Geld & Recht alle pijlers

Partner en kinderalimentatie

15-01-2018 14:07 30 berichten
Een vraagje uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van een scheiding in mijn omgeving.

De situatie waar ik het meest over gehoord heb is: Man en vrouw gaan scheiden, vrouw blijft in echtelijke woning met de kinderen. Heeft lager inkomen dan man. Man betaald kinderalimentatie en evt partneralimentatie.

Maar wat nou als de kinderen blijven bij de ouder die het hoogste inkomen heeft? En dan niet een 200 of 300 hoger, maar het dubbele hoger (1x modaal vs 2,5 keer modaal).

Emotie zegt dat de ouder dan alsnog kinderalimentatie betaald (al is het maar een symbolisch bedrag (die wens heeft de ouder ook trouwens, ook al is het krapjes na het gedeelde inkomen) (partner alimentatie is niet nodig voor diegene, zelf rondkomen lukt)

De ouder waar kind blijft vind dit niet voldoende, 'ouderschap is meer dan leuke dingen doen' Tsja in verhouding gaan er uit die portomonee meer euros naar het kind dat is waar.

Het huwelijk was in gemeenschap van goederen.

Hoe zit dat met rechten/plichten en ook met: wat vinden jullie daarvan? wat is daar een faire oplossing?
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 15-01-2018 22:39
Reden: Details verwijdert
7.11% gewijzigd
rosings schreef:
15-01-2018 23:57
Eens en dat is niet van toe passing maar als ik dat ga verdedigen wordt het te gedetaileerd. In de OP wordt toch ook niet gesuggereerd dat er niet betaald wil worden?
Onduidelijk zie ik nu, het is zeker geen symbolisch bedrag maar ook zeker niet 50/50
rosings schreef:
15-01-2018 23:58
Onduidelijk zie ik nu, het is zeker geen symbolisch bedrag maar ook zeker niet 50/50
Ziet de betaler in dat hij een heel laag bedrag betaalt? Dat vind ik persoonlijk wel meewegen. Kinderen leven niet van de lucht maar je hebt alimentatieplichtigen die denken dat het met 100 euro ka elke dag feest is ‘want je krijgt ook een vermogen aan kinderbijslag/kgb’.
MinkeDeWit schreef:
16-01-2018 00:10
Ziet de betaler in dat hij een heel laag bedrag betaalt? Dat vind ik persoonlijk wel meewegen. Kinderen leven niet van de lucht maar je hebt alimentatieplichtigen die denken dat het met 100 euro ka elke dag feest is ‘want je krijgt ook een vermogen aan kinderbijslag/kgb’.
Dat zeker wel, zou ook graag meer bijdragen
In beginsel vind ik dat gewoon de rekenregels gevolgd moeten worden. Daar is door deskundigen over nagedacht en moeten beide ouders zich gewoon bij neerleggen.
MinkeDeWit schreef:
16-01-2018 00:20
In beginsel vind ik dat gewoon de rekenregels gevolgd moeten worden. Daar is door deskundigen over nagedacht en moeten beide ouders zich gewoon bij neerleggen.
Lijkt mij ook een goed plan. Ik kende ze niet (gelukkig nooit mee te maken gehad) er onderling goed uitkomen verwacht ik niet meer denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven