Geld & Recht alle pijlers

Overlijdensrisicoverzekering

13-05-2016 14:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis gekocht! De financiering is rond , alleen de overlijdens risicoverzekering nog niet en dat zit me niet lekker.

Het huis heb ik samen met mijn partner gekocht. We hebben eigen geld gebruikt en nog een hypotheek van 155000 euro (annuïteit) voor 30 jaar. Voor welk bedrag zouden jullie de verzekering afsluiten? Anuitair neem ik aan en welke maatschappij is goed . We willen het graag zelf regelen via internet ipv adviseur. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Wat dom. Een adviseur maakt een plan op maat.
Ik zou hiervoor ook echt een adviseur in de arm nemen...dan weet je zeker dat je het goed geregeld is. Bij ons is het zo afgestemd dat wij beide in het huis kunnen blijven wonen. Dus ieder krijgt een deel wat hij nodig heeft als er 1 van ons overlijd. Ik iets meer mijn partner iets minder omdat hij meer verdient en dus hogere eigen lasten kan dragen.
Voor zo'n hypotheek zou ik geen verzekering afsluiten.
Als er 1 van de 2 de lasten niet alleen kan dragen met eigen salaris zou ik het juist wel doen anders kun je gelijk je huis te koop zetten. Denk niet dat je die sorres wilt als je net je partner bent verloren.
Tja, ik zou uitgaan van welke lasten ik zelf kan dragen als mijn partner overlijdt, en vice versa.

Als gevolg daarvan is mijn man verzekerd voor ongeveer de helft van het hypotheekbedrag, de andere helft kan ik (makkelijk) zelf betalen.

Ik heb geen ovr, omdat mijn man al een uitkering van mijn pensioenfonds krijgt als ik overlijd.
NHG? Anders worden er ook nog minimale eisen aan gesteld en moet hij mee verpand worden in de hypotheek.
3 miljoen. Dan heb je een goede reden om arsenicum in zijn koffie te doen als je 'm zat bent.

Of 3 euro, dan heb je een lekker lage premie.

Ik zou een adviseur in de arm nemen. Wat is je financiele situatie nu, wat is je inkomen, wat wordt je inkomen na overlijden van 1 van de 2 partners, is er een nabestaandenpensioen, zijn er kinderen, komen er kinderen, ga je minder of juist meer werken na overlijden, wil je per se in het huis blijven? Niet op elke vraag kun je meteen een helder antwoord geven, maar op basis van je ideeen en het financiele plaatje kun je een bedrag vaststellen. Zonder al deze info is het nattevingerwerk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:spectral schreef op 13 mei 2016 @ 15:09:

Voor zo'n hypotheek zou ik geen verzekering afsluiten.

Hoogte van hypotheek zegt niks over een overlijdingsrisicoverzekering.

Ik heb een hypotheek van 95k en moest toch echt een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Had hier echt geen keuze in hoor
Wij hebben een hypotheek van +/- 200 en het verplichte deel afgesloten en daarnaast nog een extra ORV waarvan we dan zelf kunnen weten hoe we dat gaan besteden.

Voor ons ging het niet alleen om "lasten kunnen dragen" maar om meer. Als een van ons overlijdt terwijl er kinderen zijn biedt het meer financiële ruimte als het huis gewoon afbetaald is. Of kan de achterblijvende partner (al dan niet tijdelijk) minder gaan werken om die heftige periode door te komen. Als je partner iets overkomt is het al erg genoeg, het is dan fijn als er financieel iig wat ruimte is. Het ging ons dus om meer dan alleen "de hypotheek kunnen betalen".
Natuurlijk moet je hier geen adviseur voor in de arm nemen! Dit kun je namelijk prima zelf tegen een fractie van de kosten van een adviseur.

Zoals eerder gezegd, bekijk de financiële draagkracht van beiden als een van beiden overlijd en baseer daar het verzekerde bedrag op. Met nog een klein beetje extra voor de zekerheid. Zo simpel is het.

Een ORV heb je binnen een kwartier afgesloten op internet . Ga naar de bekende vergelijkingssites b.v independer. Op die manier is het heel goedkoop.

Via een adviseur blijf je de hele looptijd drie keer meer premie betalen .
quote:Fruity-Pebbles schreef op 13 mei 2016 @ 15:21:

[...]

Ik heb een hypotheek van 95k en moest toch echt een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Had hier echt geen keuze in hoor

Dat ligt ook niet aan de hoogte van je hypotheek, maar aan je hypotheek verstrekker.

Wij hebben een behoorlijke hypotheek en geen verplichting.
Zoals er wel meer gezegd wordt, kijk naar het inkomen dat je over houdt als er iemand overlijdt. Zijn er kinderen (of op korte termijn in de planning)? Welk bedrag heb je eventueel achter de hand?

Op basis van deze zaken, hebben wij geen verzekering, want voldoende inkomen, geen kinderen en eventueel geld achter de hand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:spectral schreef op 13 mei 2016 @ 15:35:

[...]

Dat ligt ook niet aan de hoogte van je hypotheek, maar aan je hypotheek verstrekker.

Wij hebben een behoorlijke hypotheek en geen verplichting.

Het ligt vooral aan de vraag of de overblijvende partner in staat wordt geacht om zelfstandig de kosten van de hypotheek te dragen als de ander overlijdt. De hoogte van de hypotheek zegt niks, maar de verhouding hypotheek/inkomen en hypotheek/woningwaarde wel. Als je allebei zelfstandig de hele hypotheek zou kunnen dragen hoef je geen verzekering, als je maar de helft van de woningwaarde hebt en je woont in een enorme villa ook niet (dan kun je gewoon verkopen en iets kleiners kopen). Maar als je een kleine flat hebt, geen spaargeld, en 1 van de 2 werkt nu al deeltijd voor de kinderen en wil bij overlijden partner het liefst nog minder werken, dan kun je maar beter wel verzekeren. Of dat dan via de hypotheek moet of bijvoorbeeld via een pensioenfonds is weer een andere vraag.

Kortom: maatwerk. Daar heb je adviseurs voor.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Wij hebben het ook zelf geregeld via independer, de bank stelde het niet als eis.

In ons geval zouden we allebei nét de hypotheek kunnen blijven betalen als de ander zou wegvallen, maar het zou wel aanpoten worden. Dat willen we niet. Zeker niet omdat we een gezinswens hebben en mocht er in zo'n geval een van de twee wegvallen, dan willen we juist dat de ander het financieel ruim genoeg heeft om voldoende tijd aan het gezin te kunnen besteden. Omdat een van de twee een hoger inkomen heeft en meer verdienvermogen, hebben we ervoor gekozen om voor de ene ORV uit te gaan van het hypotheekbedrag en dan annuïtair dalend en voor de ander een gelijkblijvende verzekering voor 125% van het hypotheekbedrag.

Omdat de bank het in ons geval niet als eis stelde, is de verzekering niet gekoppeld aan de hypotheek. Mochten we de verzekering dus helaas moeten aanspreken, dan krijgt de overgebleven partner het volledige bedrag zelf gestort. Die kan dan zelf kijken of hij/zij een fors bedrag wil aflossen, er elke maand de lopende rekening een stukje mee aanvult of wat er dan ook maar nodig is op dat moment.

Wij hebben onze financiën goed op een rijtje en ik denk dat je in dat geval absoluut geen adviseur nodig hebt om die berekening zelf te kunnen maken. Als je niet zo sterk bent met cijfers of weinig overzicht hebt, kun je misschien wel beter naar een adviseur gaan. Ik moet zeggen dat in de gevallen waarin ik zelf met adviseurs te maken heb gehad, ik niet zo onder de indruk was van hun kennis van zaken.
quote:Fruity-Pebbles schreef op 13 mei 2016 @ 15:21:

[...]

Wij hadden een hypotheek van 250.000 zonder ORV.

Puur omdat we beide de lasten ook alleen konden dragen.
Als je niet zo sterk bent met cijfers of weinig overzicht hebt, kun je misschien wel beter naar een adviseur gaan.

Ga daar maar vanuit, anders stel je zo'n vraag niet op een vrouwenforum.
Wat ik bij veel mensen niet lees, onze adviseur adviseerde dat het slim kon zijn om de orv voor het hele hypotheek bedrag af te sluiten ipv de helft gecorrigeerd naar draagkracht. Dat kost bij ons maar 4 euro totaal per maand meer ofzo. En dat geeft nu wel een heel fijn idee, mocht mijn partner wegvallen heb ik een compleet afbetaald huis en dus bijna geen lasten.

Misschien een idee om te overwegen als je het toch zelf wilt doen.
Hier een orv voor de helft van de hypotheek. Zodat wanneer 1van ons 2 overlijd de helft vd woning vrij is en er nog een hypo staat die de ander alleen (of met kids) te dragen is
Dit gewoon bij onze onafhankelijke hypo adviseur geregeld.
Wij hebben recent een orv afgesloten bij Aegon (via adviseur, tegelijkertijd met hypotheek à 4 ton). Aegon bood het scherpste tarief aan voor onze wensen: 300.000 euro op beider levens, annuitair dalend. Hiervoor betalen we uit mijn hoofd 25 jaar lang 17,67 euro per maand dus in totaal 5.301 euro. Voor mij hadden we ook een dekking van 2 ton of 250.000 kunnen doen, maar het scheelde echt niet veel op de premie (denk aan: 2 euro per maand). Bovendien hebben wij helaas ervaring met het op relatief jonge leeftijd wegvallen van ouders, en stond vriend hierom erop het financieel goed te regelen. Ik hoop er nooit beroep op hoeven te doen, en betaal daarvoor graag ruim 5000 piek.
Ten eerste gefeliciteerd met je huis!

Een overlijdensrisico verzekering afsluiten (als je dat zelf doet) betaal je 3x 65 euro als afsluitprovisie. Wij hebben onze 3 OR (1 op mijn vriend, 1 op mij en 1 op het huis) via de adviseur geregeld. Hij vroeg daar totaal 250 euro voor (inclusief afsluitprovisies) En het maandbedrag (ten opzichte van het te verzekerde bedrag) had ik nooit zelf kunnen regelen.

Wij hebben 3 verzekeringen (alle drie gelijkblijvend)

1 huis (150 000 euro)

1 vriend (500 000 euro)

1 ik (500 000 euro)

Wij betalen 51 euro in het kwartaal.

(dus als ik jou was zou ik de adviseur een belletje doen en vragen of hij/zij het alsnog voor jullie willen regelen).
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ik heb het grootste gedeelte van mijn hypotheek al ingelost. Daarnaast ben ik single, maar heb tóch een ORV afgesloten puur en alleen voor mijn nabestaanden, mocht mij iets overkomen. Hiermee wordt de resterende hypotheek volledig afgelost, zodat mijn nabestaanden die zorg al niet meer hebben naast het verdriet! Ik betaal daarvoor € 8 per maand, dus bedrag valt reuze mee t.o.v. van de last die ik zou achterlaten als ik zou overlijden. Rustgevend idee!

Zou mij nu iets overkomen, dan is er ook voldoende spaargeld om de hypotheek in 1 keer af te lossen, maar dat vind ik zonde. De premie voor een ORV is te verwaarlozen, liever deze uitkering gebruiken dan mijn spaargeld! Daarvan kunnen mijn pete-kindjes beter gaan studeren of wat dan ook!
als je partner overlijd betekent niet altijd dat er 1 inkomen volledig wegvalt. Als de overleden partner een goed (partner) pensioen had opgebouwd bij zijn werkgevers (bijvoorbeeld bij de overheid, shell, banken, verzekeringen dan kan er na overlijden een bedrag maandelijks worden uitgekeerd aan de nabestaanden, levenslang!

zo krijgt mijn partner als ik nu overlijd 30k per jaar uitgekeerd en dat levenslang. bedrag loopt nog op omdat ik nog steeds elke maand pensioenpremie afdraag.
Je wil het zelf regelen, maar je wil toch advies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven