Geld & Recht alle pijlers

Onterechte afschrijving - ervaringen?

15-12-2010 13:19 38 berichten
Gisteren kwam ik er achter dat een bedrijf een bedrag van mijn rekening af heeft laten schrijven via een eenmalige machtiging.

Deze afschrijving is ten onrechte, ik ken het bedrijf niet en doe er dus ook geen zaken mee. Ik heb ze dan ook zeker niet gemachtigd om geld af te schrijven.

Ondertussen heb ik de bank gebeld en die stellen een onderzoek in, ik wacht nu op hun bevindingen.

Wie heeft ook zoiets meegemaakt, en hoe liep het af?

Wat zijn verder mijn mogelijkheden om mijn geld terug te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo onderzoek doen? Nog een keer de bank bellen. Zeggen dat het bedrijf ten onrechte geld heeft afgeschreven en dat ze moeten storneren. Dan heb je meteen je geld terug.
Ik heb dit ook een keer gehad, met een kinderdagverblijf.

Ik heb geen kinderen, en kende het bedrijf ook niet, hehe .

Toen het bedrijf op internet opgezocht, en gebeld. Ik heb het verhaal uitgelegd en het werd dezelfde dag nog terug gestort!
Ik had een paar maanden geleden een vergelijkbare situatie, TellSell had wat afgeschreven terwijl man en ik er niet hadden besteld.

Contact opgenomen met TellSell, die hebben de gegevens van mij gecheckt met wat er in hun systeem stond, vervolgens het rekeningnummer geblokkeerd in hun administratie en aangegeven dat ik de incasso het beste zelf kon storneren via internetbankieren omdat ik het dan het snelst weer terug zou hebben. Zij zouden ook contact opnemen met de klant, om na te gaan of er sprake was van een foutje of opzet.
quote:hanZie schreef op 15 december 2010 @ 13:22:

Hoezo onderzoek doen? Nog een keer de bank bellen. Zeggen dat het bedrijf ten onrechte geld heeft afgeschreven en dat ze moeten storneren. Dan heb je meteen je geld terug.Storneren kan niet omdat het een eenmalige machtiging betreft.
Vraagje wat zouden jullie doen als je onterecht geld gestort krijgt?

Ik heb (denk ik) onterecht geld teruggekregen van de tandarts.
quote:Miss Moneypenny schreef op 15 december 2010 @ 13:23:

[...]

Storneren kan niet omdat het een eenmalige machtiging betreft.Er is geen eenmalige machtiginmg want to heeft nooit toestemming gegeven.
quote:Maja82 schreef op 15 december 2010 @ 13:30:

Vraagje wat zouden jullie doen als je onterecht geld gestort krijgt?

Ik heb (denk ik) onterecht geld teruggekregen van de tandarts.En nu weet je bij god niet wat je ermee moet doen?
Ik heb dit ook gehad. Omdat het een machtiging betreft, moet je het met het bedrijf zelf regelen. Bij mij bleek het om iemand met dezelfde naam te gaan, waardoor de naam/nummer controle niet had gewerkt.

Storneren kan niet, omdat het een machtiging is.
Hoi, ik heb 2 x gehad dat een betaling 2x afgeschreven werd. Als je internet bankeert, heb je 30 dagen de tijd om het bedrag terug te storten. Bij welke bank zit je?
Ik denk dat het ook van belang is te weten, waar die eenmalige machtiging vandaan komt.

Die volgens TO nooit is afgegeven.

Ga er maar van uit dat het in orde komt, maar lastig is het wel.

Goed dat je, je bankafschriften controleert.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik heb idd nooit een machtiging afgegeven.

Ik ken het bedrijf niet (Het is een CV-onderhouds bedrijf. Ik heb bij geen enkel bedrijf een onderhoudscontract, heb sinds twee jaar een nieuwe ketel die nog onder de garantie valt en bij een ander bedrijf is gekocht).

Bovendien zit het bedrijf (volgens mij) in de Randstad terwijl ik in het Zuiden woon en dus bij stukken aan de ketel iemand anders zou bellen.

Ik heb de bank (ING) gebeld, en omdat het een eenmalige machtiging betreft kunnen ze idd niet storneren.

Zij hebben nu een onderzoek ingesteld, maar zoals ik begreep ben ik afhankelijk van het bedrijf. Als zij niet meewerken of het geld niet terug willen geven kan ik er naar fluiten.

Dat kan toch niet waar zijn? Wat moet ik in dat geval doen?

Aangifte? Het gaat om ruim 200 euro, da's voor mij toch wel een echt bedrag zeg maar.
Toevallig heb ik dit van de week ook gehad. Er was geld afgeschreven voor een kerstloop waar ik nog nooit van had gehoord, waarvoor ik dus geen toestemming had gegeven . Ik heb dit laten storneren (van dit woord had ik nog nooit eerder gehoord). Van de week was het teruggestort. Zonder problemen.
Heb je al contact gehad met het bedrijf?

Ik heb ook eens zoiets gehad met een waterschap. Het werd gewoon meteen terug gestort. Daar heb ik de bank verder helemaal niet voor gebeld.

Als het bedrijf die 200 euro niet terug stort zou ik zeker aangifte doen!
Oh sorry, ik lees net dat het bij jou blijkbaar een ander verhaal is.
kunnen ze niet stoorneren??? Dat was bij mij ook het geval, machtiging... Ik zo zeggen, porobeer het maar. Ik zit ook bij de ing
Naar mijn beste weten kun je een eenmalige incasso gewoon storneren. Ik voer altijd de eenmalige machtigingen in op mijn werk en ze worden soms, helaas, gewoon gestorneerd.
quote:Waltraut schreef op 15 december 2010 @ 13:45:

Ik heb idd nooit een machtiging afgegeven.

Ik ken het bedrijf niet (Het is een CV-onderhouds bedrijf. Ik heb bij geen enkel bedrijf een onderhoudscontract, heb sinds twee jaar een nieuwe ketel die nog onder de garantie valt en bij een ander bedrijf is gekocht).

Bovendien zit het bedrijf (volgens mij) in de Randstad terwijl ik in het Zuiden woon en dus bij stukken aan de ketel iemand anders zou bellen.

Ik heb de bank (ING) gebeld, en omdat het een eenmalige machtiging betreft kunnen ze idd niet storneren.

Zij hebben nu een onderzoek ingesteld, maar zoals ik begreep ben ik afhankelijk van het bedrijf. Als zij niet meewerken of het geld niet terug willen geven kan ik er naar fluiten.

Dat kan toch niet waar zijn? Wat moet ik in dat geval doen?

Aangifte? Het gaat om ruim 200 euro, da's voor mij toch wel een echt bedrag zeg maar.Nog een keer bellen en zeggen dat onrechtmatig geld is afgeschreven en dat je het direct terug wilt. Je krijgt vast een ander aan de telefoon bij de ing die het wel oplost zoals het hoort.
Goh, ik zou toch eerst contact opnemen met dat bedrijf voor ik iets op het forum plant... het meest waarschijnlijk is dat er gewoon een fout gemaakt is en dan zullen ze het wel zelf terugdraaien. Of het bedrijf is opgelicht door hun klant en dan heb je ook nog kan dat ze het terug willen draaien. Pas als zij de boel hebben belzaerd, moet je je zorgen gaan maken...
Heb je het bedrijf zelf al gebeld? Dat lijkt me het meest logisch eigenlijk.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
@Waltraut:

Wat vervelend.

Je moet allereerst het bedrijf bellen. Ook in het geval van een eenmalige machtiging moeten ze aantonen dat jij die machtiging hebt gegeven.

Daar komt bij dat eenmalige machtigingen via internet eigenlijk ongeldig zijn, omdat ze niet kunnen aantonen dat jij daadwerkelijk toestemming hebt gegeven.

Maar dus: Even met het bedrijf bellen, waarschijnlijk sta je niet eens in hun klantenbestand.

Succes
Ik heb eerst met de bank gebeld, in de veronderstelling dat ik het kon laten storneren.

De bank gaf direct aan een onderzoek in te stellen, ik heb daarom zelf geen contact opgenomen met het bedrijf.

Ik kan dat alsnog doen, maar wil ook niet in het vaarwater van de bank gaan zitten.

Ik twijfel dus even of ik zelf met dat bedrijf moet gaan bellen.
@waltraut,

Zo´n onderzoek duurt op zijn minst een maand.

Ik zou geen afwachtende houding aannemen, gewoon het bedrijf bellen. Het is niet meer van deze tijd om af te wachten en er vanuit te gaan dat de rest van de wereld ter goede trouw is.
De bank gaat geen undercover actie doen ofzo die jij kan verknallen door zelf even te bellen met het bedrijf. Gewoon doen, dat is echt de snelste oplossing.
Bedrijf bellen! Je gaat echt niet in het vaarwater van de bank zitten.

Eenmalige machtiging

De eenmalige incasso wordt toegepast bij eenmalige of onregelmatige betalingen. Vaak gebeurt dit in combinatie met een bij een toegezonden product gevoegd bestelformulier, maar het kan ook telefonisch. Wordt een onterecht bedrag afgeboekt, dan maakt het uit of u de machtiging schriftelijk of telefonisch hebt afgegeven. Bij een schriftelijke machtiging is er geen simpele methode om het geld terug te laten boeken. Bij een telefonische machtiging geldt een termijn van 30 kalenderdagen. Uitzondering hierop is een eenmalige incasso voor loterijen, want daar is de terugboekingstermijn nihil.

bron: financieel.info.nu.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven