Geld & Recht alle pijlers

nieuwjaarstip postbode

08-01-2017 19:55 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel heb jij de postbode dit jaar gegeven ? Ik vraag me af wat gebruikelijk is. Edit: sorry ik bedoel de krantenbezorger.
Ik geef ook €10 aan mijn krantenbezorger

(;oude man in mijn geval)
quote:Gisselle schreef op 08 januari 2017 @ 20:34:

[...]

Wil je nu een lintje?! € 10, absurd bedrag.Waarom? als je het kan missen is het toch mooi? Ik geef het ook.
Ik heb 2 abonnementen, een op de NRC die 6 dagen per week komt en ern zaterdag-abonnement op de Volkskrant. Daarnaast komen er twee lokale (gratis) weekbladen.

Ik bedenk me hoe de bezorging was, en aan de hand daarvan leg ik bedragjes en een lijstje (zodat man en kindern ook weten wat en hoe als zij toevallig open doen) bij de deur. Dit jaar was er voor NRC 10 euro (foutloos en altijd lekker vroeg, zodat ik uit m'n werk meteen mijn krant kan lezen), 4 euro voor de VK en 2 voor de beide lokale sufferdjes.

Gek genoeg heeft dit jaar alleen die van de NRC aangebeld, dus de rest zit inmiddels weer in mijn portemonnee.
Bezorger van huis-aan-huis weekblad krijgt 2 euro. De bezorger van de dagelijkse krant (toen we die nog hadden) kreeg meer, denk wel 10 euro, want die kwam er elke dag voor.

Mijn kind bezorgt een huis-aan-huis-blad en kreeg gemiddeld per adres zo'n 1,50. Soms vijf euro, soms niks.

Het salaris is 2,5 cent per krant, trouwens.
Alleen kalmte kan ons redden.
Bij mij kwam een jongetje met zn moeder langs de deur. Hij doet de folders. Ik had geen cash in huis, moeder keek me boos aan.. tsja.. had t ook niet aangekondigd ofzo.

Beetje raar om me boos aan te kijken. Of misschien keek ze me raar aan omdat ik om 11.30 met mn badjas en zonder makeup de deur open deed. Tsja sommige mensen werken op tijdstippen dat anderen slapen.

Hoe dan ook, cash geld wordt steeds minder deze tijd. De bonus moet niet van de ontvangers komen maar van de bedrijven/werkgevers zelf.
quote:gizzmo-returns schreef op 08 januari 2017 @ 20:45:

[...]

Waarom? als je het kan missen is het toch mooi? Ik geef het ook.Nou inderdaad. Omdat een ander het niet kan missen moet ik het in mn portemonnee laten zitten? Dat zou pas absurd zijn.
quote:gizzmo-returns schreef op 08 januari 2017 @ 20:45:

[...]

Waarom? als je het kan missen is het toch mooi? Ik geef het ook.Ik reageerde ook op deze post omdat deze forummer negatief reageerde op iemand die minder gaf.
quote:swanlady schreef op 08 januari 2017 @ 20:49:

Hoe dan ook, cash geld wordt steeds minder deze tijd. De bonus moet niet van de ontvangers komen maar van de bedrijven/werkgevers zelf.Dit!
quote:Gisselle schreef op 08 januari 2017 @ 20:55:

[...]

Dit!Ach, het is ook een soort eindejaarstraditie toch?
Vraag me af wie TO nu echt bedoeld. De postbode blijkbaar niet...Of de krantenbezorger of de folder/ gratis huis aan huis krantjes bezorger?

Die postbode niks, de krantenbezorger ook niet want die heb ik niet en de laatste krijgt altijd een euro ofzo.
quote:doemediema schreef op 08 januari 2017 @ 20:46:

Bezorger van huis-aan-huis weekblad krijgt 2 euro. De bezorger van de dagelijkse krant (toen we die nog hadden) kreeg meer, denk wel 10 euro, want die kwam er elke dag voor.

Mijn kind bezorgt een huis-aan-huis-blad en kreeg gemiddeld per adres zo'n 1,50. Soms vijf euro, soms niks.

Het salaris is 2,5 cent per krant, trouwens.Wat heeft het loon ermee te maken?
quote:MarindaH schreef op 08 januari 2017 @ 20:04:

[...]

Wauw, die zal blij zijn!

Hier krijgt ie een tientje.

Van het dagblad neem ik aan?

Hier hebben we een stuk of 6 folder / hui-aan-huiskranten bezorgers.

Wie aanbelt krijgt een euro, dit jaar belde er 1 aan
Voor de folders en het huis-aan-huis krantje die wekelijks bezorgt wordt 2,-. Een krant die dagelijks wordt bezorgd zou ik ook meer geven. Van de eerste categorie zijn er overigens 5 aan de deur geweest. Ga dit jaar een NEE-NEE sticker aanvragen.
quote:gizzmo-returns schreef op 08 januari 2017 @ 20:59:

[...]

Ach, het is ook een soort eindejaarstraditie toch?

Ja maar ik vind de bezorging zo belabberd geworden. Vroeger was je trots als je postbode was. Ik weet nog dat er een klasgenootje op de basisschool zat wiens vader postbode was, daar keek ik best tegenop, haar vader was postbode!.

Vorige week is er een envelop naar mij gestuurd (waar ik voor betaald heb) en die is helaas niet ontvangen, wel kreeg ik een envelop die voor mensen in een andere straat was bedoeld. En toen ik nog folders kreeg, verliep dat vaak ook niet vlekkeloos. Toen ik het vorige week met mijn buurvrouw over de postbezorging had, vertelde ze dat hun klanten hun post soms ook niet ontvingen, waarop ze zijn over gegaan naar elektronische post.

Als jong meisje correspondeerde ik veel, stuurde brieven rond in NL en naar mijn familie in het buitenland. Daar duurde het altijd lang voordat het bezorgd werd. Inmiddels wordt de post daar de volgende dag bezorgd en hier is het alleen maar beroerder geworden.
quote:MarindaH schreef op 08 januari 2017 @ 20:04:

[...]

Wauw, die zal blij zijn!

Hier krijgt ie een tientje.Het is nog altijd een vriendelijk gebaar he, mensen hoeven niks te geven.
quote:minnimouse schreef op 08 januari 2017 @ 21:03:

[...]

Wat heeft het loon ermee te maken?Ik krijg de indruk dat sommigen de nieuwjaarsfooi onzin vinden omdat de bezorgers een salaris hebben. Dat is dus 2,5 cent per krant. Reken maar uit wat een wijk van 250 kranten (waar je minstens anderhalf uur over doet) oplevert. De nieuwjaarsfooi maakt het leuk.
Alleen kalmte kan ons redden.
Hypocriet misschien maar ik geef een krantenbezorger (tiener) wel geld maar een volwassen bezorger niet.

Met een krantenwijk verdient een puber weinig terwijl ze wel door weer en wind moeten. ik vind eens per jaar 5 a 10 euro dan ook niet veel. Maar, dan moet te bezorging wel goed zijn en de bezorger geen rare houding hebben (arrogant etc.)

Nu ik het zo opschrijf vind ik mijn criteria best vreemd.
quote:doemediema schreef op 08 januari 2017 @ 21:17:

[...]

Ik krijg de indruk dat sommigen de nieuwjaarsfooi onzin vinden omdat de bezorgers een salaris hebben. Dat is dus 2,5 cent per krant. Reken maar uit wat een wijk van 250 kranten (waar je minstens anderhalf uur over doet) oplevert. De nieuwjaarsfooi maakt het leuk.Een willekeurige vacature: https://www.krantenbezorg ... e/bezorger-in-amersfoort/

65 minuten per ochtend, 350 euro per 4 weken. Als ik ruim reken: 90 minuten per ochtend, 6 dagen per week = 36 uur per 4 weken. Dan kom ik uit op een uurtarief van 9,72 euro.
quote:Miss-Colorado schreef op 08 januari 2017 @ 21:33:

Hypocriet misschien maar ik geef een krantenbezorger (tiener) wel geld maar een volwassen bezorger niet.

Met een krantenwijk verdient een puber weinig terwijl ze wel door weer en wind moeten. ik vind eens per jaar 5 a 10 euro dan ook niet veel. Maar, dan moet te bezorging wel goed zijn en de bezorger geen rare houding hebben (arrogant etc.)

Nu ik het zo opschrijf vind ik mijn criteria best vreemd.Ik geef mijn oude krantenbezorger juist wat extra omdat hij als 70 jarige nog zo vroeg op moet om zijn schamele AOW aan te vullen.
10 euro, alle krantenjongens. Ook van het hah blad.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Maccaron schreef op 08 januari 2017 @ 21:17:

[...]

Het is nog altijd een vriendelijk gebaar he, mensen hoeven niks te geven.Tuurlijk, tis een fooi. Maar als je iets wil geven vind ik 1 euro wel karig hoor. Een krantenabbonement is best duur, dus als je dat kan betalen lijkt me niet het argument dat je het niet kan missen. Als je weinig kan missen, neem je weer geen krantenabonnement. Dus dan heb je er gewoon niet meer voor over. Kan ook, is ook legitiem.
En dames natuurlijk
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Wij hebben geen dagblad bezorger. Ik had het over de weekkrantjes bezorger. Daarbij vind ik 1 Euro echt voldoende.

Als ze van iedereen een Euro krijgen...
zeg dat dan... ;)
Ja en daarbij zou ik evengoed 1 Euro geven aan de dagblad bezorger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven