Geld & Recht alle pijlers

Ontbinden koopcontract na verzwijgen import + schade

28-05-2020 22:09 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
jull22 wijzigde dit bericht op 30-05-2020 08:44
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
29-05-2020 01:06
Volgens mij worden er veel auto’s geïmporteerd, ook door betrouwbare bedrijven. Het maakt de dealer niet onbetrouwbaar en de auto niet slecht.
Het is een beetje gemeengoed, heb ik weleens begrepen van een neefje.
Op tweedehands auto’s is niet zoveel marge te behalen en als je ze dan kunt importeren rek je de marge een beetje op.
Precies dit. Dat officiële merkdealers geïmporteerde auto's verkopen is helemaal niet raar. En meestal ook gewoon betrouwbaar. In Nederland zijn auto's duur, in het buitenland goedkoper. Je kunt voor hetzelfde geld een geïmporteerde auto kopen met veel meer opties. Ik rijd altijd in een geïmporteerde auto, gewoon meer auto voor hetzelfde geld. Voor verkopers zit er vaak meer marge op. Met import is meestal niets mis. Wel dien je naar de verkoopprijs te kijken, is deze opvallend anders dan kun je je vraagtekens zetten.

In dit geval kun je eventueel naar een goed schadeherstel bedrijf gaan om te vragen of hun kunnen beoordelen of er meer schade geweest is dan alleen de bumper. Kleurverschil heb je al snel als bumper opnieuw gespoten is.

Wat je tegenwoordig ook veel ziet is dat auto's met schade uit heel Europa naar Polen gaan en ze daar goed gemaakt worden. Is een hele industrie daar.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
29-05-2020 08:12

Ik zou me sowiso afvragen waarom iemand een auto na een jaar al verkoopt. Leaseautos gaan vaak 4 jaar lang mee. Wanneer je een nieuwe auto koopt en er de garage mee uit rijdt is hij al een stuk minder waard. Binnen een jaar verkopen is financieel heel ongunstig. Of dit nu een nederlandse of een buitenlandse auto is doet er dan niet zoveel toe.
Auto's na 1 jaar weer verkopen gebeurd heelveel, kijk maar eens op mobile.de. Is niet iets waar ik van opkijk. In Nederland schrijven auto's harder af dan in het buitenland door de BPM regeling. Ook verhuurbedrijven bijvoorbeeld hebben auto's maar tijdelijk in bezit, meestal korter dan 1 jaar.
Volkswagens worden geproduceerd in Duitsland dus in principe zijn deze auto's altijd ingevoerd vanuit het buitenland.

Je koopt een tweedehands auto, wat maakt het uit of deze auto tot nu toe in Nederland, in Frankrijk of in Spanje rond gereden heeft? Zo woont collega van mij in Nederland maar heeft een 2e huis in Spanje, zijn auto staat op Nederlands kenteken maar is veelvuldig op de Spaanse snelwegen te treffen. Maakt dat die auto dan anders?
ninanoname schreef:
29-05-2020 01:06
Volgens mij worden er veel auto’s geïmporteerd, ook door betrouwbare bedrijven. Het maakt de dealer niet onbetrouwbaar en de auto niet slecht.
Het is een beetje gemeengoed, heb ik weleens begrepen van een neefje.
Op tweedehands auto’s is niet zoveel marge te behalen en als je ze dan kunt importeren rek je de marge een beetje op.
Onze auto gekocht bij de toyota dealer.
Dit is inmiddels drie jaar geleden, de auto, een toyota, was toen 1 jaar oud.
Nooit geen problemen gehad met de auto.
Ze vertelden mij toen dat er veel auto's uit het buitenland geimporteerd worden voor de verkoop bij dealers.
wel gevraagd of er schade was geweest. Dat dit niet het geval was moet je op vertrouwen en je krijgt garantie.
Zou het een volgende keer ook weer doen.
Misschien kan je een beroep doen op dwaling?

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/k ... ij-aankoop
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
29-05-2020 09:12
Misschien kan je een beroep doen op dwaling?

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/k ... ij-aankoop

TO gaat er nu van uit dat er meer schade is geweest dan een bumper.
TO heeft het voorlopig koopcontract al getekend voor hij/zij de auto goed heeft beoordeeld
TO mocht de auto bij zijn/haar garage laten keuren/nakijken (En heeft dit niet gedaan, als ik het zo lees)

Ik vraag me af of ‘dwaling’ stand houdt. Dat de auto geïmporteerd is, is toch niet iets wat de verkoper speciaal had moeten melden? Het is iets wat veelvuldig voorkomt, ook door dealers.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
pepexx schreef:
28-05-2020 22:32
De dealer heeft een informatie plicht.

Als achteraf blijkt dat de dealer bewust danwel onbewust een schadeverleden heeft verzwegen dan kan je de aankoop terug draaien.
Niet als de schade hersteld is.
Tess1981 schreef:
29-05-2020 08:12

Ik zou me sowiso afvragen waarom iemand een auto na een jaar al verkoopt. Leaseautos gaan vaak 4 jaar lang mee. Wanneer je een nieuwe auto koopt en er de garage mee uit rijdt is hij al een stuk minder waard. Binnen een jaar verkopen is financieel heel ongunstig. Of dit nu een nederlandse of een buitenlandse auto is doet er dan niet zoveel toe.
Mijn opa had daar ook een handje van. Nieuwe auto kopen en na 1 of 2 jaar weer wegdoen. Hij wilde graag een nieuwe auto want dat vond hij betrouwbaarder en had een hekel aan apk.
Waar het in dit verhaal vooral aan schort is het gebrek aan onderzoek door TO zelf. TO vermoedt dat er meer schade is geweest dan het bumpertje, maar dat kan ze niet hard maken. En een overgespoten of vervangen bumper is echt niet het vermelden waard.
Dat de auto geïmporteerd is zegt al helemaal niks.

En bij nieuwe auto's kan de kilometerstand niet gemanipuleerd worden omdat dat softwarematig niet mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
29-05-2020 09:32
Waar het in dit verhaal vooral aan schort is het gebrek aan onderzoek door TO zelf. TO vermoedt dat er meer schade is geweest dan het bumpertje, maar dat kan ze niet hard maken. En een overgespoten of vervangen bumper is echt niet het vermelden waard.
Dat de auto geïmporteerd is zegt al helemaal niks.

En bij nieuwe auto's kan de kilometerstand niet gemanipuleerd worden omdat dat softwarematig niet mogelijk is.
Dat laatste is niet eenvoudig, maar kan wel. Er zijn slimme gasten die de software kraken en aanpassen. Het is met de jaren wel veel ingewikkelder geworden. De gegevens worden in meerdere computers in auto's opgeslagen, dat maakt het complex.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 09:36
6.22% gewijzigd
Dahlia74 schreef:
29-05-2020 09:35
Dat laatste is niet eenvoudig, maar kan wel. Er zijn slimme gasten die de software kraken en aanpassen. Het is met de jaren wel veel ingewikkelder geworden.
Een erkende dealer gaat zijn dealerschap daar niet voor op het spel zetten.
Als je er toch voor moet lenen en niet teveel kilometers maakt, zou je, als je hier nog onderuit kan, ook eens moeten berekenen of je met private lease niet beter af bent. Dan rij je een nieuwe auto voor hetzelfde geld.

En huurauto’s en leswagens worden vaak na 1 tot 1,5 jaar Weer verkocht, maar hebben dan wel vaak enorm veel kilometers op de teller.
Alle reacties Link kopieren
Op een verjaardag ooit eens gehoord dat iemand een nieuwe (tweedehandse) auto had gekocht bij, wat achteraf bleek, een nogal louche garage. Die auto was ook te goedkoop voor zijn leeftijd. Er bleek dan ook van alles mee aan de hand. De koper had haar rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld want ze wilde haar geld terug en de garage werkte niet mee.

Hoe dat verder is afgelopen weet ik niet maar ik weet nooit zo goed wat ik daar nu van moet denken. Aan de ene kant, als iets te mooi is om waar te zijn.... En aan de andere kant, als ik iets koop verwacht ik een goed product. Blijkt dat niet zo te zijn, wil ik mijn geld terug. Anders kun je wel aan de gang blijven. Dan koop je bijvoorbeeld een koelkast in de uitverkoop en als dan achteraf blijkt dat er van alles mee aan de hand is, kun je niks want hij was niet voor niets afgeprijsd.

In hoeverre kan de verkoper schermen met eigen onderzoeksplicht? Je hoort toch een goed en werkend product te verkopen? Als je weet dat er iets mankeert aan hetgeen wat je verkoopt en je verzwijgt dat, dan ben je toch gewoon een oplichter? En dan heb je als koper toch rechten?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel louche handelaren, de consument kan dat vaak zelf ook onderzoeken. Te mooi om waar te zijn inderdaad. Veel van die handelaren laten zich failliet verklaren en beginnen opnieuw. Kun je wel rechten hebben als koper, maar ja als het bedrijf niet meer bestaat.

Maar als ik weleens lees hoe mensen ene auto kopen dan denk ik ook je laat je ook wel makkelijk oplichten.
himalaya schreef:
29-05-2020 09:22
TO gaat er nu van uit dat er meer schade is geweest dan een bumper.
TO heeft het voorlopig koopcontract al getekend voor hij/zij de auto goed heeft beoordeeld
TO mocht de auto bij zijn/haar garage laten keuren/nakijken (En heeft dit niet gedaan, als ik het zo lees)

Ik vraag me af of ‘dwaling’ stand houdt. Dat de auto geïmporteerd is, is toch niet iets wat de verkoper speciaal had moeten melden? Het is iets wat veelvuldig voorkomt, ook door dealers.
Ik heb geen idee verder. Het ging mij niet zozeer om import, maar om het aantal kilometers. Daar stond iets over in het andere topic.
Niet alles gelezen, maar wat zegt de Bovag?
Beaudelaire schreef:
29-05-2020 09:39

In hoeverre kan de verkoper schermen met eigen onderzoeksplicht? Je hoort toch een goed en werkend product te verkopen? Als je weet dat er iets mankeert aan hetgeen wat je verkoopt en je verzwijgt dat, dan ben je toch gewoon een oplichter? En dan heb je als koper toch rechten?
Maar dit is toch niet ‘er mankeert wat aan’?
Dahlia74 schreef:
29-05-2020 08:56
Auto's na 1 jaar weer verkopen gebeurd heelveel, kijk maar eens op mobile.de. Is niet iets waar ik van opkijk. In Nederland schrijven auto's harder af dan in het buitenland door de BPM regeling. Ook verhuurbedrijven bijvoorbeeld hebben auto's maar tijdelijk in bezit, meestal korter dan 1 jaar.
Ja maar dat bedoel ik met afvragen waarom iemand hem verkoopt. Bevalt ie niet, is er een flink ongeluk mee gebeurd? Is het een verhuurauto geweest?
Bij het laatste moet je er toch wel overna denken of je de auto wel wil kopen. Door verschillende mensen ingereden en niet zuinig op geweest.

Zeker voor een auto waar je nog veel geld voor moet betalen en zelfs voor moet bijlenen moet je wel echt goed nadenken voordat je je handtekening zet.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
29-05-2020 08:12
Maar een geimporteerde auto wil toch niet zeggen dat het een slechte auto is? Er worden zo vaak autos geimporteerd.
Ook met een auto uit nederland kun je een katvin de zak kopen als je je niet goed laat informeren.

Daarnaast heeft hij je de ruimte gegeven om hem ergens te checken en dat heb je niet gedaan.

Ik zou me sowiso afvragen waarom iemand een auto na een jaar al verkoopt. Leaseautos gaan vaak 4 jaar lang mee. Wanneer je een nieuwe auto koopt en er de garage mee uit rijdt is hij al een stuk minder waard. Binnen een jaar verkopen is financieel heel ongunstig. Of dit nu een nederlandse of een buitenlandse auto is doet er dan niet zoveel toe.
Dat is in Duitsland heel normaal. Daar staan massa’s ‘ein jahrenwagen’ te koop.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
29-05-2020 10:47
Dat is in Duitsland heel normaal. Daar staan massa’s ‘ein jahrenwagen’ te koop.
Precies en daar mankeert niets aan.
Dahlia74 schreef:
29-05-2020 10:53
Precies en daar mankeert niets aan.
Ik zeg ook niet dat daar iets mee aan de hand is. Het zijn alleen allemaal zaken waardoor je even getriggerd wordt het te onderzoeken voordat je je handtekening voor zon groot bedrag zet. To vertrouwde het zelf niet en heeft wat extra informatie gevraagd om informatie te achterhalen maar dit alles nadat haar handtekening al gezet was. Nu vraagt ze of ze er nog onderuit kan.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo wantrouwend bent (wat ik overigens heel goed snap) snap ik niet waarom je dan niet gaat voor een nieuwe auto. Ik heb een nieuwe voorraadauto gekocht. 1 km op de teller, hoge korting en je kunt hem dezelfde week nog meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
29-05-2020 09:27
Niet als de schade hersteld is.

Natuurlijk wel, juist dan.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Raar verhaal, komt erg eigenaardig over zeker je andere topic in aanmerking nemend. Je schrijft steeds erkende VW dealer...is dat wel zo? Niet ieder garagebedrijf die een VW verkoopt is een officiele dealer. Volgens mij verstrek je onvolledige informatie. Dat maakt adviseren vrijwel onmogelijk omdat de feiten naar mijn inschatting niet overeenkomen met datgene wat jij schrijft.
jaap70 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 14:04
Reden: Aanvulling
19.62% gewijzigd
.
Hoi TO, mij is een paar jaar geleden ongeveer hetzelfde overkomen. Ik had ook niet gezien dat er schade was hersteld en had niet door dat de auto was geïmporteerd. Te snel gekocht, maar ja, occasions in een bepaalde prijsklasse gaan zo snel weg. Na een aantal keer achter het net vissen, toen toch heel snel “ja” gezegd...
Ik voelde me superdom achteraf en heb de auto een tijd lang niet vertrouwd.

Ik heb er echter een paar jaar in gereden (30k+ per jaar) en geen enkel probleem gehad. Daarna de auto verkocht. Het hoeft dus geen ramp te worden hoor. Problemen zijn niet gegarandeerd. Ik heb de auto wel altijd op tijd en bij een officiele dealer laten onderhouden voor mijn gemoedsrust.

Met elke auto blijft het geluk of pech hebben hoeveel problemen je krijgt. Ja, je hebt misschien iets meer kans nu, maar laat het een les zijn voor je volgende aankoop. Bij mij is dat wel zo geweest. Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven