Geld & Recht alle pijlers

NHG vs BKR registratie

11-06-2010 20:29 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die onderstaand verhaal bekend voorkomt...

Na scheiding is het huis met verlies verkocht. Dankzij de NHG (Nationale Hypotheek Garantie) werd het resterende deel bijgelegd.

De NHG is, zoals jullie misschien wel weten, een soort van verzekering die je kan afsluiten als je een huis koopt. Mocht je later het huis moeten verkopen door omstandigheden dan vult de NHG onder bepaalde voorwaarden het verlies aan.

Nu is het volgende het geval: ik heb een BKR A2 registratie achter mijn naam staan. Deze is gekoppeld aan de hypotheekmaatschappij. Vreemd, want de schuld staat op nul!

Na wat navraag ben ik erachter gekomen dat de Nederlandse staat, de Nederlandse bank, banken en nog een aantal organisaties hebben bepaald dat mensen die hun huis met verlies hebben verkocht, maar toch schuldenvrij zijn door de NHG regeling de komende 5 jaar geen lening of nieuwe hypotheek mogen afsluiten (dankzij de BKR A2 registratie).

Ik vind dit een vreemde gang van zaken. Ik was tenslotte 'verzekerd' voor een eventueel verlies. De NHG toetst heel streng of je wel in aanmerking komt voor de regeling. Toch zit ik de komende 5 jaar vast..
Hallo Marizka,

Wat iemand of iedereen er ook van vind.. ik zit in dezelfde situatie. Huis verkocht met verlies door scheiding. Op 1 november a.s. is de sleuteloverdracht en dan gaat de procedure voor schuldenvrij via de NHG in werking. Ik hoop dat Marizka dit nog leest want ben erg benieuwd om wat voor bedrag kwa schuld het bij haar ging en hoe lang het proces duurde voor ze schuldenvrij verklaard werd. Mijn hypotheekadviseur die dit voor ons regelt zegt dat het 3 tot 6 maanden kan duren na de sleuteloverdracht, maar op internet lees ik ook verhalen dat het soms wel langer dan een jaar kan duren. En wat voor eisen er precies aangestled werden bij jou. Dus Marizka... ik zou graag wat informatie met jou uit willen wisselel als je dat zou willen. Mij is trouwens wel verteld dat je gewoon weer een hypotheek met NHG kunt nemen ook al heb je de BKR registratie.

Groetjes Caro1978
Hi,

De situatie komt me heel erg bekend voor.

- juli 2008 huis gekocht,

- jan 2009 uit elkaar gegaan,

- okt 2009 is het huis pas in de verkoop gegaan (eikel van een ex heeft alles gedaan om verkoop tegen te gaan, want hij woonde er prima terwijl ik de helft van de hypotheek betaalde en in een kamer van 2x3 leefde bij mijn ouders),

- okt 2010 huis met verlies verkocht

- ein jan 2011 had ING het dossier pas rond en heeft het doorgestuurd naar NHG

- maart 2011 finale kwijting gekregen

- okt 2011 gesprek bij de rabo gehad voor een nieuwe hypotheek. Niets aan de hand, kon een redelijke hypotheek krijgen, geen bkr-notitie op mijn naam

- nov 2011 ontvang een brief van Visa dat mn kaart geblokkeerd is, dus bellen en kom er zo achter dat ik nu toch een negatieve codering heb, mail naar de rabo gestuurd

- nov 2011 kan toch geen hypotheek krijgen door een code 2 bij bkr (ING heeft er een jaar over gedaan om de admin rond te krijgen...)

Ondertussen woon ik nog steeds in mn kamertje van 2x3 bij mn ouders, verdien te veel om in aanmerking te komen voor een huurwoning via de woonstichting (nieuw Europees regeltje sinds 1 jan 2011) en kan geen hypotheek krijgen. Ik ben 35 en leef als een tiener... tv kijken op bed, vrienden ontvang je niet thuis, enz. Uiteraard ben ik blij met de finale kwijting, maar dit is wel een heel vervelende situatie. Een gebroken relatie en gevangen in een web van diverse regeltjes waardoor ik geen eigen stekkie heb. Uiteraard is er de optie om voor 1200 p.m. particulier te huren maar ZOVEEL verdien ik nou ook weer niet.

Is er iemand met hetzelfde verhaalde die een weg weet tussen de regeltjes door om toch een hypotheek of een huurwoning te krijgen??

thnx!
quote:sonnie13 schreef op 10 november 2011 @ 02:17:

Hi,

De situatie komt me heel erg bekend voor.

- juli 2008 huis gekocht,

- jan 2009 uit elkaar gegaan,

- okt 2009 is het huis pas in de verkoop gegaan (eikel van een ex heeft alles gedaan om verkoop tegen te gaan, want hij woonde er prima terwijl ik de helft van de hypotheek betaalde en in een kamer van 2x3 leefde bij mijn ouders),

- okt 2010 huis met verlies verkocht

- ein jan 2011 had ING het dossier pas rond en heeft het doorgestuurd naar NHG

- maart 2011 finale kwijting gekregen

- okt 2011 gesprek bij de rabo gehad voor een nieuwe hypotheek. Niets aan de hand, kon een redelijke hypotheek krijgen, geen bkr-notitie op mijn naam

- nov 2011 ontvang een brief van Visa dat mn kaart geblokkeerd is, dus bellen en kom er zo achter dat ik nu toch een negatieve codering heb, mail naar de rabo gestuurd

- nov 2011 kan toch geen hypotheek krijgen door een code 2 bij bkr (ING heeft er een jaar over gedaan om de admin rond te krijgen...)

Ondertussen woon ik nog steeds in mn kamertje van 2x3 bij mn ouders, verdien te veel om in aanmerking te komen voor een huurwoning via de woonstichting (nieuw Europees regeltje sinds 1 jan 2011) en kan geen hypotheek krijgen. Ik ben 35 en leef als een tiener... tv kijken op bed, vrienden ontvang je niet thuis, enz. Uiteraard ben ik blij met de finale kwijting, maar dit is wel een heel vervelende situatie. Een gebroken relatie en gevangen in een web van diverse regeltjes waardoor ik geen eigen stekkie heb. Uiteraard is er de optie om voor 1200 p.m. particulier te huren maar ZOVEEL verdien ik nou ook weer niet.

Is er iemand met hetzelfde verhaalde die een weg weet tussen de regeltjes door om toch een hypotheek of een huurwoning te krijgen??

thnx!Je staat onder verscherpt toezicht met je BKR notering en je dacht even tussen de regels door te glippen? Misschien een schrale troost: er gaan nog vele, vele vrouwen jouw voetstappen volgen de komende jaren.
is idd een schrale troost

een vriendin van me is e.e.a. voor me aan het uitzoeken en de deur voor een hypotheek lijkt toch nog niet helemaal gesloten bij de rabo en anders nog vele opties:

- een vakantiehuisje huren

- een rijke man met huis scoren

- lekker lowbudget bij mn ouders blijven en over 5 jr de helft van een koopwoning cash afrekenen
kan nu eindelijk eens iemand serieus vertellen dat als je in scheiding ligt je huis moet verkopen en dat NHG je uit de brand helpt!!!! Dus een huis van 250.000 euro waarin ook een schuld bij de hypotheek zit die er was je die kwijtgescholden word.

Dan komt er bij dat het huis door makelaar getaxteerd is voor 179.000 euro nu ruim 70.000 euro rest schuld de NHG dit even oplost .het huis is 5 jaar geleden gekocht.Dan hebben wij onze huis al 3 en een half jaar in de verkoop staan en nog niet kwijt .bij ons zijn er geen problemen maar willen het huis verkopen ,maar naar ons idee hoeven we ons geen zorgen te maken want NHG gaat het oplossen Mochten we zonder werk komen te zitten lost NHG dit wel op.Wij vinden het maar erg makkelijk dat dit kan en de overheid zal hiermee toch zeker mee in de problemen komen .Want hoeveel mensen zitten er met een probleem betreft een huis En ik denk dat niet alleen de overheid dit gaat betalen als er tekorten zijn .Jan modaal is weer de sigaar
quote:caro1978 schreef op 28 september 2010 @ 16:50:

Hallo Marizka,

Wat iemand of iedereen er ook van vind.. ik zit in dezelfde situatie. Huis verkocht met verlies door scheiding. Op 1 november a.s. is de sleuteloverdracht en dan gaat de procedure voor schuldenvrij via de NHG in werking. Ik hoop dat Marizka dit nog leest want ben erg benieuwd om wat voor bedrag kwa schuld het bij haar ging en hoe lang het proces duurde voor ze schuldenvrij verklaard werd. Mijn hypotheekadviseur die dit voor ons regelt zegt dat het 3 tot 6 maanden kan duren na de sleuteloverdracht, maar op internet lees ik ook verhalen dat het soms wel langer dan een jaar kan duren. En wat voor eisen er precies aangestled werden bij jou. Dus Marizka... ik zou graag wat informatie met jou uit willen wisselel als je dat zou willen. Mij is trouwens wel verteld dat je gewoon weer een hypotheek met NHG kunt nemen ook al heb je de BKR registratie.

Groetjes Caro1978Het klopt dat je conform de NHG regels gewoon weer een hypotheek met NHG zou mogen afsluiten. Maar.. .de banken mogen zelf strengere regels stellen. Op dit moment zou ik geen bank weten die je toch een hypotheek zou geven. Je maakt dan denk ik het meeste kans door zelf rechtstreeks naar een bank te gaan. Als ze belang bij jou als klant hebben, willen ze misschien wel eens een uitzondering maken.
quote:Marizka schreef op 11 juni 2010 @ 20:29:

Na wat navraag ben ik erachter gekomen dat de Nederlandse staat, de Nederlandse bank, banken en nog een aantal organisaties hebben bepaald dat mensen die hun huis met verlies hebben verkocht, maar toch schuldenvrij zijn door de NHG regeling de komende 5 jaar geen lening of nieuwe hypotheek mogen afsluiten (dankzij de BKR A2 registratie).

Ik vermoedde al langere tijd dat mensen die hun huis met verlies verkopen van de kopersmarkt verdwijnen. Dit is nu dus een feit.

Verdere vraaguitval dus, ondanks vangnetten als de NHG.
dit is een 2 jaar oud topic......
Rianne, erg wazige post. Wat is nu precies je vraag? Je komt op mij over als een gefrustreerd iemand die zijn eigen woning vrijwillig verkoopt maar niet verkocht krijgt en het oneerlijk vindt dat NHG restschuld bijlegt van mensen die door ww, ao of scheiding noodgedwongen hun woning moeten verkopen.

Dus licht je vraag toe dan krijg je ook een zinnig antwoord....

(en nee de restschuld die NHG bijlegt wordt niet door de overheid, en dus burgers, betaald maar door het Waarborgfonds eigen woning, de stichting achter de NHG. De overheid staat er los wan. Omdat er de laatste jaren vaker een beroep op NHG wordt gedaan is de borgtochtprovisie al verhoogd)
Suze, rianne stelde recent een vraag, alleen een beetje wazig. Daar reageerde ik op...
De overheid staat wel garant voor de NHG. Die N in de naam heeft een reden he. De overheid heeft er wel degelijk mee te maken dus. Nederland kan minder kredietwaardig worden als de inschatting is dat er een stortvloed aan mensen gebruik gaat maken van de NHG regeling.
quote:pyridine schreef op 11 juni 2012 @ 21:33:

De overheid staat wel garant voor de NHG. Die N in de naam heeft een reden he. De overheid heeft er wel degelijk mee te maken dus. Nederland kan minder kredietwaardig worden als de inschatting is dat er een stortvloed aan mensen gebruik gaat maken van de NHG regeling.De overheid staat dan misschien wel garant, maar het is niet zo dat op dit moment de uitkeringen van de NHG door de overheid betaald worden (en de belastingbetaler daarvoor opdraait wat wel genoemd werd). De uitkeringen werden en worden door het WEW betaald en er is voorlopig nog geen enkele verwachting dat het WEW niet aan zijn verplichtingen zou kunnen voldoen. Ze hebben nog ruim voldoende buffer. De buffer werd wel kleiner en daarom is de borgtochtprovisie al verhoogd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven