Geld & Recht alle pijlers

Ontslag helaas

21-10-2015 20:11 41 berichten
Helaas ben ik er ook mee geconfronteerd en ik baal als een stekker. Wegens bezuinigingen komt mijn functie te vervallen. Ik kreeg het vanmorgen te horen. Ik werk hier nu bijna 15 jaar en ontslag wordt aangevraagd. Ik heb recht op WW natuurlijk (contract 32 uur) maar ik kan waarschijnlijk werk krijgen voor 24 uur in de week (4 x 6 uur) in een soort van fabriek hier in de buurt. Deze vacature is al enige tijd geleden op internet gezet maar tot op heden nog niet opgevuld. Mijn buurvrouw werkt hier in de avonduren. Het is een baan waar ik helemaal niet op zit te wachten, (vergelijkbaar met inpak/productiewerk). Totaal niet uitdagend maar ja werk is werk, maar als ik bedenk dat ik dit misschien wel voor langere tijd moet gaan doen, dan zakt de moed al in mijn schoenen. Ik ga natuurlijk hard op zoek naar werk wat ik altijd heb gedaan maar het ligt niet voor het oprapen.

Hebben jullie tips voor mij. Voorlopig in de WW gaan of deze baan aannemen als het kan? Of komende periode gebruiken om te kijken of ik iets anders kan vinden? Wat is jullie advies?

Ik weet werk is werk maar wat als mijn contract bij de fabriek na 6 maanden eindigt. Het loon ligt een flink stuk lager, scheelt wel een paar euro per uur. Wordt mijn WW dan gebaseerd op het laatstverdiende loon? Ik heb niet echt heel veel tijd om de juiste beslissing te nemen. Ik weet dat men sowieso na 6 maanden WW 'alles' moet aanpakken dus ontkom ik er waarschijnlijk toch niet aan. Er gaat veel door mij heen en ik weet het even niet. Het werk dat ik zo leuk vond is er niet meer bij deze werkgever, ik baal.
Het hele idee van WW is dat je straks even de tijd krijgt om een passende functie te vinden, zodat je je niet in een overlevingsbaantje hoeft te storten waar je vervolgens misschien wel niet meer uit komt. Die noodstap kan altijd nog.

Je krijgt als het goed is een oprotpremie mee, en je ontslag duurt natuurlijk nog wel even ook - eerst moet het UWV het goedkeuren, jij kunt natuurlijk bezwaar maken en dan zal er nog een opzegtermijn zijn - pas daarna begint je WW.

Gebruik die tijd vooral ook! Kijk naar vacatures in de regio waarvan jij denkt: dat zou ik leuk vinden en dat zou ik kunnen. Onderzoek welke eisen er gesteld worden, en of je daaraan kunt voldoen. Nu je nog niet zonder werk zit (maar voorlopig nog in de termijnen zit dat dat nog definitief gemaakt moet worden) kun je zelfs zo brutaal zijn om eens iemand op te bellen en te vragen wat zij nu precies zoeken in iemand. Dat betekent dat jij vervolgens met misschien een paar cursussen of op een andere manier kunt zorgen dat je aan dat soort functie-eisen kunt voldoen. Je kunt dan straks veel effectiever solliciteren.

Een baantje in de fabriek kun je altijd nog nemen als je WW bijna ten einde loopt. Zorg er eerst maar voor dat je er alles aan doet om een baan te vinden die je leuk vindt en die voldoende betaalt.
WW zou ik doen.

Sluit me aan bij de post hierboven.
Even rustig aan voor zo ver dat kan en afwachten waar je ontslagvergoeding uit bestaat. Ik zou die baan dus nog even niet nemen: die loopt niet weg met een paar weken. Ik zou eerst zorgen dat je alles op de rit hebt om een baan te vinden in waar je werkervaring hebt. Update je cv, zet wat lijntjes uit, volg wat sollicitatieworkshops: allemaal dingen die je niet kunt doen als je dat werk gaat doen. Nu lijkt het net of je met een hangend kopje dan maar een kutbaantje gaat aannemen en het helemaal opgegeven hebt. Ga dat werk doen over een paar weken met de gedachte dat er vast binnenkort wat beters voorbij komt, maar dat je positief aan de slag wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 21 oktober 2015 @ 20:28:

[...]

Het nieuws heb ik vanmorgen te horen gekregen. Het is nog erg vers en moet het verwerken. Het was werk dat ik graag deed, ook ooit een opleiding voor heb gedaan. Werk ga ik missen, collega's, relaties etc Erg jammer.

Heb jij inmiddels werk gevonden? Iets wat jij leuk vindt?

Eerst allerlei tijdelijke functies en dat was heel frustrerend: half jaar contract, weer in de WW, half jaar contract, weer in de WW, een jaar werk, weer in de WW. Ik werd er suf en depressief van. En toen had mijn vriendin er genoeg van en zijn we naar het buitenland gegaan voor haar werk en daar heb ik inmiddels ook een baan - die carrièretechnisch zelfs een stap vooruit is. Zo leuk als mijn oude functie is het niet meer geworden, maar misschien in bepaalde opzichten wel interessanter.

Neem de tijd, kom tot jezelf. Kijk of je via je werkgever iets van een carrièrecoach kan krijgen. Zit je bij een vakbond? Die kunnen je goed inlichten over waar je nu recht op hebt. Laat je sowieso goed inlichten, niet alle werkgevers doen uit zichzelf wat ze moeten doen - uit onwetendheid of strategisch. Besef ook dat je relatie met je werkgever nu anders is: gezond wantrouwen is echt nodig!
IMHO
quote:-jolijn- schreef op 21 oktober 2015 @ 21:12:

Het hele idee van WW is dat je straks even de tijd krijgt om een passende functie te vinden, zodat je je niet in een overlevingsbaantje hoeft te storten waar je vervolgens misschien wel niet meer uit komt. Die noodstap kan altijd nog.

Je krijgt als het goed is een oprotpremie mee, en je ontslag duurt natuurlijk nog wel even ook - eerst moet het UWV het goedkeuren, jij kunt natuurlijk bezwaar maken en dan zal er nog een opzegtermijn zijn - pas daarna begint je WW.

Gebruik die tijd vooral ook! Kijk naar vacatures in de regio waarvan jij denkt: dat zou ik leuk vinden en dat zou ik kunnen. Onderzoek welke eisen er gesteld worden, en of je daaraan kunt voldoen. Nu je nog niet zonder werk zit (maar voorlopig nog in de termijnen zit dat dat nog definitief gemaakt moet worden) kun je zelfs zo brutaal zijn om eens iemand op te bellen en te vragen wat zij nu precies zoeken in iemand. Dat betekent dat jij vervolgens met misschien een paar cursussen of op een andere manier kunt zorgen dat je aan dat soort functie-eisen kunt voldoen. Je kunt dan straks veel effectiever solliciteren.

Een baantje in de fabriek kun je altijd nog nemen als je WW bijna ten einde loopt. Zorg er eerst maar voor dat je er alles aan doet om een baan te vinden die je leuk vindt en die voldoende betaalt.

Dat is juist niet het idee van de ww. Die ww is een verzekering tegen inkomensverlies ten gevolge van (ontslag) werkeloosheid. Geen vrijbrief om lekker tot jezelf te komen en uit te zoeken wat je nu echt wil met het leven. Stel, je hebt Brand in huis dan maak je gebruik van je verzekering. Het is echter niet de bedoeling dat je het wat langer laat fikken zodat je meer vergoeding krijgt... Ik snap die instelling bij de ww dan ook niet zo.

Sinds enige tijd is de ww aangepast. Voorheen werd je gekort op uren die je werkte. Nu gaat het om inkomen; als je dus werk gaat doen tegen een lager inkomen (in dit geval een lager uurloon dus) ga je er niet op achteruit. De ww blijft aanvullen gedurende de uitkeringsduur. Je gaf al aan dat je ernaast kunt solliciteren aangezien je minder uur zou werken. In die uren kun je dus makkelijk op zoek naar een andere baan.

Voordeel van deze constructie is dat je met je nieuwe fabrieksbaan ook een nieuw ww recht opbouwt. Mocht je dus aan het einde van je ww recht van je huidige werkgever komen (hoe lang dat recht is kun je berekenen via de website van het uwv) heb je al een nieuw recht opgebouwd.
Geen tips maar wel een
quote:GrimbleGrumble schreef op 21 oktober 2015 @ 21:32:

[...]

Eerst allerlei tijdelijke functies en dat was heel frustrerend: half jaar contract, weer in de WW, half jaar contract, weer in de WW, een jaar werk, weer in de WW. Ik werd er suf en depressief van. En toen had mijn vriendin er genoeg van en zijn we naar het buitenland gegaan voor haar werk en daar heb ik inmiddels ook een baan - die carrièretechnisch zelfs een stap vooruit is. Zo leuk als mijn oude functie is het niet meer geworden, maar misschien in bepaalde opzichten wel interessanter.

Neem de tijd, kom tot jezelf. Kijk of je via je werkgever iets van een carrièrecoach kan krijgen. Zit je bij een vakbond? Die kunnen je goed inlichten over waar je nu recht op hebt. Laat je sowieso goed inlichten, niet alle werkgevers doen uit zichzelf wat ze moeten doen - uit onwetendheid of strategisch. Besef ook dat je relatie met je werkgever nu anders is: gezond wantrouwen is echt nodig!

Van het een in het ander vallen, daar zou ik ook moedeloos van worden. Wel een leuk avontuur om in het buitenland te gaan beginnen. Ik denk dat mijn wg wel zal meewerken. Er is al een ontslagronde geweest op een andere afdeling en deze collega's zijn ook goed begeleid met name opleidingen op ander werkgebied. Omscholing werd voor groot gedeelte betaald. Dus die optie zal ik ook wel krijgen. Ik weet alleen nog niet hoe en wat.

Verder wat bij de andere posts ook beschreven staat, misschien even mijn tijd nemen. Ben nu ietwat wanhopig.
Okee troelieboelie daar zit ook wat in wb WW opbouw.
De wanhoop komt inderdaad uit je postings maar relax even. Je weet nog niet hoe en wat. Laat het eerst maar even op je afkomen en neem niet te overhaast beslissingen. Die baan in die fabriek zou ik even laten. Ga eerst maar eens uitzoeken wat je wilt, evt met behulp van een jobcoach.
Zoek eerst naar een goed passende baan. Dat mag gewoon. Dit komt van de UWV-site.

Als u een WW-uitkering heeft, moet u altijd passend werk accepteren. Weigert u werk dat volgens UWV passend is? Dan krijgt u een lagere uitkering of zelfs helemaal geen uitkering meer.

Passend werk

Als u werkloos bent, probeert u natuurlijk eerst of u een baan kunt vinden op uw eigen niveau van opleiding, ervaring en loon. Heeft u na 6 maanden WW nog geen baan gevonden? Dan wordt iedere baan als passend gezien. Dat betekent dat u na 6 maanden ook moet solliciteren op banen met een lager opleidingsniveau, een langere reistijd, minder inkomen of een tijdelijke of parttime baan.

Let op: bent u ziek geweest in deze 6 maanden? Dan wordt deze periode niet verlengd.

Het loont om vanuit een WW-uitkering weer aan het werk te gaan. De WW-uitkering is namelijk een aanvulling op uw inkomen als u gaat werken voor een lager salaris dan uw WW-maandloon. Uw WW-maandloon staat in de beslissingsbrief over uw WW-uitkering.

Verdient u meer dan 87,5% van uw WW-maandloon? Dan stopt uw WW-uitkering. Uw vakantiegeld hoort ook bij uw inkomsten.

Wil een werkgever u aannemen? Dan moet u dat werk, met het salaris dat hierbij hoort, accepteren. UWV kan u ook uitnodigen voor een gesprek om te bespreken wat uw kansen en mogelijkheden zijn om werk te vinden. En welke vacatures daarbij passen.

Tijdelijk werk is ook passend werk

U kunt ook op tijdelijk werk solliciteren. Krijgt u een tijdelijke baan aangeboden via UWV of een uitzendbureau? Dan moet u deze baan accepteren als het voor u passend werk is. Ook als het gaat om werk voor korte tijd. Denk hierbij aan het bezorgen van de post tijdens de kerstdrukte. Als u gaat werken, gaat uw WW-uitkering omlaag of wordt beëindigd.

Welke reistijd is passend?

In het eerste halfjaar dat u een WW-uitkering ontvangt, hoeft u alleen op banen te solliciteren met een reistijd van maximaal 2 uur per dag. Heeft u na een halfjaar geen nieuwe baan gevonden? Dan gaat de reistijd omhoog naar maximaal 3 uur per dag. Was u in uw oude baan al gewend om langer dan 2 of 3 uur te reizen? Dan verwachten wij dat u die langere reistijd ook in een nieuwe baan geen bezwaar vindt. Bent u al lange tijd werkloos en kunt u een baan in een andere regio krijgen? Dan moet u die baan meestal accepteren. Zelfs als u daarvoor zou moeten verhuizen.

Kan ik werk weigeren wegens ernstige persoonlijke omstandigheden?

Het kan voorkomen dat u ernstige persoonlijke bezwaren heeft tegen het werk dat u krijgt aangeboden. Bijvoorbeeld als door de lange reistijd de zorg voor uw gezin in het gedrang komt. Of als er andere medische, psychische of gewetensbezwaren een rol spelen.

Of u de baan dan moet aannemen, hangt af van de situatie. Meld uw bezwaren bij uw adviseur werk. De adviseur werk beoordeelt dan of u de baan terecht weigert.
...
Als je gaat werken met een WW-uitkering bouw je inderdaad nieuw recht op. Maar... je verbruikt tegelijkertijd óók recht.

Waarschijnlijk heb je 15 maanden recht op WW. Als je nu een jaar werkt met WW als aanvulling, heb je daarna gewoon nog maar 3 maanden WW. Hooguit dat je er nog 1 maandje recht bij krijgt. Pas als je weer een tijdje (kan ik nu even niet nazoeken hoe lang) aan het werk bent, heb je weer een volledig recht.

Let op, per 1-1-2016 zijn er weer veranderingen van de WW (en 1-7-2015 zijn er al wijzigingen geweest).
...
Niet in 'n fabriek gaan werken, want daar krijg je maar minimumloon (nog geen tientje geloof ik) en dan wordt je uiteindelijke ww vele malen lager. Dus geniet lekker van je ww terwijl je naar 'n fatsoenlijke baan zoekt.
Shoot first, ask questions later!
Vanaf begin juli ontvang ik ook een WW uitkering omdat mijn werkgever failliet is gegaan.

Ik heb ruim 10,5 jaar hier gewerkt, en heb recht op meer dan 2 jaar WW uitkering.

Omdat mijn ontslag door een faillissement was heb ik geen recht op een transitievergoeding, volgens mij heb jij dit wel:

De nieuwe wet is een versoepeling van het ontslagrecht. Een maatregel is de introductie van de transitievergoeding. Deze transitievergoeding bedraagt een derde maandsalaris per gewerkt jaar bij een dienstverband tot 10 jaar en een half maandsalaris per gewerkt jaar voor ieder jaar dat het dienstverband langer heeft geduurd dan 10 jaar. Het maximum is ¤ 75.000 of een jaarsalaris bij een hoger inkomen dan ¤ 75.000 (vanaf 1 januari 2016 wordt het maximum ¤ 76.000). Voor 50-plussers geldt een overgangsrecht, zodat zij -tot 2020- een hogere transitievergoeding ontvangen. De transitievergoeding is wettelijk verplicht. Let op: de transitievergoeding geldt alleen bij ontslag via UWV, kantonrechter of bij een aflopend jaarcontract na minimaal 2 jaar dienstverband. Echter, ontslag hoeft niet via UWV of kantonrechter te lopen.
Vervolg:

Ontslag in onderling overleg

Het kan ook onderling geregeld worden, bijvoorbeeld via ontslag met wederzijds goedvinden. Werkgever en werknemer komen het ontslag onderling overeen onder bepaalde afspraken. De afspraken over het ontslag worden schriftelijk vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Een van de afspraken KAN zijn een ontslagvergoeding volgens de kantonrechtersformule. De kantonrechtersformule is -veel- hoger dan de transitievergoeding, namelijk globaal 1 maandsalaris per gewerkt jaar. Ook bij collectief ontslag wordt de kantonrechtersformule nog wel gebruikt. Bij collectief ontslag worden de afspraken over het ontslag vastgelegd in een sociaal plan.
@milouda, hoezitdit en RB, dank je wel.

@Ankalida, eea heb ik inderdaad vandaag gehoord van PZ. Ik vind het wel van de gekke dat de (ws wel zeer extreme) maatregel van verhuizen, zelfs niet uitgesloten is. Dit vind ik wel erg ver gaan. Ik ben daar niet zo heel erg bang voor maar vind het wel raar.

@babs, ik krijg inderdaad transitievergoeding. Leuk bedrag maar zou het liever teruggeven als ik mijn baan zou kunnen behouden. Ontslag wordt binnenkort aangevraagd maar vandaag met PZ de vso besproken. Het scheelt het bedrijf veel gedoe met UWV zeggen zei. Voor mij zouden er geen nadelen zijn. Daar zit ik nu wel even mee want ik weet niet of dat wel zo is. De ontslagdatum dat in de VSO komt te staan, is gelijk aan de datum dat het UWV bepaalt. Voorlopig is de verwachte datum 1 maart.
1 maart, dat geeft je de tijd om een solide scenario te bedenken... Nogmaals, TO, neem een paar dagen vrij en ga nadenken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven