Geld & Recht alle pijlers

opzegtermijn huurwoning ('onzelfstandig woonruimte)

25-01-2011 11:18 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede middag,

ik woon in een huurwoning sinds meer dan 3 jaar, en ben nu op zoek naar een nieuwe, grotere woning. In mijn contract staat een opzegtermijn van 2 maanden, maar de makelaar met die ik heb gesproken vanwege een nieuwe woning had mij gezegt dat wettelijk de opzegtermijn 1 maand is, als je maandelijk de huur betaalt (zo is het in mijn geval).

Dit zijn de woorden uit mijn contract:

Titel:

"huurovereenkomst onzelfstandige woonruimte"

"Een studio met slaapkamer gelegen op de begane grond voorzijde aan de........straat met het mede gebruik van (indien van toepassing) de gemeenschappelijke ruimte (n) zoals: entree"

"Deze overeenkomst word aangegaan voor 12 maanden.

Ingaande op: 01-12-2007 en lopende tot 01-12-2008"

"Voor opzegging geldt een termijn van 2 kalendermaanden."

"Nadien wordt de huurtermijn telkenmale stilzwijgend met een periode van een maand verlengd dit tot wederopzegging door een van de partijen"

Mijn vraag is, of in dit geval - voor bepaalde redenen - inderdaad 2 maanden geldig zijn (vanwege "onzelfstandige woonruimte"? - maar ik ben niet zeker of een eigen studio met eigen keuken, badkamer en toilet echt "onzelfstandig" is - maar es staat zo in de contract) ?

Alvast bedankt voor elke mogelijke hulp!
Zoals ik je contract lees heb je een opzegtermijn van één maand.

Die twee maanden gelden voor de periode 01-12-2007 t/m 01-12-2008.

Nadien wordt de huurtermijn telkenmale stilzwijgend met een periode van een maand verlengd dit tot wederopzegging door een van de partijen"

Volgens mij is dit na dat jaar. kortom in het eerste jaar had je een opzegtermijn van twee kalendermaanden. en nadien (na dat jaar) wordt je huurtermijn stilzwijgend verlengd (je hebt toch geen nieuw contract ondertekend).
ik lees dat je 2 maanden opzegtermjn had tot 1-12-08 en daarna 1 maand
Dat lees ik inderdaad ook. Anders had er moeten staan: stilzwijgend verlengd met 2 maanden
De opzegtermijn voor de huurder is gelijk aan de betalingtermijn voor de huur. Volgens mij is daarvan afwijken niet mogelijk in het huurcontract. Dus betaal je de huur per maand dan is de opzegtermijn 1 maand. Oja en wel aagetekend doen!!

En of het zelfstandige of onzelfstandige woonruimte is maakt niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven