no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?

maandag 25 februari 2019 om 22:30
Dat. Plus mijn moeder zei dat als ik iets wilde wat ik niet kon betalen maar moest sparen en niet lenen.
dinsdag 26 februari 2019 om 07:39
Dit eigenlijk. Hypotheek of huur gaat altijd voor.
Wij gaan zaterdag. Als ik een hele week heb gewerkt ben ik nogal brak en kan me dan minder focussen en dat is zonde. Kijk er erg naar uit, tot nu toe alleen de West End versie gezien en vind Brigitte erg goed dus ben benieuwd.
Vandaag krijg ik salaris dus het zal me benieuwen of ik deze maand wel mijn spaardoel ga halen. Vrije tijd budget wordt deze maand echter 100 ipv het eerder genoemde omdat ik vijf dagen in Londen zit.

dinsdag 26 februari 2019 om 07:49
Wat is bij jullie eigenlijk 'niets' kopen? Of wat valt er bij jullie onder het budget 'overig'?
Hier is is mijn budget 'overig' alles wat niet onder vaste lasten, boodschappen of benzine valt. Dus een kapotte lamp, nieuwe schoenen/kleding, een ijsje, klusspullen, verjaardagscadeautjes, dat soort dingen. Helemaal niets kopen is dan ook onmogelijk, omdat er nu eenmaal wel eens wat nodig is. Ik reken hiervoor 100 euro per week. Meestal blijf ik er ruim onder en houden we over zodat ik dat eind van de maand alsnog kan sparen.
Hier is is mijn budget 'overig' alles wat niet onder vaste lasten, boodschappen of benzine valt. Dus een kapotte lamp, nieuwe schoenen/kleding, een ijsje, klusspullen, verjaardagscadeautjes, dat soort dingen. Helemaal niets kopen is dan ook onmogelijk, omdat er nu eenmaal wel eens wat nodig is. Ik reken hiervoor 100 euro per week. Meestal blijf ik er ruim onder en houden we over zodat ik dat eind van de maand alsnog kan sparen.
dinsdag 26 februari 2019 om 08:11
Raindrop57, kapotte lamp vervangen en cadeaus lijken mij gewoon noodzakelijke uitgaven. Wel houd ik mij aan een strakker budget, met cadeaus zat ik altijd boven het bedrag dat ik in mijn hoofd had en daar let ik nu beter op. Kleding en schoenen: als je echt iets nodig hebt dan moet je het gewoon kopen, maar heb je een uitpuilende kast en 50 paar dan laten staan. Ijsje op zijn tijd moet kunnen, mijn valkuil was dat ik elke dag wel een koffie onderweg haalde, drie keer per week uit lunchen. Ik mag het nog wel van mezelf, maar met mate. Dus bijvoorbeeld. 1x per week. En kritischer zijn voor ik iets koop.
dinsdag 26 februari 2019 om 08:30
De No Buy gaat voor mij ook om niet strikt noodzakelijke dingen. Ik heb van de week ook een truitje voor de zomer besteld. Had ik nog kleding? Jazeker wel, maar ik heb vorig jaar de hele zomer, dus ook toen het 35 graden was, in zwarte longsleeves gelopen omdat ik mijn kledingkast iets te goed opgeruimd had en ik niet normaal kon nadenken.
dinsdag 26 februari 2019 om 09:02
Ik haal mijn spaardoel niet deze maand, gek genoeg duurde die erg lang voor mijn gevoel (maar het voordeel van de korte maand februari merk je natuurlijk ook pas in de maand maart, niet februari zelf, die loopt gewoon van de 28e tot de 28e en is 31 dagen)
Geeft niet, maar ik had toch wat onverwachte uitgaven (een verjaardag over het hoofd gezien, naar voorstelling van vriendin geweest, en schoenen in een aanbieding gekocht die ik eigenlijk niet, nodig had).
Het is niet anders, maar ik had wel iets beter naar mezelf kunnen luisteren, hahaha!
Huur en hypotheek heb ik altijd kunnen betalen inderdaad. Al heeft dat wel eens in het verleden, toen ik net klaar was met studeren, betekent dat ik eens een maandje in het rood stond na een verhuizing. Heb pas echt een reserve op kunnen bouwen toen ik een baan had waar ik twee zomers op locatie werkte en kost en inwoning had - en er in de ruime omtrek geen winkels waren. Toen ging het met sprongen
Geeft niet, maar ik had toch wat onverwachte uitgaven (een verjaardag over het hoofd gezien, naar voorstelling van vriendin geweest, en schoenen in een aanbieding gekocht die ik eigenlijk niet, nodig had).
Het is niet anders, maar ik had wel iets beter naar mezelf kunnen luisteren, hahaha!
Huur en hypotheek heb ik altijd kunnen betalen inderdaad. Al heeft dat wel eens in het verleden, toen ik net klaar was met studeren, betekent dat ik eens een maandje in het rood stond na een verhuizing. Heb pas echt een reserve op kunnen bouwen toen ik een baan had waar ik twee zomers op locatie werkte en kost en inwoning had - en er in de ruime omtrek geen winkels waren. Toen ging het met sprongen

"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”

dinsdag 26 februari 2019 om 09:43
Wat nodig is moet gewoon gekocht worden inderdaad, maar het valt bij mij wel onder het potje overig. Als ik dus ineens een nieuwe jas voor mijn kind moet kopen, omdat de rits van de oude stuk is, dan gaat dat wel van mijn budget af. Ik heb geen potje voor leuke dingen, dat gaat van hetzelfde budget als die jas. Net als lunchen enzo. Mocht ik echt niet uitkomen, dan zal ik mijn reservespaarpotje moeten aanbreken.
Hier duurt deze maand wel 28 dagen. Ik kan hierdoor veel meer opzij zetten. Komende 2 maanden ook, die zijn hier ook 28 dagen. Normaal 35, dus het scheelt een week boodschappen, een week overig budget en ook benzine.
Hier duurt deze maand wel 28 dagen. Ik kan hierdoor veel meer opzij zetten. Komende 2 maanden ook, die zijn hier ook 28 dagen. Normaal 35, dus het scheelt een week boodschappen, een week overig budget en ook benzine.
dinsdag 26 februari 2019 om 10:44
Zo doe ik het ook. Als ik de vaste lasten eraf heb getrokken, moeten alle andere dingen van de andere rekening. Dus komende maand, als mijn dochter veel nieuwe kleding nodig heeft, is er dus minder ruimte voor leuke dingen. En als ik heel zuinig doe qua boodschappen, is er dus weer wat meer over voor de rest. Wel weet ik voorafgaand aan de maand wat er zo ongeveer betaald moet worden en hoeveel geld ik daarvoor nodig heb. Ook voor boodschappen heb ik een bedrag dat ik elke maand ongeveer uitgeef.raindrop57 schreef: ↑26-02-2019 09:43Wat nodig is moet gewoon gekocht worden inderdaad, maar het valt bij mij wel onder het potje overig. Als ik dus ineens een nieuwe jas voor mijn kind moet kopen, omdat de rits van de oude stuk is, dan gaat dat wel van mijn budget af. Ik heb geen potje voor leuke dingen, dat gaat van hetzelfde budget als die jas. Net als lunchen enzo. Mocht ik echt niet uitkomen, dan zal ik mijn reservespaarpotje moeten aanbreken.
Mijn oudste dochter krijgt kleedgeld per kwartaal en dat maak ik meteen over zodra de kinderbijslag binnen is, dus daar merk ik niets van.

dinsdag 26 februari 2019 om 10:48
Dit zijn mijn potjes:
280 benzine per maand
100 overig per week
100 boodschappen per week
600 sparen 1e spaarrekening
100 sparen hypotheek
De rest gaat naar de hypotheek en de vaste lasten (ook onroerend goed belasting gedeeld door 12 en zuiveringsschappen en ANWB bijv).
Elke cent die over blijft gaat naar de 2e spaarrekening. Deze is voor bijvoorbeeld een wasmachine, andere auto, grote reparatie auto.
280 benzine per maand
100 overig per week
100 boodschappen per week
600 sparen 1e spaarrekening
100 sparen hypotheek
De rest gaat naar de hypotheek en de vaste lasten (ook onroerend goed belasting gedeeld door 12 en zuiveringsschappen en ANWB bijv).
Elke cent die over blijft gaat naar de 2e spaarrekening. Deze is voor bijvoorbeeld een wasmachine, andere auto, grote reparatie auto.
dinsdag 26 februari 2019 om 17:45
Dat is voor eenieder weer anders hier. Er wordt toch een eigen draai aan gegeven.raindrop57 schreef: ↑26-02-2019 07:49Wat is bij jullie eigenlijk 'niets' kopen? Of wat valt er bij jullie onder het budget 'overig'?
Voor mij is het vooral onnodige boodschappen (verspilling) en makkelijke maaltijden minderen. Tevens qua spullen geen onnodige dingen kopen. Dat betekend niet dat ik bijvoorbeeld geen boek koop. Alleen koop ik geen boek wanneer er nog een paar ongelezen exemplaren in mijn kast staan. Qua kleding net zo. Prullaria en troepjes wil ik al helemaal buiten de deur houden.
Bovenstaande lukt vrij goed. Dus nu de volgende stap en dat is ervaringen/ vrije tijd dingen. Maar niet no buy, eerder minderen of met budget.
Als er iets kapot gaat zoals witgoed, dan gaat dat dus echt wel vervangen worden. Cadeaus horen er ook bij maar let nu wel een beetje op wat ik geef. Ben altijd best genereus, mag ook wat minder en probeer nu ongeveer te matchen wat een ander me geeft.
dinsdag 26 februari 2019 om 17:59
Dat vind ik best veel. Ik heb net mijn admin gedaan en in februari heb ik aan dit soort dingen 110 uitgegeven. En dan heb ik niet bewust zuinig gedaan. Gewoon 2 vriendinnen op lunch getrakteerd en een keer uit eten met man. Geen rommeltjes of zo gekocht behalve een speeltje voor de katten maar dat hebben ze nodig om hun gebit schoon te kauwen. Dat vond ik dus niet extra.Truusjemier schreef: ↑26-02-2019 10:36Voor leuke dingen (dus dat ijsje, een truitje dat eigenlijk niet nodig is, koffie, iets voor in huis een budget van 250 per maand, de rest komt uit de huishoudpot. Standaard 200 sparen A+ alles wat overblijft gaat naar spaar.
Oh ik realiseer me nu wel dat ik griep gehad heb dat scheelt misschien een beetje, maar ik ben gewoon niet zo 'koperig'. Zeker niet met spullen voor het huis of kleding. Voeding, uit eten, daar geef ik het meeste aan uit.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
dinsdag 26 februari 2019 om 18:10
Ik vind het ook heel riant, hou meestal flink over en dat stort ik weer naar spaar. Vriend is er overigens binnen twee weken doorheen en vind het veels te weinig, die plukt het vervolgens van de gezamenlijke. Terwijl het echt vrij te besteden is, cadeaus/telefoon abbo/kapper ed hoeft er niet vanaf dat mag vd gezamenlijke. Maar daar zijn al zoveel ruzies over gevoerd dat ik mij er inmiddels bij heb neergelegd.Oudblond schreef: ↑26-02-2019 17:59Dat vind ik best veel. Ik heb net mijn admin gedaan en in februari heb ik aan dit soort dingen 110 uitgegeven. En dan heb ik niet bewust zuinig gedaan. Gewoon 2 vriendinnen op lunch getrakteerd en een keer uit eten met man. Geen rommeltjes of zo gekocht behalve een speeltje voor de katten maar dat hebben ze nodig om hun gebit schoon te kauwen. Dat vond ik dus niet extra.
Oh ik realiseer me nu wel dat ik griep gehad heb dat scheelt misschien een beetje, maar ik ben gewoon niet zo 'koperig'. Zeker niet met spullen voor het huis of kleding. Voeding, uit eten, daar geef ik het meeste aan uit.
Ik geef het inderdaad ook uit aan eten. 1x per jaar moet ik een abbo betalen, heel af en toe een keer ga ik naar de bios of koop een boek. Maar dat is het wel zo'n beetje.

dinsdag 26 februari 2019 om 18:17
Nu dus even niets, maar anders gaf ik alleen aan kleding al makkelijk €250 uit. Ik koop niet veel, maar vooral duur. Als ik een paar laarzen kocht zat ik daar al ver overheen.
Ik ging ook veel uit, en dan gaat er op een avond ook best wat doorheen. Drankjes zijn nou eenmaal best duur. Ik ga niet zo veel uit eten, daar geef ik niet zo veel om, maar als ik ga kan dat met wijn enzo erbij ook wel oplopen.
Maar nu dus even niets aan kleding etc., dus dat budget staat op nul. Ik houd €50 per week aan voor cafés en uitgaan enzo.
Maar ik woon alleen en heb geen kinderen. Natuurlijk zou mijn uitgavenpatroon totaal anders zijn als ik dat wel had. Dan liggen je prioriteiten heel anders.
Ik ging ook veel uit, en dan gaat er op een avond ook best wat doorheen. Drankjes zijn nou eenmaal best duur. Ik ga niet zo veel uit eten, daar geef ik niet zo veel om, maar als ik ga kan dat met wijn enzo erbij ook wel oplopen.
Maar nu dus even niets aan kleding etc., dus dat budget staat op nul. Ik houd €50 per week aan voor cafés en uitgaan enzo.
Maar ik woon alleen en heb geen kinderen. Natuurlijk zou mijn uitgavenpatroon totaal anders zijn als ik dat wel had. Dan liggen je prioriteiten heel anders.
dinsdag 26 februari 2019 om 18:45
Ik heb best een dure smaak in kleding. Maar als ik (ik zeg maar iets) in januari 500 uitgegeven heb aan een setje, jas of laarzen, dan denk ik daar eind april nog aan bij het zien van iets: 'dat wil ik!'. En dan vind ik dat ik mezelf nog genoeg verwend heb. Scheelt ook dat ik al 'oud' ben, een eigen stijltje heb, al jaren kwaliteit boven modegrillen stel en zorgzaam met mijn spulletjes ben. Dus heb ik een mooie garderobe waar ik goed mee kan mixen en matchen. En ik heb het voordeel dat ik al 30 jaar zowat dezelfde maat draag. Vandaag kreeg ik een fijn complimentje over mijn outfit: Een roestkleurige linnen broek met bijpassend jasje met leren bandjes van Kaat Tilley dat 25 jaar oud is.

dinsdag 26 februari 2019 om 18:53
Oudblond schreef: ↑26-02-2019 17:59Dat vind ik best veel. Ik heb net mijn admin gedaan en in februari heb ik aan dit soort dingen 110 uitgegeven. En dan heb ik niet bewust zuinig gedaan. Gewoon 2 vriendinnen op lunch getrakteerd en een keer uit eten met man. Geen rommeltjes of zo gekocht behalve een speeltje voor de katten maar dat hebben ze nodig om hun gebit schoon te kauwen. Dat vond ik dus niet extra.
Even off topic. Wat voor speeltje is dat? Ik heb hier een kat die erg van knagen houdt.
dinsdag 26 februari 2019 om 19:04
Dat zijn stokjes van een bepaalde houtsoort. Die kerf ik even in en maak ze de eerste keer dat ik het geef een beetje nat. Ze zijn verzot op de geur en gaan er als gekkies op knagen en mee gooien. Dikke pret en goed voor de tandjes. Ik kocht ze op de markt a 4 euro per stuk (ik koop de dikste want heb Coontjes met grote kaken), maar volgens mij heeft elke dierenwinkel ze wel (ligt meestal bij de snoepjes). Ze doen er een maand of 2 mee en dan is de geur denk ik weg en krijgen ze nieuwe.
Wat ook goed werkt is zelf speelgoedjes van dik koord maken. Balletje rollen met eindje koord los. Mijn Grijsje knaagt echt alles op wat niet ok voor hem is (rubberen speeltjes aan gort met operatie tot gevolg, plastic is ook geliefd). Dus hebben we allemaal dit soort natuurlijke materialen waar hij zonder gevaar op los kan gaan.
oudblond wijzigde dit bericht op 26-02-2019 19:12
24.40% gewijzigd
dinsdag 26 februari 2019 om 19:10
Als ik in mijn kledingkast kijk/keek zie ik heel veel dubbele dingen. Dan koop ik iets wat ik heel mooi vind en dan wil ik het meteen ook in een andere kleur, en met kleur bedoel ik voornamelijk zwart, wit, creme, nude, grijs of donkerblauw.
Ik heb vorig jaar echt onwijs veel dingen weggedaan en alleen de mooiste dingen gehouden. Nu is het wel zo dat ik tegenwoordig vanuit huis werk en al die mooie spullen 'voor naar het werk' eigenlijk nog maar weinig draag. Ik loop thuis voornamelijk in yogaleggings rond. Ook in het weekend ga ik tegenwoordig vrij casual gekleed.
Ik heb vorig jaar echt onwijs veel dingen weggedaan en alleen de mooiste dingen gehouden. Nu is het wel zo dat ik tegenwoordig vanuit huis werk en al die mooie spullen 'voor naar het werk' eigenlijk nog maar weinig draag. Ik loop thuis voornamelijk in yogaleggings rond. Ook in het weekend ga ik tegenwoordig vrij casual gekleed.
dinsdag 26 februari 2019 om 19:23
Ik had dus nog een 60 literbak die vol zat met kleding, die is nu leeg want bijna alles verkocht op de IJhallen en in consignatie. Er staat er nog 1 die gevuld is met echte zomerkleding. Heel veel hangertjes hangen nog achterstevoren zoals ik ze neer heb gehangen maanden terug.. Wacht het weer nog even af maar denk dus dat er nog een flinke portie naar de IJhallen en in consignatie gaan. De drang om kleding te shoppen is er niet.
De Aigner tas die ik van cadeaubonnen had gehaald draag ik elke dag. Dus dat in de kast stoppen want zonde heb ik laten varen, het gaat vooruit hier
De Aigner tas die ik van cadeaubonnen had gehaald draag ik elke dag. Dus dat in de kast stoppen want zonde heb ik laten varen, het gaat vooruit hier
dinsdag 26 februari 2019 om 19:25
Zijn dat deze? Met madnip. Die hebben mijn katten ook, gekregen van de Sint (lees: de dierenarts, waar ze hun voerbakje mochten ‘zetten’).Oudblond schreef: ↑26-02-2019 19:04Dat zijn stokjes van een bepaalde houtsoort. Die kerf ik even in en maak ze de eerste keer dat ik het geef een beetje nat. Ze zijn verzot op de geur en gaan er als gekkies op knagen en mee gooien. Dikke pret en goed voor de tandjes. Ik kocht ze op de markt a 4 euro per stuk (ik koop de dikste want heb Coontjes met grote kaken), maar volgens mij heeft elke dierenwinkel ze wel (ligt meestal bij de snoepjes). Ze doen er een maand of 2 mee en dan is de geur denk ik weg en krijgen ze nieuwe.
Wat ook goed werkt is zelf speelgoedjes van dik koord maken. Balletje rollen met eindje koord los. Mijn Grijsje knaagt echt alles op wat niet ok voor hem is (rubberen speeltjes aan gort met operatie tot gevolg, plastic is ook geliefd). Dus hebben we allemaal dit soort natuurlijke materialen waar hij zonder gevaar op los kan gaan.