Geld & Recht alle pijlers

Nog iemand belasting-aftrek tips ?

11-03-2010 18:10 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook hier is de jaarlijkse belastinginvultoestand weer aan de gang.

en er is behoorlijk wat veranderd..

wat is er nog aftrekbaar ?

huis natuurlijk, deel studiekosten van polderman en dan ? Wie weet er nog meer ? (ik heb ook de lijfrente meegenomen)..

Maar ziektekosten had ik voorheen ook altijd maar dat kan ook niet meer, wel vraag ik me af of ik mijn auto op mag voeren. Door mijn ziekte (en waar ik woon) kan ik niet met het ov dus moet ik noodzakelijkerwijs met mijn auto. Mijn parkeerkaart en bijbehorende aanvraag mag ik aftrekken maar mag ikook een deel van mijn auto kosten aftrekken bijvoorbeeld ?

Wie heeft er bruikbare tips
Ik kon de tandarts kosten nog doorgeven bij de belastingman.

En kosten van dietiste.
Een belastingadviseur regelen die je aangifte doet...

Ik krijg het geld er altijd uit!
astair.. misschien moet ik dat maar eens gaan doen.. wat kost dat nu zo'n beetje?
Bij mij rond de 60 euro. Enige wat ik doe is de papieren afleveren die hij nodig heeft.
Ik betaal 45 euro voor het invullen van de papieren.

Kan voor dat bedrag zelf de moeite niet doen.

Hij weet alles zo snel in te vullen en wat aftrekbaar is.
Hoi,

Als je vanwege je ziekte of invaliditeit voor gewone ritten vaker gebruik moet maken van de auto dan een 'normaal' (gezond) persoon, dan kun je mogelijk de extra vervoerskosten in aftrek brengen. Het gaat er dan om of je totale autokosten als gevolg van ziekte hoger waren dan voor vergelijkbare gezonde personen gebruikelijk is. Dat is natuurlijk een heel moeizaam en rekbaar begrip. Het CBS schijnt een soort overzicht van gemiddelde vervoerskosten voor diverse inkomensgroepen te hebben. Je moet dus bekijken wat jouw totale vervoerskosten in 2009 waren, en daartegenover zetten wat de gebruikelijke vervoerskosten zijn voor iemand met een vergelijkbare gezinssamenstelling/inkomen/vermogen.

In de praktijk doet de fiscus meestal niet zo moeilijk over bijv. een extra aftrek van bijv. 200 euro, zeker voor mensen die ook voor zeer kleine loopafstanden gebruik moeten maken van de auto, of als je bijv. speciaal vanwege je invaliditeit een grotere auto hebt gekocht dan normaal omdat je dan makkelijker in kan stappen. Of als je speciaal een automaat hebt gekocht, omdat je met je handicap niet kunt schakelen.

Iets makkelijker ligt het vervoer naar een arts of ziekenhuis. De werkelijke kosten van dat vervoer zijn gewoon aftrekbaar. In de praktijk wordt daar nog wel eens een standaardbedrag van 19 cent per kilometer voor afgetrokken, omdat het natuurlijk wat lastig vast te stellen is wat een ritje nu precies heeft gekost, tenzij je met een taxi gaat of zo.
..
via mijn vakbond is het zelfs gratis....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven