Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Is de koffie op kantoor nog slechter dan die van AH To Go..?
pamelacourson schreef:
14-01-2019 09:41
Ik ben trots op je!
Haha merci ^^. Het gaat ons lukken :yes: !

Waar doen jullie boodschappen?
Nitflex schreef:
14-01-2019 09:42
Is de koffie op kantoor nog slechter dan die van AH To Go..?
Vele malen...
Ik werk met twee rekeningen.

Rekening 1 is de rekening waarop mijn salaris gestort wordt, dit is tevens de rekening waar alle vastelasten automatisch van worden betaald incl. een vast bedrag sparen.

Rekening 2 is de boodschappen rekening waar ik €350 opstort van rekening 1, hier doe ik een maand boodschappen van plus tanken. Het geld op deze rekening mag op.

Dit systeem is simpel, en werkt voor mij erg goed.
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
14-01-2019 09:43
Haha merci ^^. Het gaat ons lukken :yes: !

Waar doen jullie boodschappen?
Ik koop het meeste bij AH, kleine boodschappen bij de Jumbo (vergeten dingen of iets wat snel gehaald moet worden) en ik kom nog wel eens bij de EkoPlaza. Ik ben niet van plan om dat te veranderen, heb ook geen zin en vooral geen tijd om naar meer winkels te gaan of alle aanbiedingsfolders uit te pluizen, maar de ekoplaza is echt verschrikkelijk duur. Dus die ga ik de komende tijd maar eens mijden.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
14-01-2019 09:47
Ik werk met twee rekeningen.

Rekening 1 is de rekening waarop mijn salaris gestort wordt, dit is tevens de rekening waar alle vastelasten automatisch van worden betaald incl. een vast bedrag sparen.

Rekening 2 is de boodschappen rekening waar ik €350 opstort van rekening 1, hier doe ik een maand boodschappen van plus tanken. Het geld op deze rekening mag op.

Dit systeem is simpel, en werkt voor mij erg goed.
Dit is wel een goede tip, misschien moet ik dat ook maar eens doen.
Kumiko schreef:
14-01-2019 09:47
Ik werk met twee rekeningen.

Rekening 1 is de rekening waarop mijn salaris gestort wordt, dit is tevens de rekening waar alle vastelasten automatisch van worden betaald incl. een vast bedrag sparen.

Rekening 2 is de boodschappen rekening waar ik €350 opstort van rekening 1, hier doe ik een maand boodschappen van plus tanken. Het geld op deze rekening mag op.

Dit systeem is simpel, en werkt voor mij erg goed.
Dit heb ik mijn gehele studententijd ook gedaan. Werkt enorm goed. Ga dit straks weer doen als we een extra rekening hebben geopend voor het nieuwe huis.
Wow kunnen jullie echt tanken en boodschappen voor €350 euro?
En is dat een éénsgezinshuishouding?
Ik heb €600 euro nodig per maand (gezin met twee kleine kinderen) en dan zit daar €100 euro tanken bij inbegrepen.
Ik wil dit wel terug brengen naar €500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meteen via de Rabobank app een nieuwe rekening geopend. Daar ga ik als mijn salaris binnen is mee aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
marjolein853 schreef:
14-01-2019 00:56
@Teddy, welke app is dat? Lijkt mij wel wat. Een kasboek bijhouden zou goed voor mij zijn..
Hij heet mint. Het is inderdaad erg handig
Hier ook twee rekeningen bij verschillende banken, één waar salaris op binnenkomt en waar alle incasso’s en betalingen voor vaste lasten op plaatsvinden. En een andere waar ik een vast budget naar overmaak om van te leven (inclusief leuke dingen of kleding etc). Dat mag op, maar daar moet ik het mee doen. Op die rekening zijn ook geen incasso’s etc.

Verder heb ik specifieke spaardoelen bij mijn ING. Ik spaar dus niet in het wilde weg, maar juist heek gericht. Dan kan ik echt zien hoe ver ik met iets ben en geef ik geen geld voor een verhuizing uit aan mijn vakantie. Voor periodieke kosten (belastingen of jaarlijkse premies, abonnementen) reserveer ik maandelijks een vast bedrag, zodat ik het klaar heb liggen op het moment dat een grotere rekening betaald moet worden.
Eva_1983 schreef:
14-01-2019 10:11
Wow kunnen jullie echt tanken en boodschappen voor €350 euro?
En is dat een éénsgezinshuishouding?
Ik heb €600 euro nodig per maand (gezin met twee kleine kinderen) en dan zit daar €100 euro tanken bij inbegrepen.
Ik wil dit wel terug brengen naar €500 euro.
Ik ben alleen met dochter, €250 is echt ruim voor ons voor de boodschappen, en Ik tank max €100 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik op het gebied van discipline en hoe het werkt Kelly McGonigal erg goed. Ze legt alle onbewuste processen uit en ook hoe je het kunt veranderen.

Het boek het The willpower instinct.
Hier een interview met haar waarin ze een en ander toelicht.
https://youtu.be/LfAlS_FRU00

Als anderen ook nog tips hebben over goede websites/Facebook pagina's, boeken etc die je geïnspireerd hebben op grbied van zuinig leven en discipline dan vind ik dat ook leuk om te horen.
Alle reacties Link kopieren
Overigens woon ik vlakbij een Nettorama en Aldi en als ik naar de AH ga schrik ik echt van het prijsverschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee, het laatste jaar geef ik teveel uit aan onzin.
Ik heb een budget ingesteld van 100 per week, dus 500 per maand. 280 euro voor benzine en 400 overig, ongeveer 100 per week. Eigenlijk iets minder omdat de maand uit 4,5 week bestaat. Wij zijn met 4 personen en hebben 2 auto's.
Boodschappen halen we overigens bij de Lidl, soms ook Aldi en het restant bij Jumbo. Verzorgingsartikelen halen we bij de Action.
Ik ga gewoon alleen naar de Albert Heijn. Die zit bij mij om de hoek en ik ga voor comfort en zie het echt niet zitten om aanbiedingen af te gaan.

Mij gaat het dus puur om het besparen op kleuring, cosmetica, boeken en interieurspullen. Op eten wil en hoef ik niet te besparen. Bovendien ben ik een eenpersoonshuishouden, dan zet het ook weinig zoden aan de dijk dat Heinz tomatenketchup ergens 20 cent goedkoper is. Ik heb gewoon een vast bedrag voor boodschappen en daar houd ik me aan.
Mijn eerste dilemma: een van mijn favoriete winkels stopt er helaas mee :( Voor vaste klanten is er echter uitverkoop met hoge kortingen en ik wil zo graag wat kopen (want de winkel bestaat over een maand niet meer)...
Vixxen schreef:
14-01-2019 12:48
Mijn eerste dilemma: een van mijn favoriete winkels stopt er helaas mee :( Voor vaste klanten is er echter uitverkoop met hoge kortingen en ik wil zo graag wat kopen (want de winkel bestaat over een maand niet meer)...
Er is altijd wel weer zo’n situatie of buitenkans. Toch proberen er niet aan toe te geven!
Lastig Vixxen! Elke vorm van compromis is toch enigszins falen... Ik zou met mezelf onderhandelen en dan denken "normaal zou ik zo 200 uitgeven... als ik nu maar 50 doe bespaar ik 150 euro...". Maar da's natuurlijk niet waar he ;-D . Dus kom op, houd vol!
Alle reacties Link kopieren
Heb m'n vaste lasten en losse uitgaven vorig jaar tegen het licht gehouden en aangepast naar beneden waar mogelijk. Ook een nieuwe baan met een hoger salaris. Ik spaar nu 1450 euro per maand. Maar we reizen graag en veel dus daar gaat dan weer een hoop held heen. Hoewel ik dat ook zo goedkoop mogelijk doe. Tijd geleden nog een retourticket naar Australië gevonden voor 300 euro en vorig jaar een naar Roemenië voor 6 euro.
Nitflex en Diocca, jullie hebben gelijk. Ik heb niets nodig, dus beter als ik niet ga kijken naar het aanbod.

Raar hoe ik zo'n gigantische drang voel om te kopen omdat ik weet dat de winkel ermee ophoudt, terwijl ik niets nodig heb.
Als je niet gaat kijken kom je niet in de verleiding en mis je ook niets. Maar die drang ken ik. Laatst ook 50% korting in mijn favo winkel, maar ik ben niet gaan kijken, want ik had niets nodig en wist zeker dat ik iets zou kopen als ik er naar toe zou gaan.

Mijn man heeft geld uitgegeven!😏
Hij koopt regelmatig soep op zijn werk. Dat had ik wel verwacht, dus vooruit. Ik ben vandaag niet in de winkel geweest en ga ook niet meer. Straks koken en daarna werken dus meer zal er niet uitgegeven worden vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
14-01-2019 14:23
Nitflex en Diocca, jullie hebben gelijk. Ik heb niets nodig, dus beter als ik niet ga kijken naar het aanbod.

Raar hoe ik zo'n gigantische drang voel om te kopen omdat ik weet dat de winkel ermee ophoudt, terwijl ik niets nodig heb.
Heb je geen jaarbudget voor kleding ( of kun je dat alsnog kunnen opstellen?) Dan zou je het daarvan kunnen doen zodat je de rest van het jaar weer inloopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven