Minimumpositie betaalrekening
woensdag 23 juli 2025 om 20:51
Ik krijg morgen mijn salaris en dat is deze maand erg welkom. Mijn vakantie viel qua kosten wat tegen (IJsland), dus er staat momenteel nog 174 euro op mijn rekening. En dat is nog inclusief 350 euro die ik van mijn spaarrekening had overgeboekt. Normaal gesproken ga ik opletten als ik richting de € 500 saldo ga, maar ik heb nu wel twee weken echt zuinig aan gedaan.
Hebben jullie ook zo’n zelfverzonnen minimum? En wat doe je als dat dichterbij komt?
Hebben jullie ook zo’n zelfverzonnen minimum? En wat doe je als dat dichterbij komt?
woensdag 30 juli 2025 om 16:56
Blossom_86 schreef: ↑28-07-2025 07:34Grote chaos.
Wij ontvangen meerdere keren per maand loon op verschillende rekeningen.
Dit betekent dat ik zo vaak heen en weer boek. Werkt niet prettig, wel houden wij uiteindelijk wat over want spaar automatisch in potjes.
Minimaal toch wel 750 euro. Zodat alles afgeschreven kan worden, anders is de overzicht helemaal weg.
Zie het bericht hieronder van Gerbera.
Gerbera schreef: ↑28-07-2025 18:39Wij hadden vroeger een"vaste lasten rekening"
Alle vaste lasten per jaar bij elkaar op geteld dus voor een jaar hypotheek, gas water licht. Verzekeringen , abonnementen etc alles bij elkaar op geteld gedeeld door 12
Dat bedrag maakten we elke maand over naar een rekening waar dan alles van betaald werd
1x 1000 euro extra gestort voor onvoorziene dingen (er moet gelijk wat opstaan natuurlijk)
Het werkte prima, nooit meer " een dure maand" alle maanden waren even duur.
Je moet wel alert zijn op verhogingen of nieuwe uitgaven.
Als je echt van de chaos af wil, dan doe je het zoals Gerbera beschrijft.
Richt die betaalrekening in, zorg dat er een buffertje in zit omdat je in het begin soms wat wisselingen hebt in afschrijvingen (meestal is december een duurdere maand, en/of er zijn betalingen die maar één keer in het jaar gebeuren, of per kwartaal).
Zorg dat alle vaste lasten van die rekening worden betaald.
Boek elke maand een vast bedrag over naar die vaste lasten rekening.
Hiermee kan je 'opvangen' dat je inkomsten wisselend zijn.
Is ook handig voor als je per 4 weken betaald wordt in plaats van per maand. Of wanneer je als ZZP-er wisselende inkomsten hebt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in