Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde partner (Geen OP)

30-10-2019 20:46 549 berichten
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-11-2019 15:29
Reden: OP verwijderd
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met Ceylon wat betreft groots sparen. De bedragen heb ik ff gemist, maar ook hier geen vetpot meer sinds we kinderen en een groot huis hebben.

Hypotheek, onderhoud, tweede auto, kinderopvang, iets minder werken, kosten voor kinderen etc.

Gelukkig hebben we voor die tijd goed kunnen werken en heel veel kunnen sparen, maar met 2 kids in de opvang bleef er weinig over. Nu jongste naar school gaat wordt het weer iets beter, maar hebben ze ook duurdere kleding/sporten etc. Feit is dat we nu moeten sparen/reserveren voor luxe (zeg iets van 3000 euro, of dat nu vakantie is of nieuwe vloer), terwijl dat vroeger van de lopende rekening ging.

Reken je niet rijk en spaar zolang dat makkelijk kan.
Alle reacties Link kopieren
Er is niks mis mee om wat meer doordacht te zijn met grote dingen als een huis kopen en een hypotheek aangaan. Maar probeer je niet blind te staren op het inbouwen van zekerheden en je angst voor onzekerheden. Er gebeurt toch altijd wel weer iets onverwachts. Bespreek straks ook met die adviseur wat je angsten zijn, wellicht kan die ze wat wegnemen, of in ieder geval een realistisch beeld schetsen.

het sparen, wat hier gezegd wordt klopt wel. Al zijn je inkomsten/uitgaven berekeningen nog zo strak, en denk je een paar honderd euro per maand te kunnen sparen.. er komen altijd wel weer onverwachte kosten. Dus houd er rekening mee dat je spaargeld minder hard groeit dan nu.
Ook even meenemen naar de adviseur:

- als jullie bijvoorbeeld voor 60-40 eigenaar zijn en de één wordt ziek en kan zijn deel niet meer betalen, dan ben jij voor 100% verplicht af te lossen, maar verandert dat het eigenaarschap ook?
- als jij jouw 40% in 10 jaar aflost en hij lost in die tijd niets af en je gaat uit elkaar, krijg je dan jouw 40% van het huis of is het Hypotheek minus aflossing en daarvan 40% voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij trouwens ook nog afvroeg: Hoe kun je een bod doen op een woning, als je uberhaupt nog geen gesprek hebt gehad met een financieel adviseur?

Bij de woning van mijn vriend waren 3 mensen begonnen met bieden/onderhandelen terwijl achteraf bleek dat ze het toch niet voor elkaar konden krijgen. Ik kan er met mijn kop niet bij.
Kijken zonder te weten wat je daadwerkelijk kan vind ik vaag, maar bieden? Dat al helemaal.
Kennelijk is het heden ten dage wel "normaal". De makelaar gaf ook aan dat dit veel vaker gebeurde.


Het is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen het inkomen. Hoeveel recht hebben jullie beide nog op hypotheekrenteaftrek?
Dat kan zo maar €20.000 schelen, en zo zijn er vast nog meer factoren.
PassingThrough schreef:
08-11-2019 13:53
Wat ik mij trouwens ook nog afvroeg: Hoe kun je een bod doen op een woning, als je uberhaupt nog geen gesprek hebt gehad met een financieel adviseur?

Bij de woning van mijn vriend waren 3 mensen begonnen met bieden/onderhandelen terwijl achteraf bleek dat ze het toch niet voor elkaar konden krijgen. Ik kan er met mijn kop niet bij.
Kijken zonder te weten wat je daadwerkelijk kan vind ik vaag, maar bieden? Dat al helemaal.
Kennelijk is het heden ten dage wel "normaal". De makelaar gaf ook aan dat dit veel vaker gebeurde.


Het is afhankelijk van veel meer factoren dan alleen het inkomen. Hoeveel recht hebben jullie beide nog op hypotheekrenteaftrek?
Dat kan zo maar €20.000 schelen, en zo zijn er vast nog meer factoren.
Als je van de aanname uitgaat dat we niet weten wat we samen kunnen lenen snap ik dat je met die vraag zit.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
08-11-2019 14:10
Als je van de aanname uitgaat dat we niet weten wat we samen kunnen lenen snap ik dat je met die vraag zit.
Dat is idd een aanname.
Maar aangezien je dat jullie binnenkort een gesprek met een financieel adviseur hebben, ga ik er vanuit dat jullie die nog niet hebben gehad.

Hoe weten jullie wat je gezamelijk wel zou kunnen lenen?
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:31
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
08-11-2019 14:35
We hebben al een hypotheek gesprek gehad waarbij hij zelf aangaf dat we 50/50 gingen in alles. Aan de hand van die berekeningen weten we wat we met en zonder overwaarde kunnen lenen, de woning lag zeer ruim in de leen capaciteit zonder overwaarde.
Kijk, dat is in ieder geval goede voorbereiding geweest.
Wat jammer dat de rest van de gesprekken zo vervelend lopen omtrent dit onderwerp....
Raar topic dit. To, je zet hier zelf dingen neer. Het begon met alles in 1 pot en nu wil je alles tot op de cent uitgerekend hebben en niets teveel betalen in de gezamenlijke pot, maar een pot voor jezelf.

Het begon er ook mee dat je het voorstel van je vriend zo oneerlijk vond dat je de bruiloft on hold hebt gezet. Dat is nogal wat. Maar nu blijkt toch dat jullie elkaar echt perfect aanvullen.

Je gaf ook aan dat vriend naar te dure huizen keek en dat volgens je nieuwe plan alleen uitgegaan gaat worden van inkomen vriend. Maar nu blijkt dat jullie dat ook al perfect hebben uitgezocht en dat het bod passend was.

Etc. Etc.

Je komt hierdoor heel erg wisselvallig over.
Alle reacties Link kopieren
To als jij extra wil aflossen moet je dat in je samenlevingscontract wel beschrijven. Dat extra aflossen moet dan wel van jouw helft van de hypotheek af. Er moet dus in staan dat alles wat jij extra aflost bij verkoop retour moet naar jou (met verrekening voor over- en onderwaarde net als bij je vriend).

Als je dat niet doet dan is de helft van jouw extra aflossing van jouw vriend.
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:31
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.69% gewijzigd
.
anoniem_371298 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 14:31
Reden: geen zin om op facebook terecht te komen
99.89% gewijzigd
Mijn doel was om je te helpen door je een spiegel voor te houden. Met wat ik je zie schrijven. Een observatie van jouw woorden en een beschrijving hoe het op mij overkomt. Je komt op mij niet berekenend of hypocriet over en dat schreef ik ook niet. Wel zie ik dat je alle kanten op gaat. In je gevoel en in je denken. En dat komt wisselvallig over. Dat zegt niets over of jij wel of niet een wisselvallig persoon bent. Maar hoe je hier over dit onderwerp op mij overkomt door wat je schrijft.

Je mag dat gewoon naast je neerleggen. Maar misschien heb je er iets aan en helpt het je.

Mijn opmerking dat het een raar topic was zo, had achteraf niet gehoeven. Excuus.
Ik vind to niet wisselvallig maar lees dat to pas op de plaats maakt nu er dingen wijzigen. Lijkt mij heel verstandig. Eerst duidelijkheid voor er stappen worden gezet.
Zouden jullie de bedragen uit je quote willen halen? Een ander topic schijnt gepubliceerd te zijn op facebook en ik zou het heel erg vinden als bekenden van ons dit verhaal teruglezen en herkennen.
Alle reacties Link kopieren
Die bekenden van jou hebben ook toegang tot Viva vermoed ik zo. Het is niet zo tof om al je berichten compleet te wissen. Beter gebruik je zelf in de toekomst al fictieve bedragen en schets je de situatie net iets anders.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
11-11-2019 14:40
Zouden jullie de bedragen uit je quote willen halen? Een ander topic schijnt gepubliceerd te zijn op facebook en ik zou het heel erg vinden als bekenden van ons dit verhaal teruglezen en herkennen.
Walgelijk he? Dat ze nou niet even het morele besef hebben om er een algemeen verhaaltje van te maken, maar nee, hoppa doorlinken. Eigenlijk zou iedereen zijn OP moeten leeghalen. En dan #OPleeggehaald op alle socials.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
En pas maar op de ze geen stappen tegen je ondernemen. Stel je voor dat ze wat gel mislopen aan sensatie
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
11-11-2019 14:54
Walgelijk he? Dat ze nou niet even het morele besef hebben om er een algemeen verhaaltje van te maken, maar nee, hoppa doorlinken. Eigenlijk zou iedereen zijn OP moeten leeghalen. En dan #OPleeggehaald op alle socials.

Wat is dat toch met mensen die denken dat Viva een afgeschermde privéclub is? Iedereen kan hier alles wat je post lezen. Daar heb je echt geen Facebook voor nodig. #zoveeldommemensen #denknavoorjepost
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-11-2019 16:00
Wat is dat toch met mensen die denken dat Viva een afgeschermde privéclub is? Iedereen kan hier alles wat je post lezen. Daar heb je echt geen Facebook voor nodig. #zoveeldommemensen #denknavoorjepost
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt, ben ik ook van mening dat het wel lekker makkelijk scoren is van viva. Je vindt topics terug in de lees-ook, in het blad zelf, op Fok! en dan ook nog weer op facebook. Misschien moeten de dames van viva zélf eens iets interessants bedenken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-11-2019 16:00
Wat is dat toch met mensen die denken dat Viva een afgeschermde privéclub is? Iedereen kan hier alles wat je post lezen. Daar heb je echt geen Facebook voor nodig. #zoveeldommemensen #denknavoorjepost
Dat iedereen het leest vind ik prima. Dat Viva een dergelijk gevoelig, actueel en persoonlijk probleem verder onaangepast verspreid op een ander mediakanaal vind ik ronduit schokkend.

Ik ga hier geen problemen meer posten in ieder geval. En ik heb van mijn oude topics ook de op weggehaald, maar dat doe ik sowieso vaak na verloop van tijd.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
11-11-2019 16:38
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt, ben ik ook van mening dat het wel lekker makkelijk scoren is van viva. Je vindt topics terug in de lees-ook, in het blad zelf, op Fok! en dan ook nog weer op facebook. Misschien moeten de dames van viva zélf eens iets interessants bedenken.

Ik heb net ff de laatste 30 berichten van Viva op Facebook gekeken, maar ik zag geen 1 keer dat er naar het forum verwezen werd of iets gekopieerd van het forum. Dus ik snap die ophef niet zo of mis ik iets?
Alle reacties Link kopieren
en daar ging de OP... Potjepindakaas heeft bijna overal haar posts verwijderd. Kan ze beter haar account op anoniem zetten...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
11-11-2019 17:01
en daar ging de OP... Potjepindakaas heeft bijna overal haar posts verwijderd. Kan ze beter haar account op anoniem zetten...
Beetje flauw. Ik stond al op negeren dus dat was ook al flauw. Ik kan trouwens die hele Facebookpagina niet vinden, dus zo erg exposed zijn we ook weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven