Geld & Recht alle pijlers

Openheid bij notaris

08-03-2014 10:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel: Ik maak een testament... verdeel mijn nalatenschap over vrienden en familie....

Nu ga ik dood en moet de erfenis verdeeld worden.

Is het dan zo dat alle erfgenamen van elkaar weten wat ieder krijgt? Of krijg je als erfgenaam van of via de notaris alleen maar te horen "Pietje, je hebt ¤ 1.000 gekregen van wijlen Keesadam"
zou het uitmaken als dat zo was?

jouw geld, jouw keuze, toch?
Mijn ervaring is dat iedereen weet wat de ander krijgt: ik kreeg de laatste keer een brief met de berekeningen erin.
overigens denk ik wel dat de familie die belast is met de afwikkeling, daar wel inzage in heeft

ik kreeg na het overlijden van mijn vriendin een brief van de notaris met een bedrag wat ik zou erven, ik moest tekenen als ik het wilde ontvangen en een banknummer doorgeven

later kreeg ik dat bijgeschreven vanaf haar banknummer, de erven van...

de familie die de afwikkeling doet, heeft natuurlijk inzage in de afwikkeling
quote:riannerianne schreef op 08 maart 2014 @ 10:45:

Mijn ervaring is dat iedereen weet wat de ander krijgt: ik kreeg de laatste keer een brief met de berekeningen erin.

als familie zijnde ws wel

ik weet alleen mijn deel en dat is prima
quote:itsme1973 schreef op 08 maart 2014 @ 10:47:

[...]

als familie zijnde ws wel

ik weet alleen mijn deel en dat is prima

Nee, ik was geen familie.

Het te verdelen bedrag en de verdeelsleutel stonden in de brief, heel helder hoe dit ging.
2 verschillende ervaringen dus....

Zou het zo zijn dat je dit (al dan niet de geheimhouding) in je testament kunnen aangeven?
wat ik hierboven al zeg: degene die belast wordt met de afwikkeling, moet inzage hebben

in mijn geval was de broer van vriendin daarmee belast

die weet absoluut hoeveel ik gekregen heb

misschien is dat te omzeilen door de notaris daarmee te belasten, maar ik weet niet of het mag en het kost geld

waarom zo stiekem daarover doen? jouw keuze, toch?
volgens mij moet de executeur (testamentair) dat regelen. die wijs je zelf aan dus die kan je instrueren. Als je niet wilt dat het algemeen bekend wordt, dan is er vast iets aan dat iemand oneerlijk zou kunnen vinden. Jammer dat het zo moet zeg. Maar ik ken de details niet, misschien is het maar het beste.
Ik zou het wel een een paar vrienden laten weten dat er een testament is (maar niet de inhoud), zodat je zeker weet dat die ook gelezen/afgewikkeld wordt.
Waarom zo stiekem? Wil je je minnaar/minnares iets nalaten zonder dat je partner erachter komt?
Maakt het uit? Je bent dan toch dood.
Wellicht hangt het ervan af op welke manier wordt geërfd.

Als je een bepaald bedrag of voorwerp erft (als vriendin bijvoorbeeld) kan ik me voorstellen dat je alleen hoort wat je erft.

Maar als je ook een wettelijk erfgenaam bent en niet een specifek bedrag erft maar een bepaald percentage, dan lijkt me het logisch dat je inzicht moet kunnen hebben in de berekening.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
De redenen doen (in dit topic) niet ter zake. Wellicht dat ik daar in een ander topic nog eens iets over moet vragen ("Vinden jullie dat iedereen alles zou moeten weten na je dood, want dood is dood, dus who cares?" of zoiets)

Het gaat me hier om het juridische deel.

Ik weet dat je een executeur kunt aanstellen. Die draagt er mede zorg voor dat alles goed geregeld wordt. En die is natuurlijk volledig op de hoogte. Dit kun je ook door alleen de notaris laten doen. De notaris toetst sowieso het testament aan de wet en zal er altijd voor zorgen dat wie wettelijk recht heeft op iets, deze dit ook krijgt. Tenminste, als hij zijn werk goed doet, maar laten we daar in dit topic even van uit gaan.

Maar de puur technische vraag is dus: Moet de executeur of de notaris aan alle betrokken erfgenamen vertellen hoe de verdeelsleutels in elkaar zitten en wie wat precies gekregen heeft?
quote:blommit schreef op zaterdag 08 maart 2014 12:35 Ik zou het wel een een paar vrienden laten weten dat er een testament is (maar niet de inhoud), zodat je zeker weet dat die ook gelezen/afgewikkeld wordt.Testamenten worden centraal aangemeld, er is dus altijd bekend bij welke notaris het laatste testament is opgesteld.
quote:keesadam schreef op 08 maart 2014 @ 17:52:

Maar de puur technische vraag is dus: Moet de executeur of de notaris aan alle betrokken erfgenamen vertellen hoe de verdeelsleutels in elkaar zitten en wie wat precies gekregen heeft?Als er inderdaad een testamant-executeur (dus al aangewezen in het testament) is lijkt mij niet dat dit bekend hoef te worden gemaakt. Ik kan mij voorstellen dat als iemand door anderen nabestaanden wordt aangesteld om het testament uit te voeren, het wel gewenst is dat diegene openheid van zaken geeft. Als die gewoon het testament uitvoert is er ook niets aan de hand.
quote:

Het gaat me hier om het juridische deel.

Ik weet dat je een executeur kunt aanstellen. Die draagt er mede zorg voor dat alles goed geregeld wordt. En die is natuurlijk volledig op de hoogte. Dit kun je ook door alleen de notaris laten doen. De notaris toetst sowieso het testament aan de wet en zal er altijd voor zorgen dat wie wettelijk recht heeft op iets, deze dit ook krijgt. Tenminste, als hij zijn werk goed doet, maar laten we daar in dit topic even van uit gaan.

Maar de puur technische vraag is dus: Moet de executeur of de notaris aan alle betrokken erfgenamen vertellen hoe de verdeelsleutels in elkaar zitten en wie wat precies gekregen heeft?Zou het voor de zekerheid gewoon even navragen aan de notaris. Een eerste gesprek bij de notaris (in het kader van het opstellen van een testament) is vaak gratis. Bij mijn weten kun je ook de notaris opdracht geven het testament uit te voeren, en dan zou de notaris de enige zijn die weet wie wat krijgt.
Als je niet wilt dat je familie weet dat je geld hebt nagelaten aan een persoon (bv als je een buitenechtelijk kind hebt) is het misschien handiger om het kind bij leven een bedrag te schenken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven