Geld & Recht alle pijlers

Partnerpensioen na scheiding

05-11-2012 23:31 21 berichten
Ik heb een vraag betreft scheidingen van voor 30 april 1995, dit specifiek omdat toen nog het Boon/Van Loon arrest geldig was. Het partnerpensioen-deel, dat niet wordt uitgekeerd (omdat er geen afspraken zijn gemaakt in convenant of door koude uitsluiting), blijft dat in de pot van het pensioenfonds of wordt deze uitgekeerd aan de pensioengerechtigde?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je een brief sturen naar je pensioenfonds/verzekeraar om dit te regelen, specifiek voor jou situatie. Neem contact met hen om er zeker van te zijn.
quote:louba schreef op 05 november 2012 @ 23:41:

Volgens mij moet je een brief sturen naar je pensioenfonds/verzekeraar om dit te regelen, specifiek voor jou situatie. Neem contact met hen om er zeker van te zijn.

Het gaat niet om mijn situatie, maar dank voor de tip.

Een brief sturen direct naar het pensioenfonds geldt alleen voor gevallen na 30 april 1995, dus na afschaffing Boon/Van Loon arrest. Vandaar dat ik het jaartal zo specifiek erbij heb vermeld.
Ik heb toevallig gisteren mijn advocaat een mail gestuurd over partnerpensioen opeisen maar aan de link die ik van haar heb gehad zal jij niet veel hebben aangezien ik na die datum gescheiden ben.

Misschien dat je wat aan deze link hebt: http://www.pensioenpower.nl/pensioen-en ... iding.html
Dus er is wel premie betaald maar niet uitgekeerd?
Je vraagstelling is niet helder: je hebt er over een niet bestaande pensioengerechtigde (want er was geen recht op dit partnerpensioen).
Er is premie betaald, maar na de scheiding blijkt dat er geen afspraken zijn gemaakt over de uitbetaling van het partnerdeel van het pensioen (van de ex-man). Aangezien de scheiding in een tijd was dat de huidige regeling nog niet gold (het zelf opsturen van scheidingspapieren naar pensioenfonds) en er sprake is van huwelijkse voorwaarden wordt er niet uitgekeerd aan de partner. Wordt dit nu aan de ex-man uitgekeerd of houdt het pensioenfonds dit in hun fonds?

(gezien de data waarover ik spreek: ik was tiener in de jaren '90, het gaat dus niet over mij).
Ex man is dood als het goed is (want pas dan wordt er überhaupt uitgekeerd) dus die gaat men niets uitkeren. Oftewel betaalde premie komt inderdaad toe aan fonds.
Jammer voor de erfgenamen maar helaas.
Of is ex man niet overleden? Dan is partnerpensioen een verkeerde term.
Partnerpensioen is ook sprake van bij leven, door een echtscheiding. Geen verkeerde term dus. Kijk maar eens naar de link van granny.

Overigens, en dat is juist het opvallende, als de man overlijdt wordt er juist WEL uitgekeerd aan de ex-partner in geval van scheiding (onder boon/van loon arrest) van een huwelijk op basis van huwelijkse voorwaarden.
Als je het allemaal zo goed weet waarom vraag je het dan hier?
Afijn: jij bedoeld dus gewoon dat je wil weten of het ouderdomspensioen in zijn geheel vervalt aan pensioengerechtigde als partner geen recht heeft.

Ja, dan krijgt pensioengerechtigde dus het gehele door hem opgebouwde pensioen (anders had hij een gedeelte hiervan moeten afdragen aan ex partner).
quote:Snotolf schreef op 06 november 2012 @ 09:32:

Als je het allemaal zo goed weet waarom vraag je het dan hier?Ik geef heel duidelijk aan wat ik wel en niet weet, dat jij gaat tornen aan de begrippen en wat ze betekenen, geeft aan dat jij het niet weet. Dat hoef je niet op mij af te schuiven.
quote:Snotolf schreef op 06 november 2012 @ 09:35:

Afijn: jij bedoeld dus gewoon dat je wil weten of het ouderdomspensioen in zijn geheel vervalt aan pensioengerechtigde als partner geen recht heeft.

Ja, dan krijgt pensioengerechtigde dus het gehele door hem opgebouwde pensioen (anders had hij een gedeelte hiervan moeten afdragen aan ex partner).Dat laatste is dus de crux: het afdragen. Tegenwoordig wordt dit gedaan door de pensioenfondsen zelf, als ik het goed begrepen heb. En indien gescheiden voor 1995 wordt die uitkering van het partnerdeel van het pensioen niet geregeld door het pensioenfonds, maar door de pensioengerechtigde zelf (afhankelijk van het convenant en huwelijkse voorwaarden/gemeenschap van goederen). In de opbouw zit dus een partnerdeel, of is dit slecht een verdeelsleutel die wordt toegepast na een scheiding?
Verdeelsleutel.
En verder ben ik wel klaar met jou nu. Succes ermee.
Snotolf heeft wel degelijk gelijk. Partnerpensioen is niet hetzelfde als het deel van het ouderdomspensioen dat na de scheiding aan de ex-echtgenoot is toebedeeld.

Partnerpensioen of bijzonder partnerpensioen is de uitkering aan de nabestaande die plaatsvindt nadat de verzekerde is overleden. Is er geen nabestaande die op een of andere manier recht heeft op het (bijzonder) partnerpensioen dan vervalt het aan de verzekeringsmaatschappij.

Is er geen verdeling van het ouderdomspensioen gemaakt bij echtscheiding en heeft de ex-partner dus nergens recht op, krijgt de hoofdverzekerde alles vanaf zijn pensioendatum en vervalt er niets aan de verzekeringsmaatschappij.

In het ouderdomspensioen van traditionele regelingen zit sowieso geen 'partneropbouw'. De verdeling wordt bij de echtscheiding gemaakt en vastgelegd in het convenant.
quote:clarins schreef op 06 november 2012 @ 09:58:

[...]

Dat laatste is dus de crux: het afdragen. Tegenwoordig wordt dit gedaan door de pensioenfondsen zelf, als ik het goed begrepen heb.

Alleen als je het binnen twee jaar na de officieele scheidingsdatum ingediend heb bij het pensioenfonds.

Ben je later als die twee jaar zal je je deel bij je ex moeten halen. Je hebt er wel recht op dan maar je ex zal het over moeten maken aan jou.
quote:dwp83 schreef op 06 november 2012 @ 10:40:

Is er geen verdeling van het ouderdomspensioen gemaakt bij echtscheiding en heeft de ex-partner dus nergens recht op, krijgt de hoofdverzekerde alles vanaf zijn pensioendatum en vervalt er niets aan de verzekeringsmaatschappij.

In het ouderdomspensioen van traditionele regelingen zit sowieso geen 'partneropbouw'. De verdeling wordt bij de echtscheiding gemaakt en vastgelegd in het convenant.Dat beantwoord mijn vraag, dank!
quote:granny71 schreef op 06 november 2012 @ 10:55:

[...]

Alleen als je het binnen twee jaar na de officieele scheidingsdatum ingediend heb bij het pensioenfonds.

Ben je later als die twee jaar zal je je deel bij je ex moeten halen. Je hebt er wel recht op dan maar je ex zal het over moeten maken aan jou.Nee, daarom noem ik zo specifiek het boon/van loon arrest. Zoals dwp83 opmerkt betreft het hier een traditionele regeling. Tegenwoordig kun je inderdaad zelf de scheidingspapieren binnen twee jaar naar het betreffende pensioenfonds opsturen. Maar dat geldt dus niet voor scheidingen van voor mei 1995. En het betreft, nogmaals niet mij, ik was nog niet eens oud genoeg om te trouwen in de jaren '90.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven