Geld & Recht alle pijlers

Mag KPN dit doen?

22-04-2011 21:45 66 berichten
Eergisteren kreeg ik een brief van een deurwaarderskantoor. Ik moet bijna 500 euro betalen aan KPN.

Ik schrok me natuurlijk wezenloos want ik kon me niet herinneren dat ik daar een rekening van heb laten liggen.

Vandaag gebeld en de deurwaarder heeft de specificatie per e-mail toegestuurd en wat schetst mijn verbazing.

Ik had in januari en februari 2x 30 euro moeten betalen en zij hadden dat niet van mijn rekening kunnen incasseren, wat zou kunnen omdat ik in het buitenland woon en regelmatig geld overmaak naar Nederland. Ik lag van november tot februari in het ziekenhuis dus dat zal ik wel niet gedaan hebben. Nu heeft in die periode mijn zoon mijn financiën geregeld en ik weet zo goed als zeker dat hij dit goed gedaan heeft. Alles in mappen gestopt en betaald. Nu heb ik het nagekeken en ik kom nergens herinneringen en aanmaningen tegen. Nog geen probleem zou je zeggen en ok dan betaal ik die deurwaarderskosten wel.

Maar ik bekijk de specificatie en daar staat een boete op van 350 euro wegens voortijdige opzegging van mijn abonnement en ik heb dus never nooit niet mijn abonnement opgezegd. Nu snap ik dat Kpn mijn abonnement opzegd, hoe lullig ook gezien de omstandigheden maar daar kunnen ze mij toch geen boete voor geven?

Ik zou een maandag de deurwaarder terugbellen maar wil wel weten wat mijn rechten en plichten zijn en beslagen ten ijs komen.

Wie kan mij hierin raad geven, adviseren of ervaringen delen.
Alle reacties Link kopieren
niet panieken, alleen een gerechtsdeurwaarder kan met dwang iets doen. Schriftelijk bezwaar maken de situatie uitleggen, aangetekend opsturen en die 60 euro dokken. Dan zullen ze het laten zitten want dit zullen ze niet laten voorkomen. Laat je niet intimideren door zo'n deurwaarder, die kan je niks maken
die 350 euro is ws geen boute,maar het afkopen van je (resterende) abbonnement.dit doet kpn zodat ze geen verlies maken op de verschafte telefoon.dit mag, staat in de alg.voorwaarden die je getekend hebt bij het afsluiten van je abbonnement.
En dinsdag heb je meer kans dat ie opneemt
Wat een spelfouten in mijn post, kan niet wijzigen op mobiel nu
Patricia heeft gelijk. Door omstandigheden heb ik dit ook gehad. En het mooiste is dat je je hele abonnement in 1 keer moet betalen (dus als je nog 15 maanden vast zit aan het abbonnement dan moet je al die maanden nu betalen) maar dat je er niets voor krijgt. Ja, een aantekening waardoor het maar de vraag is of je een nieuw mobiel abonnement af kan sluiten want je staat al door het minste of geringste te boek als wanbetaler. Maar het is dus ook nog eens zo dat je nu niet nog gebruik kan maken van je abonnement (wat je dus al betaald hebt). Dat ben je kwijt.
Patricia, het staat echt bij boete. Daaronder staat een kopje "afkopen" en daar staat niets bij. En ik heb mijn abonnement toch niet opgezegd?

Emaille, ja dinsdag is een beter plan.

Meds dat ga ik proberen, thanks
KPN kennende zullen de herinneringen wel als sms verstuurd zijn. Vooral als het om een mobiel abonnement gaat.
Meds, moet ik het dan naar KPN sturen of naar de deurwaarder? Of beter naar allebei?

Patricia, ik heb het abonnement van mijn ex overgenomen dus (stom) de algemene voorwaarden niet gelezen. Zij konden niet incasseren van mijn rekening, maar ik kan dus echt nergens een aanmaning o.i.d. terugvinden. Nu kan ik dat niet bewijzen en wil dus best de deurwaarder betalen maar die 350 euro vind ik te gek.
Nope Peppermint, zeker geen sms gehad.
quote:prada schreef op 22 april 2011 @ 21:59:

Patricia, het staat echt bij boete. Daaronder staat een kopje "afkopen" en daar staat niets bij. En ik heb mijn abonnement toch niet opgezegd?

Emaille, ja dinsdag is een beter plan.

Meds dat ga ik proberen, thanksAls jij in gebreke blijft (niet betaald) mag KPN het abonnement beëindigen en dan worden de resterende maanden van het abonnement afgekocht, wat inhoudt dat jij die moet betalen, omdat je voor dat geld een telefoon hebt 'gehad' (die betaal je uiteindelijk zelf). Kijk de voorwaarden er maar op na.
naar KPN en een afschrift naar de deurwaarder. Niet bellen, alles op schrift doen.
Ga ik zeker doen Meds
Het staat in de Algeme Voorwaarden (staat op de site)

2:5 Niet tijdige betaling

1 I ndien de Contractant van een Abonnement de door hem verschuldigde vergoedingen niet binnen de in

artikel 2:4, vijfde lid, bedoelde termijn heeft betaald of indien de automatische incasso niet is geslaagd, is hij

zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.

2 Vanaf de datum waarop de Contractant in verzuim verkeert, is KPN gerechtigd de wettelijke rente en de

redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte in rekening te brengen. Daaronder wordt in ieder

geval verstaan buitengerechtelijke kosten (waaronder door KPN zelf te maken kosten voor het aanmanen van

Contractant en overige administratieve kosten) die in redelijkheid zijn gemaakt en die qua hoogte redelijk zijn

in verhouding tot de openstaande vordering.



3 I ndien de Contractant ook binnen een door KPN gestelde nadere termijn niet heeft betaald is KPN gerechtigd

haar dienstverlening aan Contractant conform artikel 1:13 op te schorten of de overeenkomst te ontbinden.

2:7 Duur van de overeenkomst voor een Abonnement

1 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen wordt de overeenkomst voor een Abonnement of Dienst

aangegaan voor een minimumduur, die is vastgelegd in de overeenkomst. Na afloop van deze minimumduur

wordt de overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

2 I ndien het voor een Aanvullende Dienst noodzakelijk is dat tevens een andere Dienst wordt afgenomen, wordt

de minimumduur van deze andere Dienst door het afnemen van de Aanvullende Dienst verlengd tot het einde

van de minimumduur van die Aanvullende Dienst. Na afloop van die minimumduur eindigt de Aanvullende

Dienst in ieder geval op het moment waarop de andere (daarvoor noodzakelijke) Dienst eindigt.

3 Onverminderd het bepaalde in het tweede lid kan een Dienst tegen en na het verstrijken van de minimumduur

daarvan, door elk der partijen worden opgezegd. Opzegging dient schriftelijk te geschieden, met

inachtneming van een opzegtermijn van drie Maanden, tenzij KPN een andere wijze van opzegging bekend

heeft gemaakt. Voor Consumenten is de opzegtermijn één Maand.

4 De overeenkomst eindigt indien alle Diensten die bij het Abonnement horen zijn beëindigd.

5 Opzegging van een Dienst tijdens de minimumduur daarvan is alleen mogelijk indien de Contractant tijdens

die minimumduur is overleden, dan wel in de situaties en onder de voorwaarden als bedoeld in de artikelen

1:6 en 1:16.

6 Zowel de Contractant als KPN kan de overeenkomst voor een Abonnement geheel of gedeeltelijk ontbinden

indien de andere partij tekortschiet in de nakoming van één of meer van haar verplichtingen, voor zover

dit tekortschieten ontbinding rechtvaardigt. Indien nakoming nog mogelijk is zal eerst een schriftelijke

aanmaning moeten worden gezonden, behoudens in de gevallen bedoeld in artikel 1:13, tweede lid en

behoudens in het geval er reeds een herinnering als bedoeld in artikel 2:5, derde lid is gezonden. Ontbinding

door KPN is tevens mogelijk in geval van faillissement, surséance van betaling, wettelijke schuldsanering of

onder curatele stelling van de Contractant. KPN kan in laatstgenoemde gevallen op verzoek van de curator of

bewindvoerder besluiten de overeenkomst toch in stand te houden indien daarbij voldoende zekerheid wordt

gesteld overeenkomstig artikel 2:6.

7 I ndien KPN de overeenkomst tijdens de toepasselijke minimumduur ontbindt op grond van het vorige lid, blijft

de Contractant verplicht de in artikel 1:12 bedoelde periodieke vergoedingen voor de door hem afgenomen

Diensten over de nog resterende periode van de minimumduur te voldoen.

8 Beëindiging van een overeenkomst anders dan op grond van het bepaalde in de Algemene Voorwaarden

is slechts mogelijk indien beide partijen daarmee instemmen. Aan een instemming kunnen door KPN

voorwaarden worden verbonden.

9 Bij beëindiging van de overeenkomst, ongeacht de grond daarvoor, vervalt iedere aanspraak van de

Contractant op eventueel resterende tegoeden, zoals bundeltegoeden.
Pas van kpn een herinnering van kpn gehad. Bij mij kwam 2x per sms, 1x per brief en 1x per mail. Sterk dat t bij jou gelijk de deurwaarder komt
Ik weet het MEFS, daarom wil ik ook wel de deurwaarder betalen, maar echt echt echt waar ik kom nergens een herinnering of aanmaning tegen. Ik lag in die tijd dus in het ziekenhuis en zoon regelde de geldzaken maar die is nog punctueler als mij. Ik woon in het buitenland maar kan me niet voorstellen dat ze daar geen herinnering naar toe sturen. Mijn rekeningen daarvoor kreeg ik inderdaad per sms en betaalde ik ook direct. Nu was in een periode dat ik in het ziekenhuis lag mijn Sim kaart kapot gegaan dus belde ik met mijn Belgische abonnement. Daarna een nieuwe Simkaart gehaald maar als hun dan een sms gestuurd zouden hebben had ik die toch moeten zien toen mijn telefoon het weer deed?
[quote]prada schreef op 22 april 2011 @ 21:59:

Dat is wel apart ja, je zou zeggen dat het afkopen betreft. Dan weet ik het ook niet, succes met bellen dinsdag!

Of liever, alles aangetekend versturen! O nee, ook geen goed plan nu ik het zo bedenk. KPN zelf reageert echt superslecht per post. Bellen of via het contactformulier op de site. Daar reageren ze wel supersnel op (Ik werk bij een rechtswinkel, heb echt veel met kpn te maken gehad uit die hoofde) En dan de deurwaarder aangetekend versturen.
ik hoop dat je het kan regelen. Ik ben zeer onntevreden over kpn. Ik heb mijn abo opgezegd. Ze hebben een veel te hoog bedrag afgesch reven. Omdat t de laatste betaling is, kan ik niet meer mijn rekening op mijn kpn zien. Ik heb het vermoeden dat ze te veel afgeschreven hebben, maar ik kan het niet zien. Ik heb wel een mail ontvangen, waar ze aangeven dat ik een eindafrekening krijg, waar mij kosten boven de bundel afgeschreven zullen worden. Ik heb in deze twee jaar nooit buiten de bundel gebeld. Het lijkt me sterk als ik in de zomer nog moet betalen, en dat zal zeker gebeuren als ik in het buitenland ben.
Een sms die niet aan komt blijft nog een tijdje "rondzweven" maar niet oneindig. Ik geloof een dag of 4 of 5. Dus het ligt er maar net aan hoe snel je een nieuwe simkaart hebt gekocht. En hebben ze wel een juist emailadres van je? Want ze sturen soms ook aanmaningen via mail.

En dan de boete: misschien staat er in jouw contract dat de boete minimaal zo hoog is als het resterende bedrag van je abonnement? Ze weten het allemaal zo mooi in te pakken.

Mefs, volgens mij rekent KPN ook nog "opzegkosten". Die komen ook boven op je bundel en kunnen wel ronde de 25 euro liggen. Belachelijk!
Ik zit bij Hi (ook van KPN) en ik betaal altijd ... ik ben 1 keer te laat geweest en kreeg gelijk 2 herinnering smsjes.

Zelf werk ik bij KPN en wij krijgen dagelijks te horen dat klanten nooit herinneringen krijgen. Lijkt me toch sterk. Als je al die klanten moet geloven zou KPN nooit herinneringen sturen.

Soms worden ze per post gestuurd, soms per e-mail en soms per sms.

En ja, KPN mag je een boete geven. Je gaat nl. een contract aan waarin jij verplichtingen hebt en KPN. Als jij je verplichtingen niet nakomt (niet tijdig betalen) en dat duurt te lang, dan mag KPN je abonnement beëindigen (slopen) (en dat gebeurt echt niet binnen 3 weken hoor). Als je dan nog vast zit aan een contract krijg je inderdaad de resterende termijn in rekening gebracht.
quote:kaetje schreef op 23 april 2011 @ 06:56:

Een sms die niet aan komt blijft nog een tijdje "rondzweven" maar niet oneindig. Ik geloof een dag of 4 of 5. Dus het ligt er maar net aan hoe snel je een nieuwe simkaart hebt gekocht. En hebben ze wel een juist emailadres van je? Want ze sturen soms ook aanmaningen via mail.

En dan de boete: misschien staat er in jouw contract dat de boete minimaal zo hoog is als het resterende bedrag van je abonnement? Ze weten het allemaal zo mooi in te pakken.

Mefs, volgens mij rekent KPN ook nog "opzegkosten". Die komen ook boven op je bundel en kunnen wel ronde de 25 euro liggen. Belachelijk!

Hoezo belachelijk? Dat zijn allemaal zaken die je in de voorwaarden kunt lezen. Als jij die vervolgens niet leest is dat natuurlijk wel je eigen probleem.

Mensen zitten achteraf altijd te zeuren (als ze ermee te maken krijgen) terwijl ze wel een contract afsluiten en dus akkoord gaan met de voorwaarden (maar ze niet lezen)
Kaete, mijn contract was verlopen. Moet ik als nog betalen? Als t zo is, ga ik bij de consumentenbond.
Wat t raar is, is dat ik per 15 mei had opgezeged (aangegeven dat ik mijn abo niet verleng). KPN heeft zelf zonder overleg er 11 april van gemaakt. Ik heb van Ben een mail hierover ontvangen. Als ik een boete heb gekregen, kan ik bewijsen dat KPN voor mij besloten heeft.
Ik geloof niet dat de voorwaarden van KPN afwijken t.o.v. andere providers, ik heb zelf ook al eens overwogen om mijn abo voortijdig op te zeggen en moest dan ook de resterende maanden betalen, dus ik heb de contractsperiode maar gewoon volgemaakt, anders zou ik ook mijn beltegoed ook kwijtraken.
quote:MEFS schreef op 23 april 2011 @ 08:42:

Kaete, mijn contract was verlopen. Moet ik als nog betalen? Als t zo is, ga ik bij de consumentenbond.Ik werk niet op mobiel maar wat bedoel je met dat je contract was verlopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven