Oude aandelen gevonden
dinsdag 19 maart 2013 om 09:15
Tijdens het opruimen van de kluis van mijn overleden vader, hebben wij een groot aantal historische aandelen en dividendbewijzen gevonden, waarschijnlijk uit de erfenis van zijn voorouders. Enkele van deze waardepapieren stammen uit 1895 en vertegenwoordigen een grote waarde (in guldens).
Waar kan ik met dit soort papieren naartoe om te laten onderzoeken of er nog waarde op rust? Of wellicht zijn ze van historische waarde en maak ik er iemand blij mee?
Waar kan ik met dit soort papieren naartoe om te laten onderzoeken of er nog waarde op rust? Of wellicht zijn ze van historische waarde en maak ik er iemand blij mee?
dinsdag 19 maart 2013 om 09:21
Mss staan ze hier wel tussen.Las ergens dat het een groeimarkt is,wat betreft interesse.En sommigen zijn zeker wat waard voor verzamelaars,vermoed ik.De interesse is groeiende..Als je googled op "waarde van antieke aandelen" vind je nog meer info,Bergje.
http://www.catawiki.nl/catalogus/642405-waardepapieren
http://www.catawiki.nl/catalogus/642405-waardepapieren
Hey Lord,don't ask me questions
dinsdag 19 maart 2013 om 09:46
Allereerst, sterkte met het overlijden van jouw vader.
Gooi de aandelen beslist niet weg! Vaak zijn bedrijven opgegaan in andere bedrijven, of zijn ze van naam veranderd. Het is zaak om dit goed uit te zoeken. Maak bijvoorbeeld eens een afspraak bij iemand van een stadsarchief, of bij iemand van een museum. Als rechtmatige erfgename van ouders of zelfs voorouders ben jij, en je eventuele broer(s) en zus(sen) is de waarde/uitbetaling nu voor jou/jullie. Tenzij: uitsluiting van erfgenamen vermeld staat in de papieren.
Zijn de aandelen onverhoopt niets meer waard
omdat aan een van de voorwaarden niet wordt voldaan dan is er vast een liefhebber voor die er geld voor over heeft.
Gooi de aandelen beslist niet weg! Vaak zijn bedrijven opgegaan in andere bedrijven, of zijn ze van naam veranderd. Het is zaak om dit goed uit te zoeken. Maak bijvoorbeeld eens een afspraak bij iemand van een stadsarchief, of bij iemand van een museum. Als rechtmatige erfgename van ouders of zelfs voorouders ben jij, en je eventuele broer(s) en zus(sen) is de waarde/uitbetaling nu voor jou/jullie. Tenzij: uitsluiting van erfgenamen vermeld staat in de papieren.
Zijn de aandelen onverhoopt niets meer waard
omdat aan een van de voorwaarden niet wordt voldaan dan is er vast een liefhebber voor die er geld voor over heeft.
dinsdag 19 maart 2013 om 10:23
Allen heel erg bedankt voor de waardevolle informatie. Ik ben er meteen ingedoken en heb al enkele namen en adressen weten te achterhalen. Een verzamelaar belde me zojuist al op.
Ik hoop dat ik er iemand uiteindelijk heel blij mee kan maken. Het is zonde om ze verder te laten vergelen in een mapje in de kast.
Ik hoop dat ik er iemand uiteindelijk heel blij mee kan maken. Het is zonde om ze verder te laten vergelen in een mapje in de kast.
dinsdag 19 maart 2013 om 14:27
Eerst uitzoeken, dan pas aan een verzamelaar verkopen. Je zal er maar achterkomen dat die aardige hobbyist eigenlijk een handelaar was die er nog flink geld voor gevangen heeft
Op de site van de VEB staat wel dat er inderdaad meestal weinig economische waarde meer aan zit en dat je het best naar de VVOF kunt gaan.
Op de site van de VEB staat wel dat er inderdaad meestal weinig economische waarde meer aan zit en dat je het best naar de VVOF kunt gaan.
dinsdag 19 maart 2013 om 15:53
Inderdaad, eerst goed uitzoeken wat het waard is en je daarbij door meerdere mensen laten voorlichten. Heb eens op een rommelmarkt gestaan waarbij een "verzamelaar" een schaaltje bij mij zag staan wat hij voor 5 euro nog te duur vond. Uiteindelijk heeft ie er 3 euro voor betaald, achteraf bleek het een kenner en verkocht hetzelfde schaaltje een paar kraampjes verderop voor het tienvoudige. En het leek zo'n aardige man...
maandag 8 april 2013 om 11:29
Beste Bergje65,
Toevallig zag ik je bericht over oude aandelen. Ik ben zelf verzamelaar van dergelijk spul en heb zeker interesse. Kijk maar eens op mijn site www.stockold.com. Wellicht staan de stukken die jij hebt er ergens tussen?
Ik hoor hoe dan ook graag van je.
Stockold.
Toevallig zag ik je bericht over oude aandelen. Ik ben zelf verzamelaar van dergelijk spul en heb zeker interesse. Kijk maar eens op mijn site www.stockold.com. Wellicht staan de stukken die jij hebt er ergens tussen?
Ik hoor hoe dan ook graag van je.
Stockold.