Geld & Recht alle pijlers

ongepaste relatie, wat kan ik doen?

04-04-2011 22:44 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames en heren,

Ik weet even niet meer wat ik moet doen en wat wijsheid is, maar ik zit er vreselijk mee. Ik weet ook niet op welke pijler dit hoort, maar omdat op deze pijler vaak werk gerelateerde topics staan zet ik het hier maar bij.

Ik ben een docent in opleiding en samen met andere stagiaires loop ik nu stage. Een van deze stagiaires is op een andere dependance begonnen en heeft daar, toen deze stagiaire een leerling op stap tegenkwam, met de leerling gezoend. Deze stagiaire is toen naar mijn dependance overgeplaatst.

Het is dus uitgekomen. Mijn school (waar ook de stagiaire vandaan komt) en mijn stageschool zijn op de hoogte, maar er wordt totaal geen issue van gemaakt. Mijn andere mede-stagiaires zijn ook op de hoogte gebracht en reageren precies hetzelfde; er is een fout gemaakt, het is nu goedgemaakt want het zal nóóit meer voorkomen. Ik ben dus de enige die hier een big deal van maakt. Ik snap er namelijk niets van, ik vind het een gróte fout en ik snap niet hoe je nu nog je stage kan halen als je zo'n grote inschattingsfout maakt. Ik vind dit zelfs genoeg grond voor een opleiding om een student te weigeren.

Wat mis ik? Zijn er nog andere kanten aan dit verhaal? Kan ik nog wat anders doen? Ik geef erg veel om mijn leerlingen maar zou ze nooit als iets anders zien als kinderen en je neemt geen voorbeeldrol aan om die 's avonds weer af te leggen. Ik begrijp het gewoon niet en zit er erg mee in mijn maag. Ik hoop op goed advies van jullie.
quote:cosmopolitan2208 schreef op 05 april 2011 @ 09:39:

[...]

Sjongejonge. Ik denk dat je dochter; die die hoogstwaarschijnlijk helemaal zelf gewild en erop aangestuurd heeft; hier het meeste last van zou hebben. Nooit gehoord van pubers die op jacht gaan naar een leraar, dj of barkeeper?

Want daarvoor is ze danwel weer 15; ze zal niet hebben voorzien dat jij, door een trofee-zoentje met haar leraar, haar van school zult halen. En dat ze dus dr vrienden en klasgenoten kwijt is, sociaal dus opnieuw kan beginnen, misschien wel een schooljaar kwijt is. Allemaal doordat jij zo rechtlijnig en principieel bent.

Ik zou wel een serieus gesprek met kind houden om erachter te komen of er echt geen kwestie van dwang was maar daarmee is toch echt de kous af.Het gaat toch niet om dat meisje? Die heeft inderdaad haar trofee gehad en zich gedragen als de puber die ze is. Het gaat om hem en zijn gebrek aan inzicht, dus als hij ontslag krijgt kan zij gewoon blijven.
quote:cosmopolitan2208 schreef op 05 april 2011 @ 09:41:

[...]

Dat is het hele punt dus; hier is in de praktijk helemaal geen sprake van volwassenen! Als de docent een vrouw was geweest had ik nog mijn twijfels gehad omdat die over het algemeen wat eerder volwassen worden (vandaar ook de reactie van to) maar die jongen hier is ook gewoon nog een kind. Als ie nou 25 bwas geweest....Oneens... En ook helemaal niet te plaatsen met alle mannelijk studenten die ik sinds mijn 1e jaar 15 jaar geleden ben tegen gekomen.

[...]

Dat is het hele punt dus; hier is in de praktijk helemaal geen sprake van volwassenen! Als de docent een vrouw was geweest had ik nog mijn twijfels gehad omdat die over het algemeen wat eerder volwassen worden (vandaar ook de reactie van to) maar die jongen hier is ook gewoon nog een kind. Als ie nou 25 bwas geweest....Als het een kind is, hoort ie sowieso niet voor de klas. Aangezien ie wel voor de klas staat, en mag stemmen, en mag autorijden, en alcohol mag drinken, is het een volwassene. Met een voorbeeldfunctie en met verantwoordelijkheid voor het welzijn van kinderen. Die verantwoordelijkheid en die voorbeeldfunctie kan hij niet aan, ontslag op staande voet is dus de enige passende maatregel. Dat ie nog in opleiding is doet daar niets aan af, hij staat gewoon als volwaardige leraar voor de klas.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 05 april 2011 @ 09:40:

[...]

Nee, op staande voet ontslaan. En aangezien het nog een stagiair is, betekent dat automatisch dat zijn opleiding dus niet met een diploma afgerond kan worden. Tja, jammer dan, dan moet je niet zo stom en immoreel zijn om met je leerlingen te gaan bekken.

Dus z'n hele carriere weg door één foutje? Zelfs op dit forum is men nog coulanter: hier ben je pas out na 3 strikes...

[...]

Dat is het hele punt dus; hier is in de praktijk helemaal geen sprake van volwassenen! Als de docent een vrouw was geweest had ik nog mijn twijfels gehad omdat die over het algemeen wat eerder volwassen worden (vandaar ook de reactie van to) maar die jongen hier is ook gewoon nog een kind. Als ie nou 25 bwas geweest....Precies ja! Een joch van 20 is geestelijk ongeveer net zover als 'n meid van 15. Jongens lopen echt veel jaar achter. Als meid met 'n beetje iq moet je ze wel 'n paar jaar ouder zoeken, jongens van 15 zijn nog echt kleine kinderen.
Overigens hoeft mijn kind niet van school als die leraar gewoon de zak krijgt zoals het hoort, dus die dramatiek die jij schetst is helemaal niet aan de orde, cosmopolitan.
Am Yisrael Chai!
quote:elninjoo schreef op 05 april 2011 @ 09:47:

[...]

Dus z'n hele carriere weg door één foutje? Zelfs op dit forum is men nog coulanter: hier ben je pas out na 3 strikes...

Ja, lijkt mij de enige passende consequentie. Als je met leerlingen zoent, ben je absoluut en onherroepelijk ongeschikt voor je vak. Weg ermee dus.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 05 april 2011 @ 09:49:

[...]

Ja, lijkt mij de enige passende consequentie. Als je met leerlingen zoent, ben je absoluut en onherroepelijk ongeschikt voor je vak. Weg ermee dus.

Hij zoent niet met 'n leerling (want vrije tijd), hij zoent met 'n gelijke, een uitgaande puber.

Als ie haar in de klas had gepakt had ik ontslag okee gevonden, maar in de vrije tijd zou ik dat echt veel te ver vinden gaan.
Naast het feit dat ik vind dat jongens van 20 helemaal geen kinderen meer zijn, vind ik het geen 'geldig excuus'. Als een opleiding jongens van 20 oud genoeg vinden om de verantwoordelijkheid van het lesgeven aan te kunnen, moet een school ook ingrijpen als zo'n jongen over de schreef gaat. Wegsturen is pittig, zeker als het om een eerstejaars zou gaan. Hoogstwaarschijnlijk zijn er wel degelijk stevige gesprekken gevoerd met hem, en haalt hij het niet in zijn hoofd ooit zoiets weer te doen. Zo wel, zou ik hem rapporteren en er werk van maken.
quote:elninjoo schreef op 05 april 2011 @ 09:47:

[...]

[...]

Precies ja! Een joch van 20 is geestelijk ongeveer net zover als 'n meid van 15. Jongens lopen echt veel jaar achter. Als meid met 'n beetje iq moet je ze wel 'n paar jaar ouder zoeken, jongens van 15 zijn nog echt kleine kinderen.

Ik denk dat het verschil van mening hier komt omdat er mensen zijn die dit niet als een klein foutje zien, maar als een gemis in zijn morele besef.

En de issue van zijn leeftijd is hier van veel minder groot belang dan zijn positie als leraar.
quote:elninjoo schreef op 05 april 2011 @ 09:50:

[...]

Hij zoent niet met 'n leerling (want vrije tijd), hij zoent met 'n gelijke, een uitgaande puber.

Zo werkt het niet. Leerlingen zijn leerlingen, leerkracht is leerkracht, ook buiten schooltijd.

[...]

Als ie haar in de klas had gepakt had ik ontslag okee gevonden, maar in de vrije tijd zou ik dat echt veel te ver vinden gaan.

Hij is geen uitgaande puber. Hij is een wettelijk volwassene, die bovendien dat kind in zijn klas heeft. Er is dus sprake van een gezagsverhouding, en bovendien is hij meerderjarig en is seksueel contact tussen een minderjarige en meerderjarige ook zonder gezagsverhouding strafbaar. Iets wat iemand in die functie ook in zijn vrije tijd moet weten.

Het is aan alle kanten fouter dan fout, snap uberhaupt niet dat er door wie dan ook over gediscussieerd zou moeten worden. Vandaar, als mij dat ter ore zou komen, dat op de school van mijn kind leraren met leerlingen zoenen en dat daar vervolgens gezellig over vergaderd wordt zonder enige consequentie behalve een halfbakken aai over de bol, niet meer doen he, dan waren de rapen gaar.
Am Yisrael Chai!

[...]

Bij functies als leraren is er geen verschil tussen zijn gedrag in zijn vrije tijd en onder schooltijd, want je hebt een voorbeeldfunctie, zeker in de ogen van zijn leerlingen.

Als je vroeger je leraar tegenkwam in de supermarkt dan washet toch ook nog steeds je leraar of niet dan? Hij is dan niet opeens een leeftijdgenootje en gelijke geworden.
quote:iris1969 schreef op 05 april 2011 @ 09:52:

[...]

Ik denk dat het verschil van mening hier komt omdat er mensen zijn die dit niet als een klein foutje zien, maar als een gemis in zijn morele besef.

.Precies maar moreel besef komt toch echt pas als je echt volwassen wordt, je wordt er niet mee geboren.
quote:cosmopolitan2208 schreef op 05 april 2011 @ 09:56:

[...]

Precies maar moreel besef komt toch echt pas als je echt volwassen wordt, je wordt er niet mee geboren.

Hier ben ik het niet mee eens, want dit krijg je mee vanuit je opvoeding en het hoort ingebakken te zitten als je voor deze functie kiest.

Als mijn klasgenootje dit had gedaan met de leraar dan had ik dit morele besef zeker al gehad al was ik nog maar 15 geweest, want dit klopt niet.

Overigens is deze persoon 20 en dus zeker volwassen te noemen, al gedraagt hij zich hier niet zo.

[...]

Precies maar moreel besef komt toch echt pas als je echt volwassen wordt, je wordt er niet mee geboren.

Dus is hij toch sowieso ongeschikt voor het vak van docent? Ik vind het sowieso niet toelaatbaar dat er mensen voor de klas staan die kennelijk zelf nog geen moreel besef hebben. Mijn kind moet dat namelijk door onder andere die mensen bijgebracht worden.

Ik zou van school wel meer verwachten dan alleen het ontslag van deze meneer, wat mij betreft zou dat hele stage gebeuren onder de loep genomen moeten worden. Als school kennelijk niet kan inschatten welke stagiairs rijp zijn om verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun leerlingen te dragen, dan moeten ze wellicht helemaal geen stagiairs voor de klas zetten. Echt hoor, ik zou hier een behoorlijke kwestie van maken, want mijn vertrouwen in het schoolbestuur zou in 1 klap weg zijn.

Edit: En dat dus niet door die zoen, maar door het gebrek aan passende maatregelen die school treft.
Am Yisrael Chai!

[...]

Precies maar moreel besef komt toch echt pas als je echt volwassen wordt, je wordt er niet mee geboren.En zelfs dan worden er door volwassenen fouten gemaakt en worden er nieuwe kansen gegeven. Ik denk hierbij aan mevrouw Guusje Nederhorst die als burgemeester en hoofd van de politie dronken achter het stuur kruipt. Ze hoefde niet af te treden. En werd vervolgens ook nog minister.
quote:iris1969 schreef op 05 april 2011 @ 09:56:

[...]

Bij functies als leraren is er geen verschil tussen zijn gedrag in zijn vrije tijd en onder schooltijd, want je hebt een voorbeeldfunctie, zeker in de ogen van zijn leerlingen.

Als je vroeger je leraar tegenkwam in de supermarkt dan washet toch ook nog steeds je leraar of niet dan? Hij is dan niet opeens een leeftijdgenootje en gelijke geworden.Een lagere schoolleraar van me was buiten school gewoon de vriend van m'n ouders en daar was 't voor mij dus ook R ipv 'Meneer N' zoals in de klas. Op de middelbare school was 't zo mogelijk nog informeler en tijdens 'n schoolreis naar een of ander suf museum in A'dam zijn we met 'n leraar de wallen op gegaan. Waarschijnlijk ook niet helemaal politiek correct, maar we hadden wel lol wat de motivatie om voor hem te willen werken in de klas groter maakte dan bij de suffe leerkrachten.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 april 2011 @ 10:10:

[...]

En zelfs dan worden er door volwassenen fouten gemaakt en worden er nieuwe kansen gegeven. Ik denk hierbij aan mevrouw Guusje Nederhorst die als burgemeester en hoofd van de politie dronken achter het stuur kruipt. Ze hoefde niet af te treden. En werd vervolgens ook nog minister.Ja, dus? Dus moet je het als ouder maar okee vinden dat je kind op een school zit waar leraren gezellig kunnen staan tongworstelen met je kind of zijn/haar klasgenootjes? En waar leraren kennelijk niet alleen geen diploma, maar ook geen normen, waarden en moreel besef hoeven te hebben?
Am Yisrael Chai!
Een vriend van mij heeft een tijd als leraar gewerkt op een midelbare school.

Alle meiden in de klas werden verliefd op hem. Dat hoort er bij. Jonge leraar he. Ikzelf raakte ook gemakkelijk verliefd op de jonge leraren.

Dat hoort zo bij pubers!!

Als (aankomend) leraar mag je daar nooit misbruik van maken.

Uitgesloten.

(Een vriendschappelijk omgang tijdens schooluitjes is echt wat anders)
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 april 2011 @ 10:10:

[...]

En zelfs dan worden er door volwassenen fouten gemaakt en worden er nieuwe kansen gegeven. Ik denk hierbij aan mevrouw Guusje Nederhorst die als burgemeester en hoofd van de politie dronken achter het stuur kruipt. Ze hoefde niet af te treden. En werd vervolgens ook nog minister.

En daar ben ik het dan ook totaal niet mee eens, want ook zij heeft een voorbeeldfunctie.

Ik vind dit soort dingen echt niet kunnen, maar ik heb wel gemerkt dat het steeds gewoner wordt gevonden.
quote:elninjoo schreef op 05 april 2011 @ 10:13:

[...]

Een lagere schoolleraar van me was buiten school gewoon de vriend van m'n ouders en daar was 't voor mij dus ook R ipv 'Meneer N' zoals in de klas.

Maar dat is normaal gesproken niet zo voor de meeste leerlingen.

Op de middelbare school was 't zo mogelijk nog informeler en tijdens 'n schoolreis naar een of ander suf museum in A'dam zijn we met 'n leraar de wallen op gegaan. Waarschijnlijk ook niet helemaal politiek correct, maar we hadden wel lol wat de motivatie om voor hem te willen werken in de klas groter maakte dan bij de suffe leerkrachten.

Klinkt gezellig en daar gaat het ook helemaal niet om. Het is geen kwestie van Politiek Correct gedrag (want daar heb ik echt de pest aan),maar om het besef wat wel en wat niet kan als leraar.
Even wat anders, valt het niemand van jullie op dat als er 2 agenten in 'n politieauto zitten ze altijd hun gordels aan hebben, maar zit er maar eentje in, vrijwel nooit?

En dat is dan nog in functie (maar zonder sociale controle)

Ik vind dat mensen buiten diensttijd gewoon recht hebben op dezelfde fouten als mensen die niet in zo'n zogenaamde voorbeeldfunctie werken. Ze worden tenslotte ook maar voor 40 uur p/w betaald.
quote:Kastanjez schreef op 05 april 2011 @ 07:59:

Ik lees met stomme verbazing hoe makkelijk sommige mensen over deze 'lichte fout' van de stagiair heenstappen. Ik geef toe, het lijkt me ook heel wat om hem maar gelijk van de opleiding te verwijderen, maar ik snap wel de zorg van Jets, dat de ethiek op haar school ver te zoeken lijkt. Het argument 'hij is nog geen docent' vind ik een slecht argument trouwens.

Stel dat een arts in opleiding bij een onderzoek zijn handen te lang laat hangen bij vagina en borsten van een vrouw, vinden we dat ook OK met zijn allen? Een agent in opleiding die na een feestje aangeschoten achter het stuur stapt, vinden we dat OK met zijn allen?

Ik in ieder geval niet.

Helemaal mee eens.

Ik zou mijn dochter van 15 niet graag les zien krijgen van zo'n jongen van 20 die de grens niet weet te trekken.
quote:cosmopolitan2208 schreef op 05 april 2011 @ 09:32:

[...]

Dat dus. die chickies van tegenwoordig (EN vroegah ) zijn verre van onschuldig of hulpeloos.

HIJ had zich dat echter moeten realiseren maar lijkt me genoeg gestraft.

TO ik snap je punt wel maar vind je zo langzamerhand een beetje frusti en jaloers overkomen.... Je bent volgens mij zelf ook ca 20? Zeker een knappe knul die leerling docent?:puke:
quote:fashionvictim schreef op 05 april 2011 @ 09:40:

[...]

Nee, op staande voet ontslaan. En aangezien het nog een stagiair is, betekent dat automatisch dat zijn opleiding dus niet met een diploma afgerond kan worden. Tja, jammer dan, dan moet je niet zo stom en immoreel zijn om met je leerlingen te gaan bekken.Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven