Geld & Recht alle pijlers

Melding AMK?

04-06-2012 17:22 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van me is een tijd geleden gescheiden. Zijn ex is sinds de scheiding min of meer ontspoort (volgens anderen heeft ze bordeline) en neemt hierin hun kindje mee. Door haar psychische problemen gaat het steeds slechter met hun kindje, en ik vind het zo zielig voor hem.. In een ander topic werd me aangeraden een melding te doen bij het amk (algemeen meldpunt kindermishandeling), maar nu ik op de website daarvan kijk, is deze situatie toch niet echt waar dat voor bedoeld is. Het amk is er om meldingen te doen van echt kindermishandeling, maar die moeder mishandeld haar kind niet echt, of ja, niet bewust. Ze heeft echt het beste met haar kind voor, maar ziet niet dat haar gedrag juist het tegenovergestelde van dat is. Op de site van het amk staan omschrijvingen van kindermishandeling, en dit past er niet bij. Eigenlijk heeft alleen die moeder (psychische) hulp nodig, en ik weet niet of het amk daar iets mee kan? Daarbij heb ik sommige dingen enkel van horen zeggen, en van de dingen die ik wel zelf meemaak heb ik geen bewijs. Kan het amk daar wel iets mee? Oftewel: moet ik een melding maken bij het amk, of is er een andere instelling die hier meer geschikt voor is? En kan zo'n instelling wel iets met mijn verhaal als ik hier 0 bewijs voor heb?
Waarom zou je het uberhaupt willen als buitenstaander die geen idee heeft van alle ins en outs, terwijl de vader (die hopelijk wel bij machte is en alles uit de 1e hand heeft) dat zelf prima zou kunnen doen als dat nodig is?
Je kunt ook het amk bellen voor een adviesgesprek, ipv voor een melding. Dit kan vrijblijvend en anoniem.
Op welke manieren zie je dat het slechter gaat met het kindje?

Bij twijfel zou ik overigens gewoon bellen met het AMK. Zij kunnen je vertellen of ze er iets mee kunnen of niet.

Ook zou je je vriend kunnen opperen eens met de huisarts van zijn kind te gaan praten, zodat hij zijn zorgen kan uitspreken en advies kan vragen.
Ik denk dat het eraan ligt wat voor soort dingen die moeder doet bij haar kind. Op zich is het volgens mij geen probleem als je geen concreet bewijs hebt, het mogen volgens mij ook vermoedens van kindermishandeling zijn. Je kan volgens mij ook gewoon bellen voor advies, misschien zeggen ze dan dat ze er niet zoveel mee kunnen of juist wel. Ik zou het misschien wel eerst met die vriend bespreken voordat je tot zoiets over gaat want het AMK is niet iets waar je als gezin zomaar weer vanaf komt.
Waarom grijpt jouw vriend niet in? Het is toch zijn kind?
quote:wittegeit schreef op 04 juni 2012 @ 17:24:

Waarom zou je het uberhaupt willen als buitenstaander die geen idee heeft van alle ins en outs, terwijl de vader (die hopelijk wel bij machte is en alles uit de 1e hand heeft) dat zelf prima zou kunnen doen als dat nodig is?tja en dit is precies de reden waarom er zoveel kinderen in een slechte situatie blijven, omdat veel mensen het idee hebben dat ze -ondanks sterkte signalen - de situatie niet goed kunnen overzien. En voor de zekerheid dan maar niets doen..
Maar ze heeft toch contact met die vriend? AMK melding raakt hem ook dus alleen daarom al vraag ik me af waarom TO om hem heen wil en zoiets drastisch als AMK wil doen.
Het is advies en meldpunt kindermishandeling he! Niet algemeen maar dus ook voor advies!
ik zou bellen voor een advies gesprek. Ik vermoed zomaar dat het AMK het schaart onder psychische of emotionele mishandeling.

Een kind heeft niet gevraagd om deze situatie.
juist wél AMK bellen.. die onderzoeken de melding en die kunnen dan de juiste instantie inschakelen.

In eigen familiekring ervaring.. daar werd betreffend kind niet fysiek mishandeld maar wel mentaal en pedagogisch..

Na wat vijven en zessen is ze uiteindelijk uit huis geplaatst en zit ze nu in een instelling die past bij haar behoeftes. Moeder mishandelde het kind niet bewust maar wist niet beter.. Door het AMK is het uiteindelijk, relatief gezien, goed gekomen..
Maar, er is toch gewoon een vader in the picture? Wat vindt hij ervan, TO?
quote:wittegeit schreef op 04 juni 2012 @ 17:24:

Waarom zou je het uberhaupt willen als buitenstaander die geen idee heeft van alle ins en outs, terwijl de vader (die hopelijk wel bij machte is en alles uit de 1e hand heeft) dat zelf prima zou kunnen doen als dat nodig is?

Vader is niet echt in de positie om er iets aan te doen, of weet niet wat hij kan doen. Hij vind het een erg drastische maatregel en is bang zijn kind zijn moeder te ontnemen.

Voor het hele verhaal kijk bij mijn andere topic:

Is er iets wat ik kan doen?
En wat vind hij ervan dat jij wel melding wil maken? Vind hij het dan niet erg dat hij zijn kind de moeder ontneemt? Of weet hij niet dat je dit plan hebt?

Ik zou gewooneen gesprek aanvragen.
Ik heb een poos terug na lang wikken en wegen het AMK ook gebeld.Beetje zelfde verhaal als TO schrijft.Alles uitgelegd en ze zijn het ook met mij eens.Alleen geven ze eerlijk toe dat ze zelf soms gefrustreerd raken van het feit dat zij NIETS tot weinig kunnen/mogen doen ivm de regels.Als er meerdere mensen bellen is het alleen maar beter!Dus gewoon bellen,maar denk dat je bedrogen uitkomt.

Gesprek met de rvdk gehad,ook zij zeggen hetzelfde.Ze staan veelal met de rug tegen de muur.

Dat de vader van het kind niet belt komt heel vaak voor om de omgangsregeling niet te frustreren,dat het te drastisch is of omdat ze ook denken dat ze niet gehoord worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven