Geld & Recht alle pijlers

Persoonlijke lening nemen om Kosten Koper te financieren?

10-10-2018 12:56 80 berichten
Hallo allemaal,

Op dit moment zijn wij druk bezig met sparen voor ons droomhuis. Aangezien je natuurlijk nog maar 100% kan lenen ziet het er naar uit dat we nog heeeeeel lang moeten doorsparen om de kosten koper te kinnen betalen en het huis kunnen inrichten.

Helaas hebben we geen goed verdiende ouders, kennissen etc. waar we wat van zouden kunnen lenen.

Nu ben ik op zoek gegaan op Google om te kijken of het mogelijk is om naast een hypotheek een persoonlijke lening af te sluiten en hiermee de kosten koper te financieren. Heeft iemand hier ervaring mee? Of denken jullie dat dit niet mogelijk is?
Alle reacties Link kopieren
On topic: als je niet maximaal leent kan je een persoonlijke lening ernaast nemen om de overige kosten te betalen. Echt verstandig is dat niet.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
Je huidige interieur is niet mee te nemen?

Persoonlijk zou ik nooit voor zoiets een lening van 10.000 euro afsluiten. Want in feite noem je het lenen voor kosten koper, maar als ik het goed lees is het eigenlijk lenen voor de inrichting van je nieuwe huis. Dat kun je zo goedkoop en basic mogelijk doen en door de tijd heen vervangen.
Als ik het zo lees dat denk ik dat het prima kan. De hypotheek is blijkbaar niet het maximale bedrag wat jullie kunnen lenen op jullie beide inkomens en het gaat om 10.000 euro welke jullie waarschijnlijk snel kunnen aflossen. Alleen die onvoorziene omstandigheden waardoor jullie spaarpot is geslonken.....dat moet je natuurlijk dan straks niet met je persoonlijke lening weer hebben en daardoor aflosproblemen krijgen.

En onderhoud. Tja als ze een nieuwbouwhuis nemen is dat voorlopig even niet nodig.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
Maar dan spaar je dus geen 1000 euro per maand. Je hebt elk jaar wel onvoorziene uitgaven, zeker met een koophuis.
En wat anderen al zeggen: heb je rekening gehouden met de overige kosten van een koopwoning? Denk aan: extra verzekeringen, hogere kosten bij de gemeente, onderhoud.

Waarom niet nu je droomhuis kopen en dan rustig aan je inboedel vervangen/het huis opknappen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doorsparen. Alles cash betalen. Meubels neem je mee en laminaat kost niet zoveel. Je werkt je in de ellende met nog een lening bovenop een hypotheek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je 1000 euro per maand kunt sparen en zegt 12000 nodig te hebben, ben je er met een jaar en heb je geen dure PL aan je broek hangen.
Koop je een huis en ben je op de hypotheek na vrij van financiële verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Inrichten zou ik geen financiële verplichtingen voor aangaan. Dan maar langer wachten voordat je iets kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:02
Even voor de vorm, we wonen nu ruim 5 jaar in ee huurhuis met hoge huur. Kopen zou voor ons voordeliger zijn, we sparen nu €1000,- per maand en doen alles zuinig aan. De kosten voor een lening zou voor ons 300€ zijn, houden we maandelijks alsnog 700€ over om te sparen (als we een koophuis hebben). Wat we nu doen is al jarenlang geld weggooien en dat ben ik een beetje zat. Het financieel trekken zullen we makkelijk doen, mijn vraag was meer of het mogelijk zou zijn. We kunnen genoeg lenen voor een huis, maar willen daar sowieso flink onder blijven, waardoor de maandelijkse hypotheek zelfs goedkoper zou uitvallen dan de huur die we nu betalen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijk te scheppen. We willen gewoon zsm dit huis uit om bepaalde redenen en mij vraag was dus of het op die mogelijkheid kan?
Huur is niet 1:1 hypotheek. Een huis heeft veel meer kosten die je als huurder niet hebt.

Verder vind ik het echt onzalig dom om te gaan lenen voor kosten koper, maar je interieur wel contant te betalen. Wacht desnoods een jaartje met een nieuwe bank oid! Je wil geld besparen, en huren vind je weggegooid geld, maar die torenhoge rente op een persoonlijke lening is opeens geen probleem? Ontzettend kort door de bocht en je vraagg zo om problemen.
Ik had over dat interieur heen gelezen. Snap niet dat je rente gaat betalen omdat je graag meteen een nieuwe inrichting wil.

Als je echt graag je huis uit wil of moet. Je droomhuis opeens voorbij komt of een goede deal, dan snap ik je. Maar je gaat toch geen 4 a 5 procent rente betalen om op een nieuw bankstel te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wel kan doen is een huis kopen onder de taxatiewaarde. Je kan namelijk 100 procent vd taxatiewaarde lenen. Als je een paar duizend euro daaronder het huis koopt, kun je de rest gebruiken voor de k.k. Zo hebben wij het ook gedaan.

Moet je natuurlijk met de onderhandelingen er wel goed uitkomen (kan nu wellicht lastig zijn).
sneeuwwitje80 schreef:
10-10-2018 15:59
Ik had over dat interieur heen gelezen. Snap niet dat je rente gaat betalen omdat je graag meteen een nieuwe inrichting wil.

Als je echt graag je huis uit wil of moet. Je droomhuis opeens voorbij komt of een goede deal, dan snap ik je. Maar je gaat toch geen 4 a 5 procent rente betalen om op een nieuw bankstel te zitten.
Ik dacht dat een PL meestal 10% of meer is toch?
sneeuwwitje80 schreef:
10-10-2018 15:22

En onderhoud. Tja als ze een nieuwbouwhuis nemen is dat voorlopig even niet nodig.

Dit is zo ontzettend simpel gedacht, echt te kortzichtig.

Ook een nieuwbouwhuis moet op den duur onderhouden worden. Daar ga je het best vanaf de dag van aankoop voor reserveren. Juist een nieuwbouwhuis is vaak de eerste jaren een kostenpost omdat er nog niks is wat het wonen leuk maakt. Zonwering, aanleg tuin, afwerking zolder, schuttingen etc. Zodra dat allemaal is betaald dient zich het eerste nodige onderhoud aan, in de vorm van schilderen van de buitenboel. Als je pech hebt is dat na zeven al echt nodig. Zelf doen kost je 500 tot 1000 euro, laten doen kost je zo maar 5000.

Maar ook binnen ben je dan al weer aan de eerste 'vervangingen' toe.

Gemiddeld schilderen/behangen mensen elke zes tot tien jaar hun woonkamer, slaapkamers acht tot tien jaar. Badkamers gaan gemiddeld 15 tot 20 jaar mee, keukens ook. CV ketel gemiddeld 12 jaar.

Als je vanaf dag één, 250 euro per maand daarvoor reserveert kom je niet zo snel voor verrassingen te staan.
Alle reacties Link kopieren
diamantje123 schreef:
10-10-2018 15:19
On topic: als je niet maximaal leent kan je een persoonlijke lening ernaast nemen om de overige kosten te betalen. Echt verstandig is dat niet.
Yep, dit hebben wij gedaan. We hebben eerst een hypotheek afgesloten (niet maximaal) en vervolgens een persoonlijke lening van 25.000 euro voor een grondige verbouwing. We hadden het geld toen door omstandigheden niet op de bank staan, maar verwachtten een inkomensstijging bij beiden. We hebben inmiddels (4 jaar later) die lening versneld helemaal afgelost. Kan dus wel, maar dan alleen in deze volgorde, en het is uiteraard wel een risico. Onze financieel adviseur heeft destijds zowel hypotheek als persoonlijke lening voor ons geregeld.
-Nienke- schreef:
10-10-2018 16:32
Yep, dit hebben wij gedaan. We hebben eerst een hypotheek afgesloten (niet maximaal) en vervolgens een persoonlijke lening van 25.000 euro voor een grondige verbouwing. We hadden het geld toen door omstandigheden niet op de bank staan, maar verwachtten een inkomensstijging bij beiden. We hebben inmiddels (4 jaar later) die lening versneld helemaal afgelost. Kan dus wel, maar dan alleen in deze volgorde, en het is uiteraard wel een risico. Onze financieel adviseur heeft destijds zowel hypotheek als persoonlijke lening voor ons geregeld.
Dankjewel, dan weet ik dus dat het op deze manier gewoon mogelijk is. Wij verwachten ook voor beide een inkomstenstijging dus dat is fijn. Ben er normaal ook niet van om iets te ‘lenen’ maar als het zo kan.. en 4 jaar is netjes en voor ons zou het om een kleiner bedrag gaan. 😊
Alle reacties Link kopieren
Als je goed verdient, maar je hebt weinig spaargeld, bijv. omdat je geen rijke ouders hebt en net bent gaan werken, hoeft dat niet perse op slechte financiele discipline te duiden.

Natuurlijk zal een PL je hypotheekruimte beperken. Een PL is duurder omdat de rente hoger is en deze moet veel sneller en in zijn geheel afgelost worden.

Dit kun je op berekeningssite mooi tegen elkaar afwegen. Als je dan ziet wat het kost, dan ben je al heel snel geneigd om zo min mogelijk korte termijn krediet te nemen.

Overigens grappig dat je het hebt over "maar" 100% mogen lenen. Ik mocht hier in Zweden, "maar" 85% lenen. Boter bij de vis dus voor die resterende 15% en dan nog zaken die anders zijn dan in NL maar die je zou kunnen scharen onder het kopje "kosten koper".
kastella schreef:
10-10-2018 16:44
Als je goed verdient, maar je hebt weinig spaargeld, bijv. omdat je geen rijke ouders hebt en net bent gaan werken, hoeft dat niet perse op slechte financiele discipline te duiden.
Wat maakt het vermogen van je ouders nou uit voor de opbouw van jouw vermogen? Ik snap niet dat die (rijke) ouders er hier op Viva zo vaak bij worden gehaald.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 16:42
Dankjewel, dan weet ik dus dat het op deze manier gewoon mogelijk is. Wij verwachten ook voor beide een inkomstenstijging dus dat is fijn. Ben er normaal ook niet van om iets te ‘lenen’ maar als het zo kan.. en 4 jaar is netjes en voor ons zou het om een kleiner bedrag gaan. 😊
.
Maar een beetje krom is het wel in jouw situatie. Je vindt dat je geld weggooit door elke maand huur te betalen, maar niet door de torenhoge rente op een persoonlijke lening?

Terwijl je ook je spaargeld in k.k. zou kunnen steken. Maandelijks ben je, volgens jou, goedkoper uit dus kan je >€1000,- sparen per maand en/of aan je interieur uitgeven. Dan heb je dus géén geld weggegooid én geen risico.
tu1nhek schreef:
10-10-2018 16:49
.
Maar een beetje krom is het wel in jouw situatie. Je vindt dat je geld weggooit door elke maand huur te betalen, maar niet door de torenhoge rente op een persoonlijke lening?

Terwijl je ook je spaargeld in k.k. zou kunnen steken. Maandelijks ben je, volgens jou, goedkoper uit dus kan je >€1000,- sparen per maand en/of aan je interieur uitgeven. Dan heb je dus géén geld weggegooid én geen risico.
Goede post! Hoe oud zijn jullie TO? Al aan een nieuwbouw woning gedacht? Scheelt sowieso kosten koper maar ik zou niet zomaar een persoonlijke lening af gaan sluiten hiervoor. Jullie moeten gewoon nog even doorsparen en geen keuzes maken met geld dat jullie nu niet hebben.
Ga naar de bank en bespreek dit allemaal. Dan weet je tenminste echt waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd wat griezielig om te anticiperen op een inkomen wat je nog niet hebt. Er kan altijd een kink in de kabel komen.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 16:42
Dankjewel, dan weet ik dus dat het op deze manier gewoon mogelijk is. Wij verwachten ook voor beide een inkomstenstijging dus dat is fijn. Ben er normaal ook niet van om iets te ‘lenen’ maar als het zo kan.. en 4 jaar is netjes en voor ons zou het om een kleiner bedrag gaan. 😊
Typisch dat je verder nergens op reageert ;-)
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
10-10-2018 16:48
Wat maakt het vermogen van je ouders nou uit voor de opbouw van jouw vermogen? Ik snap niet dat die (rijke) ouders er hier op Viva zo vaak bij worden gehaald.
In princpe ben je natuurlijk zelf verwantwoordelijk voor hoe je je geld uitgeeft. Rijke ouders kunnen wellicht de zaak verlichten omdat je dan minder kosten hoeft te hebben. Aan andere kant gaan je uitgaven waarschijnlijk ook mee, dat is natuurlijk ook weer zo.
Een persoonlijke lening nemen is ontzettend dom. De rente is namelijk ontzettend hoog. Als je nu 1000 euro per maand spaart, hoef je dus maar 1 jaar te sparen en je hebt het bedrag voor k.k. bij elkaar en hoef je geen geld over de balk te smijten aan een dikke rente op een lening.
15.000 euro ... da's dus 15 maanden sparen bij jullie.

Waarom niet dus gewoon nog 15 à 18 maanden wachten?
Da's toch geen eeuwigheid?

Krijg je nog vakantiegeld of een 13de maand?
Want dan kan je die ook weer opzij zetten voor je droomhuis en ben je er sneller.
En 1 of 2 jaar een vakantie skippen is geen wereldramp als dat ervoor zorgt dat je je droomhuis kan kopen.
kastella schreef:
10-10-2018 18:28
In princpe ben je natuurlijk zelf verwantwoordelijk voor hoe je je geld uitgeeft. Rijke ouders kunnen wellicht de zaak verlichten omdat je dan minder kosten hoeft te hebben. Aan andere kant gaan je uitgaven waarschijnlijk ook mee, dat is natuurlijk ook weer zo.

Prima dat rijke ouders dat kunnen doen, het is hun kinderen gegund. Ik bedoel meer dat forummers hier dan schrijven: 'We hebben helaas geen rijke ouders.'

Waarom je ouders erbij halen? Ouders zijn niet rijk, kinderen zijn niet rijk, prima! Zonder rijke ouders kom je er ook, en misschien ben je dan uiteindelijk zelfs beter af. (Want jezelf niet klemvast gezet voor een té hoge hypotheek dus bij tegenslag nog ruimte om dat op te vangen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven