Geld & Recht alle pijlers

Ouders en geld.

29-04-2012 19:59 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedere keer als ik zeg dat ik mijn salaris weer gestort heb gekregen of een bonusje heb ontvangen, is het eerste dat mijn moeder vraagt: "Goh, hoeveel?"

Het voelt voor mij als een inbreuk op mijn privacy, maar aan de andere kant, het is mijn moeder. Toch vind ik het vervelend dat ze altijd maar weet wat ik op mijn bankrekening heb staan.

Ze is daarbij ook nog eens van het soort dat behoorlijk wat waarde hecht aan materiële zaken.

Hoe denken jullie hierover? Houden jullie je ouders op de hoogte van elke cent die binnenkomt?
Nee.
Mijn moeder weet niks van mijn salaris, behalve dan dat ik er prima mee rond kan komen. En vice versa weet ik niks van haar inkomen, behalve dan dat ze niets tekort komt.

Lijkt mij ruim voldoende info.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Nee. En dat is wederzijds tot ons beider genoegen
Waarom vertel je je moeder dan dat je geld weer is gestort?

En hoezo inbreuk op je privacy, het is toch je moeder inderdaad. Waarom vind je het een inbreuk dan? Kun je concreet zijn?
En mijn moeder vraagt nooit wat er bij me binnenkomt maar als ze er naar zou vragen dan mag zij dat gerust weten hoor.
Waarom vertel je je moeder steeds dat je salaris gestort is? Volgens mij kun je heel veel voorkomen door er gewoon niet over te beginnen.

Ik weet wat mijn moeder verdient en andersom ook. Wat mijn vader verdient, geen idee. Hij weet het wel van mij.
Eens driewieler met je laatste post.
quote:ClaudeFiolle schreef op 29 april 2012 @ 20:01:

Mijn moeder weet niks van mijn salaris, behalve dan dat ik er prima mee rond kan komen. En vice versa weet ik niks van haar inkomen, behalve dan dat ze niets tekort komt.

Lijkt mij ruim voldoende info.Hier precies hetzelfde
Waarom zeg je dan dat je salaris gestort is? Dan lok je bij haar toch die reactie uit?

Gewoon niet zeggen dat je salaris er weer is, dan kan zij ook niet vragen 'hoeveel dan?'
quote:Toulouse31 schreef op 29 april 2012 @ 19:59:

Iedere keer als ik zeg dat ik mijn salaris weer gestort heb gekregen of een bonusje heb ontvangen, is het eerste dat mijn moeder vraagt: "Goh, hoeveel?"

waarom zeg je het dan iedere keer??? Wat moet zij met die informatie ?

Met welk doel meld je het haar?
Normaal niet, maar nu we tijdelijk een financiële bijdrage krijgen van mijn schoonouders heb ik ze voorgerekend wat er binnenkomt en wat onze vaste lasten zijn. Dat vind ik geen probleem, maar normaal gesproken hadden ze het niet geweten.
Inderdaad: als jij weet dat ze die houding heeft tav geld en materiele zaken, en het is niet jouw 'cup of tea', dan zorg je er toch voor niet in dat gesprek te komen?

En als ze er naar vraagt hoeveel je krijgt, en jij wilt het niet laten weten, zeg je 'genoeg', óf je vertelt haar vriendelijk dat je dat inmiddels nu je volwassen bent, jouw eigen zaak vindt.
je zet zelf de deur open voor vragen, dan moet je niet zeuren als iemand binnenkomt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Is toch niet zo raar dat ze vraagt hoeveel? Zou ik ook vragen als mijn moeder een bonus heeft (gesteld dat de AOW aan bonussen zou doen). Alleen leuke belangstelling, toch?
Kun je niet zeggen: het is weer genoeg om deze maand van te leven? Of: ik ben er weer blij mee.
Ik vertel het niet steeds, soms moet ik wachten om iets te kopen voordat mijn salaris is gestort of komt het ter sprake als zij vraagt of we gezellig gaan shoppen of whatever. Dit gebeurt dan ook lang niet elke maand.

Maar iedere keer ALS het ter sprake komt, of net als toen ik aangenomen werd voor mijn huidige baan, gaat de eerste vraag direct over de hoogte van mijn salaris!

Ik vind het vervelend als ze me dit vraagt en op de automatische piloot antwoord ik dan ook nog eens. Alleen deze maand toen ik een bonus kreeg ben ik niet op haar vraag in gegaan. Nu vraag ik me dus af of het normaal is dat ze me dit vraagt.
Waarom is het zo erg om het bedrag te zeggen?

Wat gebeurt er als je het bedrag noemt?
Ja dat zou ik ook kunnen zeggen. Minder automatisch zeggen hoeveel, maar inderdaad zoiets.

Misschien is ze het zelf zo gewend, zij verteld ook altijd vol trots dat ze weer zoveel euro voor zoveel uur werk heeft ontvangen... en dan boeit het me ook helemaal niks.
Ik snap je spastische gedoe eigenlijk niet. Waarom is het zo geheim wat je verdient en hoe hoog je bonus is?
.
verteld=vertelt. Tsssk.
Geld blijft toch een taboe he, je mag wel klagen over geld maar wel zonder te vertellen hoeveel je hebt.

Volgens mij wordt er tegenwoordig makkelijker over sex gesproken met wie het maar horen wil, dan over geld
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
@Nellaa: Spastisch wil ik het niet noemen. Ik vraag jullie hier toch om een mening? Misschien verstaan wij beiden iets anders onder spastisch?

@LLL: dat is het dus precies, zelfs als het je moeder betreft, hoef je het dus niet te vertellen? Is wat ik hieruit opmaak.

De volgende keer als ze het vraagt ga ik zo`n gevatte opmerking plaatsen en indien ze doorvraagt vertellen dat ik het niet op prijs stel dat ze zoiets aan me vraagt.
Als je geen antwoord wilt geven kun je ook zeggen dat je het bedrag niet precies weet. En dan snel ergens anders over beginnen. Maar het makkelijkste is denk ik het helemaal niet meer over salaris, bonus en dergelijke te hebben.

Mijn moeder weet niet wat wij verdienen. Ik weet wel wat er bij haar binnenkomt/uitgaat en hoeveel spaargeld ze heeft. Mijn moeder woont bij ons (in het voormalig gastenverblijf in de tuin, dichtbij genoeg ) en weigert te internetbankieren. Ik betaal samen met haar 1 keer per maand haar rekeningen en kijk dan ook samen met haar wat er op haar rekening gebeurd is.

Als ze mij zou vragen hoeveel geld ik heb mag ze dat best weten. Maar ze vraagt er nooit naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven