Geld & Recht alle pijlers

Onvruchtbaar door ex

26-10-2017 13:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was dit maar Amerika...

Mijn ex is vreemdgegaan en heeft mij een SOA gegeven waardoor ik nu onvruchtbaar ben.

Ik vind dit best wel ingrijpend en dat hij het vrij bewust heeft gedaan. Hij heeft immers geen condoom gebruikt bij deze mevrouw en daarna zich niet laten testen en tussentijds ook met mij seks gehad zonder condoom. Hij heeft veel risicovolle stappen bewust genomen. Hij was zich bewust van de risico's van SOA's door meermalen voorlichting op school, en ik heb hem daar nog bewust van gemaakt door pas seks te hebben zonder condoom in onze relatie nadat we beiden een SOA test hadden gedaan.
Ik voel me op zijn zachts gezegd flink 'genaaid'. Ik ben nu op mijn 25ste voor de rest van mijn leven onvruchtbaar door zijn bewust risicovolle gedrag.

Kun je hier in Nederland iets mee?
Ik heb geen andere tips die die al gegeven zijn. Maar ik wil je heel veel sterkte wensen. Wat ontiegelijk klote... (understatement van de eeuw).

:hug:
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
En wat betreft de ex: ik neem aan dat hij dit ook niet had voorzien en hij dit ook vreselijk vindt. Het zou netjes zijn als hij een deel van de kosten van IVF zou vergoeden voor in de toekomst, dat is wel iets wat ik zou aanbieden in ieder geval.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:04
Daar zat ik aan te denken.. maar ik heb het idee dat dit in Nederland niet als een issue wordt gezien? Ik zou ook niet weten wat ik zou willen van hem? Welk bedrag of straf drukt onvruchtbaar zijn geworden door hem uit? Daarnaast is het niet strafbaar? Naar mijn weten ken ik maar één zaak waar mensen zijn veroordeeld door bewust AIDS door te geven in Nederland en die deden dan volgens mij door bloed via naalden in mensen te spuiten o.i.d.
Qua 'bewust' wist hij ook niet dat hij deze SOA had opgelopen. Hij heeft dus niet al bewust zijnde dat hij deze SOA had met mij seks gehad.
Er zit juridisch nogal een verschil tussen een veroordeling willen (strafrecht) en een schadevergoeding eisen voor geleden schade (privaatrecht). Een letselschade advocaat lijkt mij de juiste plek om duidelijk te krijgen of en hoe je het beste kunt handelen. Als je dat uberhaupt wil.
Je vruchtbaarheid bekijken had je ook al voor de besmetting gedaan? Want hoe weet je anders dat de SOA de oorzaak is?
Jamie-Lee schreef:
26-10-2017 14:14
Wat een vervelende tijd heb jij gehad, en nog steeds!

Ten eerste: hoe weet je zeker dat je 100% onvruchtbaar bent? Uiteraard hoef je dit niet de delen hier maar voor eventuele juridische stappen is dit wel relevant. In het geval van bijvoorbeeld langdurige blootstelling aan chlamydia en verstopte eileiders zijn er nog vele stappen te nemen en is IVF/ICSI volgens mij nog wel een optie (aangezien eicellen met punctie worden geoogst - maar ik ben geen medicus). Zelfs met een HIV besmetting zijn er geloof ik nog opties om een gezond en niet HIV besmet kind op de wereld te zetten.

Ten tweede: wat hoop je te bereiken met het juridisch getouwtrek? Als je uit bent op geld dan is de kans dat je van een koude kermis thuiskomt zeer groot. Om een arts te vinden die gaat verklaren dat er een onomstotelijk verband is tussen jouw SOA en onvruchtbaarheid en dat die onvruchtbaarheid nergens anders door is te verklaren, met geen mogelijkheid kan worden opgelost, én dat jouw ex dat teweeg heeft gebracht mét opzet, is nogal wat wat bewezen moet worden. Zeker met het overbrengen van ziektes is dit een juridisch zeer lastige positie. En dan nog als alles zou worden bewezen, zijn de schadevergoedingen in NL laag. De advocaat die je nodig hebt bij dit proces zal je vele malen meer kosten, om maar niet de spreken over de proceskosten die je, als je ongelijk krijgt bij de rechter, wellicht ook nog zelf moet gaan betalen. Uiteraard is het een naaistreek van jouw ex en vreselijk wat je meemaakt, maar ik denk dat je via de juridische weg niet de genoegdoening gaat vinden die je zoekt...

Veel sterkte de komende tijd nog :hug:
Wat jij verwoord is wat ik denk.
Maar het voelt alsof het niet zo zou mogen zijn. Dat je zo zwak staat.
Ik weet dat ik enkel die SOA van hem heb kunnen krijgen, ik heb namelijk met niemand anders het bed gedeeld, maar ik kan niet bewijzen dat ik enkel met hem seks heb gehad...
Ik heb eigenlijk niks behalve dat ik door deze SOA onvruchtbaar ben geworden; maar geen bewijs dat dit specifiek van hem komt als het er juridisch op aan komt.
rotterdammert23 schreef:
26-10-2017 14:20
En wat betreft de ex: ik neem aan dat hij dit ook niet had voorzien en hij dit ook vreselijk vindt. Het zou netjes zijn als hij een deel van de kosten van IVF zou vergoeden voor in de toekomst, dat is wel iets wat ik zou aanbieden in ieder geval.
Grapjurk.

Ik denk dat jij in dit geval een lief zeldzaam exemplaar bent.

Daarnaast wil ik geen IVF. Ik wou liever gewoon 'normaal' en nooit aan IVF hoeven te denken ooit.
rotterdammert23 schreef:
Dus to kan in de toekomst een ander partner vinden en ex kan een deel van de onkosten vergoeden van de ivf
wat een ideale wereld .
Sterkte! Maar ik vrees dat je er niks mee kunt. Zelf heb je ook het risico genomen van onbeschermde sex, en wie zegt dat jij niet vreemd bent gegaan? Kijk, zo praat de advocaat van de tegenpartij. En als je ex volhoudt dat hij nooit is vreemd gegaan, is het jou woord tegen het zijne.
Gelukkig kun je tegenwoordig nog op veel andere manieren zwanger worden.
zzonnetje schreef:
Je vruchtbaarheid bekijken had je ook al voor de besmetting gedaan? Want hoe weet je anders dat de SOA de oorzaak is?
Ja. Vanwege een ander losstaand probleem is dat gecontroleerd op mijn 14de en 20ste (toen net een jaar relatie met deze persoon). Alles werkte perfect en zag er tiptop uit.

Ik weet dat de SOA de oorzaak is omdat doktoren dit zeggen.
1Aapje schreef:
26-10-2017 14:17
Ja en wat hebben ze dan gezien? Liep je al langere tijd met die soa? Weet je zeker dat je daarvoor wel vruchtbaar was?

Zover ik weet heb je geen soa's die je meteen onvruchtbaar maken.
Wat een onaardige posts maak jij. Dat jij niet bekend ben met hoe alles werkt, betekent niet dat TO's verhaal niet waar is.
TO heel erg kut allemaal. Ik zou niet weten wat je ermee kunt, maar logisch dat je hiervan baalt.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:24
Grapjurk.

Daarnaast wil ik geen IVF. Ik wou liever gewoon 'normaal' en nooit aan IVF hoeven te denken ooit.
Ik geloof niet dat iemand 'vrijwillig' ivf wil. Maar de optie is er wel.

En ook mensen waarbij alles er wel goed uitziet kunnen aangewezen zijn op ivf, net als dat 'kansloze gevallen(kans >1%)' soms spontaan zwanger worden.
chocolol schreef:
26-10-2017 14:31
Wat een onaardige posts maak jij. Dat jij niet bekend ben met hoe alles werkt, betekent niet dat TO's verhaal niet waar is.
Tja, misschien ben ik wat skeptisch maar vind dit gewoon een apart verhaal.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:21
Wat jij verwoord is wat ik denk.
Maar het voelt alsof het niet zo zou mogen zijn. Dat je zo zwak staat.
Ik weet dat ik enkel die SOA van hem heb kunnen krijgen, ik heb namelijk met niemand anders het bed gedeeld, maar ik kan niet bewijzen dat ik enkel met hem seks heb gehad...
Ik heb eigenlijk niks behalve dat ik door deze SOA onvruchtbaar ben geworden; maar geen bewijs dat dit specifiek van hem komt als het er juridisch op aan komt.
Het recht in NL is zo geregeld dat niet iedereen die ergens 'recht op heeft' daar ook 'recht op krijgt' bij de rechter. Wel is het zo dat als iemand ergens 'geen recht op heeft', in ieder geval 'geen recht krijgt' bij de rechter. Dat wordt belangrijker geacht. Vandaar dat veel mensen zich niet gehoord voelen, al dient het wel een goed doel.
1Aapje schreef:
26-10-2017 14:34
Ik geloof niet dat iemand 'vrijwillig' ivf wil. Maar de optie is er wel.

En ook mensen waarbij alles er wel goed uitziet kunnen aangewezen zijn op ivf, net als dat 'kansloze gevallen(kans >1%)' soms spontaan zwanger worden.
Dit, er is niemand die zegt: "nou doe mij maar ivf, liever dan de normale manier". Maar soms heb je geen keuze, dan is het ivf of kinderloos blijven. Overigens worden in Nederland de eerste 3 pogingen vergoedt, dus je ex laten betalen schiet ook niet op.
Hoe frustrerend ook, ik zou mijn energie gaan steken in het verwerken van de situatie en als je een kindje wilt, in de behandelingen. Ik denk dat je niet heel sterk staat tegen je ex.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:27
Ja. Vanwege een ander losstaand probleem is dat gecontroleerd op mijn 14de en 20ste (toen net een jaar relatie met deze persoon). Alles werkte perfect en zag er tiptop uit.

Ik weet dat de SOA de oorzaak is omdat doktoren dit zeggen.
Oke vroeg het met gewoon af, vandaar de vraag. Balen zeg... Verder geen tips voor je.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:13
Er zou spontaan ooit nog eens een eitje kunnen vrijkomen de komende jaren en met zeer veel geluk geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap kunnen worden. Dat is een loterij kans.
Als ik het goed begrijp zijn zowel je eierstokken als je eileiders aangetast? Maar IVF zou wel eventueel een oplossing zijn? Dat snap ik niet zo goed.
Uiteraard begrijp ik heel goed dat je niet op IVF zit te wachten.

Ik ben toch ook benieuwd om welke SOA het gaat.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:24
Grapjurk.

Ik weet niet of ik met mezelf zou kunnen leven als door mijn vreemdgaan mijn vriend HIV zou krijgen oid...
Wat zegt hij hierover dan? Jammer de bammer en tot nooit?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Wat heftig, sterkte.

Van wat ik weet van een letselschadezaak binnen onze familie:
Alles is gebaseerd op bewijs. Bewijs dat je ex jou deze SOA heeft gegeven, bewijs dat je echt onvruchtbaar bent door deze SOA, en voornamelijk, het bewijs dat de afloop van dit alles niet anders was geweest wanneer zaken anders waren gelopen. En dit laatste is moeilijk. Wat als je ex een condoom had gebruikt, en deze was gescheurd? Dan had hij wel geprobeerd je te beschermen, en was de afloop alsnog hetzelfde geweest.

Maar, ik ben enkel ervaringsdeskundige op een ander gebied, dus ik zou professionele hulp inschakelen. Wel denk ik dat je je goed moet inprenten dat een rechtszaak veel geld, tijd en vooral emotionele uitputting kan kosten. Is dat het waard?
IJskoffie schreef:
26-10-2017 14:41
Als ik het goed begrijp zijn zowel je eierstokken als je eileiders aangetast? Maar IVF zou wel eventueel een oplossing zijn? Dat snap ik niet zo goed.
Uiteraard begrijp ik heel goed dat je niet op IVF zit te wachten.

Ik ben toch ook benieuwd om welke SOA het gaat.
Ik gok chlamydia
1Aapje schreef:
26-10-2017 14:35
Tja, misschien ben ik wat skeptisch maar vind dit gewoon een apart verhaal.
Want je wist nog niet dat je onvruchtbaar kon worden van bepaalde SOA's?
Brejules schreef:
26-10-2017 14:04
Daar zat ik aan te denken.. maar ik heb het idee dat dit in Nederland niet als een issue wordt gezien? Ik zou ook niet weten wat ik zou willen van hem? Welk bedrag of straf drukt onvruchtbaar zijn geworden door hem uit? Daarnaast is het niet strafbaar? Naar mijn weten ken ik maar één zaak waar mensen zijn veroordeeld door bewust AIDS door te geven in Nederland en die deden dan volgens mij door bloed via naalden in mensen te spuiten o.i.d.
Qua 'bewust' wist hij ook niet dat hij deze SOA had opgelopen. Hij heeft dus niet al bewust zijnde dat hij deze SOA had met mij seks gehad.
Ik ben geen jurist, maar waar het in die veroordeling om ging was dat mensen OPZETTELIJK en DOELBEWUST besmet werden met het HIV-virus. Jouw vriend is dom geweest maar heeft niet opzettelijk jou schade willen berokkenen. Ik denk dat je juridisch geen poot hebt om op te staan.

Los van het feit dat het natuurlijk nauwelijks te bewijzen is, want voor het zelfde geld zou jij hèm besmet kunnen hebben.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
mssfiddler schreef:
26-10-2017 14:39
Dit, er is niemand die zegt: "nou doe mij maar ivf, liever dan de normale manier". Maar soms heb je geen keuze, dan is het ivf of kinderloos blijven. Overigens worden in Nederland de eerste 3 pogingen vergoedt, dus je ex laten betalen schiet ook niet op.
Hoe frustrerend ook, ik zou mijn energie gaan steken in het verwerken van de situatie en als je een kindje wilt, in de behandelingen. Ik denk dat je niet heel sterk staat tegen je ex.
Dat is uiteraard zo. Maar het is net zeggen als iemand door een aanrijding niet kan lopen 'ja maar dan neem je toch een rolstoel!'.
Welke opties er ook zijn om een leuk normaal leven te kunnen hebben wil niet zeggen dat je het mist om te kunnen lopen en liever had kunnen lopen. Meteen over IVF beginnen, hoe goed bedoelt ook, klinkt voor mij als stappen te ver. Ik ben weet niet eens of ik überhaupt IVF kan. Ik ben daar nu niet mee bezig, dat is toekomstwerk. Ik ben nu bezig met een manier vinden van gerechtigheid en/of acceptatie.
IJskoffie schreef:
26-10-2017 14:41
Ik ben zelf niet over IVF begonnen. Zie voorgaande bericht.
Brejules schreef:
26-10-2017 14:15
Men kan in ziekenhuizen naar je eierstokken kijken.
`Dat kan "men" maar dat zegt niet zo veel. Mijn moeder had verkleefde eierstokken en voile, ik ben er gewoon gekomen en nog ongepland ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven