Geld & Recht alle pijlers

Onterechte afschrijving - ervaringen?

15-12-2010 13:19 38 berichten
Gisteren kwam ik er achter dat een bedrijf een bedrag van mijn rekening af heeft laten schrijven via een eenmalige machtiging.

Deze afschrijving is ten onrechte, ik ken het bedrijf niet en doe er dus ook geen zaken mee. Ik heb ze dan ook zeker niet gemachtigd om geld af te schrijven.

Ondertussen heb ik de bank gebeld en die stellen een onderzoek in, ik wacht nu op hun bevindingen.

Wie heeft ook zoiets meegemaakt, en hoe liep het af?

Wat zijn verder mijn mogelijkheden om mijn geld terug te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bellen. Kom je er zelf uit met het bedrijf dan meld je dat bij de bank.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ga naar ing.nl Als het op de lijst staat, kan je gewoon storneren. Probeer het.
quote:MEFS schreef op 15 december 2010 @ 15:01:

Ga naar ing.nl Als het op de lijst staat, kan je gewoon storneren. Probeer het.Ja, zo heb ik het dus van de week ook gedaan. Was binnen een paar dagen teruggestort....
Ik zie geen mogelijkheid om te storneren op ING.nl, maar heb ondertussen het bedrijf gebeld.

Zij hebben beloofd het zo snel mogelijk terug te storten.

Dat wacht ik even af, mocht het over een paar dagen niet op mijn rekening staan dan volgen verdere acties.
quote:Waltraut schreef op 15 december 2010 @ 15:26:

Ik zie geen mogelijkheid om te storneren op ING.nl, maar heb ondertussen het bedrijf gebeld.

Zij hebben beloofd het zo snel mogelijk terug te storten.

Dat wacht ik even af, mocht het over een paar dagen niet op mijn rekening staan dan volgen verdere acties.Ok, mocht dat niet lukken, zo heb ik het van de week gedaan:

Een incasso binnen de terugboekingstermijn boekt u eenvoudig terug in Mijn ING:

Log in op Mijn ING

Klik in het linkermenu op ‘Betalen’ > ‘Overschrijven’

Kies vervolgens voor ‘Incasso-opdrachten’

Klik bij het incasso dat u wilt verwijderen rechts op het kruisje

U ziet de details van de incasso-opdracht

Klik op 'Incasso terugboeken’

Vul de reden voor het terugboeken in en klik tot slot op ‘Bevestigen’

U krijgt de melding dat de opdracht is ontvangen en dat deze binnen enkele dagen wordt verwerkt. Bij ‘Terugboekstatus’ ziet u of het incasso is teruggeboekt (goedgekeurd, in behandeling of teruggeboekt)
Ik krijg dan de melding dat de boekingsperiode is verlopen.

Vraag me wel af hoe lang die boekingsperiode is, het is afgelopen maandag afgeschreven en kan nu dus al niet meer teruggeboekt worden...
Ik heb het ook gehad. Bank gebeld en het werd diezelfde dag nog teruggestort.

Het komt vaker voor dus hou je rekening goed in de gaten.
Volgens mij bestaan er machtigingen die niet gestorneerd kunnen worden. Ik weet dat loterijen dit hebben. Ook wel begrijpelijk, anders zou je altijd af kunnen wachten of je iets gewonnen hebt en als dat niet zo is storneren.

Weet iemand de voorwaarden wanneer iets niet gestorneerd kan worden?
Storneren kan wel! Ik werk bij een bedrijf en doe regelmatig de incasseringen van particulieren die bij ons via internet een product afnemen. Heel vaak wordt er gestorneerd door de klant "omdat het de klant nu net niet uitkomt dat er een bedrag geincasseerd wordt".

Erg vervelend want dan moet ik de incassering opnieuw doen.

Dus storneren, nu vandaag nog.
quote:es1450 schreef op 15 december 2010 @ 15:59:

Volgens mij bestaan er machtigingen die niet gestorneerd kunnen worden. Ik weet dat loterijen dit hebben. Ook wel begrijpelijk, anders zou je altijd af kunnen wachten of je iets gewonnen hebt en als dat niet zo is storneren.

Weet iemand de voorwaarden wanneer iets niet gestorneerd kan worden?Het zou inderdaad kunnen gaan om een machtiging waar ooit eens voor getekend is zoals loterij, huur ed. Maar telefonisch toestemming geven voor een incasso is totaal wat anders. Vaak worden de gesprekken wel opgenomen maar toch. Storneren dus, als er niet voor is getekend.
Eenmalige machtigingen kunnen niet worden gestorneerd. Doorlopende machtigingen 30 dagen (en er is dacht ik sprake van om dat naar 60 dagen te verlengen).
Van de site van de Rabobank:

Welke Incassovarianten zijn er en welke terugboekingstermijnen gelden daarbij?

Er zijn 3 algemene Incassovarianten voor consumenten: doorlopende machtiging algemeen, eenmalige machtiging en doorlopende machtiging kansspelen. Elk van deze varianten heeft verschillende eigenschappen, wat betreft de toepassing, de terugboekingstermijn en de machtigingswijze. Sinds 1 juli 2010 kennen we ook de euro-incasso.

Wij zetten de verschillen voor u op een rijtje.

Doorlopende machtiging algemeen

* toepassing: inning van abonnement, huur, contributie

* terugboekingstermijn: betaler 56 kalenderdagen (8 weken)

* machtigingswijze: schriftelijk en telefonisch

Eenmalige machtiging

* toepassing: eenmalige of onregelmatige betalingen, vaak in combinatie met een bestelformulier

* terugboekingstermijn betaler: geen

Doorlopende machtiging kansspelen

* toepassing: : periodieke betaling deelname aan kansspelen

* terugboekingstermijn: geen

TO: geld al terug en zo ja, hoe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven