Geld & Recht alle pijlers

Naar onderwerp, nuchtere vraag

13-07-2012 23:18 33 berichten
weggehaald ivm herkenbaarheid

met dank aan de tipgevers uiteraard en de meedenkers .
Alle reacties Link kopieren
Zo iemand heet een executeur. Je kunt er iemand (betaald) voor aanstellen, of een familielid of kennis benoemen. Google er maar even op. Maar ik denk dat je notaris hier het meest over weet.
Zomaar een idee, maar zijn al die goede doelen jullie echt allemaal even na aan het hart gelegen? Stel dat je een doel 50% nalaat, dan kan die de boel regelen met de verplichting om de rest van het geld over de rest van de doelen verdelen.
Heb je hier iets aan?

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=84280
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Hebben jullie helemaal geen goede vrienden? Hoe staan die er tegenover dat je liever de salarissen gaat sponsoren van de goededoelenindustrie dan aan hen te denken?
quote:elninjoo schreef op 13 juli 2012 @ 23:41:

Hebben jullie helemaal geen goede vrienden? Hoe staan die er tegenover dat je liever de salarissen gaat sponsoren van de goededoelenindustrie dan aan hen te denken?Is dat een sneer of lees ik het verkeerd?
@EN 23:41

Het is toch helemaal niet relevant wat de vrienden denken over de besteding van TO's geld. Ze hebben er helemaal geen recht op en bovendien jij zou toch ook niet echt zo denken EN?

"Jan en Miep zijn omgekomen in een autoongeluk en nu hebben ze al hun geld nagelaten aan goede doelen zoals het lokale dierenasiel, Ronald Mc Donald en het KWF? Wat een harteloze types, dat ze liever bijdragen aan dierenwelzijn en kankerbestrijding dan aan mijn fotografievakantie?".
quote:shakenandstirred schreef op 13 juli 2012 @ 23:37:

Heb je hier iets aan?

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=84280

Thanx maar dat is een topic uit 2010, wellicht zijn de regels veranderd.

(en lijkt haast precies dezelfde situatie!)
quote:borderwalk schreef op 13 juli 2012 @ 23:36:

Zomaar een idee, maar zijn al die goede doelen jullie echt allemaal even na aan het hart gelegen? Stel dat je een doel 50% nalaat, dan kan die de boel regelen met de verplichting om de rest van het geld over de rest van de doelen verdelen.

Goeie, dat ga ik eens uitzoeken.

Dank je wel
quote:borderwalk schreef op 13 juli 2012 @ 23:49:

@EN 23:41

Het is toch helemaal niet relevant wat de vrienden denken over de besteding van TO's geld. Ze hebben er helemaal geen recht op en bovendien jij zou toch ook niet echt zo denken EN?

"Jan en Miep zijn omgekomen in een autoongeluk en nu hebben ze al hun geld nagelaten aan goede doelen zoals het lokale dierenasiel, Ronald Mc Donald en het KWF? Wat een harteloze types, dat ze liever bijdragen aan dierenwelzijn en kankerbestrijding dan aan mijn fotografievakantie?".Ik zou het idd raar vinden als je écht goede vrienden bent maar je gooit je geld dan toch liever over de balk dan te zorgen dat die vrienden 'n appeltje voor de dorst in crisistijd hebben. Zo van we zijn al jaren hartsvriendinnen, maar als ik dood ga, dan krijg je helemaal niks, want ik gooi het liever ergens op 'n gloeiende plaat. Niet mijn instelling dus idd.
Voor Elninjo, niet dat het jou wat aan gaat maar die zgn vrienden hebben ons in moeilijke tijden laten barsten dus ja, die goede doelen gaan vóór ja. Mag het van jou ?
quote:thaorchid schreef op 13 juli 2012 @ 23:56:

Voor Elninjo, niet dat het jou wat aan gaat maar die zgn vrienen hebben ons in moeilijke tijden laten barsten dus ja, die goede doelen gaan vóór ja. Mag het van jou ?Dan heb je dus op dit moment geen goede vrienden. Maar wie weet loop je nog wel 'ns een echte vriendschap tegen 't lijf en kun je altijd nog veranderen, of zou je dat niet doen als je iemand treft die dag en nacht voor je klaar staat?
.
Als er iemand dag en nacht voor anderen klaar staat/stond ben ik het wel maar vice versa ho maar en verwacht daar in nood ook niks van.

En trouwens, ik maak zelf uit wat ik doe en de kennissen die we hebben zijn niet armlastig.

Waarom ben jij er zo op gebrand?

Dan blijft er maar wat hangen maar toch komt veel dat terrecht waar wij willen, liever dat dan verre familie die gaatstrijken met centen terwijl wij ze amper kennen.
quote:elninjoo schreef op 13 juli 2012 @ 23:41:

Hebben jullie helemaal geen goede vrienden?Ik snap dit niet helemaal. Wat hebben hun vrienden te maken met hun inkomen en bezittingen? Zie jij dit als dat ze dan niet om hun vrienden geven als ze hen niks achterlaten?
quote:thaorchid schreef op 14 juli 2012 @ 00:00:

Als er iemand dag en nacht voor anderen klaar staat/stond ben ik het wel maar vice versa ho maar en verwacht daar in nood ook niks van.

En trouwens, ik maak zelf uit wat ik doe en de kennissen die we hebben zijn niet armlastig.

Waarom ben jij er zo op gebrand?

Dan blijft er maar wat hangen maar toch komt veel dat terrecht waar wij willen, liever dat dan verre familie die gaatstrijken met centen terwijl wij ze amper kennen.Ik zit met dezelfde dilemma's (geen nakomeling), maar in die doelen heb ik gewoon geen vertrouwen. Ik gun het dan liever aan iemand die veel voor me betekend heeft gedurende mijn leven. Dus ook ik zal 'n testament moeten maken als mijn ouders er niet meer zijn, want ik wil dus ook beslist niet dat het bij ooms/tantes/neven/nichten e.d. terecht komt.
quote:mevrouwtheelepel schreef op 14 juli 2012 @ 00:01:

[...]

Ik snap dit niet helemaal. Wat hebben hun vrienden te maken met hun inkomen en bezittingen? Zie jij dit als dat ze dan niet om hun vrienden geven als ze hen niks achterlaten?Ik zou het als 'n belediging zien mijn geld liever ergens in zo'n bodemloze put te kappen dan 'n dierbare 'n steuntje in de rug te gunnen.
quote:bloemetje77 schreef op 13 juli 2012 @ 23:59:

tja, ik weet niet.. ik kom zelf uit de ontwikkelingssector en heb er geen vertrouwen meer in. Die goede doelen zijn een beetje druppels op een gloeiende plaat als de wereldhandelsafspraken niet structureel veranderen. Kankerfonds en Kika zijn natuurlijk wat directere doelen maar ook daar blijft veel aan de strijkstok hangen en je kan je afvragen in hoeverre de financiering van medisch onderzoek uit particuliere giften moet komen.

Ken je via via geen mensen die niet zo goed af zijn, ziek zijn, kinderen hebben waar je een studiepotje voor zou kunnen nalaten. Ik ken een man die vroeger van een welvarende familie een studiebeurs heeft gekregen (onder voorwaarden!). Hij is de 1e uit zijn familie die gestudeerd heeft en is nu een succesvol man die met zijn vak veel goeds doet in de wereld en hij heeft een fijn gezin waarvan de kinderen ook weer kunnen studeren. Gewoon in Nederland en niet eens afkomstig uit een bijstandsgezin ofzo maar net een steuntje in de rug in een individuele situatie.

Klopt op zich helemaal, daarom ook enkel doelen in eigen land.

Ik ken ook heel veel mensen die ik het zou gunnen maar die komen dan weer in de problemen door erfbelasting en korting dan wel intrekking van hun uitkering, dat heb ik nl al lang uitgezocht, speciaal naar een vrouwtje die ik al heel lang goed ken. Maar als ik haar iets laat erven wordt zij er op termijn niet beter van.

Dat lijkt mij persoonlijk betekenisvoller dan het op de grote hoop van de grote organisaties gooien.
Denk ook eens aan kleine lokale initiatieven, een museum, een kinderboerderij, een voedselbank, het asiel. Blijft er veel minder aan de strijkstok hangen
Bloemetje

Klopt op zich helemaal, daarom ook enkel doelen in eigen land.

Ik ken ook heel veel mensen die ik het zou gunnen maar die komen dan weer in de problemen door erfbelasting en korting dan wel intrekking van hun uitkering, dat heb ik nl al lang uitgezocht, speciaal naar een vrouwtje die ik al heel lang goed ken. Maar als ik haar iets laat erven wordt zij er op termijn niet beter van.

En die strijkstok? So be it maar wat moet ik dan, zomaar het weggeven aan mensen die zich nimmer voor mij geinterreseerd hebben? Ja doei. Spoel ik de handel nog liever door de plee (wat lichtelijk lastig is als je al dood bent lijkt mij zo maar )
quote:elninjoo schreef op 14 juli 2012 @ 00:06:

[...]

Ik zou het als 'n belediging zien mijn geld liever ergens in zo'n bodemloze put te kappen dan 'n dierbare 'n steuntje in de rug te gunnen.Diegene in die de geschetste situatie het geld zou nalaten, vind dan dus duidelijk niet dat het door hun met zorg uitgekozen goede doel een bodemloze put is, maar een manier om iets bij te dragen aan de maatschappij. Als je dat als een belediging opvat in een tijd dat je vrienden te jong plotsklaps zijn overleden, dan ben je wel erg snel op je teentjes getrapt.
quote:sabbaticalmeds schreef op 14 juli 2012 @ 00:11:

Denk ook eens aan kleine lokale initiatieven, een museum, een kinderboerderij, een voedselbank, het asiel. Blijft er veel minder aan de strijkstok hangen

Alle dierenasiels in de buurt, dierenambu zitten er al bij. Musea houden we niet van, voedselbanken echt niet, man betaald al 52 % dus dat moet niet nodig zijn.

Hard maar waar.

Maar de vraag was ook niet aan wie wij ons geld nalaten! Dat is immers geheel onze zaak.
De gemeente komt de boel wel op-/ afruimen. De notaris kan het boeltje veilen en na aftrek van kosten kunnen de goede doelen het restant krijgen. Natuurlijk heeft de notaris graag dat iemand anders dat werk overneemt, maar hij/zij mag wel iets doen voor deze relatief gemakkelijke manier van geld verdienen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Voedselbanken zouden niet nodig moeten zijn, helaas zijn ze dat wel. Vaak wordt er gewezen naar deze mensen als: eigen schuld dikke bult, maar vergeet niet dat er ook hordes kinderen in de armoede leven. Hen zou je kunnen steunen door een jeugdfonds te financieren.

Vergeet niet dat de grote stichtingen innige lijntjes hebben met de farmaceutische industrie die ook al flink gespekt wordt door de belastingbetaler
Dat is het voordeel als het je eigen geld is, je kunt er mee doen wat je wilt en dus ook nalaten aan wie je het wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven