Geld & Recht alle pijlers

Nalatenschap voor stiefkind in samengesteld gezin

22-09-2017 04:47 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik me me laten informeren bij de noraris o.a. over het opmaken van een testament.
Ik ben in verwachting van ons eerste kindje. Mijn vriend heeft al een dochtertje uit een eerdere relatie.
Alhoewel dit heel persoonlijk is ben ik benieuwd naar jullie meningen.

Ik moet over het volgende gaan beslissen:
Stel dat ik kom te overlijden, wil ik dan mijn nalatenschap delen met alleen mijn partner en mijn kind, of ook met mijn stiefkind?

Ik vind dit heel moeilijk omdat:
Het is niet mijn eigen kindje, ze heeft zowel een vader als moeder waarvan ze later erft, we kennen elkaar pas 2 jaar, de band is goed, ik zie ons wel als gezin. Best tegenstrijdige gedachten dus.

Hoe zouden jullie dat doen?



EDIT: Even ter aanvulling;
Mijn ouders zijn ook gescheiden en hertrouwd, ik heb aan beide kanten stiefbroers en stiefzussen.
Ik zou het echter normaal vinden als zij alleen maar erven van hun eigen ouders en ik alleen van de mijne.

Nalatenschap ook naar stiefkind?

Totaal aantal stemmen: 130

Ja (25%)
Nee (75%)
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 22-09-2017 07:31
14.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nee gestemd, omdat ik het anders had gedaan. Wellicht dat ik je partner dat zou laten erven dat hij kan blijven wonen waar hij woont, stiefkind een legaat en de rest je kind.
Maar omdat je elkaar nu pas 2 jaar kent, had ik nu alleen voor je kind gekozen. Stel je overlijdt over 6 mnd dan gaat jou kind naar vader en heeft niets meer met jou huidige partner en zijn kind te maken. Testament kan je altijd weer laten aanpassen in de toekomst.
esther55 schreef:
22-09-2017 05:12
Ik heb nee gestemd, omdat ik het anders had gedaan. Wellicht dat ik je partner dat zou laten erven dat hij kan blijven wonen waar hij woont, stiefkind een legaat en de rest je kind.
Maar omdat je elkaar nu pas 2 jaar kent, had ik nu alleen voor je kind gekozen. Stel je overlijdt over 6 mnd dan gaat jou kind naar vader en heeft niets meer met jou huidige partner en zijn kind te maken. Testament kan je altijd weer laten aanpassen in de toekomst.
Huidige partner is toch juist de vader van haar kind?
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook kunnen laten vastleggen dat jouw kind en partner samen bijv 80% erven en stiefkind 20%, mocht je je stiefkind wel wat willen geven.

Maar als je het te vroeg vindt om je stiefkind erfgenaam te maken, dan kun je ook nu je stiefkind buiten je testament laten, en het eventueel later nog aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind pas 2 jaar kennen geen argument, blijkbaar is het lang genoeg om een kind met hem te krijgen en bewust een gezin te vormen. Maar blijkbaar wil je toch niet echt een gezin vormen, want zijn kind telt minder mee.

Het is je eigen keus natuurlijk, maar in mijn ogen heb je niet alleen voor je vriend gekozen, maar ook voor zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stiefkinderen erven net zoveel als mijn eigen kind.

Maar we hebben wel een langstlevende-clausule. Dus de achterblijver hoeft niet meteen met de erfenis over de brug te komen en het huis te verkopen om de de kinderen hun erfenis te geven. De erfenis is wel per direct opeisbaar voor de kinderen als de achterblijver hertrouwt/onder curatele komt/naar het buitenland verhuisd/handelingsonbekwaam wordt (dementie ofzo).

Onze band met hun moeder is niet goed. Dus we hebben ook ingebouwd dat mochten we beide overlijden voordat de kinderen 21 zijn er iemand anders de erfenis beheert en dus niet hun moeder.

Van hun eigen moeder hebben mijn stiefkinderen niks te erven. Ik denk dat, als hun moeder wel bijv een huis na zou laten, ik voor een andere verdeling had gekozen. Omdat mijn kind anders heel wat van 2 ouders erft en mijn stiefkinderen van 3. Maar dit is dus niet aan de orde dus we wilden het graag eerlijk doen.

Laat je adviseren bij de notaris. Mocht je band veranderen met je stiefkind kun je het natuurlijk altijd aanpassen. Maar sowieso vind ik het wel een normale clausule dat eigenlijk je partner alles erft via de langstlevende clausule. Het is niet de bedoeling dat als een van de kinderen het op zn heupen krijgt dat je partner alles moet verkopen en zn huis uit zou moeten om het kindsdeel te kunnen afstaan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Stel dat ik kom te overlijden, wil ik dan mijn nalatenschap delen met alleen mijn partner en mijn kind, of ook met mijn stiefkind?

Ik vind dit heel moeilijk omdat:
Het is niet mijn eigen kindje, ze heeft zowel een vader als moeder waarvan ze later erft, we kennen elkaar pas 2 jaar, de band is goed, ik zie ons wel als gezin. Best tegenstrijdige gedachten dus.


Bijzonder (doordacht) weer dit, je vindt het te vroeg om je stiefkind te laten erven van je maar niet te vroeg om al na nog geen anderhalf jaar een kind te maken met je vlam. Je plaatst dus je kind in een situatie - samengesteld gezin - die jij nog niet zo stabiel vindt en die sowieso al niet bepaald een grote kans van slagen heeft. En dan heb je moeite met het verdelen van je bezittingen voor als je er niet meer bent...




Het moge dus duidelijk zijn dat als ik de situatie stabiel genoeg acht om een kind in de relatie en op de wereld te zetten ik ook mijn stiefkind in mijn testament zal zetten.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
22-09-2017 07:09
Bijzonder (doordacht) weer dit, je vindt het te vroeg om je stiefkind te laten erven van je maar niet te vroeg om al na nog geen anderhalf jaar een kind te maken met je vlam. Je plaatst dus je kind in een situatie - samengesteld gezin - die jij nog niet zo stabiel vindt en die sowieso al niet bepaald een grote kans van slagen heeft. En dan heb je moeite met het verdelen van je bezittingen voor als je er niet meer bent...
Bedankt voor je mening mbt mijn vraagstelling, maar ga je schamen om deze vetgedrukte opmerking.
Ik vind het geen gekke vraag en je gedachtegang vind ik ook niet gek. Je kunt nog zo veel van je partner houden en zijn kind nog zo zeer accepteren en respecteren....dit zijn vragen die je je hoort te stellen. Om vervolgens mbv veel juiste info en advies te komen tot een beslissing die voor jou en jullie goed voelt.

Hoe staat je partner hier trouwens in?

Ik zou denken....een testament kan aangepast worden elk moment waarop jij dat wenst en in elke vorm waarop jij dat wenst.

Voor nu........erfenis naar partner......en ervoor zorgdragen dat kindsdeel pas opeisbaar is wanneer langstlevende iets gebeurd. Wanneer jij niets over stiefkind apart laat opnemen in testament gaat na overlijden van je partner als langstlevende automatisch een deel naar je stiefkind, zijn kind uit andere relatie dus. Wil je dit absoluut uitsluiten dan dien je daar nu reeds een vermelding van te laten maken in testament. In later stadium kun je alsnog beslissen dit te wijzigen.

Wat jij doet kan geen ander beslissen. Doe wat voor jou goed voelt. En laat commentaar vervolgens voor wat het is. Zo veel mensen zoveel meningen. Ik vind je geen slechte stiefmoeder wanneer je er nu voor kiest stiefkind uit te sluiten. Kind is jong, relatie is relatief pril, je zit nog in de opbouw van je carrière c.q. arbeidzame leven....er kan nog veel gebeuren voor wat betreft vermogen etc.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 07:30
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
22-09-2017 07:01
Mijn stiefkinderen erven net zoveel als mijn eigen kind.
...
Maar we hebben wel een langstlevende-clausule.
Ja dat nemen we sowieso ook op inderdaad.



Even ter aanvulling;
Mijn ouders zijn ook gescheiden en hertrouwd, ik heb aan beide kanten stiefbroers en stiefzussen.
Ik zou het echter normaal vinden als zij alleen maar erven van hun eigen ouders en ik alleen van de mijne.
aankleefsjaan schreef:
22-09-2017 07:29
Ja dat nemen we sowieso ook op inderdaad.



Even ter aanvulling;
Mijn ouders zijn ook gescheiden en hertrouwd, ik heb aan beide kanten stiefbroers en stiefzussen.
Ik zou het echter normaal vinden als zij alleen maar erven van hun eigen ouders en ik alleen van de mijne.
Ik denk dat je inmiddels heel goed weet wat je zelf graag wil mbt je vraag. Dit is namelijk hoe jij in deze materie staat. En nogmaals......dat mag!
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
22-09-2017 07:25
Bedankt voor je mening mbt mijn vraagstelling, maar ga je schamen om deze vetgedrukte opmerking.

Ga jij je maar schamen dat je dit niet weet of zelfs ontkent. Het is gewoon bekend en onderzocht dat samengestelde gezinnen geen grote kans van slagen hebben. Ik vind het treurig dat mensen dan tóch nog een kind in die situatie plaatsen, zeker als ze nog maar net ruim een jaar samen zijn.
S-Groot schreef:
22-09-2017 07:31
Ga jij je maar schamen dat je dit niet weet of zelfs ontkent. Het is gewoon bekend en onderzocht dat samengestelde gezinnen geen grote kans van slagen hebben. Ik vind het treurig dat mensen dan tóch nog een kind in die situatie plaatsen, zeker als ze nog maar net ruim een jaar samen zijn.
??

Ga jij je schamen....wat een verwijten op de vroege ochtend zeg!
Doe even normaal...communiceer een beetje vriendelijker.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
22-09-2017 07:28
...
Hoe staat je partner hier trouwens in?
...
Bedankt voor je fijne antwoord Troeteltje!

Mijn partner legt het geheel bij mij neer, al voel ik wel dat hij het liefst wil dat ik zijn dochter ook voor hetzelfde deel als ons kindje in mijn nalatenschap benoem. Volkomen normaal van hem natuurlijk.

Ik probeer te bedenken wat ik van hem zou verwachten als de situatie andersom zou zijn. Ik weet niet wat ik zou doen.

We hebben afgesproken om er over een week een besluit in te nemen en voor nu gewoon met elkaar er over te praten.
Goed besluit hoor. Erover blijven communiceren en bedenktijd nemen. Hiermee ga je niet over 1 nacht ijs.
En laat je goed informeren. Ook door een notaris of andere deskundige. Die kan je ook voorzien van tips en advies. Wellicht zijn er zaken waaraan je niet eerder hebt gedacht die je mee kunt nemen in je overweging.
Troeteltje schreef:
22-09-2017 07:33
Ga jij je schamen....wat een verwijten op de vroege ochtend zeg!

60% van de samengestelde gezinnen eindigt in een scheiding. Ik vind het ook niet zo slim om dan binnen anderhalf jaar al een kind op de wereld te zetten, zeker niet als je zelf de relatie nog te pril vindt om je stiefkind als een eigen kind te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
22-09-2017 07:25
Bedankt voor je mening mbt mijn vraagstelling, maar ga je schamen om deze vetgedrukte opmerking.
60% van de samengestelde gezinnen redt het niet, dat is bijna 2 keer zo veel als de gewone gezinnen. Ze hoeft zich niet te schamen voor feiten.
Tr0tter schreef:
22-09-2017 07:47
60% van de samengestelde gezinnen eindigt in een scheiding. Ik vind het ook niet zo slim om dan binnen anderhalf jaar al een kind op de wereld te zetten, zeker niet als je zelf de relatie nog te pril vindt om je stiefkind als een eigen kind te behandelen.
Die mening mag iemand hebben. Niets mis mee. Echter communiceer dat dan wat netter. Ik doel op S-Groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat samengestelde gezinnen een gevoelig onderwep is voor de Viva forummers, maar hou het gewoon ontopic.

Je hoeft het echt niet met me eens te zijn, maar deze aanvallende manier van reageren slaat werkelijk nergens op!
Troeteltje schreef:
22-09-2017 07:51
Die mening mag iemand hebben. Niets mis mee. Echter communiceer dat dan wat netter. Ik doel op S-Groot.

S-Groot zegt alleen dat ze het treurig vindt dat mensen, zeker in zo'n onstabiele situatie, zo snel aan kinderen beginnen. Dat is haar mening, en die heeft ze keurig netjes verwoordt.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 08:07
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jouw partner kan zijn kind toch geld geven van zijn deel van de erfenis, mocht jou wat overkomen?

En ik vind dat dergelijke financiële zaken niets te maken hebben met hoe aardig je stiefkind vind of hoe gezellig het is als ze af en toe bij jullie is.

(Goh, volgens mij klink ik nu best wel Redbullerig :P )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Laat je goed informeren door de notaris. Er zijn nl nog meer denkbare scenario's, bijv jij en kind komen te overlijden of jij je man en jullie kind. Of jij overlijdt en je man krijgt een nieuwe partner. En dan heb je ook nog het scenario dat moeder van stiefdochter ook nog kan erven.


Er is dus veel meer om over na te denken .
Ik denk niet dat je man gaat accepteren dat zijn eerste kind geen erfgenaam wordt en gelijk heeft hij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik jullie gezamenlijk vermogen/spaargeld verdelen onder beide kinderen. Maar je persoonlijk vermogen/spaargeld alleen onder jouw kind. Maar ik zou dan ook nooit alles op 1 hoop gooien en er voor waken dat ik zelf een financiele buffer heb en mezelf financieel kan onderhouden .
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
22-09-2017 07:44

Mijn partner legt het geheel bij mij neer, al voel ik wel dat hij het liefst wil dat ik zijn dochter ook voor hetzelfde deel als ons kindje in mijn nalatenschap benoem. Volkomen normaal van hem natuurlijk.
als je zo met iemand verboden voelt, dat je ene kind met hem wil. En diegene heeft al een kind, dan ontferm je je helemaal over dat kind. Ook financieel. Ik zie te vaak gezinnen waar het ´stiefje´ er maar een beetje bijhangt.
Pa die alleen foto´s van zijn ´echte kids´ op FB heeft etc.

Als je niet zeker weet hoe je in dit soort situaties staat, kun je beter nog geen kinderen met elkaar krijgen.
Ik vind je vrij ondoordacht TO
Tr0tter schreef:
22-09-2017 07:55
S-Groot zegt alleen dat ze het treurig vindt dat mensen, zeker in zo'n onstabiele situatie, zo snel aan kinderen beginnen. Dat is haar mening, en die heeft ze keurig netjes verwoordt.
Incluis de woorden....schaam je. In mijn oor geen nette benadering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven