Geld & Recht alle pijlers

Persoonlijke lening nemen om Kosten Koper te financieren?

10-10-2018 12:56 80 berichten
Hallo allemaal,

Op dit moment zijn wij druk bezig met sparen voor ons droomhuis. Aangezien je natuurlijk nog maar 100% kan lenen ziet het er naar uit dat we nog heeeeeel lang moeten doorsparen om de kosten koper te kinnen betalen en het huis kunnen inrichten.

Helaas hebben we geen goed verdiende ouders, kennissen etc. waar we wat van zouden kunnen lenen.

Nu ben ik op zoek gegaan op Google om te kijken of het mogelijk is om naast een hypotheek een persoonlijke lening af te sluiten en hiermee de kosten koper te financieren. Heeft iemand hier ervaring mee? Of denken jullie dat dit niet mogelijk is?
1-Aapje schreef:
10-10-2018 18:24
Typisch dat je verder nergens op reageert ;-)
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
Ik hoop dat je jezelf niet voor je kop slaat als het fout gaat. Er zijn heus meer opties dan een PL nemen en een huis kopen voor je huidige probleem.

Als het echt zo erg is kun je ook tijdelijk ergens anders gaan huren. Ook al is het maar een mini huis op een minder aantrekkelijke locatie.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.

Je vraagt wel naar ervaringen! Veel van de schrijvers hebben die ervaringen niet. Heel bewust niet.

Als ik zo om me heen kijk kopen sommige mensen makkelijker een huis dan een auto of een bril om eens iets geks te noemen. Een levenslange financiële verplichting zou ik niet zo maar aangaan als de bank al bezwaren ziet.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
Nou, dan stap je naar de bank en dan regel je het. Je wilt blijkbaar alleen positieve reacties, en die zullen er echt niet veel zijn. En dat is niet voor niets. Het is ontzettend duur en zonde van je geld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft dit gedaan.

Hij woonde in een veel te groot huurhuis, kinderen waren de deur uit en hij was inmiddels scheefhuurder. Hij wilde gewoon heel graag kleiner wonen maar had door de studies van zijn kinderen, een dure huurwoning en een flink bedrag aan allimentatie weinig spaargeld. De kosten van het huis dat hij op het oog had waren ver onder zijn maximaal te lenen bedrag maar ja, die mag je niet meer meefinancieren.

Hij heeft die lening heel bewust genomen en het was voor hen geen grote financiële belasting. Hij heeft alles geregeld via een adviseur die goed met hem geeft meegedacht hier in...
Alle reacties Link kopieren
Maura1984 schreef:
10-10-2018 17:35
Ga naar de bank en bespreek dit allemaal. Dan weet je tenminste echt waar je aan toe bent.
De bank gaat dit nooit van z’n leven voor je regelen: die willen je uiteraard geen hypotheek verstrekken als ze weten dat je de week erna een persoonlijke lening gaat afsluiten. Ga dus naar een goede, betrouwbare financieel adviseur als je zeker weet dat je dit wilt, TO.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit recent gedaan. Ons spaargeld zit vast in (zeer gunstige) beleggingen en plotseling kwam ons droomhuis voorbij. We hadden wel meer spaargeld, maar dat hadden we net uitgegeven aan een nieuwe auto en wat leuke investeringen, omdat we niet van plan waren om te verhuizen. Omdat onze leencapaciteit veel hoger was dan de hypotheek die we afsloten was het geen enkel probleem om een pl af te sluiten. Heeft de bank allemaal voor ons geregeld. Denk aan een leencapaciteit van 550.000 en een hypotheek van 350.000. Daarnaast ruim 50.000 aan spaargeld in beleggingen, maar dat willen we laten staan. Met ook nog wat overwaarde op ons vorige huis vond ook onze financieel adviseur dit een slimme constructie. Binnen 6 maanden hadden we trouwens de pl (15.000) ook weer afgelost, dus dat is te overzien.

Het kan dus. Of het verstandig is is afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Alle reacties Link kopieren
Oja. Een eventuele PL gaat natuurlijk af van je leencapaciteit. Zeg dat je 15k wilt lenen. Dan wordt je maximale hypotheek verlaagt met 75.000 euro.
Maar JessicaDay dat is toch een hele andere situatie? Jullie hadden een veelvoud van de lening achter de hand, alleen vast(ig). Indien nood aan de man had je de beleggingen van de hand kunnen doen en de lening kunnen aflossen. TO heeft niks achter de hand want dat zit in de vloer en een nieuwe bank, even gechargeerd gezegd.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
Je vraagt letterlijk of men denkt dat dit niet mogelijk is. Dat denkt men ;-).

Als je geen geld voor je interieur wil lenen, hoeveel kom je dan te kort?
Alle reacties Link kopieren
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
Als de meerderheid zegt dat het onder omstandigheden mogelijk is maar ook onverstandig is, dan zit dat daar misschien een kern van waarheid in. Het feit dat je daar niet om gevraagd hebt verandert daar helemaal niets aan.

Een persoonlijke lening is een dure lening. Als je die toch zo nodig op je hypotheekschuld wil stapelen terwijl je duidelijk niet heel veel financiële reserves hebt, doe het dan slim en ga die dure lening zo laat mogelijk aan. Iedere maand dat die lening langer loopt gooi je net zo hard geld weg als met de huur. Als je interieur echt niet kan wachten tot je in je nieuwe (veel gunstigere) woonsituatie voldoende gespaard hebt, dan kun je altijd nog die persoonlijke lening afsluiten. Die zal dan lager zijn omdat je minder geld hebt weggegooid. Waardoor je weer minder geld weggooit.

Succes met de koop van je huis iig.
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 19:35
Ik krijg verder alleen maar reacties dat het dom is etc. Daar vraag ik allemaal niet om. We willen gewoon zsm uit huis door redenen dus nog een tijd doorsparen lukt niet. Mijn vraag was alleen of het mogelijk is en niet of het handig is, zover ben ik zelf ook wel. Ik reageer dus liever alleen op reacties waar ik iets mee kan.
.
Natuurlijk kan je het doen als je de lasten kan betalen. Het is alleen krom als je het hebt over 'geld weggooien' aan huur terwijl je net zo goed geld weg wil gooien aan rente simpelweg omdat je je spaargeld in een nieuwe interieur wil steken en niet in je k.k. Als je €1000 p.m. spaart en, volgens jou, de lasten lager worden met hypotheek kan je én snel verhuizen én maandelijks >€1000 sparen voor je nieuwe interieur. Waarom zou je dan geld weggooien aan een hoge rente op een PL? Daarnaast is niet zonder risico, het is aan jezelf of je dat risico wil nemen of niet.
Och ala je toch alleen positieve reacties wil horen TO. Ik vind het een uitstekend goed idee om niet door te sparen en een PL af te sluiten. Nu je het zegt, ik denk dat ik dit zelf ook maar even zsm ga regelen. Kan ik mooi geld uit gaan geven dat ik eigenlijk niet heb. Hmmm wat zal ik er eens van gaan kopen?
Alle reacties Link kopieren
kees999 schreef:
10-10-2018 22:46
Als de meerderheid zegt dat het onder omstandigheden mogelijk is maar ook onverstandig is, dan zit dat daar misschien een kern van waarheid in.
De meerderheid kijkt niet langer dan zijn of haar neus lang is. Natuurlijk zijn er best omstandigheden dat een PL een prima opties is. Mits je dus idd over een stabiel inkomen beschikt en je flink ruimte over hebt in je hypotheek.
Zeker kan het, als je tenminste niet op de max zit van je hypotheek.
Ik zou in jullie geval omgekeerd kiezen. De kk met het spaargeld betalen. Je hebt immers nog een paar maanden voordat zo'n overdracht is. Als je nu de kk kunt betalen en je zou er in zeg februari in kunnen, dan heb nog 4x loon +13e maand om bij te sparen. Dat is in jullie geval 5000-6000 euro. Als je dat hebt, kan je kijken hoe ver je daar mee komt. Hou een beetje over voor als er iets tegen zit. Als je dan echt nog uitgaven moet doen, dan kan je die lening er nog wel bij leggen. Maar als je geen keuken/badkamer hoeft te doen. Zou je met €5000,- die je dus in de tussentijd nog spaart, echt wel een hoop kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
@TO, ik heb dit scenario zelf ook in overweging genomen en wij hebben uiteindelijk wel besloten om het niet te doen.

Kopen was voor ons veel voordeliger dan gaan huren qua maandlasten (ja, ook met het onderhoud meegerekend), mijn huis huren zou me aan huur zo hetzelfde kosten als de hypotheek nu en dan moet ik daarnaast nog sparen voor mijn oude dag.

Wij wonen er nu een driekwart jaar en we zijn nu eindelijk zo ver dat we er uit zijn hoe groot de eettafel precies moet worden. Die hebben we dus dit weekend besteld, kosten ongeveer 1,5 maand sparen. We hebben er ook stoelen bijgekocht, maar die waren opvallend goedkoop, dus die kunnen we van de lopende rekening betalen. Volgende stap is dat we een nieuwe kast willen kopen, maar we willen eigenlijk eerst even de tafel neer zetten zodat we weten hoe dat nu precies staat en hoeveel ruimte we daarvoor dan willen nemen.

Wij merken dat we dit langzaam aan spullen kopen echt veel fijner vinden dan alles in 1 keer kopen omdat we veel beter weten wat we zoeken en wat in dit huis past.

Overigens gaan we nu wel een persoonlijke lening afsluiten, maar dat is om de erfpacht af te kopen. Met alle bijkomende kosten zijn de kosten voor een PL lager dan het afsluiten van een tweede hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
10-10-2018 16:58
Goede post! Hoe oud zijn jullie TO? Al aan een nieuwbouw woning gedacht? Scheelt sowieso kosten koper maar ik zou niet zomaar een persoonlijke lening af gaan sluiten hiervoor. Jullie moeten gewoon nog even doorsparen en geen keuzes maken met geld dat jullie nu niet hebben.
Mensen lijken altijd te vergeten dat je met een nieuwbouw woning heel lang dubbele kosten hebt omdat je al wel de grond betaald en de eerste verdieping en en en... terwijl je er nog lang niet woont. Al met al zijn die dubbele lasten waarschijnlijk echt veel hoger dan de kosten koper voor bestaande bouw.

Tenminste wij hebben in onze omgeving wat mensen die daar toch behoorlijk over klagen.

En als je dan het huis opgeleverd hebt dan gaat er ook nog heel veel geld in zitten want je MOET overal nog vloeren leggen, en de muurafwerking EN dat gaat ook maar door.
Ik heb de reacties niet gelezen maar wat je kan doen is dat je het huis vrij op naam koopt. De verkoper betaalt dan dus de kosten koper. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar. Je zal dan meer moeten betalen voor het huis.
Bijvoorbeeld: Je koopt een huis van 3 ton. Kosten koper zijn 10.000 euro. Dan betaal je dus 310.000 voor het huis en de verkopende partij heeft 10.000 euro extra op kk van te betalen.
Let wel op dat je de maandlasten dan nog kunt betalen!
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 10:02
0.22% gewijzigd
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:12
KK tussen de 12000 en 15000 euro, we sparen al een tijdje maar helaas is daar door overziene uitgaven ook weer een deel af gegaan. Daarom willen we liever het geld wat we nu sparen gebruiken voor een interieur en wellicht een klein deel KK zodat de persoonlijke lening ongeveer 10000 zou worden.
Maar als je heel graag dit huis wil, kan je dan niet beter nog even doen met de meubels die je hebt ipv meteen een interieur (ik lees daaruit: alles bij elkaar passend) te kopen. Zodat je het geld wat je daarmee bespaard in je KK kan stoppen?

Als je goed zoekt kan je met marktplaats-meubels je huis voor tijdelijk best tof inrichten!
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
11-10-2018 09:13
@TO, ik heb dit scenario zelf ook in overweging genomen en wij hebben uiteindelijk wel besloten om het niet te doen.

Kopen was voor ons veel voordeliger dan gaan huren qua maandlasten (ja, ook met het onderhoud meegerekend), mijn huis huren zou me aan huur zo hetzelfde kosten als de hypotheek nu en dan moet ik daarnaast nog sparen voor mijn oude dag.

Wij wonen er nu een driekwart jaar en we zijn nu eindelijk zo ver dat we er uit zijn hoe groot de eettafel precies moet worden. Die hebben we dus dit weekend besteld, kosten ongeveer 1,5 maand sparen. We hebben er ook stoelen bijgekocht, maar die waren opvallend goedkoop, dus die kunnen we van de lopende rekening betalen. Volgende stap is dat we een nieuwe kast willen kopen, maar we willen eigenlijk eerst even de tafel neer zetten zodat we weten hoe dat nu precies staat en hoeveel ruimte we daarvoor dan willen nemen.

Wij merken dat we dit langzaam aan spullen kopen echt veel fijner vinden dan alles in 1 keer kopen omdat we veel beter weten wat we zoeken en wat in dit huis past.

Overigens gaan we nu wel een persoonlijke lening afsluiten, maar dat is om de erfpacht af te kopen. Met alle bijkomende kosten zijn de kosten voor een PL lager dan het afsluiten van een tweede hypotheek.
Goeie tip van je Kaaaatje, ik zit ook telkens in dubio over waar wel en niet ons gespaarde geld aan uit te geven.
De woning waar we nu een 2e bezichtiging op hebben en die we heel graag willen heeft geen mooie keuken. Mijn droom is echt
een nieuwe keuken, deze financieren we wel deels mee maar het overige moeten we uit eigen middelen betalen, dit drukt
natuurlijk wel op het budget wat we hadden voor de meubels. Maar aangezien ik zelf al wel een hele inboedel heb
nemen we dan gewoon langer de tijd om het een en ander te vervangen. Het heeft tot nu toe ook gefunctioneerd dus er is
geen haast bij. Ik heb liever gelijk een nieuwe keuken en vloer dan alle meubels nieuw ineens.
En zoals je zei, meer tijd en het is ook leuker om telkens wat erbij te halen in plaats van alles in 1 keer.
Wij willen ook dingen van marktplaats gaan halen, zoals een tuinset en een salontafel die ik had gezien. Je hoeft
ook echt niet alles nieuw !
Alle reacties Link kopieren
Kattenvrouwtje1990 schreef:
10-10-2018 15:02
Even voor de vorm, we wonen nu ruim 5 jaar in ee huurhuis met hoge huur. Kopen zou voor ons voordeliger zijn, we sparen nu €1000,- per maand en doen alles zuinig aan. De kosten voor een lening zou voor ons 300€ zijn, houden we maandelijks alsnog 700€ over om te sparen (als we een koophuis hebben). Wat we nu doen is al jarenlang geld weggooien en dat ben ik een beetje zat. Het financieel trekken zullen we makkelijk doen, mijn vraag was meer of het mogelijk zou zijn. We kunnen genoeg lenen voor een huis, maar willen daar sowieso flink onder blijven, waardoor de maandelijkse hypotheek zelfs goedkoper zou uitvallen dan de huur die we nu betalen.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijk te scheppen. We willen gewoon zsm dit huis uit om bepaalde redenen en mij vraag was dus of het op die mogelijkheid kan?
Het kan zeker, maar ik snap niet hoe je jarenlang 1.000 per maand kunt sparen en geen 12k hebt liggen voor k.k. - heb je wel genoeg voor de notariskosten, transportkosten, taxatie, makelaar, verhuizing, dubbele maandlast rondom verhuizing enzo?

Als je 15.000 leent tegen 5% en met een looptijd van 60 maanden kost die lening je ongeveer 2.000 - is het je dat waard?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
11-10-2018 09:33
Ik heb de reacties niet gelezen maar wat je kan doen is dat je het huis vrij op naam koopt. De verkoper betaalt dan dus de kosten koper. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar. Je zal dan meer moeten betalen voor het huis.
Bijvoorbeeld: Je koopt een huis van 3 ton. Kosten koper zijn 10.000 euro. Dan betaal je dus 310.000 voor het huis en de verkopende partij heeft 10.000 euro extra op kk van te betalen.
Let wel op dat je de maandlasten dan nog kunt betalen!
Maar dan moet dat huis wel op die 310 getaxeerd worden, anders krijg je het nog niet..
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn momenteel ook aan het zoeken in de grote stad, en geloof mij: tegen de tijd dat je iets hebt gevonden wat je mooi vindt en je ook nog de hoogste bieder bent, ben je weer een jaar verder. We zoeken al een tijd, maar heb inmiddels al 17k kunnen sparen voor kosten koper (spaar zo'n €700 per maand en alle extra's gaan ook naar de spaarrekening).
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen al 15 jaar in ons koophuis en hebben nu pas genoeg gespaard voor nieuwe keuken en badkamer , tot nu gewoon die van vorige bewoners gebruikt .
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
11-10-2018 12:54
Wij wonen al 15 jaar in ons koophuis en hebben nu pas genoeg gespaard voor nieuwe keuken en badkamer , tot nu gewoon die van vorige bewoners gebruikt .
Ik snap dat ook nooit zo. Ik zie de badkamer in het huis dat ik heb gekocht overigens gewoon als mijn badkamer en zou die alleen vervangen als ik daar het geld voor had liggen of als hij kapot, godsgruwelijk lelijk, koud en onhandig zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven