Onvoldoende saldo en automatische incasso
woensdag 30 maart 2011 om 19:18
Door onvoorziene omstandigheden buiten onze schuld, staan wij rood. Nu kunnen we rood staan tot een bepaalde limiet, maar 1 april wordt de hypotheek en de verzekering middels automatische incasso afgeschreven.
Dan gaan we over onze roodstandlimiet heen.
Wat gebeurt er dan?
Worden de automatische incasso's wel uitgevoerd? Staan we dan rood over onze limiet heen?
Of worden de automatische incasso's uitgevoerd wanneer we wel weer voldoende saldo hebben?
Aan het eind van diezelfde dag, 1 april, hebben we namelijk wél genoeg saldo.
Ik kan natuurlijk morgen met de bank bellen en mijn vraag voorleggen. Maar ik het wil het NU weten
Dus is er toevallig iemand die dit weet?
Oja, ik heb Rabo.
Dan gaan we over onze roodstandlimiet heen.
Wat gebeurt er dan?
Worden de automatische incasso's wel uitgevoerd? Staan we dan rood over onze limiet heen?
Of worden de automatische incasso's uitgevoerd wanneer we wel weer voldoende saldo hebben?
Aan het eind van diezelfde dag, 1 april, hebben we namelijk wél genoeg saldo.
Ik kan natuurlijk morgen met de bank bellen en mijn vraag voorleggen. Maar ik het wil het NU weten
Dus is er toevallig iemand die dit weet?
Oja, ik heb Rabo.
woensdag 30 maart 2011 om 21:03
Ik heb rabo. Mijn ervaring is dan incasso er wél af gaat maar automatische afschrijving niet.
Ik heb het dan niet over grote bedragen want dat weet ik niet, maar ik ben een paar keer nét onder mn limiet gedoken.
Ik denk dat het verschil is dat incasso door een bedrijf gebeurt dat dan recht heeft op zijn geld. Terwijl als ik een automatische afschrijving doe, dat gewoon geld uitgeven is. Dat die afschrijving toevallig automatisch is, maakt het geen ander uitgeven dan gewoon overschrijven of pinnen. En als dat niet meer kan, kan het niet meer.
Uit persoonlijke ervaring bij de rabo dus:
- incasso wel
- overschrijven niet
- pinnen niet
Ik heb het dan niet over grote bedragen want dat weet ik niet, maar ik ben een paar keer nét onder mn limiet gedoken.
Ik denk dat het verschil is dat incasso door een bedrijf gebeurt dat dan recht heeft op zijn geld. Terwijl als ik een automatische afschrijving doe, dat gewoon geld uitgeven is. Dat die afschrijving toevallig automatisch is, maakt het geen ander uitgeven dan gewoon overschrijven of pinnen. En als dat niet meer kan, kan het niet meer.
Uit persoonlijke ervaring bij de rabo dus:
- incasso wel
- overschrijven niet
- pinnen niet
I only get one shot at life - so I shoot to kill
woensdag 30 maart 2011 om 22:31
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, toen het salaris een keer te laat was overgemaakt en wij op vakantie waren zodat we het niet gemerkt hadden. Wij kunnen helemaal niet rood staan. De incasso voor zorgverzekering en hypotheek was wel gedaan, maar weer teruggestort. Vervolgens kregen we een aanmaning, met direct al extra kosten van de hypotheekbank (ABN). Probeer dus toch voor 1 april je saldo aan te zuiveren, want anders kon het wel eens geld gaan kosten.
..
woensdag 30 maart 2011 om 22:54
Als je je hypotheek bij dezelfde bank hebt lopen als waar je betaalrekening loopt, dan gaat de incasso in principe gewoon door, omdat de bank er zelf belang bij heeft. Maar loopt bijvoorbeeld je betaalrekening bij de ING en je hypotheek bij de SNS, dikke kans dat de afschrijving wordt gestorneerd door de bank waar je betaalrekening loopt. Als je hypotheekafschrijving is gestorneerd door je bank, dan ligt het verdere verhaal aan het beleid van de bank waar je hypotheek loopt. De ene instelling zal een dag of 10 later nogmaals proberen te incasseren, de andere zal een brief sturen samen met een acceptgiro en het verzoek de maandlast zelf over te maken. Dat je over je limiet heen staat buiten je eigen schuld zal de bank overigens een worst wezen, limiet is limiet.
De andere incasso's zullen eveneens doorgang vinden omdat het saldo diezelfde dag wordt aangevuld. Duurt het wat langer dan heb je kans dat andere automatische incassi worden gestorneerd.
De andere incasso's zullen eveneens doorgang vinden omdat het saldo diezelfde dag wordt aangevuld. Duurt het wat langer dan heb je kans dat andere automatische incassi worden gestorneerd.