Geld & Recht alle pijlers

pgb

12-02-2012 17:43 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord van mensen die 26 euro per uur verdienen aan een pgb.

Dit is toch belachtelijk veel.

En als je dan weet dat het eigenlijk nog niet nodig is (voor hun) dan ben ik bijna in staat om deze mensen aan te geven. Het is ook ons geld waar hier mee gestrooid wordt. Ik hoop dat ze die pgb's eens gauw beter gaan controleren. Dit is toch echt te gek voor woorden.
odi et amo
Ook wij hebben een PGB voor onze jongste van 2,5 met een zeldzame chromosoom afwijking.

nog tot 2013 en daarna is het maar de vraag wat er gaat gebeuren omdat de kinderverpleging uit het PGB verdwijnt en wij er zelf voor kiezen haar thuis te verzorgen in plaats van haar aan te melden voor een tehuis.

En voor kinderen beneden de 18 is het heel lastig een zorg pakket te krijgen zonder verblijf.

Eigenlijk te zot voor woorden omdat ze je dan eigenlijk verplichten je kind maar uit huis te plaatsen als het ziek is.

Wij hebben een aardig hoog budget maar als je bedenkt dat verpleging ons al 50 euro per uur kost..

Maar ook ik heb de keerzijde gezien helaas.. mensen in mijn omgeving die een PGB hebben voor een zoon met zogenaamd zwaar ADHD die zichzelf uitbetalen terwijl zoon alles zelfstandig doet en ouders hem zelfs zn broertjes en zusjes laat verzorgen.

Nogal zuur als ik bedenk hoe wij al 2,5 jaar lang elke 3 maanden een herindicatie aan moesten vragen compleet met steeds weer nieuwe diagnose en prognose papieren van de artsen.

En het maakt me nog kwader als ik er aan denk dat zulke mensen er over 2 jaar waarschijnlijk voor gaan zorgen dat wij zelf niet meer voor ons kind kunnen zorgen omdat met zorg in natura zoals wij in het begin geprobeerd hebben geen 24 uurs zorg op afroep mogelijk is.
Dat begrijp ik nu niet Lee. Er zijn hier meer mensen die zeggen dat er zo streng wordt gecontroleerd. Is het dan om maar even bij het adhd kind te blijven dan zo dat daar maar 1 keer een indicatie nodig is?
odi et amo
het schijnt maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee dat een aantal instanties die adhd en andere aanverwante stoornissen diagnosticeren heel makkelijk zijn in het op papier erger laten lijken van een aandoening.

Zo is het hun ook gelukt zoals ze zelf heel open vertellen altijd.

Ze hebben net de goede man getroffen bij BJZ die er geen problemen mee heeft om aandoeningen en de gevolgen daarvan te overdrijven.

Heel kwalijk maar het schijnt geen uitzonderlijk geval te zijn.
Het bedrag van mijn schoonvader liep in de tonnen op jaarbasis, maar hij kon dan ook echt niks zelf (zoals ik al aangaf kon hij alleen z'n nek bewegen, praten en horen). Dat houdt in dat je 's ochtends een zuster nodig hebt om hem uit bed te halen (duurt zo'n 2 uur) en 's avonds een zuster om hem naar bed te brengen (duurt zo'n 1,5 uur). Verder moest zijn katheter gedurende de dag geleegd worden, zijn medicijnen gegeven, extra water door de sonde, nieuwe zakken sondevoeding aangelegd etc. Bovendien moest er regelmatig iemand bij hem aanwezig zijn, om zijn situatie in de gaten te houden (en hij geen kant uit kan als er bijv. brand uitbreekt of als hij zich naar verslikt/stikt). Twee keer per week ging hij een ochtend naar activiteitenbegeleiding. Dat moest ook allemaal van het PGB betaald worden (incl. taxivervoer). Schoonmoeder werkt en alle kinderen waren het huis uit. Wij waren daar wel eens 's avonds maar ook dan waren wij verzorgers (medicijnen geven, katheterzak legen etc.)... En je geeft je inkomsten inderdaad op aan de belastingdienst en wij hadden een contract bij schoonmoeder.

Je kunt wel denken: ach er is toch iemand bij hem thuis. Maar als je zo'n ernstig zieke man hebt dan is het heel prettig als je daarnaast nog een eigen leven hebt met je eigen baan.

Toen hij nog geen PGB had kocht hij de zorg in bij het zorgkantoor en toen waren er zoveel wisselingen qua zusters. M'n schoonmoeder heeft 30 verschillende gezichten geteld in 2 weken en was het toen helemaal beu... Ook kwamen ze telkens te laat of te vroeg met naar bed brengen. Dat is het voordeel van PGB, je kunt het zelf naar behoefte indelen. Jammer dat er echter mensen zijn die het niet nodig hebben en er misbruik van maken.
In sommige gevallen is een indicatie heel duidelijk, en hoeft er maar voor een deel een herindicatie plaats te vinden.

Een kind met het syndroom van Down, of een andere beperking, waarvan heel duidelijk is dat deze beperking vaststaat en niet overgaat, die wordt niet steeds geherindiceerd.

In sommige gevallen kan er sprake zijn dat de aandoening wel in de loop der jaren beter gaat , en gaat het dus om een tijdelijk vergoeding uit het PGB .

Het is heel triest dat er mensen zijn, die de boel flessen, maar het is ook heel triest dat het bij anderen in twijfel wordt getrokken.

Ik zeg altijd, je kunt niet in een ander z´n portemonnaie kijken, maar je kunt ook niet altijd een ander z´n situatie beoordelen.

Wees blij dat je niet in de schoenen staat van iemand die een kind met een beperking heeft.

Die heeft daar niet om gevraagd en is blij dat er bepaalde hulp is.

Tenzij er een situatie is zoals beschreven van die jongen die ADHD had, een PGB kreeg maar wel op z´n broertjes en zusjes paste, want die is imo geen PGB waardig, is het goed dat mensen met een kind met een verstandelijke en/of medische beperking toch enigszins hulp krijgen.
Adhd is 1 van de indicaties die komende jaren strenger beoordeeld gaan worden.. Omdat, dat zegt bjz hiet, adhd steeds beter behandeld kan worden zodat pgb onnodig is en de diagnose soms misbruikt werd ....
Ik werk op basis van pgb, vraag 27,50 per contact uur. Heb 2,5 uur contact van 15.30-18.00. Dat is 68,75 wat ik bruto verdien..

Maar, haal client thuis op en breng client weg, dit kost me 1 uur "eigentijd" heb dan ook altijd een opvoed ondersteunend contact met ouders, kost een half uur. Voorbereiding, opruimen, administratie. Al met al ben ik 4 tot 5 uur kwijt. Blijft er gem. 17 euro per uur over. Hiervan moeten reiskosten, bedrijfskosten , verzekering ed nog af. En dan komt de belasting kijken. Al met al hou ik er zelf ong 8 euro per uur, netto aan over...

Dat lijkt me geen megabedrag.

Ik vind het bedrag ook hoog maar idd er komen nog zoveel kosten bij kijken, en ook meer tijd dan alleen de contacttijd met de client.

Als ik van deze inkomsten zou moeten leven dan kan dit met 1op1 begeleiding niet uit.
quote:lammy schreef op maandag 13 februari 2012 13:39 Ik hoorde laatste van een begeleidster van een dagbehandelingsproject dat zij een deelnemer in de groep had met een pgb van.......... 10.000 eurp per maand. Vind ik wel een boel geld.Behandeling kost ook echt veel geld, dat gaat op basis van dagdelen, ochtend.middag, avond, nacht.. En die kosten zo rond de 150 per dagdeel. Dus ja, rekenmaar uit wat je kwijt bent..
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de PGB-centrale? Ik kwam bij het zoeken naar vacatures op hun site terecht. Ik wil graag eerst ervaringen voordat ik me in ga schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven