Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik heb The Addams Family al gezien omdat ik kaartjes won voor de generale repetitie in november. Was echt zooo leuk! En ik ben heel groot fan van Pia. :heart:

Wauw wat tof, elke week! Ik heb altijd dure kaartjes, maar ik zit dan ook bijna altijd op de eerste rij. :proud: Ik vind verder cabaret ook heel leuk, bijv. Sara Kroos.

Ik denk dat dat inderdaad het doel wordt. Ik let verder al best goed op, dus daar ben ik ook wel trots op. Ik denk dat het best moet kunnen, musicals én sparen, als ik verder beter nadenk over mijn uitgaven.
Ik weet zeker dat het wel moet kunnen lukken om gewoon beiden te doen. Maar zou je bereid zijn om bijvoorbeeld eens niet op de eerste rij te zitten als eerste rang tickets op die manier toch iets goedkoper kunnen waardoor je meer overhoudt? Zelf heb ik voorkeur voor wat meer naar achter zodat je goed het hele podium kan overzien. Al vond ik Chigaco erg tof op de eerste rij.

Ja Pia vind ik leuk. Erg genoten van Elizabeth in concert ♥. Maar dat concert in Schonbrun is even wat te duur helaas. Ik vond die documentaire over haar interessant. Wat leuk dat je tickets had gewonnen

Het was in Londen ook zo makkelijk, met een bakje koffie naar de box office, even wachten en dan kreeg je tickets voor 10-25 pond voor de eerste rij, zijkanten of zelfs gewoon ergens midden in de stalles als het niet zo druk was. Herken wel die blijdschap van je en dat is ook heel veel waard.

Cabaret is ook wel leuk. Het is fijn om even goed te lachen. Daarom hou ik ook erg van goede komedies in het theater.
Vandaag een nieuwe hardloop legging en spijkerbroek besteld, allebei met 50% korting...Heb ze beide 'nodig' in de zin dat ik ze ook echt gebruik (zelfde model broek als dat ik al heb en ik weet dus hoe die zit en de kwalitit). Maar niet echt 'no buy'.... :whip:
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ja, ik moet wat kritischer worden met welke musicals ik écht op de eerste rij wil zien en waarbij het niet zo uitmaakt. Het is wel zo dat mijn man extreem lang is en hij nooit zo goed kan zitten in het theater omdat hij zijn benen niet kwijt kan. Dan is de eerste rij wel het fijnste.

Elisabeth was fantastisch ja. :heart: Echt mijn favoriete musical. Ik heb de docu nu vijf keer gezien geloof ik en het blijft indrukwekkend. Zo kwetsbaar. Schönbrunn kan ik helaas ook niet betalen. Ik heb nog wel gekeken, maar er zijn alleen nog maar kaarten van over de €300,-. Echt belachelijk.

Fantastisch. :heart: Zodra onze lening afbetaald is, ga ik sparen voor een weekje Engeland/West End. :heart:

Ik heb vanavond mijn kies gebroken omdat ik mezelf met buikgriep en bijholteontsteking zo zielig vond dat ik vond dat ik chocolade van Tony verdiende. Daarop brak ik dus die kies. God straft onmiddellijk. :facepalm: Nu vind ik mezelf nog zieliger en moet ik ook nog naar de tandarts. Gaat weer geld kosten natuurlijk. Bah, ik was er een paar weken geleden nog toen mijn kroon van mijn kies viel. En nu dit weer. :'(
Drackie schreef:
31-01-2019 22:24
Ik heb vanavond mijn kies gebroken omdat ik mezelf met buikgriep en bijholteontsteking zo zielig vond dat ik vond dat ik chocolade van Tony verdiende. Daarop brak ik dus die kies. God straft onmiddellijk. :facepalm: Nu vind ik mezelf nog zieliger en moet ik ook nog naar de tandarts. Gaat weer geld kosten natuurlijk. Bah, ik was er een paar weken geleden nog toen mijn kroon van mijn kies viel. En nu dit weer. :'(

O zuur dit :"-( Maar je bent niet alleen. Volgens mij heb ik ook een gaatje, want een kies doet pijn als ik koud water drinkt.
Oh bah, ouch. Moet ook weer nodig maar stel het uit. Heb een half jaar ellende gehad met een getrokken verstandskies en veel ontstekingen omdat het niet goed was getrokken de eerste keer. Trauma :'s het is ook altijd zo duur. Jammer Drackie.
He jasses... Eigen risico 106 euro :'-( . Kom ik dus tóch aan mijn spaar. Echt balen. Zorgkosten voelen altijd zo shit.

Balen je kies Drackie en Vixxen; hoop dat het meevalt!

Hier laatst voor het eerst in 4 jaar naar de tandarts geweest. Ook maar foto's laten maken. Geen gaatjes of andere problemen, precies zoals áltijd. Niet echt een goede motivatie om over een jaar weer te gaan.

Ik zit echt te balen. Februari en maart zijn dure maanden. Weekend Parijs, rekening eigen risico.. En in maart ga ik naar de mondhygiëniste om wat aanslag te laten verwijderen en ik ga naar een heel speciale kapper. Afspraak vorig jaar november al gemaakt.

Nouja, het is wat het is.
Balen van die rekeningen voor eigen risico en tandarts :-( Wil je bezuinigen, krijg je van die dingen waar je niets aan kunt doen.

Hier gaat het goed, het is heel fijn om genoeg op mijn rekening te hebben staan. Ik had wel mijn ouders een etentje met ons gezin beloofd voor hun verjaardagen, dus dat komt er nog wel aan en is voor 6 personen vast niet weinig, maar verder heb ik gelukkig niks nodig behalve printerinkt. En over 3 1/2 week alweer salaris :lol: :-D
Ik heb een potje Eigen Risico op mijn spaarrekeningen. In principe kom ik daar niet aan, maar indien ik een hoge zorgrekening heb die niet gelegen komt, dan neem ik het daaruit en spaar het daarna in een aantal maanden weer terug.
Diocca schreef:
01-02-2019 08:30
He jasses... Eigen risico 106 euro :'-( . Kom ik dus tóch aan mijn spaar. Echt balen. Zorgkosten voelen altijd zo shit.

Balen je kies Drackie en Vixxen; hoop dat het meevalt!

Hier laatst voor het eerst in 4 jaar naar de tandarts geweest. Ook maar foto's laten maken. Geen gaatjes of andere problemen, precies zoals áltijd. Niet echt een goede motivatie om over een jaar weer te gaan.

Ik zit echt te balen. Februari en maart zijn dure maanden. Weekend Parijs, rekening eigen risico.. En in maart ga ik naar de mondhygiëniste om wat aanslag te laten verwijderen en ik ga naar een heel speciale kapper. Afspraak vorig jaar november al gemaakt.

Nouja, het is wat het is.
Voor zorgkosten zet ik maandelijks een bedrag opzij. Als er een rekening komt kan ik die gelijk betalen zonder dat ik er iets van voel.
Dat is wel handig, Nitflex. Ik heb nu een aparte spaarrekening voor dit soort dingen. Een voor fun (bijvoorbeeld een vakantie of een fauteuil die ik heel graag wil), een voor uitgaven als eigen risico, iets wat kapot is en vervangen moet worden, een studiereis voor een van de kinderen, dat soort dingen. Fijn dat het geld er dan gewoon is en je niet in de problemen komt met de gewone maandelijkse uitgaven.
Ik spaar ook voor het verplichte eigen risico en nog apart voor niet vergoede zorgkosten zoals tandarts, medische hulpmiddelen en medicijnen. Ieder jaar aan het einde van het jaar maken wij de balans op en bepalen we hoeveel er nog in het potje zit, hoeveel er aan het einde van het volgende jaar in zou moeten zitten en hoeveel we dus op maandbasis moeten sparen om dit te kunnen betalen.
Eigenlijk doen we dit bij alle kostenposten op deze manier.
Nitflex schreef:
01-02-2019 09:23
Ik heb een potje Eigen Risico op mijn spaarrekeningen. In principe kom ik daar niet aan, maar indien ik een hoge zorgrekening heb die niet gelegen komt, dan neem ik het daaruit en spaar het daarna in een aantal maanden weer terug.
Ik doe hetzelfde. Ik heb de afgelopen maanden goed gespaard en een groot deel in dat potje gezet want ik weet dat ik de komende maanden heel hoge tandartskosten heb. Ik kreeg net al een rekening binnen voor o.a. een kroon. Bijna 1000 euro maar met het geld uit het potje doet het geen pijn. Het voelt ook niet alsof ik aan mijn spaargeld kom op deze manier.
Ik betaal mijn eigen risico in termijnen en als ik het niet gebruik krijg ik het terug aan het eind van het jaar, dus daar hoop ik natuurlijk heel erg op. Lekker spaarpotje is dat dan, eigen risico van man én mij. Voor de tandarts ben ik trouwens wel verzekerd, maar ik heb in februari een afspraak voor een nieuwe kroon die me mijn hele budget kost, dus nu zal ik toch iets zelf moeten betalen helaas.
Vandaag een klein beetje geld uitgegeven wat niet nodig was. Ik moest met mijn dochter ergens heen wat net te vroeg was om ervoor te lunchen en ik had geen zin om brood mee te nemen. Toen hebben we een broodje gegeten en iets gedronken, gelukkig was het niet zo duur: totaal 10 zoveel. Verder nog 4 euro parkeerkosten. Straks moet ik boodschappen doen en dan ga ik dat bedrag gewoon weer proberen te besparen ;-)
Wat zijn jullie allemaal goed bezig.

Januari vorig jaar heb ik zelf een topic geopend met als doel twee maanden niets te kopen.
LadyDay deed hier ook aan mee.
Ik denk dat ik zelf de grootste verliezer was van mijn eigen topic. :-$

En eigenlijk is er niets veranderd.
Koopverslaafd aan mooie dingen.
Dure accessoires voor in huis, handgemaakte vaasjes en dergelijke.
Allemaal peperduur. En mandjes , kussens, ook heel erg, mijn sierkussenverslaving.
Leuke schaaltjes, bakjes en dergelijke.

Ik kan er eigenlijk maar niet mee stoppen.
Lees hier goede tips en probeer wat beter met geld om te gaan.

Maar het is en blijft lastig.
Gekopbloemen schreef:
01-02-2019 21:08
En mandjes , kussens, ook heel erg, mijn sierkussenverslaving.
Ik stel me zo een woonkamer voor vol met sierkussens waar de bewoner onder is kwijtgeraakt :D
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
01-02-2019 21:32
Ik stel me zo een woonkamer voor vol met sierkussens waar de bewoner onder is kwijtgeraakt :D
Nee, zeg maar zo een kast vol boven waar het magazijn van een winkelwarenhuis jaloers op zou zijn. :rofl:

En de Ikea blij met onder-het-bed-opbergers om de kussens in te bewaren, :-$
Gekopbloemen schreef:

Januari vorig jaar heb ik zelf een topic geopend met als doel twee maanden niets te kopen.

Allemaal peperduur. En mandjes , kussens, ook heel erg, mijn sierkussenverslaving.

Schrijf mee! Misschien helpt het?

Ik had kleding nog met kaartjes eraan in de kast. Schoenen die nooit gedragen waren. Make-up die nooit uit de verpakking was gehaald. En dan heb ik het niet over goedkope spullen. Ik had amper geld voor de boodschappen.
Dat is gelukkig al verbeterd, maar hier kan ik nog de laatste dingetjes wat aanscherpen ;)

Binnenkort is het mijn trouwdag en zit nu al met een online winkelmandje met spullen. Twijfel of ik dit nu zal aanschaffen of niet (kleinigheidje voor mijn man).
Gekopbloemen schreef:

Wat bij mij heel goed werkt, als ik iets zie wat ik echt wil hebben moet ik er van mezelf een week over nadenken waarom ik het wil kopen/nodig heb. heel vaak blijkt na een week dat ik het toch niet zo graag wilde als ik dacht.
Gekopbloemen schreef:

Bij mij ging het ook met horten en stoten hoor. Ik heb vorig jaar meer gekocht dan me lief was maar al wel stukken beter dan de jaren ervoor. Ik koop al heel lang geen dingen meer voor mijn huis want ik wil verhuizen en ga waarschijnlijk (nog) kleiner wonen.

Ik ben goed bezig geweest met de Konmari methode. Ik heb me vorig jaar flink naar gevoeld nadat mijn vader overleden was dus er was weinig waarvan ik kon zeggen 'yes, this sparks joy!'. Ik heb ongeveer 80% van mijn kleding weggedaan en zeker de helft van alle andere spullen. Geen mandjes, geen onnodige kussens, geen troepjes meer over.

Ik heb dit jaar hoge zorgkosten en ik wil waarschijnlijk een auto kopen (heb deze dan ook echt nodig) dus het is niet zo dat ik bakken met geld zal sparen dit jaar maar ik besteed het wel een stuk bewuster.
Lady49 schreef:
01-02-2019 21:42
Wat bij mij heel goed werkt, als ik iets zie wat ik echt wil hebben moet ik er van mezelf een week over nadenken waarom ik het wil kopen/nodig heb. heel vaak blijkt na een week dat ik het toch niet zo graag wilde als ik dacht.
Ik heb het omgekeerde. Ik ben absoluut geen impuls shopper en als ik iets wil (winkel of online) denk ik er altijd eerst weken over na. Probleem is dat hoe langer ik erover nadruk, des te meer ik het wil hebben en hoe meer ik erover “fantaseer” dat ik het heb.

Dat komt omdat ik altijd heel precies weet wat ik wil. Ik koop veel, maar ik draag en gebruik dingen ook echt jaren.

Dus bij mij is het zaak om iets zo snel mogelijk uit mijn hoofd te zetten, want anders is er de kans dat ik overstag ga.
broodtrommel schreef:
01-02-2019 04:34
Oh bah, ouch. Moet ook weer nodig maar stel het uit. Heb een half jaar ellende gehad met een getrokken verstandskies en veel ontstekingen omdat het niet goed was getrokken de eerste keer. Trauma :'s het is ook altijd zo duur. Jammer Drackie.
Tandproblemen of -kosten heb ik gelukkig nooit. Controle en reiniging en dat is het wel. Nooit gaatjes gehad.
Het gaat niet zo goed, omdat ik veel last heb van eetbuien en daar dus veel teveel voor koop. :( Ik probeer voor de rest wel goed op te letten en ik hoop dat die eetbuien snel weer over zijn want ik was zo goed bezig met afvallen...
Dat is vervelend Drackie, en zonde inderdaad als het afvallen zo goed gaat.
Weet je waardoor je eetbuien hebt? Hopelijk kan je daar iets aan doen, zodat je minder behoefte aan eetbuien hebt. Eet je dan alleen ongezonde dingen? Misschien kun je een zak wortelen wegwerken, daar ben je wel even zoet mee! Weinig calorieën, vult goed, voedingsstoffen, en niet te duur, en misschien heb je achteraf een minder vervelend gevoel. Het is maar een idee hoor, geen idee of je er iets mee kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven