Geld & Recht alle pijlers

Ontevreden koper MP

05-04-2017 18:48 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verkoop al jaren via Marktplaats, altijd goed gegaan en nu zit ik met een 'probleem':

Tijd geleden een elektronisch apparaat verkocht. Apparaat was vrijwel nieuw (letterlijk 3 keer gebruikt). Snel een deal bereikt, betaald en opgestuurd.

Na een paar dagen kreeg ik een bericht dat een bepaald onderdeel niet zou werken. Het hele apparaat werkt wel, maar een 'fun optie' (om het zo maar even te noemen) zou niet werken. Mij is hierover niks bekend. Ik doe altijd eerlijk zaken.

Nu hebben we al een paar mails en apps uitgewisseld. Heb tips gegeven over wat het probleem eventueel op zou kunnen lossen. Na een paar dagen hoorde ik niks meer, dus ik ging er vanuit dat het probleem opgelost was.

Nu staat er in mijn MP berichtenbox een bericht van 2 dagen geleden dat hij het gevoel heeft dat ik niet eerlijk geweest ben en dat het mij zou sieren als ik hem zou compenseren. Als ik niet reageer zal hij een klacht indienen.

Pffff ... ik heb hier dus geen zin in. Ik weet van mezelf dat ik niet iets heb verkocht wat niet werkte. Bovendien heb ik allerlei tips gegeven, maar verder kan ik hier ook weinig mee. Ik ben niet van plan om te compenseren want voor hetzelfde geldt is het niet kapot of heeft hij zelf iets fout gedaan.

Maar heb ook geen zin om mijn naam op 'opgelicht forums' tegen te komen.

Wat is nu wijsheid? Ik heb het product overigens in augustus 2016 bij MediaMarkt gekocht. Geen bon meer, maar wel een pinbewijs. Ik denk er nu over om hem te adviseren om het via MediaMarkt te regelen of ik wil eventueel zelf kijken of ik een kopie bon kan krijgen zodat hij daar misschien iets mee kan.

Wat zouden jullie doen?
Ik kan me er iets bij voorstellen dat tijdens het verzenden misschien wel een of ander contactje is losgekomen waardoor er nu inderdaad iets niet meer werkt. Maar op het toestel zit nog meer dan een jaar garantie en het is gelukkig verkocht door een dozenschuiver met vestigingen overal te lande. Dus zoals anderen al zeiden: bon bezorgen en dan koper laten uitzoeken.

Ik weet niet helemaal hoe het zit met a) inruilen in een ander filiaal dan dat waar het toestel gekocht is (mar vermoed dat dat geen probleem vormt) en b) garantiestatus als het apparaat inmiddels is doorverkocht, maar mijn ervaring is dat een zaak als de MM zich er echt niet mee gaat bezighouden om dat laatste helemaal uit te zoeken. Dus...
Garantie tot aan de deur. Misschien hebben ze van de bezorgdienst wel gegooid met het pak en is het daardoor kapot.

Maar dit zijn vervelende dingen in heb dat ook weleens gehad.

Mensen gaan dan dreigen maar uiteindelijk gebeurt het vrij weinig.
Dat is jammer voor de koper, dan had hij het product maar moeten testen voor aanschaf.
Ik weet niet of je er wat aan hebt TO, maar als je clubmember bent bij de mediamarkt wordt je kassabon automatisch bewaard.
quote:flatverkopen schreef op 05 april 2017 @ 19:25:

Die kassabon opvragen is een kleine moeite toch? Dan zou ik dat wel doen, zou het (zeker voor zo'n bedrag) wel lullig vinden. Financieel compenseren zou ik dan weer niet aan beginnen, aangezien het apparaat nog werkte toen je het opstuurde. Weet je wel of die functie het toen ook nog deed, of gebruikte je die nooit?

Ja, die functie werkte gewoon prima toen wij hem het laatst gebruikten (februari).

Apparaat is maar paar keer gebruikt. Partner heeft het gekocht op naam van de zaak. Toen hij uit dienst ging, toen mocht hij het apparaat meenemen en omdat wij er verder niks mee deden hebben we het verkocht.

Apparaat is in augustus 2016 gekocht. Ik wacht de reactie van MediaMarkt even af.
quote:winkelfanaat schreef op 05 april 2017 @ 19:58:

Ik weet niet of je er wat aan hebt TO, maar als je clubmember bent bij de mediamarkt wordt je kassabon automatisch bewaard.We zijn geen clubmember, maar bedankt voor je reactie
Ook wel eens gehad dat iemand ging dreigen dat ie me als oplichter ging melden, toen aangegeven dat ik juist vermoedde dat hij de oplichter was en niks mee gedaan, nooit meer van gehoord. Vervelend voor beide partijen maar inderdaad ook het risico van marktplaats. ..
NIKS........
Inmiddels klinkt hij wat milder.

Hij bedankt me nu alvast voor het reageren en de moeite (nadat ik zei dat ik inmiddels een kopie bon opgevraagd heb en dat even afwacht).

Allemaal bedankt!
Garantie tot aan de deur (of brievenbus)
Tuurlijk het is MP maar het is wel moeilijk te verkroppen als spul goed ingepakt is, pas 3x is gebruikt, en er iets toch niet werkt.

Wat wel een belangrijk punt is, is dat er pas na een aantal dagen geklaagd is. Met die sh*t moet je eigenlijk meteen komen. Daarnaast op de welbekende oplichting sites zal een topic over zo'n discussie meteen verwijdert worden. Die willen zich niet mengen in zo'n discussie. Daar gaat t over niet opgestuurd spul.

Is koper wel tevreden met jullie garage ?
quote:Pluisi schreef op 05 april 2017 @ 19:35:

Koper heeft onderzoeksplicht. Dat vond hij niet nodig, ik zou niet meer reageren.

Dit inderdaad.

Ik heb het zelf een keer gehad meer de aanschaf van een Nespresso apparaat, ik was de koper in deze. Ging hem ophalen, apparaat stond al klaar in een doos bij de deur (kast van een huis) aardige nette meneer dus ik heb hem zo meegenomen.

Bij thuiskomst bleek de melkopschuimer niet op te warmen. Ik een nette email gratis naar die meneer dezelfde dag nog, nou ik wist van het bestaan van sommige scheldwoorden niet eens af.

Mijn pech dus. Ik had het daar moeten testen.

Voortaan test ik dus wel alles bij ophalen een kan het niet dan neem ik het niet mee.
Ik heb ooit ook problemen gehad met een koper. Ging om een rok die volgens haar met kapotte rits aan haar geleverd was, terwijl ik zeker wist dat de rits gewoon goed was. Ze wilde haar hele aankoop bedrag terug, maar daar begon ik dus ook niet aan. Ik bood aan reparatie van de rits te betalen, maar ze weigerde resoluut elke tegemoetkoming van mijn kant en ze haalde haar man er bij die ook mij ging bedreigen met gerechtelijke stappen (om een tweedehands kledingstuk..). Best sneu allemaal. Uiteindelijk heb ik ze succes gewenst en heb ik ze genegeerd.

Alleen hadden ze dus een paar dagen later een aantal van mijn gegevens op internet gezet en ook dat ik een oplichter was e.d. Precies waar jij nu bang voor bent. Ze hadden mijn profiel bekeken op Facebook en daar dingen op gevonden. Kijk daar dus goed mee uit, zet alles op privé! Overigens kon ik na enige moeite het wel van het internet af krijgen, maar ik was wel geschrokken.

Het is overigens strafbaar om iemand op die manier zwart te maken, je zou dus aangifte kunnen doen mocht die koper dit doen.
Als een bon opvragen weinig moeite is, zou ik dat doen. Er zit nog garantie op het apparaat. Zonde om daar dan moeilijk over te doen.
Voelt rot he? Kan ik me helemaal voorstellen. En misschien ga je zelfs aan jezelf twijfelen.

Toch is het inderdaad zo dat garantie tot aan de deur geld en koper zelf onderzoeksplicht heeft. Maar neemt niet weg dat jij je gegevens niet verspreid wil zien.

Ik zou de bon afwachten en daarmee handelen. En daarbij wel duidelijk aangeven dat je nu meer hebt gedaan dan eigenlijk noodzakelijk, echter dat je het zelf rot vind voor koper daar jij geen oplichter bent en dat je hem daarom tegemoet komt. Goodwill creeeren zeg maar.

Maak wel je persoonlijke gegevens of van het bedrijf onleesbaar. Je wil niet dat iemand nog meer munitie heeft om mee te schieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven