Geld & Recht alle pijlers

opstalverzekering kerk

11-11-2011 15:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog een paar weken en wij krijgen de sleutel van ons project. Wij hebben een voormalige kerk gekocht om deze om te bouwen naar een woonhuis.

We zijn druk bezig met onderzoeken te regelen (ecologisch ect.), gesprekken met gemeente e.d. om de woonbestemming erop te krijgen, maar dat zal nog wel een aantal maanden duren voordat dit allemaal rond is.

Nu probeer ik al een aantal dagen een opstalverzekering te krijgen voor de kerk, maar dat blijkt niet zo makkelijk. Er zit geen woonbestemming op dus voor een normale opstalverzekering komen we niet in aanmerking. Dan is er nog een andere verzekeraar (donatus) die wel overweegt om ons te verzekeren, maar dit eerst nog moet overleggen met de directie voordat ze ons accepteren. (val eigenlijk niet binnen de doelgroep) Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Ik google me suf maar loop steeds vast.
Ehm... nu ben ik misschien heel blond hoor, maar wat nou als je sowieso de woonbestemming niet krijgt?
i.d.d. wat als je woonbestemming niet krijgt? maar moet de opstalverzekering niet rond zijn voordat de overdracht bij de notaris plaatsvindt? dacht dat de notaris dat ook moet controleren. (weet ik niet zeker, want in mijn geval loopt opstalverzekering via VVE).

misschien navraag doen bij de vorige eigenaar / ander kerkbestuur of iets in die richting?

verzekeraars zijn soms vreemd. wij hebben een woonhuis dat we verhuren. Wilde opstalverzekering oversluiten naar andere verzekeraar. Vulde op internet formulier in met gegevens en koos voor gebruik: verhuur (was gewoon een van de te kiezen opties). Kreeg ik later bericht dat ze geen opstalverzekering afsluiten voor woonhuizen die verhuurd worden. waarom kan ik dat dan wel kiezen? hoe doen al die woningverhuurders dat dan? nou ja, toen toch maar bij oude verzekeraar gebleven.
Heb je al zekerheid dat je het rond gaat krijgen om er een woonbestemming op te krijgen? Dan vraag je toch een intentieverklaring aan (ik denk de gemeente) de instantie die deze vergunning af gaat geven? Die afgevende instantie zal de opstalverzekering toch toejuichen mag ik aannemen....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
We hebben nog een gesprek met wethouder gehad en die was positief. Daarna nog een officieel informatieverzoek ingediend, en daar werd ook aangegeven dat zij op dit moment geen bezwaren zagen. Nu ligt er een verzoek bij de gemeenteraad en daar hebben we nog geen reactie op. Maar we verwachten dat het wel rond komt.

Het is en blijft een gok, maar daar is de prijs ook naar.

Maar nu eerst het gebouw verzekeren..
Zou ook wel in een verbouwde kerk willen wonen, in woonprogramma's ziet het er altijd geweldig uit.

In het kader van niets te doen op een vrijdag is dit wat?
Jij moet het pand verzekerd hebben op het moment dat je de sleutel krijgt bij de notaris.

Als je op dat moment bestemming wonen hebt is er niets aan de hand. Je kan zelfs met een telefoontje een pand in voorlopige dekking nemen.

De notaris checkt dat overigens niet maar wijst kopers erop zowel in de akte van levering, als mondeling (als het goed is) of het pand wel verzekerd is.

het valt of staat of je toestemming krijgt van de gemeente.
quote:kirsten77 schreef op 11 november 2011 @ 15:26:

Zou ook wel in een verbouwde kerk willen wonen, in woonprogramma's ziet het er altijd geweldig uit.

In het kader van niets te doen op een vrijdag is dit wat?Dank je wel! Ik heb ze meteen gebeld, maar ze zijn gesloten. Vermoed dat zij mij inderdaad verder kunnen helpen..
Graag gedaan, succes met jullie project!
quote:kirsten77 schreef op 11 november 2011 @ 15:26:

In het kader van niets te doen op een vrijdag is dit wat?Oh lijkt mij echt helemaal niks! Al die energieën, brrr. En kerken staan ook altijd op een bepaalde manier, en zijn altijd gebouwd op leylijnen (energiebanen), wel interessante materie! Spannend TO, succes!
Wat een gok zeg, iets kopen om te wonen, terwijl je niet weet of je er een woonbestemming op krijgt.

In ons geval heeft er tussen het eerste gesprek met de gemeente en het uiteindelijk rondkrijgen van het veranderde bestemmingsplan 3 jaar gezeten.

Wel spannend hoor! Het lijkt me geweldig om zo'n project aan te gaan. Veel succes!
Lees dit eens.
Ik werk zelf voor een grote verzekeraar en wij verwijzen voor kerken altijd door naar Donatus in Rosmalen. tel nr 073-5221700.
Leuk hoor, wonen in een kerk. Maar wat SeptembeGirl zegt vind ik ook wel interessant.

Misschien is het een idee om heel brutaal naar andere bewoonde-kerk-eigenaren te bellen en te vragen hoe zij zijn verzekerd?
Oeps, niet goed gelezen, daar was je al geweest...
In de periode dat de bestemming nog niet in woonbestemming is gewijzigd (desnoods tijdelijk) een zakelijke opstal verzekering afsluiten. Is wel duurder trouwens, dus terug veranderen zodra het een woonhuis is.

(Pand heeft als bestemming nu nog "bijeenkomstfunctie"of iets dergelijks ? -> dat betekent voor de verzekeraar extra risico omdat er -in theorie- dan meer mensen tegelijk zouden kunnen zijn dan een normaal gezinnetje)

Aansprakelijkheid en inboedel moet je dan wel apart doen (meestal zit dat bij opstel in een soort gezinspolis).

Bij voorkeur bij dezelfde verzekeraar want anders krijg je discussies of je inbouwmagnetron nou bij de opstal of de inboedel hoort enzo.

Pand zal zowieso altijd maatwerk blijven (zeker voor glasverzekering), in dat geval is een goede adviseur wel wat waard.
Mag je er wel iets in verbouwen? Isolatie bijvoorbeeld? Lijkt mij anders niet warm te krijgen.

Wel erg leuk trouwens hoor!
Ik heb er ook overna gedacht om andere 'kerkbewoners' te vragen, maar die hebben waarschijnlijk al een woonbestemming...

Op dit moment heeft de kerk een 'maatschappelijke' bestemming.. Ik ga maandag even bij een adviseur langs. Lijkt me toch verstandiger.
Ik heb inmiddels contact gehad met eza verzekeringen (link van kirsten77)

Zij hebben ons kunnen verzekeren bij ansvar idéa. Bedankt kirsten77!

(ik heb een hekel aan topics met open einde, vandaar nog even een update)
Fijn dat het gelukt is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven