no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
dinsdag 26 februari 2019 om 19:50
Ah thanks, zal er eens naar kijken.
Ik heb vandaag make-up gekocht en nog best veel ook.
Ter verdediging: ik koop eigenlijk nooit make-up, en ik had dus ook niet veel, maar de laatste tijd erger ik me echt aan mijn huid (ik heb last van couperose). Ik had daar ook al een topic over geopend. Ik voel me zoveel mooier en zekerder als ik wél wat make-up gebruik. Ik heb wel eerst heel wat af gegoogled om te kijken wat ik precies wilde en ik ben blij met wat ik nu heb. Het is dus echt geen impulsaankoop, maar het is ook niet ‘no buy’.
Ik heb vandaag make-up gekocht en nog best veel ook.

dinsdag 26 februari 2019 om 23:10
Wat ik al schreef, ik koop nooit make-up, dus er kon ook niks op raken, want ik had het niet.
Behalve concealer en BB cream, en de concealer was echt helemaal op ja (en de BB cream bevalt niet goed). Ongeveer 45 euro kostte het in totaal. Ik had op internet een beetje gekeken wat een goede basis is en die dingen heb ik gekocht, maar ik heb geen dure producten gekocht, omdat ik eerst maar eens een beetje moet gaan uitproberen.

drackie wijzigde dit bericht op 26-02-2019 23:13
13.91% gewijzigd

dinsdag 26 februari 2019 om 23:12
Die ken ik wel! Ga eens proberen. De kat kauwt graag op dingen die niet goed voor hem zijn en eet het op als ik niet snel genoeg ingrijp. Wil niet dat ie naar de dierenarts moet hiervoor. Bedankt!
dinsdag 26 februari 2019 om 23:24
Welk uitje evita of die boottocht? Ik heb je een pb gestuurd trouwens. Hier gaat het best goed. Ik koop voor mijn gevoel echt minder. De huishoudbeurs ging ook best goed geen onnodige zaken gekocht. En had de helft van m'n budget over haha. Ik ben wel opzoek naar een nieuwe oven. We beginnen hem (en vooral de magnetron functie) nu echt te missen. De oven is nu 3 jaar kapot oid en de magnetron functie 2 of 1 jaar ik weet het niet eens meer. We hebben wel een airfryer en daar deed ik ook al veel mee toen de oven het nog wel deed maar het wordt nu gewoon toch wel ergens vervelend.
dinsdag 26 februari 2019 om 23:26
De boottocht, gisteren de bevestiging gehad dat er te weinig aanmeldingen waren. Evita gaat wel door gelukkig, maar die boottocht was al betaald dus daar krijg ik nu geld van terug. Ik ga even kijken naar je pb!
Goed gedaan zeg! Wauw, dat is lang! Zolang zou ik mijn oven echt niet kunnen missen.
We gaan trouwens ook kaartjes voor een concert in juli verkopen omdat man er dan helaas niet is (kaartjes waren al een half jaar in huis dus wisten we toen nog niet). Hopelijk kan ik ze kwijt via Ticketswap. En ik ga yoga opzeggen. Beetje tegenstrijdig met dat ik vind dat ik weinig te doen heb enzo, maar het lukt me vaker niet dan wel om te gaan en de lessen lukken me fysiek ook niet goed, dus dan maar op zoek naar iets anders.
Goed gedaan zeg! Wauw, dat is lang! Zolang zou ik mijn oven echt niet kunnen missen.
We gaan trouwens ook kaartjes voor een concert in juli verkopen omdat man er dan helaas niet is (kaartjes waren al een half jaar in huis dus wisten we toen nog niet). Hopelijk kan ik ze kwijt via Ticketswap. En ik ga yoga opzeggen. Beetje tegenstrijdig met dat ik vind dat ik weinig te doen heb enzo, maar het lukt me vaker niet dan wel om te gaan en de lessen lukken me fysiek ook niet goed, dus dan maar op zoek naar iets anders.

dinsdag 26 februari 2019 om 23:46
Het is je eigen geld, maar ik vroeg het me af omdat je wat stress had over de financiën de komende maanden.
Ik vraag me ook af of je een emotie koper bent? Dat als je je rot voelt dat je dan juist dingen wil kopen?
dinsdag 26 februari 2019 om 23:56
Ik geloof het niet. Ik voelde me ook niet rot vandaag. De zon scheen heerlijk en ik zag dat ze bij de Etos de make-up in de aanbieding hadden (nadat ik al een tijdje op blogs zocht naar make-up routines omdat ik echt geen kaas gegeten heb van make-up gebruiken en ik me echt onzeker voel over mijn gezicht) en toen dacht ik: het is lekker weer, ik ga op de fiets naar de stad en op mijn gemak alles bekijken. Dat heb ik gedaan. Ik ben zelfs nog terug naar de winkel gegaan omdat ik toch twijfelde over de kleur foundation die ik had meegenomen, en ik ben echt heel goed geholpen. Maar ik heb ook veel leuke dingen laten staan. Ik ging met een doel: make-up. Verder heb ik ook niks gekocht, ook al hadden ze zooooveel leuke paasspulletjes bij de HEMA. En voorlopig ga ik de stad verder maar vermijden.

woensdag 27 februari 2019 om 04:41
Tja als je toch niet naar Yoga gaat is het sowieso een zonde kostenpost. Kan je beter naar iets op zoek gaan wat je wel kan en wil gaan doen.
Ik heb zelf een pathe abonnement. Totaal niet vrekkig maar het levert best veel op en haal het er dubbel en dwars uit. Zo zullen er ook andere dingen zijn in je omgeving of je houdt geld over, kan ook. Misschien ook beter.
Kunst is nu wel om niet meteen te denken dat je weer geld hebt en het dus weer allemaal uit te geven (heb het dan even niet over make up maar de komende tijd) . Wacht er ook altijd mee totdat je het aankoopbedrag weer terug hebt. Geld uitgeven wat je nog niet hebt is killing, want er komt altijd wel weer iets anders op je pad tegen de tijd dat je het ontvangt en loop je weer achter de feiten aan - is mijn ervaring. Zet het op de spaarrekening en ga gewoon je challenge tegemoet komende maand zoals je dat al zou doen. Enige manier om iets te doorbreken denk ik?
Ik heb zelf een pathe abonnement. Totaal niet vrekkig maar het levert best veel op en haal het er dubbel en dwars uit. Zo zullen er ook andere dingen zijn in je omgeving of je houdt geld over, kan ook. Misschien ook beter.
Kunst is nu wel om niet meteen te denken dat je weer geld hebt en het dus weer allemaal uit te geven (heb het dan even niet over make up maar de komende tijd) . Wacht er ook altijd mee totdat je het aankoopbedrag weer terug hebt. Geld uitgeven wat je nog niet hebt is killing, want er komt altijd wel weer iets anders op je pad tegen de tijd dat je het ontvangt en loop je weer achter de feiten aan - is mijn ervaring. Zet het op de spaarrekening en ga gewoon je challenge tegemoet komende maand zoals je dat al zou doen. Enige manier om iets te doorbreken denk ik?
woensdag 27 februari 2019 om 09:00
Make-up die ik elke dag gebruik valt niet onder mijn No Buy (ik gebruik de Body Shop BB cream en haal het altijd als er een '3 voor 2' actie is). Wel ben ik tijdelijk gestopt met nieuwe (als in extra) oogschaduw en potloden kopen. Ga nu eerst wat ik nog heb opmaken. Dat doe ik al een paar maanden en het verbaasde me hoeveel spullen ik nog had!
Met mijn dagelijkse luchtje net zo. Dat is er zo eentje die je altijd wel op het vliegveld met 40% korting kan krijgen. Dus dan haal ik die meestal als ik toch naar Nederland reis. Had het de laatste keer uitgesteld, maar nu begint hij aardig leeg te raken....toch maar even kijken of ik hem ergens anders voor een goede prijs kan krijgen.
Met mijn dagelijkse luchtje net zo. Dat is er zo eentje die je altijd wel op het vliegveld met 40% korting kan krijgen. Dus dan haal ik die meestal als ik toch naar Nederland reis. Had het de laatste keer uitgesteld, maar nu begint hij aardig leeg te raken....toch maar even kijken of ik hem ergens anders voor een goede prijs kan krijgen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 27 februari 2019 om 09:10
Dat je die make-up koopt als het kan, dat snap ik wel. En het is ook niet allemaal tegelijk op, dus straks hoef je ook niet alles in één keer nieuw te kopen. Alleen als je daardoor de maand niet doorkomt met je geld, zou ik het niet doen. Maar dat is niet het geval begrijp ik.
Ik ben gisteren naar de Intratuin geweest voor een nagelschaartje voor de kat. Normaal gesproken koop ik dan weer allerlei andere dingen die ik niet nodig heb, maar nu heb ik echt alleen dat schaartje gekocht. Ik stond nog wel op het punt om bloemen te kopen, maar ook dat heb ik niet gedaan. Dus dat ging goed.
Wel heb ik met mijn dochter ergens een broodje gegeten, maar omdat ik gewoon moet werken, doen we deze vakantieweek verder niets wat geld kost. Het mooie weer scheelt ook veel, we hebben lekker gefietst en verder ook veel buiten geweest. Met slecht weer zoek je snel binnenmogelijkheden op en die kosten bijna altijd geld.
Ik ben gisteren naar de Intratuin geweest voor een nagelschaartje voor de kat. Normaal gesproken koop ik dan weer allerlei andere dingen die ik niet nodig heb, maar nu heb ik echt alleen dat schaartje gekocht. Ik stond nog wel op het punt om bloemen te kopen, maar ook dat heb ik niet gedaan. Dus dat ging goed.
Wel heb ik met mijn dochter ergens een broodje gegeten, maar omdat ik gewoon moet werken, doen we deze vakantieweek verder niets wat geld kost. Het mooie weer scheelt ook veel, we hebben lekker gefietst en verder ook veel buiten geweest. Met slecht weer zoek je snel binnenmogelijkheden op en die kosten bijna altijd geld.

woensdag 27 februari 2019 om 09:15
De oven is een van de eerste dingen die we toch gekocht hebben na onze verhuizing. We hebben wel een aanbieding afgewacht en redelijk rondgeshopt. De oude oven warmde niet goed en zelfs afbakbroodjes duurde geen 10 maar 30-40 minuten en waren dan gewoon taai. En die oven zo lang aan is ook niet bepaald energiezuinig. Nu kunnen we tenminste weer (zelfgemaakte) pizza/lasagne, pitabroodjes, bladerdeeggerechten, stoofpotjes, afbakbroodjes, taarten en koekjes in een goede oven bakken. Geweldige investering!
woensdag 27 februari 2019 om 09:18
Pamela, dat doet me denken aan twee vrienden van mij die voor hun vakantie gingen wandelen en kamperen ('want nu hebben we nog goede knieeën) en onbedoeld zo heel veel geld bespaarden omdat het in the middle of nowhere was
. Konden bijna geen cent uitgeven op die manier. Ik ben niet zo dapper. Ik vind fietsvakanties of veel wandelen heerlijk (vooral in het noorden van de UK) maar dan wel met een warm bed en een badkamer 's avonds en het liefst een kroeg in de buurt ook
.
WBT tripjes, ik moet nodig een vriendin opzoeken in het buitenland en ook weer eens naar Nederland. Allemaal leuke kosten en ik investeer ook graag in mijn relaties, maar ik heb even helemaal geen zin om de dingen uit te zoeken want ik moet nog genoeg dingen kopen.
MIsschien maar een weekje al mijn goedkope recepten koken.

WBT tripjes, ik moet nodig een vriendin opzoeken in het buitenland en ook weer eens naar Nederland. Allemaal leuke kosten en ik investeer ook graag in mijn relaties, maar ik heb even helemaal geen zin om de dingen uit te zoeken want ik moet nog genoeg dingen kopen.
MIsschien maar een weekje al mijn goedkope recepten koken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
woensdag 27 februari 2019 om 09:19
Ja, ik kan ook niet zonder oven. Zonder magnetron is het prima te doen, maar ik kook om de dag wel iets in de oven (ovenschotels, lasagna, of een naan opwarmen voor bij de curry of zo. En koekjes en cakes bakken - weet nit waarom ik voorbeelden geef aangezien iedereen wel weet waar je een oven voor gebruikt, hahaha).