Geld & Recht alle pijlers

Onterfd

24-02-2021 22:11 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden is mijn vader plotseling overleden aan een hersenbloeding. Bij ons thuis hadden/hebben ze een zaak wat mijn zus zou doorzetten. Echter mijn zus kon haar draai er niet in vinden en is na het overlijden van onze vader gestopt met het bedrijf. I.v.m. de nalatenschap van onze vader moesten we naar de notaris. Hier kreeg ik te horen dat ik destijds onterfd ben (heb wel een klein deel gehad onder de noemer van uitkopen). Dit hebben ze zo laten beschrijven omdat mijn zus geen middelen had om zich in het bedrijf in te kopen en als beide ouders dan zouden komen te overlijden dat zij dan zonder enig probleem de zaak kon voortzetten.

Mijn moeder (zit/zat ook nog in de zaak) heeft geen mening en laat alles aan hun adviseur over. Ze denkt omdat ze me uitgekocht heeft (5% van de gehele waarde van de zaak) dat ze het goed met me voor heeft. Ze zegt dat m'n vader dit zo had gewild. Ze wil absoluut niet dat we ruzie krijgen. Ze weet volgens mij ook niet beter... Door dit gedoe hebben we wel een goede adviseur in handen genomen die echt alles voor ons tot in detail wil uitzoeken.

Mijn zus heeft een gedeelte verkocht en heeft dat weer geïnvesteerd in haar nieuwe bedrijf. De rest van de zaak verhuurd ze, waar ze ook een goede cent aan kan overhouden. Nu heb ik aangegeven dat ik dit niet eerlijk vind en mijn legitieme portie wil opeisen. Nu voelt mijn zus zich in het nauw gedreven want zij zegt dat ze hier ook allemaal niets aan kan doen en gaat zij mij allemaal verwijten maken en wordt ze heel boos. (zit trouwens heel slecht in z'n vel) Ik zorg niet goed voor m'n hond, of mijn relatie wel goed zit, mijn man deugd niet omdat die zich overal mee bemoeid, ik zorg niet goed voor de kinderen en door meerdere reorganisaties heb ik meerdere werkgevers gehad en ze zegt dan ook nog eens dat het met het werk van mij niets is en nooit wat wordt. Met andere woorden alles wat zij doet is goed! Zij vindt het voor haarzelf erger dat ze me centen uit moet betalen dan dat ik onterfd ben. Onterven stelt in haar beleving niet veel voor... Moeder is behoorlijk labiel, als ik eens weer wat zeg dat ik het er niet mee eens ben dan zegt ze dat ze liever niet meer wil leven. En mijn vader heeft dit zo laten beschrijven zegt ze dan. Dit houdt mij nog tegen om bij de notaris het gedeelte op te eisen. Hoe kan ik het beste met deze situatie omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Ga in gesprek met een notaris zodat je weet wat je rechten en plichten zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
1 zoek uit of je ergens recht op hebt.
2 besluit of je dat op gaat eisen (gewoon zelf zonder daar eindeloos met familie over te bakkeleien)
3 eis op of stop met mopperen

Zij gaan het je niet uit hun zelf geven. Of je accepteert dat of je maakt er een zaak van (als je een poot hebt om op te staan). Maar dit gesprek met hun voeren geeft alleen maar ruzie en verdriet. Ik zou daar mee stoppen.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Als je echt daadwerkelijk bent onterft dan heb je nog altijd recht op een kinds deel. Hoeveel dat is weet ik niet, wellicht is dat de 5%. Wie is de executeur? Ik zou juridisch advies inwinnen bij een notaris en daarvoor het testament opvragen. Laat je de situatie uitleggen door iemand die "aan jouw kant" staat en ook kan adviseren hoe je dit verder moet aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Roelanje. Ze gaan t je niet geven, recht of niet. Stop met praten erover, maakt dingen alleen maar erger. Heb je ergens recht op dan eis je het op. Of niet.
Heel veel sterkte. Ik kan me voorstellen dat het oneerlijk voelt voor jou.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Dit betreft een zakelijk/juridisch iets dus ik zou dan ook bij een notaris een gesprek aanvragen. Ik wil je wel als tip meegeven dit ook zakelijk te benaderen en je gevoelens of de geestelijke staat van jezelf en/of familie erbuiten laten.
Dat is vervelend maar maakt het erg onduidelijk.

Nog gecondoleerd met je vader.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je vader jouw onterfd heeft behalve 5% procent, waar denk je dan jurdisch gezien aanspraak op te kunnen maken. Je kan je kind niet volledig onterven maar we voor een heel grootdeel onterven. Het leven is niet altijd eerlijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat een ellende. Ik zou eerst uitzoeken waar ik recht op heb. Daarna zou ik opeisen. En met zus in overleg hoe dat te regalen is, en op wat voor termijn. Maar het klinkt erg onrechtvaardig dat jij met 5% wordt afgescheept terwijl jou zus de rest krijgt. Dat moet jou zus toch met je eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
25-02-2021 08:33
Als je echt daadwerkelijk bent onterft dan heb je nog altijd recht op een kinds deel. Hoeveel dat is weet ik niet, wellicht is dat de 5%. Wie is de executeur? Ik zou juridisch advies inwinnen bij een notaris en daarvoor het testament opvragen. Laat je de situatie uitleggen door iemand die "aan jouw kant" staat en ook kan adviseren hoe je dit verder moet aanpakken.
Hier staat meer informatie over het kindsdeel: https://www.dela.nl/voor-leden/erven-en ... /kindsdeel

Maar volgens mij kan je daar alleen aanspraak op maken als de langst levende ouder is overleden.
Alle reacties Link kopieren
Athena1905 schreef:
25-02-2021 08:39
Wat een ellende. Ik zou eerst uitzoeken waar ik recht op heb. Daarna zou ik opeisen. En met zus in overleg hoe dat te regalen is, en op wat voor termijn. Maar het klinkt erg onrechtvaardig dat jij met 5% wordt afgescheept terwijl jou zus de rest krijgt. Dat moet jou zus toch met je eens zijn.

Onrechtvaardig of niet, als dit testament juridisch klopt dan heeft TO geen poot om op te staan
Huh?
Kan je een kindsdeel nog wel opeisen als je dat bij overlijden en afhandeling erfenis hebt nagelaten? Het is toch nu allemaal al van je zus? Had dat niet destijds, jaren terug schrijf je, gemoeten? Idd. naar de notaris. Kan zomaar zijn dat door destijds akkoord te gaan met afkoop je nu niet met terugwerkende kracht nog een erfenis kan opeisen. Misschien wel een deel van wat nog op moeders naam staat?
Lekkere zus trouwens...
Ik zou goed duidelijk maken dat ik onterven zie als een persoonlijke aanval en een statement dat ik kennelijk geen deel uitmaak van de familie en/of niet waardig ben in hun ogen om te erven.
In dat geval zou ik de legitieme portie opeisen en de nabestaanden uit mijn leven bannen, zoals ze dat ook met mij hebben gedaan. Zo gaan we niet met elkaar om. Als je vader had gewild dat je zus het bedrijf kon houden had hij het ook bij leven kunnen schenken en hij had ook een clausule kunnen plaatsen over wat te doen als ze het binnen 10 jaar verkoopt.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
25-02-2021 08:43
Ik zou goed duidelijk maken dat ik onterven zie als een persoonlijke aanval en een statement dat ik kennelijk geen deel uitmaak van de familie en/of niet waardig ben in hun ogen om te erven.
In dat geval zou ik de legitieme portie opeisen en de nabestaanden uit mijn leven bannen, zoals ze dat ook met mij hebben gedaan. Zo gaan we niet met elkaar om. Als je vader had gewild dat je zus het bedrijf kon houden had hij het ook bij leven kunnen schenken en hij had ook een clausule kunnen plaatsen over wat te doen als ze het binnen 10 jaar verkoopt.


Je maakt van iets zakelijk en juridisch iets emotioneels. Daar zou ik echt heeeeel ver van blijven, die tactiek kent enkel verliezers.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig kan je je kind wel onterven. Het kind kan zelf uitzoeken wat de waarde van de legitieme portie is en kan hier aanspraak op maken binnen een jaar na het overlijden van de ouder. Echter wordt dit pas uitbetaald als de rest van de erfgenamen zijn overleden. Wanneer iedereen is overleden en er is niets over heb je pech. Is er wel wat over krijg je alleen die legitieme portie. Heb je geen aanspraak gemaakt en alle erfgenamen zijn overleden krijg je niets.

Jouw moeder is dus heel coulant geweest om jou 5% te geven tenzij er in het testament stond dat jij al 5% mocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op de helft van wat je had gehad als je niet onterft was. Die 5% klinkt dan te laag. Als je vader en moeder beide eigenaar waren, bijvoorbeeld omdat ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, dan is de helft sowieso van je moeder. De andere helft moet worden verdeeld over de nabestaanden, inclusief je moeder. Dus stel het bedrijf was in totaal 150.000 waard. Dan is 75000 van je moeder. Zij leeft nog en mag daar mee doen wat ze wil. De andere 75.000 was van je vader en moet worden verdeeld over je moeder, je zus en jou. Ieder voor een deel. Ieder 25.000 dus. Maar als je bent onterfd krijg je dus maar 12.500. Wat ook nog zou kunnen spelen, is dat je vader alles onder de noemer langstlevende heeft nagelaten en dan moet je dus wachten tot je moeder sterft of als de zaak geliquideerd wordt, afhankelijk hoe het staat beschreven. Je moeder heeft dan recht op vruchtgebruik. Maar kan dat natuurlijk schenken aan je zus en niet aan jou. Denk trouwens niet alleen aan de zaak maar ook aan woonhuizen. Ik begrijp dat het destijds al bij een notaris is geweest. Heb je zelf toen goed begrepen wat er gaande was? Je kan ook akkoord zijn gegaan of afstand hebben gedaan van de vordering zonder dat je het beseft hebt. Ik kan je wat scenario's schetsen maar het is beter om het opnieuw voor te leggen aan een notaris om helder te krijgen waar je recht op hebt en of het je het gevecht waard is. Je vader heeft je hoe dan ook willen onterven. Dat kun je moeder en zus niet aanrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de notaris, zonder medeweten van de rest van de familie. Neem verklaring van erfrecht mee als je die hebt. Op dit forum zitten geen deskundigen mbt jouw specifieke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Roelanje schreef:
25-02-2021 08:31
1 zoek uit of je ergens recht op hebt.
2 besluit of je dat op gaat eisen (gewoon zelf zonder daar eindeloos met familie over te bakkeleien)
3 eis op of stop met mopperen

Zij gaan het je niet uit hun zelf geven. Of je accepteert dat of je maakt er een zaak van (als je een poot hebt om op te staan). Maar dit gesprek met hun voeren geeft alleen maar ruzie en verdriet. Ik zou daar mee stoppen.
Eens.
Je weet nu hoe ze erin staan. Het is aan jou om er verder achteraan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
25-02-2021 08:46
Je maakt van iets zakelijk en juridisch iets emotioneels. Daar zou ik echt heeeeel ver van blijven, die tactiek kent enkel verliezers.
Zakelijk/financieel benadeeld worden door je ouder dmv onterving is sowieso iets emotioneels hoor.
CHL schreef:
25-02-2021 09:20
Zakelijk/financieel benadeeld worden door je ouder dmv onterving is sowieso iets emotioneels hoor.
Precies. Ik zou er echt kwaad over worden. Vooral als er dan een of andere lulsmoes is over waarom het gerechtvaardigd is, terwijl daar heel andere maatregelen voor mogelijk zijn.
Het blijft bijzonder dat kinderen vinden dat ze het recht hebben om te beschikken over iets wat niet je eigen verdienste is. Het was het bedrijf en het geld van je ouders, je vader heeft iets besloten en dat is het dan. Je kan dat niet eerlijk vinden, terecht of onterecht, maar zoek het dan juridisch uit i.p.v. je moeder en je zus er mee lastig te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Toch gebeurd dat wel vaker als er een bedrijf in het spel is waar 1 van de kinderen in verder gaat. Om dat bedrijf en dus levensonderhoud te beschermen. Juist als dat niet goed geregeld is ontstaan soms ook de ergste familie ruzies.
Maar het verkopen van het bedrijf door je zus maakt jouw situatie wel weer anders. iig gevoelsmatig, juridisch weet ik niet. Goed om je door een notaris te laten voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
In het simpelste geval.
100% is totaal bezit ouders.

Eén ouder overlijdt.
50% blijft van moeder, 50% wordt verdeeld over twee kinderen + moeder, elk 16,6%.

Onterfde kind heeft recht op legitieme portie, = 8,3%.

Is die 3,3% je een hoop gedoe, plus eventueel een gang naar de rechtbank plus proceskosten waard?

Zo ja, doen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
25-02-2021 09:36
Het blijft bijzonder dat kinderen vinden dat ze het recht hebben om te beschikken over iets wat niet je eigen verdienste is. Het was het bedrijf en het geld van je ouders, je vader heeft iets besloten en dat is het dan. Je kan dat niet eerlijk vinden, terecht of onterecht, maar zoek het dan juridisch uit i.p.v. je moeder en je zus er mee lastig te vallen.
Dat is toch met elke erfenis? Of wil je alles laten vervallen aan de staat?
Lollypop04 schreef:
25-02-2021 09:40
Toch gebeurd dat wel vaker als er een bedrijf in het spel is waar 1 van de kinderen in verder gaat. Om dat bedrijf en dus levensonderhoud te beschermen. Juist als dat niet goed geregeld is ontstaan soms ook de ergste familie ruzies.
Maar het verkopen van het bedrijf door je zus maakt jouw situatie wel weer anders. iig gevoelsmatig, juridisch weet ik niet. Goed om je door een notaris te laten voorlichten.
Het zal best, maar in dit geval heeft zus de hele reden voor het onterven weer van de hand gedaan. Dat scenario had opgenomen kunnen worden in het testament.
Voor mij zou het een principekwestie zijn. Al zou er letterlijk niks te erven zijn en ik erf daarvan het legitieme portie, ook niks: ik zou het als statement oppakken en ik zou afscheid nemen van mijn familie. Niet om het geld, maar om het principe: jullie vinden het fatsoenlijk om op deze manier te ontkennen dat ik deel uitmaak van deze familie, dan kun je het krijgen zoals je het kennelijk wilt.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
25-02-2021 09:36
Het blijft bijzonder dat kinderen vinden dat ze het recht hebben om te beschikken over iets wat niet je eigen verdienste is. Het was het bedrijf en het geld van je ouders, je vader heeft iets besloten en dat is het dan. Je kan dat niet eerlijk vinden, terecht of onterecht, maar zoek het dan juridisch uit i.p.v. je moeder en je zus er mee lastig te vallen.
Ik snap dat wel, zeker als je (voordien) een goede relatie had, dat je zoiets bespreekt. Daarbij, zus is net zo goed degene die het besluit van vader naar eigen goeddunken aanpast, door het bedrijf NIET voort te zetten, zoals het de bedoeling was. De beslissingen van vader waren gemaakt vanuit die veronderstelling. Om die reden is TO ook onterfd.
Ik heb geen idee hoe het juridisch zit, maar ik zou de emoties hier ook heel slecht bij los kunnen laten.

Ben het wel eens met het advies: zoek het uit en maak een beslissing. Ga hier niet nog maanden over lopen dimdammen en met je familie over in gesprek, want dat levert je nu niks meer op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven