Geld & Recht alle pijlers

onterft of niet?

13-10-2010 10:58 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vader is 25 jaar geleden opnieuw gehuwd met een vrouw die 1 dochter heeft. (toen 18 jaar).

Ik heb ongeveer 20 jaar geen kontakt meer gehad met mijn vader maar sedert 3 jaar heb ik terug kontakt. Nu ben ik teweten gekomen dat zijn eigendom (huis) op de naam van die vrouw haar dochter staat en dat hij het vruchtgebruik daartoe heeft) Volgens mijn vader zou zij dit een lange tijd geleden gekocht hebben van haar. Wat ik denk niet waar te zijn. (geschonken?)

Ik vraag mij eigenlijk af (ik heb nog 2 broers) als wij recht hebben op een deel van dit huis. Of kan hij hiermee wel wegkomen?

Kan iemand hierop antwoorden? Ik ben teneinde raad want ik vind dit eigenlijk niet kunnen, ik zou dit mijn kinderen en stiefkinderen ook niet aandoen.

Hoe of waar kan ik dit teweten komen wat hij precies heeft gedaan met dit huis, verkocht of geschonken?
quote:Star schreef op 13 oktober 2010 @ 12:57:

[...]

Gut o gut, de HRS is er ook.Idd...jouw hulptroepen ook?
Nope
Heb ik die nodig dan? Wacht even, sein ik ze in.
quote:Star schreef op 13 oktober 2010 @ 13:00:

Heb ik die nodig dan? Wacht even, sein ik ze in.Als jij denkt het niet alleen af te kunnen?
Nope
Een rare (naïeve) constructie heeft je moeder bedacht. Zij heeft toen de zakelijke kant van de scheiding niet goed geregeld in mijn optiek.

Het nadeel van internet is dat wat je schrijft niet altijd overeen komt met wat je voelt. Met de informatie die je nu geeft had je heel andere reacties kunnen verwachten.

Helaas wordt stieffamilie vaak als geldwolven gezien. Het verhaal heeft echter 2 kanten.
Nou tot nu toe is het eerlijk zo, een tegen een

Nee serieus, ik was de discussie aan het lezen en zie dan TO die kotssmiley's gaat plaatsen en niemand die haar begrijpt etc., da's toch ook best een PMS-reactie?
quote:hope10 schreef op 13 oktober 2010 @ 12:54:

Ja, ik ben belgische.Nou, dan kan ik je niet verder helpen, want ik weet niks van het Belgische erfrecht.
quote:Star schreef op 13 oktober 2010 @ 12:58:

Maar goed Machutookeenbietjemeerzijn, jij vindt het normaal dat iemand meteen kotssmiley's plaats als de reacties haar niet aanstaan?

Schijnbaar is de kotssmiley een hot item en voelt iedereen zich op haar pik getrapt als ie er staat. En schijnbaar kan je er ook nog eens voor gestafd worden.

Enniwee...TO plaatst een OP, wordt daar op afgezeken, begrijpelijk, want te weinig uitleg situatie, maar zoals ik al dacht zat er meer achter dan een inhalige geldwolf.

En dat TO de smiley niet kon weerstaan na vele afzeikreacties, daar kan ik dan wel weer begrip voor opbrengen. Is lekker snel en makkelijker dan uitleg, want TO blinkt in die uitleg niet bepaald uit.

(En ja, ik zit behoorlijk in een PMS-episode...sorry, voel me op mijn pik getrapt door vanalles, terecht of onterecht )
Nope
HRS has arrived
quote:Star schreef op 13 oktober 2010 @ 12:58:

Maar goed Machutookeenbietjemeerzijn, jij vindt het normaal dat iemand meteen kotssmiley's plaats als de reacties haar niet aanstaan?Da's een ban waard he?
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 13 oktober 2010 @ 13:04:

[...]

Schijnbaar is de kotssmiley een hot item en voelt iedereen zich op haar pik getrapt als ie er staat. En schijnbaar kan je er ook nog eens voor gestafd worden.

Enniwee...TO plaatst een OP, wordt daar op afgezeken, begrijpelijk, want te weinig uitleg situatie, maar zoals ik al dacht zat er meer achter dan een inhalige geldwolf.

En dat TO de smiley niet kon weerstaan na vele afzeikreacties, daar kan ik dan wel weer begrip voor opbrengen. Is lekker snel en makkelijker dan uitleg, want TO blinkt in die uitleg niet bepaald uit. Nee jij bent aardig. (Grapje enzo )
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 13 oktober 2010 @ 13:06:

HRS has arrivedNee nee nee, SRS moet het zijn.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 13 oktober 2010 @ 13:06:

HRS has arrivedMutarde!
Nope
SRS?

Star resque Skwat?
Ik ga vast bitterballen bakken.
Nope
Egnie magutookeenbietjemeerzijn( wat een nicknaam!)
van dobben graag
België

Het erfrecht in België wordt geregeld in boek 3 van het Burgerlijk Wetboek.

Het recht op het nalatenschap is sinds 2003 veranderd. De langstlevende echtgenoot heeft recht op het vruchtgebruik van de gehele erfenis. De erfgenamen krijgen de naakte eigendom. Indien er alleen een langstlevende echtgenoot aanwezig is dan krijgt deze volle eigendom.

[bewerken]Reservataire erfgenamen

In de wet zijn zogenaamde reservataire erfgenamen opgenomen deze erfgenamen hebben een bij wet voorbehouden deel van de nalatenschap naar hen toekomend. Voor descedenten kan dit oplopen tot 3/4 en voor ascedenten tot 2/4 dat voor hen is voorbehouden

Het Belgisch erfrecht onderscheidt volgende ordes 1 de descedenten (kinderen, ...); 2 de broers en zussen met ouders indien broers en zussen aanwezig zijn; 3 de ascedenten (ouders en volgende indien geen broers of zussen nog aanwezig); 4 de zijverwanten; 5 de staat, indien geen van voorgaande aanwezig is of alle erfgenamen de erfenis hebben verworpen.

Indien op een van de niveaus een begunstigde aanwezig is, krijgt deze begunstigde alles. Vanaf orde 2 is 'kloven' noodzakelijk (elke kant van de familie heeft recht op de helft van de nalatenschap, indien in één kant van de familie geen begunstigden aanwezig zijn gaat de nalatenschap naar de andere kant van de familie).

vers van Wiki. Zal eens kijken of het Belgische erfrecht ook een legitieme portie kent.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 13 oktober 2010 @ 13:07:

SRS?

Star resque Skwat?Jah, maar goed MUOEBMZ heeft de vredesbitterballen al op staan.
Ik heb allenig maar Aldi. Zal ik er een wijntje bij doen om de pijn te verzachten?
Nope
Dus resume: als jouw vader opnieuw is getrouwd dan heeft zijn nieuwe echtgenote dus straks bij zijn overlijden het recht van vruchtgebruik van zijn nalatenschap en zijn de erfgenamen bloot eigenaar. Dwz: je bent eigenaar maar je kunt er niks mee.
MUOEBMZ vind ik stukken beter, en lekker doe maar een preauseceautje
Ik kan vanaf hier geen platen plakken, dus denk maar aan een schaal partymix met een fles preauseceautje erlangs....

Iemand nog behoefte aan chocolade met deze PMS golf? Of is dat helemaal niet meer SB verantwoord?
Nope
http://www.schaafestatepl ... e_planning_en_belgia.html

et voila! Nog meer info. Ik denk dat jij bloot eigenaar bent van de nalatenschap bij het overlijden van je vader. Je stiefmoeder heeft dan het vruchtgebruik. Als ik alles goed begrepen heb.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 13 oktober 2010 @ 13:12:

Ik kan vanaf hier geen platen plakken, dus denk maar aan een schaal partymix met een fles preauseceautje erlangs....

Iemand nog behoefte aan chocolade met deze PMS golf? Of is dat helemaal niet meer SB verantwoord?Fuck Sonja.
quote:Star schreef op 13 oktober 2010 @ 13:18:

[...]

Fuck Sonja.Kilo Belgische Pralines coming!

* Machutookunbietjemeerzijn vraagt zich af of dat genoeg zal zijn....
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven