Geld & Recht alle pijlers

op staande voet ontslagen (verslaving)

07-11-2019 19:14 219 berichten
Beste Forumleden,

Ik ben een aantal weken geleden na een dienstverband van 10 jaar op staande voet ontslagen door mijn werkgever omdat ik heb gestolen. Ik heb meerdere keren geld meegenomen naar huis om mijn verslaving te bekostigen. Na het ontslag op staande voet heb ik dit verteld aan mijn familie en ben daarna direct opgenomen voor een klinische behandeling in een verslavingskliniek. Deze behandeling heeft een volle maand geduurd. Nu ik er weer uit ben en nog binnen de wettelijk gestelde termijn zit wil ik onderzoeken of er een mogelijkheid is om alsnog in beroep te gaan tegen dit ontslag. De advocaat die ik in de arm heb genomen ziet de kansen niet heel hoog dat een rechter meegaat. Mijn psychiater geeft aan dat verslaving een ziekte is en dat diefstal een van de symptomen is die bijkomstig zijn bij het hebben van een verslaving. Hij zegt dat een rechter hier wel in mee gaat. Er is vanuit de advocaat al gevraagd om het ontslag om te zetten naar een ontslag met wederzijds goedkeuren en het laten vallen van de aangifte maar hier wil de werkgever niet in mee gaan. Op internet zijn natuurlijk voor beide situaties meerdere zaken te vinden dus vandaar dat ik hier vraag of iemand het uit eerste hand kan vertellen.

Nu is mijn vraag dan ook: Zijn er meer mensen die in een zelfde situatie hebben gezeten?

En natuurlijk de vraag:
Wat moet ik doen? Aanvechten of niet?
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
07-11-2019 20:57
Stel nou dat hij koopverslaafd was. De nieuwste gadgets willen hebben. Dan kan hij er daar een aantal van verkopen en zijn exbaas terug betalen.
Stel dat hij gokverslaafd was maar nooit iets won...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 20:57
Da’s knap, na 1 post. Maar het gaat niet eens om NU , maar om de tijd voor zijn opname.
De juf die bezopen voor de klas staat zet je toch ook na wat dagen detox niet weer terug, ‘want ze kon er niets aan doen’.
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 20:58
Stel dat hij gokverslaafd was maar nooit iets won...
Ja dan heb je een probleem.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 20:57
Da’s knap, na 1 post. Maar het gaat niet eens om NU , maar om de tijd voor zijn opname.
Ja dus? Zullen we alle verslaafde criminelen dan maar laten gaan?
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
07-11-2019 20:58
De juf die bezopen voor de klas staat zet je toch ook na wat dagen detox niet weer terug, ‘want ze kon er niets aan doen’.
TO vraagt zijn baan toch ook niet terug.
Maar je hoeft niet perse helemaal naar de bodem toe, vind ik. Des te eerder ben je weer boven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Enigme schreef:
07-11-2019 21:02
Ja dus? Zullen we alle verslaafde criminelen dan maar laten gaan?
He ? Dat zeg ik toch nergens. Jemig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 21:04
TO vraagt zijn baan toch ook niet terug.
Maar je hoeft niet perse helemaal naar de bodem toe, vind ik. Des te eerder ben je weer boven.
Ander werk zoeken is niet naar de bodem gaan toch?
Alle reacties Link kopieren
Sudrì, ben jij familie van Suarì?

En mrdontknow, focus je inderdaad op de rest van je traject want je bent natuurlijk niet binnen een maand helemaal klaar met afkicken etc.
Ik wens je wel heel veel succes!!

Ik ben wel benieuwd of je nog komt reageren en wat je verslaving nou was.?
justagirly wijzigde dit bericht op 07-11-2019 21:13
78.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
07-11-2019 21:07
Ander werk zoeken is niet naar de bodem gaan toch?
Hij Vraagt. Niet. Om. Terug. Te. Komen.


Misschien heeft TO een koophuis die hij met bijstand niet betalen kan, moet zijn auto de deur uit zodat hij binnen een bepaalde straal op zoek moet naar werk, etc. Geen idee of je een VOG krijgt met zo’n aanklacht aan je broek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ontslag op staande voet en WW-uitkering

Ben je op staande voet ontslagen? Dan raden wij je aan het ontslag aan te vechten. Doe je dit niet, dan wek je de indruk dat het ontslag terecht is. Het UWV beslist dan dat je verwijtbaar werkloos bent. Je krijgt dan geen WW-uitkering en je kunt zelfs gekort worden op een eventuele bijstandsuitkering!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat zegt sudrì toch ook nergens blijfgewoonbianca?


Dan moet TO het dus wel aanvechten.
Maar zou toch op zoek gaan naar ander werk. Aanvechten is dan puur een formaliteit. Zou me er niet fijn bij voelen zelf maar goed je moet wel verder. Wat een ellende.
justagirly wijzigde dit bericht op 07-11-2019 21:15
66.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wie niet waagt wie niet wint.

Neem de kans als die er ligt en kijk hoe ver je komt. De psych hoort zich trouwens niet op de stoel van de rechter te plaatsen dat is namelijk niet zijn/haar vakgebied.

Succes!
.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 21:14
Ontslag op staande voet en WW-uitkering

Ben je op staande voet ontslagen? Dan raden wij je aan het ontslag aan te vechten. Doe je dit niet, dan wek je de indruk dat het ontslag terecht is. Het UWV beslist dan dat je verwijtbaar werkloos bent. Je krijgt dan geen WW-uitkering en je kunt zelfs gekort worden op een eventuele bijstandsuitkering!

Is toch alleen maar rechtvaardig??
Doe je dit niet, dan wek je de indruk dat het ontslag terecht is.
En terecht is het.
Alle reacties Link kopieren
Dringende reden - op staande voet ontslagen

Aangetoonde diefstal of verduistering levert in het algemeen een dringende reden op die ontslag op staande voet rechtvaardigt, ongeacht de waarde van de gestolen of verduisterde goederen. De gevolgen hiervan kunnen groot zijn.

De werkgever zal bij constatering van een dringende reden, zoals een strafbaar feit, onverwijld actie moeten ondernemen. Dat kan een schriftelijke mededeling van ontslag op staande voet zijn. Zorg dat u zo snel mogelijk juridisch advies gaat inwinnen zodat ook snel de juiste maatregelen genomen kunnen worden om de schade te minimaliseren.

Bij veroordeling door de strafrechter kunt u als straf een boete opgelegd krijgen, maar ook een taakstraf of gevangenisstraf behoren tot de mogelijkheden. De strafmaat hangt af van de omstandigheden van het geval en of het de eerste keer is dat u voor dit strafbare feit wordt veroordeeld.

Gevolgen voor strafblad en uitkering

Bij veroordeling krijgt u een strafblad. Dit betekent dat het lastiger wordt om een Verklaring Omtrent Gedrag aan te vragen. Deze verklaring wordt steeds vaker gevraagd en is in sommige branches zelfs verplicht. Voor het vinden van een nieuwe baan kan een strafblad dus erg vervelend zijn.

Bij ontslag wegens een misdrijf wordt door het UWV meestal ook geen WW-uitkering verstrekt in verband met verwijtbaar ontslag. U kunt dus snel in de financiele problemen komen. Informeer ook naar de mogelijkheden van een pro deo advocaat.

Schadevergoeding

Voor een werkgever die een werknemer op staande voet ontslaat kan schade ontstaan. Geprobeerd kan worden om deze schade te verhalen op de werknemer die ontslagen is. De gedachte is dat kosten worden gemaakt voor bijvoorbeeld vervangend personeel, onderzoekskosten en imagoschade.

Het precies aantonen van de schade kan lastig zijn. Dat kan betekenen dat andere manieren worden gezocht om een schadevergoeding te verhalen. Bijvoorbeeld door uit te gaan van de loonkosten als de werknemer volgens de termijn in zijn arbeidsovereenkomst had opgezegd


https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/a ... tal-fraude
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Aanvechten, ik lees graag vermakelijke uitspraakverslagen.
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 21:10
Hij Vraagt. Niet. Om. Terug. Te. Komen.


Misschien heeft TO een koophuis die hij met bijstand niet betalen kan, moet zijn auto de deur uit zodat hij binnen een bepaalde straal op zoek moet naar werk, etc. Geen idee of je een VOG krijgt met zo’n aanklacht aan je broek.
Als zijn baas geen aangifte heeft gedaan, maar alleen ontslag op staande voet wegens verslaving komt hij er misschien mee weg. Als zijn baas als bewijs voor het ontslag ook aangifte moest doen, dan heb je wel een probleem met een VOG.

Als de baas geen aangifte heeft gedaan, maar je gaat het aanvechten. Dan loop je het risico dat je baas alsnog aangifte gaat doen om het ontslag intact te laten. Hij/zij zal namelijk niet het risico willen lopen om ook nog een ontslagvergoeding te moeten gaan betalen.

Als je niet in een branche werkt waar vaak om een VOG gevraagd wordt, is je probleem ook minder lastig. Want dan is een strafblad minder risicovol.

https://www.arbeidsrechter.nl/diefstal- ... aande-voet

Je kunt ook met deze termen googlen: ontslag op staande voet diefstal aangifte jurisprudentie

Daarmee krijg je voorbeelden van rechtszaken en kun je je kansen misschien bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 21:18
Is toch alleen maar rechtvaardig??
Heb jij nooit geprobeerd je onder een boete uit te kletsen ?



Rechtspraak voelt niet altijd even rechtvaardig, maar ook degene die fout zat heeft het recht om zich te ( laten ) verdedigen.
En hoe lastig soms te begrijpen ; verslavingen komen zelden zo uit de lucht vallen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
07-11-2019 21:19
En terecht is het.
Ja dat is wel waar natuurlijk.
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 20:34
Een junk maakt ook geen weloverwogen keuzes. Die zou zijn lieve moedertje nog verkopen voor een shot.
Op een bepaald moment spreekt / kiest de verslaving ipv de persoon.
dit dus. Maar goed, de ander ondervindt dan pijn/schade dus dat die ander geen begrip op wil brengen kan ik me voor stellen.

En ja er zijn middelen waar door je echt wel ontoerekeningsvatbaar van kan worden. Stelen is een misdaad maar is zo iemand echt geholpen met gevangenisstraf, en dat zeg ik als iemand die best wel voor actie = reactie is.

Dat de werkgever hem niet terug wil snap ik natuurlijk compleet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
07-11-2019 21:24
Heb jij nooit geprobeerd je onder een boete uit te kletsen ?



Rechtspraak voelt niet altijd even rechtvaardig, maar ook degene die fout zat heeft het recht om zich te ( laten ) verdedigen.
En hoe lastig soms te begrijpen ; verslavingen komen zelden zo uit de lucht vallen.
Ergens denk ik dat jij een goede skowtu zal zijn :-)
Vooral doorgaan ... ' collega'
Welkom in de tropen
Steek je energie in het vinden van een nieuwe baan en het niet terugvallen in je oude verslavingspersoon. Dat zou ik doen. Aanvechten van een wat mij betreft terecht ontslag is echt knotsgek. Dan heb je wel hele grote ballen! Schaam je je niet?
Alle reacties Link kopieren
Deze ga ik wel onthouden: Net zoals je symptomen hebt bij bijvoorbeeld een spier of nierziekte, zo is stelen nu eenmaal een symptoom van de ziekte die verslaving heet.
Duidelijk.
Ik zou zeggen: leg je baas dit ook even uit, heeft ie vast meteen meer begrip voor je :there:
Pindakaasjes schreef:
07-11-2019 21:30
Deze ga ik wel onthouden: Net zoals je symptomen hebt bij bijvoorbeeld een spier of nierziekte, zo is stelen nu eenmaal een symptoom van de ziekte die verslaving heet.
Duidelijk.
Ik zou zeggen: leg je baas dit ook even uit, heeft ie vast meteen meer begrip voor je :there:
En als je nou kleptomaan bent....? Heb je dan een stoornis of ben je gewoon een ordinaire dief? Het is niet zwart-wit.
Gatekeeper* schreef:
07-11-2019 21:37
En als je nou kleptomaan bent....? Heb je dan een stoornis of ben je gewoon een ordinaire dief? Het is niet zwart-wit.
Als kleptomaan moet je ook gewoon de boete betalen wanneer ze je oppakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven