Geld & Recht alle pijlers

Overlijdensrisicoverzekering

13-05-2016 14:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gekocht! De financiering is rond , alleen de overlijdens risicoverzekering nog niet en dat zit me niet lekker.

Het huis heb ik samen met mijn partner gekocht. We hebben eigen geld gebruikt en nog een hypotheek van 155000 euro (annuïteit) voor 30 jaar. Voor welk bedrag zouden jullie de verzekering afsluiten? Anuitair neem ik aan en welke maatschappij is goed . We willen het graag zelf regelen via internet ipv adviseur. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Wij hebben de ORV ook los van de hypotheek lopen. Hierdoor kunnen we veranderende omstandigheden opvangen. Bij ons loopt een van de verzekeringen op mijn mans leven totdat de kinderen 21 zijn. Hij heeft een hoog inkomen met veel vlieguren . De andere verzekering dekt een gedeelte van de hypotheeksom en staat op beider naam. Kortom, wat wil je afdekken?!
Als je niet getrouwd bent moet je er ook om denken dat je de ORV op elkaars leven afsluit. Dat hebben wij ook. Anders valt de uitkering in de erfenis en moet je successierechten betalen. Of, de uitkering gaat naar andere familie als er verder geen testament is. Wij zijn inmiddels getrouwd, maar de ORV is afgesloten toen we nog niet getrouwd waren. Dus als mijn partner overlijd ben ik de begunstigde en andersom. De ORV's die wij hebben zijn gekoppeld aan een spaarpot (beliggingsfonds helaas), waar aan het eind van de looptijd sowieso een uitkering aan vast hangt. Die kunnen we gebruiken om de hypotheek af te lossen of voor iets anders. Let wel, wij hebben dit huis gekocht in 2008, toen mocht dat allemaal nog.
Man en ik hebben dit zelf geregeld. Maar misschien ook omdat wij een financiële en juridische achtergrond hebben en daarom dit geen complex iets vonden. Ervaring bij adviseurs was dat wij alles beter uitgezocht hadden en heel goed wisten we wilden dat hun advies nauwelijks toegevoegde waarde had.

Wij hebben een annutair ovr. Hypotheeklast is dan dusdanig laag dat dit goed te dragen is als een van ons wegvalt. Daarnaast hebben we voldoende spaargeld zodat als een wegvalt de ander zich paar jaar kan bedruipen als diegene geen inkomen zou hebben of het restant zou kunnen aflossen.

Kijk dus naar je persoonlijke situatie. Wat willen jullie verzekerd hebben. En wat denken jullie te kunnen dragen?
quote:wilma36 schreef op 14 mei 2016 @ 10:21:

Als je niet getrouwd bent moet je er ook om denken dat je de ORV op elkaars leven afsluit. Dat hebben wij ook. Anders valt de uitkering in de erfenis en moet je successierechten betalen. Of, de uitkering gaat naar andere familie als er verder geen testament is. Wij zijn inmiddels getrouwd, maar de ORV is afgesloten toen we nog niet getrouwd waren. Dus als mijn partner overlijd ben ik de begunstigde en andersom. De ORV's die wij hebben zijn gekoppeld aan een spaarpot (beliggingsfonds helaas), waar aan het eind van de looptijd sowieso een uitkering aan vast hangt. Die kunnen we gebruiken om de hypotheek af te lossen of voor iets anders. Let wel, wij hebben dit huis gekocht in 2008, toen mocht dat allemaal nog.

Als je niet getrouwd bent en een huis gaat kopen, dan lijkt een tripje notaris me heel zinvol. Niet alleen het ontvangen van de uitkering van de ORV is dan niet vanzelfsprekend, maar het erven van het andere deel van het huis ook niet. Dat is allemaal prima juridisch te regelen, maar je moet je wel goed voor laten lichten en het goed vastleggen.

Het viel mij rondom de koop van ons huis op dat onze hypotheekadviseur, die wist dat we niet getrouwd waren, dit ons zelf niet vertelde. Nu zijn wij toevallig wel thuis in deze materie en waren we ook al bezig om dit te regelen, maar dat wist de adviseur niet en toch vond hij het niet nodig om daarover te beginnen. Hij wilde wel de ORV's voor ons regelen, voor een bedrag van 500 euro per stuk..... via independer waren ze geloof ik 180 euro per stuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven