Geld & Recht alle pijlers

Overlijdensverzekering

11-01-2014 12:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zoiets en is het handig/fijn om te hebben. Ik wil er mss een afsluiten, maar ik twijfel een beetje.

Reden voor mij om het te doen is dat ik geen kinderen heb en die er ook niet gaan komen, dus zadel ik na mijn overlijden mijn partner of als die er niet meer is, neven of nichten op met een hoop kosten.

Er is hier in de buurt een goede en fijne begrafenis ondernemer, die mogen mijn uitvaart wel plannen. Maar ja, geen idee of die er nog zijn over zeg 40 jaar. En is het misschien gewoon slimmer om er geld voor apart te zetten ipv een verzekering. Straks moet mijn uitvaart geregeld worden en is het verwachte bedrag veel minder door rente of naja iets anders.

Wie heeft er wel zo'n verzekering en waarom wel of voor degene die er geen hebben, waarom niet?
Als ik dood ga plukken ze het geld maar van mijn spaarrekening, daar ga ik me echt niet voor verzekeren. Vaak moet er nl als je wel verzekerd bent toch nog worden bij betaald.
Hamerhaai, aangezien jij eerst begraven/gecremeerd wordt en dan pas jouw inboedel verkocht, betekent dat dat jouw nabestaanden wel eerst flink moeten voorschieten. En dan afwachten of ze het terugkrijgen.
Wij zijn geen van allen verzekerd tegen begrafeniskosten.

Moet het trouwens zo duur zijn?

Kun je niet gewoon als je dood bent in een kartonnen doos gedaan worden en meteen gecremeerd?

En kun je dat zelf regelen, zijn uitvaartcentra nodig?
quote:dubbeltje4 schreef op 11 januari 2014 @ 15:03:

Kun je niet gewoon als je dood bent in een kartonnen doos gedaan worden en meteen gecremeerd?

Ligt er aan, sommige kosten kun je onder uit en sommige niet.

Wanneer je in een ziekenhuis komt te overlijden betaal je meteen per dag of nacht mortuariumkosten.

Vanaf het ziekenhuis betaal de vervoerskosten naar een uitvaartcentrum of crematorium. Die kosten heb je altijd.

Wij hebben het laten regelen door een uitvaartverzorgster, die kosten ook veel geld.

Ik weet eigenlijk niet of het verplicht is opgebaard te worden, maar voor nabestaanden lijkt het mij niet wenselijk dat de overleden persoon een dag na overlijden gecremeerd wordt. Dus dan komen daar kosten bij voor de verzorging van het lichaam, opbaren, etc.

Bij familielid waren wij tegen de 6000,- kwijt voor de meest simpele begrafenis. Begraven is wel duurder dan cremeren.

Ach, als je een beetje open haard hebt moet het toch zelf te doen zijn

Wij waren maar wat blij dat zowel mijn moeder als vader een uitvaartverzekering hadden, niks geen extra kosten die er bij kwamen alles paste netjes binnen het budget.

Ik kende vroeger iemand die uitvaartondernemer is/was en die zei altijd dat ie een kuilen groothandel had
O.k. vervoer naar een crematorium.

In een kartonnen doos en verbranden maar.

Zoveel hoeft dat toch niet te kosten?

(Laat mijn nabestaanden maar een lekker feest geven of een luxe vakantie)
Maar die uitvaartondernemer is toch helemaal niet nodig als ik het zo eenvoudig wil?

En kun je dat zelf regelen, zijn uitvaartcentra nodig?Als je oven of barbecue groot genoeg is ... .
verba volant, scripta manent.
quote:dubbeltje4 schreef op 11 januari 2014 @ 15:18:

Maar die uitvaartondernemer is toch helemaal niet nodig als ik het zo eenvoudig wil?Hoe kom je dan bij de begraafplaats? In de kofferbak? Kruiwagen?
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 11 januari 2014 @ 13:05:

Eigenlijk zou een uitvaartverzekering ook verplicht moeten zijn. Ik heb alles geregeld, uitvaart, donorcodicil, testament, euthanasieverklaring, zelfs de uitvaartmuziek.Ik heb het bedrag voor een uitvaart (en gezinsleden) gewoon op mijn rekening staan. Dat mogen mijn nabestaanden gebruiken voor mijn uitvaart. Dat is een stuk goedkoper dan een uitvaartverzekering.
quote:MarianneDavids schreef op 11 januari 2014 @ 15:20:

[...]

Als je oven of barbecue groot genoeg is ... .

Nee, we doen in dit land niet aan thuisverbrandingen.

Serieus, is een uitvaartondernemer nodig of kun je zonder?
Toen ze net was overleden had ik mijn handen vol aan de rest van de familie ipv uitzoeken hoe ik een lichaam van de ene plaats (want je ligt niet altijd in het ziekenhuis in je woonplaats natuurlijk) naar de andere kon vervoeren. En om het nou zelf te doen....
quote:sammie00 schreef op 11 januari 2014 @ 13:18:

[...]

Dit heb ik dus al vaker gehoord, dat het een overgewaardeerde verzekering is en in feite niet nodig.

Vandaar dit topic, want is het echt nodig en handig? Of geeft het vooral rust

Ik denk dat het vooral nodig/handig is als je niet in staat bent om genoeg geld te sparen voor je uitvaart.

Ik heb een uitkering en kan daar niet van sparen. Ik heb een uitvaartverzekering, ook voor de kinderen.
The most common reason people fail in life: They're just not good enough.
Week 12 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:MarianneDavids schreef op 11 januari 2014 @ 15:21:

[...]

Hoe kom je dan bij de begraafplaats? In de kofferbak? Kruiwagen?

Vervoer naar een crematorium en verbranding in een oven.

Dat zouden mijn nabestaanden moeten betalen.

Meer niet, als het aan mij ligt.

Kan dat?
Mijn polis is afbetaald, mijn vriend betaald nog geen 10 euro pm voor zijn verzekering. Ik heb een polis voor 6300 euro, vriend voor 8500 euro. Daar heb je aardig wat koffie en cake voor lijkt mij
We hebben trouwens wel een overlijdensrisicoverzekering op elkaars leven. Dus mocht 1 van ons tweeën overlijden dan krijgt de ander een som geld waar een uitvaart makkelijk van betaalt kan worden + groot deel van de hypotheek kan worden afgelost. Dit is iets duurder dan een uitvaartverzekering maar mijns inziens veel nuttiger, want gaat om het kunnen voortzetten van een levensstandaard voor overgebleven partner en kinderen. Bij ons is de overlijdensrisicoverzekering overigens niet gekoppeld aan de hypotheek, dus de bank is geen begunstigde.
quote:dubbeltje4 schreef op 11 januari 2014 @ 15:22:

[...]

Misschien ben ik wel simpel, maar er komt veel bij kijken hoor. Ik zou mijn kinderen of familie er niet mee willen opzadelen.

Ik vond het iedere euro waard wat er voor ons werd geregeld.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2014 @ 15:23:

[...]

Ik denk dat het vooral nodig/handig is als je niet in staat bent om genoeg geld te sparen voor je uitvaart.

Ik heb een uitkering en kan daar niet van sparen. Ik heb een uitvaartverzekering, ook voor de kinderen.In deze situatie is het inderdaad wel verstandig om een uitvaartverzekering te hebben.
quote:dubbeltje4 schreef op 11 januari 2014 @ 15:22:

[...]

Er zijn nogal wat regels waaraan je moet voldoen in de omgang met een stoffelijk overschot. Volgens mij is zeker een uitvaartondernemer nodig, omdat die die regels kent en kan toepassen.

Een overledene mag volgens mij niet zomaar in je eigen auto vervoerd worden bijvoorbeeld.

Ik ben nog steeds blij dat ik ooit een uitvaartverzekering heb afgesloten en daarbij meteen mijn kinderen (die ik toen nog niet had) heb meeverzekerd.

Toen mijn eerste kind 4 dagen na haar geboorte stierf had ik niet ineens ook nog die enorme kosten erbij.
quote:Carra schreef op 11 januari 2014 @ 15:26:

[...]

Misschien ben ik wel simpel, maar er komt veel bij kijken hoor. Ik zou mijn kinderen of familie er niet mee willen opzadelen.

Ik vond het iedere euro waard wat er voor ons werd geregeld.

Hoezo: "er komt veel bij kijken"?

Als ik het zo simpel wil, dan komt er helemaal niets bij kijken, dan is het in een vloek en zucht gebeurd, zonder veel kosten.
In feite is het niet eens een verzekering: als er 1 ding zeker is, dan is het wel dat je ooit dood gaat. En hoe of waarvan dat betaald moet worden, daar heb je dan de keuze in. Dat MarianneDavids oppert dat het verplicht gesteld moet worden, dat vind ik de grootste onzin. Ook ik zie het in de meeste gevallen als een van de meest overgewaardeerde "verzekeringen".

Ook voor mijzelf hoef ik maar een eenvoudige begrafenis/crematie. Volgens mij wordt er enorm op de emoties ingespeeld dat je rekening moet houden met koffietafel, bloemen, muziek, dure kist, grafsteen etc. terwijl dat in principe niet nodig is.
quote:Solomio schreef op 11 januari 2014 @ 15:28:

[...]

Er zijn nogal wat regels waaraan je moet voldoen in de omgang met een stoffelijk overschot. Volgens mij is zeker een uitvaartondernemer nodig, omdat die die regels kent en kan toepassen.

IIs dat echt zo, of willen de uitvaartondernemers ons dat graag doen geloven?
Een uitvaart ondernemer kun je inhuren, los van het hebben van een verzekering, dat staat daar los van. En dat een verzekering alles zou dekken is onzin. Een iets luxere kist dan het standaard model of iets langer een uitvaartcentrum en er komen alweer heel veel kosten bij. Dus ik heb geen verzekering. Wel genoeg spaargeld om een begrafenis van te kunnen bekostigen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:dubbeltje4 schreef op 11 januari 2014 @ 15:35:

[...]

Is dat echt zo, of willen de uitvaartondernemers ons dat graag doen geloven?

Wat een wantrouwen...........

http://www.rijksoverheid. ... ITQnMus9rsCFUr4wgodwT4ATQ

Naast de wet is er ook nog een Besluit op de lijkbezorging en zijn er enkele ministeriële regelingen. Deze vormen een gedetailleerde uitwerking van de wettelijke regels.
Ik vind het absurd veel kosten voor wat je ervoor krijgt. Zoiets is voor mij echt geen 5000-7000 euro waard! Bovendien zou ik liever thuis opgebaard liggen dan in zo'n lijkenshowroom waar jan en alleman je kan komen bezichtigen. En verder gewoon kort maar krachtig, niet teveel poespas. Heb liever dat mijn nabestaanden/erfgenamen wat leukers met mijn erfenis doen dan het aan mijn uitvaart uitgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven