Geld & Recht alle pijlers

Onvruchtbaar door ex

26-10-2017 13:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was dit maar Amerika...

Mijn ex is vreemdgegaan en heeft mij een SOA gegeven waardoor ik nu onvruchtbaar ben.

Ik vind dit best wel ingrijpend en dat hij het vrij bewust heeft gedaan. Hij heeft immers geen condoom gebruikt bij deze mevrouw en daarna zich niet laten testen en tussentijds ook met mij seks gehad zonder condoom. Hij heeft veel risicovolle stappen bewust genomen. Hij was zich bewust van de risico's van SOA's door meermalen voorlichting op school, en ik heb hem daar nog bewust van gemaakt door pas seks te hebben zonder condoom in onze relatie nadat we beiden een SOA test hadden gedaan.
Ik voel me op zijn zachts gezegd flink 'genaaid'. Ik ben nu op mijn 25ste voor de rest van mijn leven onvruchtbaar door zijn bewust risicovolle gedrag.

Kun je hier in Nederland iets mee?
Heel veel sterkte!

Ik wil niet de boeman spelen hier, maar jij hebt natuurlijk net zo hard voor onveilige seks gekozen als hij, je nam dus een risico. Daarom denk ik niet dat je er juridisch iets mee kan (je hebt vrijwillig onveilige seks gehad).
Maar misschien geeft het wel rust als je weet dat er toch nog optisch zijn om later zwanger te worden.

Stel dat je geen SOA had opgelopen was de kans alsnog aanwezig geweest dat je niet op een natuurlijke manier zwanger had kunnen worden.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:21
Wat jij verwoord is wat ik denk.
Maar het voelt alsof het niet zo zou mogen zijn. Dat je zo zwak staat.
Ik weet dat ik enkel die SOA van hem heb kunnen krijgen, ik heb namelijk met niemand anders het bed gedeeld, maar ik kan niet bewijzen dat ik enkel met hem seks heb gehad...
Ik heb eigenlijk niks behalve dat ik door deze SOA onvruchtbaar ben geworden; maar geen bewijs dat dit specifiek van hem komt als het er juridisch op aan komt.
Je hebt geen seks gehad dus na hem en probeerde ook niet zwanger te worden blijkbaar Dan zie ik nog geen enkele indicatie waarom je onvruchtbaar zou zijn. Ze gaan echt niet allerlei tests uitvoeren omdat iemand die niet probeert zwanger te raken dat tussendoor even wil . Ook met allerlei zichtbare dingen gaan ze eerst aangeven dat je het zo moet proberen. Hoe kom je er dan bij dat je onvruchtbaar bent.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:27
Ja. Vanwege een ander losstaand probleem is dat gecontroleerd op mijn 14de en 20ste (toen net een jaar relatie met deze persoon). Alles werkte perfect en zag er tiptop uit.

Ik weet dat de SOA de oorzaak is omdat doktoren dit zeggen.
Vanwege een ánder probleem gaan ze je vruchtbaarheid controleren???
IJskoffie schreef:
26-10-2017 14:41
Als ik het goed begrijp zijn zowel je eierstokken als je eileiders aangetast? Maar IVF zou wel eventueel een oplossing zijn? Dat snap ik niet zo goed.
Uiteraard begrijp ik heel goed dat je niet op IVF zit te wachten.

Ik ben toch ook benieuwd om welke SOA het gaat.
Krijg het idee dat het om een Scandinavische gaat.
rotterdammert23 schreef:
26-10-2017 14:43
Ik weet niet of ik met mezelf zou kunnen leven als door mijn vreemdgaan mijn vriend HIV zou krijgen oid...
Wat zegt hij hierover dan? Jammer de bammer en tot nooit?
Yup.

Het was inderdaad chlamydia voor de nieuwsgierige aagjes. Omdat we een lange relatie hadden en ik geen klachten had heb ik er lang mee rond gelopen. Ik heb me tijdens de relatie nog laten testen op chlamydia omdat dat bij het riedeltje hoort bij vage klachten en daar kwam niks uit en bleek een schimmelinfectie. Ik kwam er pas achter toen ik me liet testen bij een nieuwe relatie zodat we het zonder condoom konden doen. Ik heb er dus maximaal 1,5 jaar mee rondgelopen.
laparoscopie heeft niet geholpen. Ook lekt er vocht uit beiden wat innesteling onmogelijk maakt.

Voor hem is, net als velen, enkel 'chlamydia'... een SOA die no big deal is en hij zelf toch geen last van heeft... Ik denk ook niet dat hij er iets aan heeft laten doen of zichzelf überhaupt heeft laten testen want zijn woorden waren 'ik heb nergens last van' (dus ik heb het niet/te veel moeite om naar huisarts te gaan). Ook toen ik benoemde dat je als man doorgaans geen klachten hebt als je chlamydia hebt. 'Ik heb dat denk ik niet want ik heb nergens last van'. ZUCHT.
Ik heb in een soortgelijke situatie aan mijn huisarts en gyneacoloog gevraagd in hoeverre een soa mijn vruchtbaarheid heeft beïnvloed. Ik kreeg toen van allebei het antwoord dat dat pas getest wordt als je tevergeefs zwanger probeert te worden. Pas dán gaan ze aan de gang met contrastvloeistof om de doorgang van je eileiders te checken. Verklevingen etc zijn namelijk niet (goed) te zien en zeggen daarmee ook nog niks, was destijds de verklaring.

Niet om je niet serieus te nemen, maar wellicht goed om te weten en in het achterhoofd te houden; misschien is er helemaal geen probleem.
Ah, ik zie dat je een laparoscopie noemt. Hoe bedoel je dat dat niet heeft geholpen? Want dat is alleen een kijkoperatie, toch?
nina1966 schreef:
26-10-2017 15:22
Vanwege een ánder probleem gaan ze je vruchtbaarheid controleren???
Ja? Jeetje.
Soms als je in regio onderbuik vage klachten hebt gaan ze zaken uitsluiten en zaken bekijken? Omdat daar veel organen op een hoopje zitten?
Ik heb zelf niet het gevoel dat ik nou iets bijzonder vreemds vertel...
chocolol schreef:
26-10-2017 14:51
Want je wist nog niet dat je onvruchtbaar kon worden van bepaalde SOA's?
Jawel dat weet ik heel goed. Maar ik weet ook dat dat over het algemeen niet a la minuut gebeurt ;-).
Maar als je eileiders lekker, kunnen ze deze weghalen. Daarna zou je alsnog IVF kunnen ondergaan. Er is echt nog wel wat mogelijk. En helaas heeft niemand de garantie op vruchtbaarheid.
1Aapje schreef:
26-10-2017 15:30
Jawel dat weet ik heel goed. Maar ik weet ook dat dat over het algemeen niet a la minuut gebeurt ;-).
Maar TO zegt toch niet dat dit a la minuut gebeurd is? Die heeft al onderzoeken in het ziekenhuis gehad, dus lijkt me dat hier al een tijd overheen gegaan is.
Die eerste zin, daar krijg ik jeuk van. 'Was dit maar Amerika'. Hoezo dat dan? Was je daar ineens niet onvruchtbaar geweest of ben je gewoon op geld uit?

Ik vind het heel erg voor je dat je onvruchtbaar bent maar ik denk niet dat je veel kans maar op schadevergoeding of iets dergelijks.
Kelov schreef:
26-10-2017 15:28
Ah, ik zie dat je een laparoscopie noemt. Hoe bedoel je dat dat niet heeft geholpen? Want dat is alleen een kijkoperatie, toch?
Kennelijk ook om het proberen vrij te maken. Is mij verteld. Of mogelijk dat tegelijkertijd.
Ik heb het allemaal maar laten gebeuren en niet bijzonder goed onthouden wat er werd verteld op die heftige momenten. Ze hebben in ieder geval geprobeerd om de boel open te krijgen, dat had een kans van 50% slagen, en dat is niet gelukt. Is wat ik er van heb meegekregen.
nina1966 schreef:
26-10-2017 15:17
`Dat kan "men" maar dat zegt niet zo veel. Mijn moeder had verkleefde eierstokken en voile, ik ben er gewoon gekomen en nog ongepland ook.
Verkleefde eileiders, denk ik zo.
nina1966 schreef:
26-10-2017 15:23
Krijg het idee dat het om een Scandinavische gaat.
:proud:
Brejules schreef:
26-10-2017 15:12

Ik ben nu bezig met een manier vinden van gerechtigheid en/of acceptatie.
Ik zou me focussen op die acceptatie. Het is niet of je ex je doelbewust heeft besmet want hij wist het niet.

Plus je hebt zwanger worden zo te lezen ook nog niet geprobeerd, dus dan zou ik me er al helemaal niet druk over maken.
.
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 26-10-2017 15:40
Reden: foutje
99.22% gewijzigd
chocolol schreef:
26-10-2017 15:32
Maar TO zegt toch niet dat dit a la minuut gebeurd is? Die heeft al onderzoeken in het ziekenhuis gehad, dus lijkt me dat hier al een tijd overheen gegaan is.
Maximaal 1,5 jaar zegt ze. Is niet extreem lang.
Ja ik heb me er ook ooit in verdiept want ook zo'n ex en er maximaal jaar mee gelopen. Ik was al zwanger voor ik het bewust probeerde. Ik heb echter mogelijke schade nooot onderzocht want was toen niet bezig met zwanger worden.
Kelov schreef:
26-10-2017 15:26
Ik heb in een soortgelijke situatie aan mijn huisarts en gyneacoloog gevraagd in hoeverre een soa mijn vruchtbaarheid heeft beïnvloed. Ik kreeg toen van allebei het antwoord dat dat pas getest wordt als je tevergeefs zwanger probeert te worden. Pas dán gaan ze aan de gang met contrastvloeistof om de doorgang van je eileiders te checken. Verklevingen etc zijn namelijk niet (goed) te zien en zeggen daarmee ook nog niks, was destijds de verklaring.

Niet om je niet serieus te nemen, maar wellicht goed om te weten en in het achterhoofd te houden; misschien is er helemaal geen probleem.
Ze zijn door de chlamydia uiteindelijk hevig ontstoken geraakt. Dit begon kleiner met tussentijds bloedverlies en heb vaker aan de bel getrokken. Continu dezelfde test gekregen die continu weer geen uitslag gaven. Maanden later kwam ook pus. Weer aan de bel getrokken. Zelfde riedeltje. Maanden later heftige steken en dikke koorts voor wekenlang. Toen zijn andere onderzoeken van start gegaan maar was het in de tussentijd al te laat.

Ik vind het gênant dat ik dit hier allemaal in detail moet gaan uitleggen omdat menig persoon hier graag elk verhaal in twijfel trekt i.p.v. er vanuit gaan dat ik weet waar over ik praat en mijn vraag was 'kun je hier juridisch iets mee...'

Dankjewel voor de tips. Ik zie in door jullie advies dat ik hier helaas waarschijnlijk juridisch 0,0 mee kan. Mogelijk vraag ik het voor de zekerheid nog aan een letselschadeadvocaat; maar zoals jullie zeggen zal het antwoord zijn dat ik geen poot heb om op te staan. Maar dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik kon. En kan ik weer verder.

Voor de rest die meer geïnteresseerd was in andere zaken dan mijn daadwerkelijke vraag; doe aan veilige seks.
Al je berichten eens gelezen, juridisch heeft dit geen kans van slagen verwacht ik. Je kan niet 100% aantonen dat je 100% onvruchtbaar bent door de SOA en dat je deze hebt gekregen van je ex. En je ex wist niet dat hij deze SOA bij zich droeg. Kansloos.

Daarnaast, wat zul je daarmee winnen? Je ex komt ermee weg en ik snap dat je daar van baalt. Maar laat het los en bouw je leven op. Er zijn nog methodes mogelijk om zwanger te raken.
Dahlia74 schreef:
26-10-2017 15:44
Al je berichten eens gelezen, juridisch heeft dit geen kans van slagen verwacht ik. Je kan niet 100% aantonen dat je 100% onvruchtbaar bent door de SOA en dat je deze hebt gekregen van je ex. En je ex wist niet dat hij deze SOA bij zich droeg. Kansloos.

Daarnaast, wat zul je daarmee winnen? Je ex komt ermee weg en ik snap dat je daar van baalt. Maar laat het los en bouw je leven op. Er zijn nog methodes mogelijk om zwanger te raken.
Maar... hij wist dat hij van onveilige seks SOA's kon krijgen, hij weet dat je je daar op kan testen, etc. Hij kon weten dat hij een SOA zou kunnen hebben en heeft er voor gekozen om dit niet te laten testen. Met deze wetenschap heeft hij er ook voor gekozen om zijn eventuele SOA door te geven aan mij.

Even sparren hoor voor het sparren. Dat vind ik wel interessant. Brainstormen. Ondanks dat ik weet dat ik geen poot heb om op te staan. Maar 'hij wist niet dat hij een SOA bij zich droeg' vind ik niet geldig in dit geval.
Tja, dat hij al geen respect voor je had merkte je al toen hij vreemd bleek te gaan.

Begrijp ik goed dat hij zich niet heeft laten testen toen jij hem vertelde chlamydia te hebben? Is hij nog bij degene waarmee hij vreemd ging?
Brejules schreef:
26-10-2017 15:25
Yup.

Het was inderdaad chlamydia voor de nieuwsgierige aagjes. Omdat we een lange relatie hadden en ik geen klachten had heb ik er lang mee rond gelopen. Ik heb me tijdens de relatie nog laten testen op chlamydia omdat dat bij het riedeltje hoort bij vage klachten en daar kwam niks uit en bleek een schimmelinfectie. Ik kwam er pas achter toen ik me liet testen bij een nieuwe relatie zodat we het zonder condoom konden doen. Ik heb er dus maximaal 1,5 jaar mee rondgelopen.
laparoscopie heeft niet geholpen. Ook lekt er vocht uit beiden wat innesteling onmogelijk maakt.

Voor hem is, net als velen, enkel 'chlamydia'... een SOA die no big deal is en hij zelf toch geen last van heeft... Ik denk ook niet dat hij er iets aan heeft laten doen of zichzelf überhaupt heeft laten testen want zijn woorden waren 'ik heb nergens last van' (dus ik heb het niet/te veel moeite om naar huisarts te gaan). Ook toen ik benoemde dat je als man doorgaans geen klachten hebt als je chlamydia hebt. 'Ik heb dat denk ik niet want ik heb nergens last van'. ZUCHT.
Ontzettend onverantwoordelijk en vooral dom. Ik vind zijn reactie nogal wat en had sowieso al wat vrienden en broers opgetrommeld. Soms moet je het recht maar in eigen handen nemen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Brejules schreef:
26-10-2017 15:29
Ja? Jeetje.
Soms als je in regio onderbuik vage klachten hebt gaan ze zaken uitsluiten en zaken bekijken? Omdat daar veel organen op een hoopje zitten?
Ik heb zelf niet het gevoel dat ik nou iets bijzonder vreemds vertel...
Ik ben niet de enige die het een vreemd verhaal vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven