Geld & Recht alle pijlers

Ontslag, afspiegelingsbeginsel of niet?

03-12-2011 21:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al meerdere malen contact gehad met het UWV, heb al verschillende vragen daar neergelegd, maar zodra ik ophang heb ik weer nieuwe vragen die naar boven komen. Een afspraak maken daar zit er helaas niet in en ik kan pas vrijdag bij mijn rechtsbijstand terecht dus vandaar dat ik hoop hier een antwoord te vinden.

Het is niet leuk, maar ik zal iemand moeten ontslaan. Ik heb twee werknemers in dienst die voor een aanzienlijk deel een gelijk takenpakket hebben.

In hoeverre ben ik vrij om zelf te kiezen wie ik ga ontslaan? Op de site van het UWV vind ik info over het afspiegelingsbeginsel.

Hierbij wordt rekening gehouden met de leeftijdsopbouw. Werknemers die dezelfde functie hebben, worden ingedeeld in leeftijdscategorieën. De verhouding tussen deze categorieën moet voor en na de reorganisatie gelijk zijn. Binnen elke leeftijdscategorie geldt dat de werknemer met het kortste dienstverband het eerst voor ontslag in aanmerking komt.

Ze vallen in een verschillende leeftijdscategorie.

Geldt dat ook bij slechts twee werknemers of geldt dan toch het last in first out principe?

Kan iemand mij misschien hier informatie over geven? Ik wil graag zelf al wat weten voordat ik bij rechtsbijstand aankom, maar de meeste informatie die ik kan vinden is voor grote bedrijven met veel personeel.
Nee, dat lukt niet. Ik denk dat met werknemer A en ik het ook niet gaat lukken ik hoop dus dat ik het aannemelijk kan maken dat ontslag van A noodzakelijk is en B kan blijven .
Failliet gaan en 'n doorstart maken met werknemer B?
Failliet gaan betekent een fikse schuld zowel bij de bank als bij mijn ouders die voor een aanzienlijk bedrag garant staan.
Bij een faillisement komt een curator kijken en die zal niet aan dergelijke praktijken mee willen werken.
Tegen je personeel zeggen dat het bedrijf waarschijnlijk failliet gaat en hopen dat A zo verstandig is het zinkend schip te verlaten door 'n nieuwe baan te zoeken? B licht je van te voren in dat je met haar door wil.
quote:nummerzoveel schreef op 03 december 2011 @ 22:43:

@Cameron

Niet met je eens. Een manager met zo'n instelling doet het bedrijf uiteindelijk geen goed. Kun je beter een manager als TO hebben. Zij wil hetzelfde als Nien, maar stopt wel even om zich af te vragen of haar bedrijf daarmee uiteindelijk eigenlijk wel het beste af is.Ja dat ben ik wel met je eens. Alleen dacht ik dat El Ninjoo bedoelde om via die wanprestatie makkelijk van een werkknemer af te kunnen komen. Terwijl die vrouw best goed (genoeg) kan functioneren ondanks dat ze niet harder loopt dan noodzakelijk. Op dat moment vind ik dat je iemand een streek levert, en dat is niet netjes. Als die vrouw haar werk doet dat ze moet doen, en ze heeft elk jaar voldoende beoordeling dan kan je iemand niet eruit proberen te werken.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Als de ene werknemer daadwerkelijk andere taken in zijn functiepakket heeft dan is er geen sprake van onderlinge uitwisselbaarheid.

Voor onderlinge uitwisselbaarheid moet worden gekeken naar de functie: verrichten ze beide dezelfde functie met dezelfde taken en verantwoordelijkheden dan zijn ze onderling uitwisselbaar en moet er worden afgespiegeld. Omdat ze beide in een verschillende leeftijdsgroep zitten, zal degene met het korste dienstverband het eerst voor ontslag worden voorgedragen. Dit zal bv het geval zijn als ze beide elkaars werkzaamheden vervangen tijdens ziekte/vakantie.

Is er geen sprake van onderlinge uitwisselbaarheid omdat ze dus niet dezelfde functie hebben, dan mag je als werkgever 'kiezen'. Kiezen is niet het juiste woord, want je mag idd niet zomaar kiezen welke jou beter uitkomt. Maar als er geen onderlinge uitwisselbaarheid is mag je als wg wel zelf bepalen welke werknemer je voor ontslag voordraagt. In de ontslagaanvraag moet je dan wel aannemelijk maken dat ze niet onderling uitwisselbaar zijn.

Voor het bepalen van onderlinge uitwisselbaarheid is dus de functie van de werknemer van belang. Dit kan, naast een goed verhaal, bv worden gestaafd aan de hand van arbeidsovereenkomsten/loonspecificaties/functieomschrijving/werkprocessen ed. Jij dient als werkgever dus aan te tonen dat de functie niet onderling uitwisselbaar is. Pas dan kan je idd 'kiezen'.

Overigens zijn er ook UWV WERKbedrijven die stellen dat je bij een functie waarbij de ene werknemer deels andere taken verricht, er sprake is van een deelfunctie. Dan zou je dus het afspiegelingsbeginsel moeten toepassen voor het onderling uitwisselbare deel. Heb dit tot op heden 2 keer meegemaakt en dat is ontzettend vervelend (zou neerkomen op twee deelttijders).

Genoeg te bespreken lijkt me met de rechtsbijstand!
Je zou ook kunnen proberen om werknemer A in te laten stemmen met ontslag met wederzijds goedvinden, als je dit bv. aantrekkelijker maakt door haar nog aantal maanden in dienst te houden maar te ontheffen van haar werkzaamheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven