de term al aangeeft kun je middels voorlopige voorzieningen tijdelijk een aantal zaken vastleggen, zoals wie in het huis blijft wonen en hoe jullie de zorg voor jullie kinderen verdelen tot jullie scheiding definitief is.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 17 augustus 2013 @ 22:10:

Waarom moet je dat er nu weer bij slepen? Ik zeg helemaal niets over wie de kinderen moeten 'krijgen'. Moeder wil samen met de kinderen verhuizen, ik vraag me af of het dan niet beter is voor de kinderen dat vader verhuist zodat de kinderen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven. TO geeft zelf aan dat ze nergens heen gaat zonder de kinderen, inhoudelijk ging ik daar verder niet op in.Jij bent degene die aanneemt dat vader wel alleen zou verhuizen, dat zie ik moeder niet schrijven. Is ook niet realistisch, zelfs bij een klassieke bezoekregeling verhuizen de kinderen voor een deel van de tijd met vader mee.
als geld het probleem niet is, waarom huren/kopen u en uw man niet ieder een flatje voor zichzelf. de kinderen blijven wonen in de huidige woning en u en uw man wonen daar om de week bij in.

lijkt me de ideale oplossing
"Al kunnen we dat betalen" ... Er is geen "jullie" meer. De vraag is of jij dubbele lasten kan betalen.

Je kan best verhuizen, vraag voorlopige voorzieningen aan bij de rechter wat betreft de toewijzing van het huis en van de kinderen. Dan kan je ex ook zijn wensen kenbaar maken en zijn eisen indienen en volgt een bindende uitspraak. Uiteraard is het beter als je er zelf met je ex uit kan komen, maar als hij er niet over wil praten kun je het dus afdwingen. Heb je dit niet aan je advocaat gevraagd?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven