Geld & Recht alle pijlers

Minimaal 12 maanden contract met kinderdagverblijf?

04-01-2010 16:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Voor onze zoon zijn we op zoek naar een kinderdagverblijf voor 3 dagen per week. Nu hebben we bericht gekregen dat er een plekje voor hem is, maar in het contract staat dat we voor minimaal 12 maanden moeten tekenen ZONDER dat er een opzegtermijn mogelijk is.

Wat nu als hij helemaal niet kan aarden op het kinderdagverblijf, of dat we niet tevreden zijn over de geboden zorg? Ik heb al gebeld en er is inderdaad aangegeven dat je pas na 12 maanden een opzegtermijn van 2 maanden hebt.

Hoe is dit bij jullie geregeld, is dit een normale gang van zaken? Alvast bedankt voor reacties en meedenken!
Ik vind dit een beetje gek en zou geloof ik op zoek gaan naar een dagverblijf waar dit niet zo is. Zoals je zelf terecht stelt, wat nou als het helemaal niet klikt? Ik zou dat risico niet willen lopen.
Dan zou ik een ander kinderdagverblijf kiezen. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. In een jaar kan zó veel gebeuren: je kunt je baan kwijtraken, een andere baan vinden met andere uren, gaan verhuizen en ja, je kind kan het er verschrikkelijk vinden of jij kunt het kinderdagverblijf slecht vinden. En in al die gevallen zou je door moeten blijven betalen? De groeten, dat zou ik mooi niet doen.
Bij ons is dit niet zo. Geen minimale afname en als je helemaal wilt opzeggen, dan heb je een maand opzegtermijn. Als je wilt minderen in het aantal dagen, dan kan dat zonder opzegtermijn.

Op zich is het niet gek dat je een minimale afnameduur hebt als je een dienst afneemt. Toch vind ik het bij een kdv wel gek, omdat het toch echt iets anders is dan een verzekering of een mobiel abonnement of zo.
Ik vind het ook raar, zeker als je bednkt dat KDV lange wachtlijsten hebben. Want wat doen ze dan als je na 3 maanden inderdaad geen opvang meer nodig hebt, dat ze dan dubbel betaald krijgen voor die plek?
quote:AlettaJacobs schreef op 04 januari 2010 @ 16:50:

Dan zou ik een ander kinderdagverblijf kiezen. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. In een jaar kan zó veel gebeuren: je kunt je baan kwijtraken, een andere baan vinden met andere uren, gaan verhuizen en ja, je kind kan het er verschrikkelijk vinden of jij kunt het kinderdagverblijf slecht vinden. En in al die gevallen zou je door moeten blijven betalen? De groeten, dat zou ik mooi niet doen.

Dank je wel voor de snelle reacties! Bovenstaande vooreelden had ik ook bedacht, het leek mij ook gek om voor zo'n lange termijn te moeten tekenen.

Zoals Flint ook aangeeft vind ik het normaal om een bepaalde periode een dienst af te nemen, maar volgens mij is een opzegtermijn van 2 maanden redelijk. Pffff, het is ook erg lastig. Hier in de Utrecht zijn de wachttijden zo lang, en dan hebben we eindelijk een plek gekregen, stellen ze zo'n stomme eis!
Inderdaad erg raar. Bij ons is de opzegtermijn 2 maanden en dat was al meteen vanaf het begin zo. Weet eigenlijk niet of het wettelijk wel zo mag.
Tja ik vind het ook van de zotte, maar er zullen vast genoeg mensen ja zeggen en dan kassa voor het KDV als er eentje opzegt.

Gewoon misbruik is het en vraag me dan ook af of dit wel legaal is.
Ja inderdaad, wat als je toch eerder dan de 12 maanden ermee stopt? Per maand kosten 3 dagen p/w 888 euro (krijgen we gelukkig wel gedeelte van terug)

Ik heb net gebeld met stichting klachtencommissie kinderopvang, en ook zij geven aan dat het een uitzonderlijke voorwaarde is en dat het de vraag is of dit wettelijk mag. Dit kdv wordt het voor ons dus helaas niet....

(knaag hier uit frustratie de overgebleven kerstkransjes ui de boom)
"Bedrijfsvoorwaarden" staan niet boven de wet. Dus volgens mij heb je gewoon de opzegtermijn van twee maanden.

Wij hebben een contract tot 2014, geloof ik.
Stel deze vraag eens op het topic geld en recht. Ik vind het absurd, maar misschien dat het wel mag. En toch he, kan ik me maar moeilijk voorstellen dat kdv's zon'n misbruik mogen en kunnen maken van ouders die geen kant op kunnen.

Maar goed, hier was kdv op te zeggen met een maand opzegtermijn en nu heeft de bso 2 maanden opzegtermijn. En dat vind ik eigenlijk al lang zat! Er kan zoveel veranderen in je persoonlijke situatie en het is echt niet ter bescherming van zichzelf, want met de huidige druk op kdv's zijn de plekken zo gevuld. Gewoon oudertjes uitknijpen, daar komt het op neer
Hoi,

ik had deze vraag gesteld bij 'kinderen' , maar kreeg de tip om hem bij deze pijler neer te leggen.

Voor onze zoon zijn we op zoek naar een kinderdagverblijf voor 3 dagen per week. Nu hebben we bericht gekregen dat er een plekje voor hem is, maar in het contract staat dat we voor minimaal 12 maanden moeten tekenen ZONDER dat er een opzegtermijn mogelijk is.

Wat nu als hij helemaal niet kan aarden op het kinderdagverblijf, of dat we niet tevreden zijn over de geboden zorg? Ik heb al gebeld en er is inderdaad aangegeven dat je pas na 12 maanden een opzegtermijn van 2 maanden hebt. Mogen ze dit zomaar vragen? We hebben nog niks getekend, maar hebben niet veel keus (wachttijden in Utrecht e.o. zijn zoooo lang...)
Dank je wel voor de tip, ik heb de vraag ook bij ' geld en recht' gesteld. Eigenlijk zijn we er al over uit dat we ons zoontje niet bij dit kdv willen laten opvangen. Het komt op ons ook over alsof ze vooral uit zijn op ouders uitknijpen. Nu maar verder zoeken naar ander kdv...
je kan de angels even vragen om je topic van kinderen te verplaatsen naar Geld en Recht. Dan hebben de mensen die daar hebben gereageerd tenminste niet voor niets moeite gedaan. De angel kan je vinden inhet moderator topic.
ik wist niet dat dat kon, ga het gelijk vragen!
Beste Rapapa,

Het kinderdagverblijf mag haar eigen voorwaarden stellen aan de overeenkomst. Deze voorwaarden mogen niet in strijd zijn met de wet, of onredelijk bezwarend. Over het algemeen wordt een overeenkomst met een tijdsbestek van 12 maanden niet als onredelijk bezwarend aangemerkt.

Vraag bij het kinderdagverblijf na wat de algemene voorwaarden zijn en in welke bijzondere omstandigheden je de overeenkomst wel tussentijds kunt beëindigen. Wellicht dat het kinderdagverblijf ook een soort van proefdag hanteert. Echter zijn dit praktische ideeën. Juridisch gezien kan het kinderdagverblijf dit dus wel aanbieden.

Succes ermee!
Loket 2, ik was zelf erg benieuwd naar de wettelijke mogelijkheden daarin. Ze mogen dit dus gewoon. Nou ja, helaas is het wel. Je hebt immers weinig alternatieven.

ps, fijn een persoonlijk op de situatie toegespitst antwoord! Even als reactie op een ander topic.
Als de opvang is aangesloten bij de Branhevereniging ondernemers in de Kinderopvang gelden de volgende Algemene Voorwaarden:

ARTIKEL 7 - Duur, wijziging en beëindiging van de overeenkomst

1. De overeenkomst van dagopvang van 0-4 jarigen duurt tot de vierde verjaardag van het kind. De overeenkomst van buitenschoolse opvang duurt tot de eerste dag van de maand

waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint. Een en ander tenzij schriftelijk dan wel elektronisch anders is overeengekomen.

2. Indien partijen overeenkomen dat er sprake is van verlenging van de overeenkomst, wordt dit door beide partijen schriftelijk dan wel elektronisch bevestigd. De onderhavige

Algemene Voorwaarden blijven in dat geval van toepassing.

3. Bij overlijden van het kind is de overeenkomst van rechtswege per direct beëindigd. Bijnieuw ingetreden blijvende invaliditeit die het functioneren op de kinderopvang kan

beïnvloeden hebben de consument en de onderneming in kinderopvang het recht om de overeenkomst per direct te beëindigen.

4. Een overeenkomst wordt gesloten voor de maximale tijdsduur genoemd in lid 1 of een overeengekomen kortere tijdsduur (bijvoorbeeld van één jaar). Elk der partijen kan een

overeenkomst van kortere tijdsduur niet tussentijds opzeggen, tenzij voortzetting in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar

zou zijn. Bij een voor de maximale tijdsduur zoals genoemd in lid 1 gesloten overeenkomst heeft elk der partijen het recht de overeenkomst of een gedeelte van de overeengekomen

tijdsduur op te zeggen door middel van een aan de wederpartij gerichte gemotiveerde schriftelijke dan wel elektronische verklaring. Dit met inachtneming van een opzegtermijn van maximaal twee maanden. Opzeggen is in ieder geval mogelijk per de eerste dan wel de zestiende van de maand. Een en ander laat onverlet zijn of haar overige rechten op grond van deze Algemene Voorwaarden.

Hele tekst: http://www.boink.info/boi ... s/Algemenevoorwaarden.pdf

Volgens mij zit je dus inderdaad 12 maanden vast en kun je tussentijds niet opzeggen. Balen zeg.
elianne, maar de overeenkomst wordt toch niet aangegaan voor maar 1 jaar, maar in principe voortdurend? Dan zou het weer een overeenkomst als onder lid 1 zijn en zou dus gewoon een opzegtermijn van 2 maanden gelden.
Het mag inderdaad wel.

Welkom in de wondere wereld van de kinderopvang waar alle voorwaarden in het voordeel zijn de de organisatie; waar je verplicht bent te betalen voor dagen die je niet afneemt, waar je aangemoedigd wordt om een contract inclusief vakantie-opvang af te sluiten omdat anders het tarief per uur bijna 2 Euro hoger ligt, wat dan weer gaat onder het mom van "de belastingdienst betaalt toch mee" en zo kan ik nog wel even doorgaan.
quote:Lika schreef op 05 januari 2010 @ 22:21:

elianne, maar de overeenkomst wordt toch niet aangegaan voor maar 1 jaar, maar in principe voortdurend? Dan zou het weer een overeenkomst als onder lid 1 zijn en zou dus gewoon een opzegtermijn van 2 maanden gelden.

Ik begreep uit de openingspost dat het contract voor minimaal 12 maanden is. Is het voor exact een jaar dan is er, volgens mijn interpretatie van de regels, geen mogelijkheid eerder op te zeggen. Is het contract langer dan een jaar dan is twee maanden opzegtermijn van toepassing.

Maar....dit is dus alleen als het KDV is aangesloten bij de branchevereniging ondernemers in de kinderopvang.
Hoe luiden de voorwaarden verder? Staat er niet iets in over een proefperiode? Of dat je wel kunt opzeggen als je verhuist of zo?

Het zal in de praktijk zo'n vaart niet lopen, zeker niet omdat er wachtlijsten zijn. Wellicht dat je een clausule kunt laten opnemen dat ze niet vasthouden aan de termijn van 12 maanden als ze die plek aan een ander kwijt kunnen (wat in het geval van wachtlijsten toch moet lukken). Is nl ook in hun belang want als jij wel betaalt maar de plek niet bezet houdt, en zij wijzen hem toe aan een ander, klopt op papier hun bezetting niet (want één kind teveel) en komt hun vergunning in gevaar...

Ik zou het wel doen, overigens. Maar ja, ik ben jurist en heb ook al een geschillen over voorwaarden gewonnen

En bel boink even hierover, die kan je waarschijnlijk verder helpen dan de klachtencommissie. De klachtencommissie ziet volgens mij meer op klachten over de geboden zorg e.d.
@ Dhelia

De algemene voorwaarden van de branchevereniging voor kinderopvang zijn terug te vinden via onderstaande link:

http://www.kinderopvang.nl/web/show/id=84804 (nog wel even klikken op de alg. vw.)

Zoals Elianne689 terecht meldt, moet de kinderopvang wel zijn aangesloten.Dit kun je terugvinen op de website van de branchevereniging.

@ Schouderklopje

Dank je! Loket1 en ik doen ons best, maar soms is het nog even zoeken wat de beste antwoordvorm is..
quote:Loket2 schreef op 06 januari 2010 @ 16:23:

@ Dhelia

De algemene voorwaarden van de branchevereniging voor kinderopvang zijn terug te vinden via onderstaande link:

Dank je, maar zoals ik al schreef, heb ik al eens een geschil over de voorwaarden gewonnen van de kinderopvangorganisatie. Ik red me dus wel. Mijn vragen waren aan de topicopenster, om te kijken of er nog 'ontsnappingsclausules' in haar voorwaarden zitten.
quote:Dhelia schreef op 06 januari 2010 @ 16:41:

[...]

Dank je, maar zoals ik al schreef, heb ik al eens een geschil over de voorwaarden gewonnen van de kinderopvangorganisatie. Ik red me dus wel. Mijn vragen waren aan de topicopenster, om te kijken of er nog 'ontsnappingsclausules' in haar voorwaarden zitten.

Hoi Dehlia en alle andere reageerders,

Ik heb de voorwaarden nog eens goed doorgelezen en ook de algemene voorwaarden op de site van Boink gezien, maar in de voorwaarden van dit kdv staan geen uitzonderingen aangegeven. Toen ik hierover belde en vroeg wat er in geval van verhuizing, of niet aarden van kind op het kdv gebeurde, gaven ze aan dat we dan met de directeur om tafel konden gaan zitten... Nou ja, niet echt prettig om daarop terug te moeten vallen.... Uitzonderingen wilden ze ook niet op papier zetten als een soort van uitzonderingsclausule. Nu gaan we dus maar heel snel proberen een andere optie te verzinnen met tijdelijk oppassen van ouders en met minderdagen starten op een ander kdv.

Het stoort me enorm dat dit soort praktijken mogelijk zijn, als dit het gevolg is van marktwerking kunnen ze beter een andere aanpak verzinnen. Prima om bijvoorbeeld voor een tijdschrift een 12maanden abonnement af te sluiten, maar voor een kdv...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven