Geld & Recht alle pijlers

Marktplaats

13-06-2016 21:27 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen,

Zijn er hier toevallig juristen? Ik heb afgelopen zaterdag mijn macbook verkocht, hij heeft het geld via internet bankieren overgemaakt en ik mocht alles zien wel heb ik de hele overeenkomst opgenomen (want je weet maar nooit). Nou omdat het weekend was moest ik wachten tot maandag. Om 4 uur had ik nog niks binnen, dus ik bel hem op en hij vertelde mij dat er iets fouts gegaan was en dat het vanavond gaat stuurde en verzekerde mij ervan dat hij niet zo iemand is en geen spelletjes speelt. Dus nu half 10 en ik heb nog niks. Ik kan zo ook niet rustig zitten en bel hem op, hij ging 2 keer af en daarna sloot de verbinding. De tweede keer ging hij direct door naar voicemail. Ik ben dus gewoon gescammed. Nu is dus mijn vraag, ik heb het allemaal opgenomen heb ik hier juridische vastheid mee en kan ik hiermee naar een advocaat of iets. Ik ben normaal erg oplettend maar er spelen gewoon een hoop dingen in mijn leven nu waarbij ik foutjes over het hoofd zie (let aub niet op spellings fouten ben onwijs boos en nerveus nu). Ik word steeds maar teleurgesteld door mensen.

Hoop dat iemand mij hier kan helpen en advies kan geven :(
Hij heeft het Macbook dus al? Zijn deel van de ovk is hij nog niet nagekomen dan. Je kan dat nog wel vorderen, maar dan is het wel essentieel dat je weet hoe hij heet en waar je hem kan vinden. Je bericht klinkt alsof dat lastig is, klopt dat?
Ja hij heeft inderdaad mijn macbook al. Door alle stress vergeet ik heel snel dingen en namen is iets waar ik niet goed in ben en dat weet ik inderdaad dus ook niet. Voel mij nu zo dom.
Nooit je spullen meegeven zonder dat jij het op je bankrekening ziet. Is inderdaad niet slim. En je kan de politie bellen maar heb je zijn adres? Bankgegevens. Echte naam?
Heb je niets meer waaruit zijn gegevens kunnen blijken? Wat heb je precies opgenomen, heb je hem gefilmd? Kun je hem mailen met het dreigement dat je het filmpje op Facebook gooit als hij niet betaalt? Een lokadvertentie plaatsen onder een andere naam in de hoop dat hij nogmaals reageert? Ook al is dat niet netjes, hij is een grens overgegaan die dat rechtvaardigt vind ik. Daar zou ik dan niet mee zitten.
Als hij het vanavond heeft overgemaakt dan kan het dat het pas morgen op je rekening staat. Alleen als je beide bij de zelfde bank zit staat het er direct op. Anders kan het een dag duren. Ik zal voor je duimen dat het morgen alsnog op je rekening staat
Ik vind het inderdaad niet bepaald slim om niet eerst de betaling af te wachten, en dat is nog zacht uitgedrukt. Zeker met zoiets duurs, dat geef je toch niet zomaar mee? Wat weet je van hem?
Ik ben de gewoon de klos. Ik ga wel aangifte doen, maar denk niet dat er veel uitkomt. In het opgenomen gesprek kan je net niet duidelijk horen wat zijn naam is. Kans is nihil dat hij het gaat overmaken. Waar is die ramadan voor als je toch slechte dingen gaat doen pfff. Boos op hem en mezelf.
Een overschrijving via internetbankieren gaat toch niet direct? Als hij het pas vandaag overgemaakt heeft, kan je dat er niet vandaag al op hebben. Ik zou dus nog even afwachten.

Verder is het niet slim om al iets mee te geven dat nog niet betaald is. Als ik al iets overmaak bij mensen thuis, laat ik dat zien, laat ik de gegevens controleren en laat ik zien dat ik het ook echt overmaak.

Of je met die opname wat kan, weet ik niet. Het wordt dan toch ook zijn woord tegen dat van jou. Als hij zegt dat hij betaald heeft, moet jij bewijzen dat dat niet zo is. Hoe doe je dat als hij zegt contant betaald te hebben? Of zegt hij in die opname dat hij het gaat overmaken? Het hangt er denk ik vanaf wat je precies hebt opgenomen allemaal.

Maar goed, ik zou nog even afwachten of het geld er morgen is.
Als je alles mocht zoen kon je ook zien op welke naam de bankrekening stond waarmee hij het bedrag overmaakte?
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 13 juni 2016 @ 21:49:

Een overschrijving via internetbankieren gaat toch niet direct? Als hij het pas vandaag overgemaakt heeft, kan je dat er niet vandaag al op hebben. Ik zou dus nog even afwachten.

Verder is het niet slim om al iets mee te geven dat nog niet betaald is. Als ik al iets overmaak bij mensen thuis, laat ik dat zien, laat ik de gegevens controleren en laat ik zien dat ik het ook echt overmaak.

Of je met die opname wat kan, weet ik niet. Het wordt dan toch ook zijn woord tegen dat van jou. Als hij zegt dat hij betaald heeft, moet jij bewijzen dat dat niet zo is. Hoe doe je dat als hij zegt contant betaald te hebben? Of zegt hij in die opname dat hij het gaat overmaken? Het hangt er denk ik vanaf wat je precies hebt opgenomen allemaal.

Maar goed, ik zou nog even afwachten of het geld er morgen is.Zoals ik het lees wacht TO al 2 hele dagen op haar geld.
Ik heb ook een keer aangifte gedaan voor een marktplaats ding en de politie vertelde mij dat de kans vrijwel nihil is dat je ooit je geld terugkrijgt
Ik wacht inderdaad al 2 dagen, maar dat kwam natuurlijk door het weekend. Hij had vanmiddag zelf toegegeven dat de transactie mislukt was. Ik weet nog duidelijk dat ik op zijn mobiel al de juiste gegevens zag voor het overmaken van het bedrag en had ook gezien dat het is afgeschreven dit staat overigens ook in de opname dat hij gaat bankieren, mijn gegevens nog controleert want hij wou geen problemen en ik had nog een dubbele check gedaan of alles klopte. Vaak bankier ik met mijn moeder op de zaterdag en krijg ik het gelijk op mijn rekening, maar ik wist niet dat als je een overschrijving doet NA 15:00 dat het pas de eerst volgende werkdag erop komt. Waarschijnlijk had hij niet genoeg op zijn rekening dat het uiteindelijk geannuleerd is. Hij zit ook bij dezelfde bank als ik dus als hij het vandaag overschrijft krijg ik het ook gelijk vandaag. Ik vind het gewoon heel raar dat als ik hem bel ik gelijk overgeschakeld wordt naar voicemail.
Ach jeetje wat naar. Dit is een hele bekende manier om je op te lichten maar het is een hele zure en dure les voor jou zeg.

Zou toch maar morgen eens contact opnemen met de politie om te kijken of ze er iets mee kunnen maar ik vrees ervoor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:Goede-Fee schreef op 13 juni 2016 @ 21:53:

[...]

Zoals ik het lees wacht TO al 2 hele dagen op haar geld.later staat er dat er wat is misgegaan met die overschrijving en dat hij het vandaag nogmaals heeft overgemaakt.

En ook bij dezelfde bank heb ik weleens dat het een dag later pas erop staat. Van eigen rekening gaat direct, maar van andere rekening heeft hier soms wel en soms geen vertraging.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 13 juni 2016 @ 21:49:

Maar goed, ik zou nog even afwachten of het geld er morgen is.

echt wel dat het er dezelfde dag opstaat.. Hooguit de volgende dag. maar als het dezelfde bank is staat het er direct op..

Ik snap niet zo goed dat TO die Mac al mee heeft gegeven voordat het geld erop stond..
quote:sanpanda schreef op 13 juni 2016 @ 22:02:

Ik wacht inderdaad al 2 dagen, maar dat kwam natuurlijk door het weekend. Hij had vanmiddag zelf toegegeven dat de transactie mislukt was. Ik weet nog duidelijk dat ik op zijn mobiel al de juiste gegevens zag voor het overmaken van het bedrag en had ook gezien dat het is afgeschreven dit staat overigens ook in de opname dat hij gaat bankieren, mijn gegevens nog controleert want hij wou geen problemen en ik had nog een dubbele check gedaan of alles klopte. Vaak bankier ik met mijn moeder op de zaterdag en krijg ik het gelijk op mijn rekening, maar ik wist niet dat als je een overschrijving doet NA 15:00 dat het pas de eerst volgende werkdag erop komt. Waarschijnlijk had hij niet genoeg op zijn rekening dat het uiteindelijk geannuleerd is. Hij zit ook bij dezelfde bank als ik dus als hij het vandaag overschrijft krijg ik het ook gelijk vandaag. Ik vind het gewoon heel raar dat als ik hem bel ik gelijk overgeschakeld wordt naar voicemail.

misschien zat hij op werk oid..

heb je zijn nummer gecontroleerd op die website van opgelicht op internet ? Kan ook via de site van politie..
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 13 juni 2016 @ 22:11:

[...]

later staat er dat er wat is misgegaan met die overschrijving en dat hij het vandaag nogmaals heeft overgemaakt.

En ook bij dezelfde bank heb ik weleens dat het een dag later pas erop staat. Van eigen rekening gaat direct, maar van andere rekening heeft hier soms wel en soms geen vertraging.Ze schrijft net zelf ook dat ze al 2 dagen wacht. En ook als is het weekend het had er al moeten zijn.
@IBlopviva ja inderdaad een zure and dure les :( Ik ben vaak teleurgesteld in mensen en dan denk je misschien ben ik een stukje wijzer, maar je blijft maar leren van mensen en telkens verbaast mij dit.

@Bree_van_de_Kamp Nee hij zou het overmaken vanavond maar dat is dus niet gebeurd.
quote:poldervrouw schreef op 13 juni 2016 @ 22:15:

[...]

misschien zat hij op werk oid..

heb je zijn nummer gecontroleerd op die website van opgelicht op internet ? Kan ook via de site van politie..Zojuist gecontroleerd maar er zijn geen meldingen :(
quote:poldervrouw schreef op 13 juni 2016 @ 22:14:

[...]

echt wel dat het er dezelfde dag opstaat.. Hooguit de volgende dag. maar als het dezelfde bank is staat het er direct op..

Ik snap niet zo goed dat TO die Mac al mee heeft gegeven voordat het geld erop stond..

Nope, als er in het weekend geld van 2 verschillende banken overgemaakt wordt verwerken ze dat maandagmiddag.

Het kan dus zijn dat het alsnog komt maar ook dat je opgelicht bent. En daar doet de politie niets aan, geen prioriteit.
quote:sanpanda schreef op 13 juni 2016 @ 22:02:

Het klopt ook niet helemaal wat hij zegt en dat laatste maakt natuurlijk er niet beter op.

Ik hoop voor je dat het er morgen voor de middag wel op staat. Zo niet probeer te bellen en vraag zijn rekeningnummer ( met het smoesjes dat de bank dat wil hebben voor onderzoek naar de verdwenen betaling). Denk niet dat je die krijgt maar je weet maar nooit.
quote:Goede-Fee schreef op 13 juni 2016 @ 22:19:

[...]

Het klopt ook niet helemaal wat hij zegt en dat laatste maakt natuurlijk er niet beter op.

Ik hoop voor je dat het er morgen voor de middag wel op staat. Zo niet probeer te bellen en vraag zijn rekeningnummer ( met het smoesjes dat de bank dat wil hebben voor onderzoek naar de verdwenen betaling). Denk niet dat je die krijgt maar je weet maar nooit.Ik ga me best doen, vraag ook wel aan een vriendin of zij wilt bellen om zo zijn naam te achterhalen. Ik hoop inderdaad ook dat het er morgen of toch vanavond er nog op komt te staan :c maar ben bang van niet.
hoe dan ook sneu TO.. Ik hoop voor je dat het nog goed komt.
quote:sanpanda schreef op 13 juni 2016 @ 22:18:

[...]

Zojuist gecontroleerd maar er zijn geen meldingen :(

Op zich vind ik dit juist wel bemoedigend.

TO, ik begrijp het toch goed dat de koper aan je deur is geweest? Hij heeft via internetbankieren dat geld zogezegd naar jou overgemaakt? Dat heb jij gezien?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven