Portretrecht
vrijdag 5 oktober 2012 om 18:10
Een paar weken geleden opende een forumster een topic naar aanleiding van dat er persoonsgegevens van haar overleden vader op een buitenlandse begraafplaatsenwebsite te lezen stonden.
Het leek me vreselijk, ik heb nog gegoogled naar de gegevens van mijn moeder die ook nog niet zo lang geleden is overleden, maar kwam er gelukkig niets over tegen.
Maar nu is er dit gebeurd.
Mijn vader werd gebeld door de zuster van mijn moeder, dat er een foto van mijn moeder in de krant stond, en of wij daar wel van af wisten, of toestemming voor hebben gegeven.
Wij wisten van niets.
Bij de buren de betreffende krant opgezocht, en het was alsof we een klap in ons gezicht kregen.
Een ziekenhuisbed, met daarin mijn moeder die ligt te slapen.
Deze foto is genomen toen mijn moeder een aantal jaren terug voor een betrekkelijk eenvoudige ingreep in het ziekenhuis lag, nog jonger was en ze nog lang niet zou overlijden.
Nu staat ze er in als begeleidende afbeelding bij een vraagstuk over euthanasie!
Omdat het duidelijk is dat mijn moeder ligt te slapen, zijn we er zeker van dat ze niet heeft geweten dat deze foto is gemaakt. Je ziet dat naast het bed iemand staat, met een infuusstandaard in de hand, die overigens niet met mijn moeder verbonden is, dus het lijkt dat die pose voor de foto is geënsceneerd.
Ik heb gebeld met de betreffende redactie, die me doorverwees naar het ANP waar de foto vandaan kwam, en die verwezen me terug omdat de verantwoordelijkheid van het plaatsen bij de plaatser ligt.
Mijn moeder had hier wel haar zegje over gedaan, zou ze nog geleefd hebben.
Het is voor mijn vader wel heel pijnlijk, want mijn moeders zuster is niet de enige die hem erover heeft aangesproken.
Voor mijn gevoel klopt het ook niet, maar ik denk dat we er weinig mee kunnen. Wat zou je willen? Excuus? Genoegdoening? Geld?
Ik denk dat het gewoon een toevallige vervelende samenloop van feiten is, en mijn moeder zou dit inderdaad niet fijn hebben gevonden.
Volgens mij is je beroepen op schending van het portretrecht niet aan de orde, want volgens wat ik erover heb kunnen vinden wordt er niet snel iets op dit gebied als schending aangemerkt.
Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Het leek me vreselijk, ik heb nog gegoogled naar de gegevens van mijn moeder die ook nog niet zo lang geleden is overleden, maar kwam er gelukkig niets over tegen.
Maar nu is er dit gebeurd.
Mijn vader werd gebeld door de zuster van mijn moeder, dat er een foto van mijn moeder in de krant stond, en of wij daar wel van af wisten, of toestemming voor hebben gegeven.
Wij wisten van niets.
Bij de buren de betreffende krant opgezocht, en het was alsof we een klap in ons gezicht kregen.
Een ziekenhuisbed, met daarin mijn moeder die ligt te slapen.
Deze foto is genomen toen mijn moeder een aantal jaren terug voor een betrekkelijk eenvoudige ingreep in het ziekenhuis lag, nog jonger was en ze nog lang niet zou overlijden.
Nu staat ze er in als begeleidende afbeelding bij een vraagstuk over euthanasie!
Omdat het duidelijk is dat mijn moeder ligt te slapen, zijn we er zeker van dat ze niet heeft geweten dat deze foto is gemaakt. Je ziet dat naast het bed iemand staat, met een infuusstandaard in de hand, die overigens niet met mijn moeder verbonden is, dus het lijkt dat die pose voor de foto is geënsceneerd.
Ik heb gebeld met de betreffende redactie, die me doorverwees naar het ANP waar de foto vandaan kwam, en die verwezen me terug omdat de verantwoordelijkheid van het plaatsen bij de plaatser ligt.
Mijn moeder had hier wel haar zegje over gedaan, zou ze nog geleefd hebben.
Het is voor mijn vader wel heel pijnlijk, want mijn moeders zuster is niet de enige die hem erover heeft aangesproken.
Voor mijn gevoel klopt het ook niet, maar ik denk dat we er weinig mee kunnen. Wat zou je willen? Excuus? Genoegdoening? Geld?
Ik denk dat het gewoon een toevallige vervelende samenloop van feiten is, en mijn moeder zou dit inderdaad niet fijn hebben gevonden.
Volgens mij is je beroepen op schending van het portretrecht niet aan de orde, want volgens wat ik erover heb kunnen vinden wordt er niet snel iets op dit gebied als schending aangemerkt.
Weet iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
vrijdag 5 oktober 2012 om 18:31
In dit geval is naar mijn mening het portretrecht geschonden. Je kunt de krant vragen om he bericht te rectificeren en de foto niet meer te gebruiken evenals het ANP. Anders zou je een zaak kunne starten om te voorkomen dat de foto nogmaals gebruikt wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 5 oktober 2012 om 18:55
In principe moet iemand toestemming geven voor publicatie, dat is hier waarschijnlijk niet gebeurt (of je moeder moet iets ondertekent hebben vlak nadat de foto genomen is?)
Of je als nabestaande in je recht staat weet ik niet.
Probleem is natuurlijk dat het al gebeurt is.
Lijkt mij wel heel vervelend trouwens, om een familielid zo in de krant tegen te komen.
Of je als nabestaande in je recht staat weet ik niet.
Probleem is natuurlijk dat het al gebeurt is.
Lijkt mij wel heel vervelend trouwens, om een familielid zo in de krant tegen te komen.
vrijdag 5 oktober 2012 om 19:13
Door wie is de foto gemaakt dan? Door een journalist of door iemand van het ziekenhuis (aangezien er iemand met infuus bij staat). Ik zou ook eens contact opnemen met de afdeling communicatie van het ziekenhuis, wellicht dat zij dit kunnen toelichten. Het is toch ook hun verantwoording om patiënten te beschermen die bij hun op een kamer liggen. Een willekeurige journalist kan toch niet zo maar overal binnen lopen en foto's nemen?
Schandalig dus, ik zou er werk van maken!
Schandalig dus, ik zou er werk van maken!
vrijdag 5 oktober 2012 om 19:36
Wat een goede info! Ondertussen met mijn zus gesproken, we gaan eerst uitzoeken waar en wanneer deze foto is gemaakt, en dan inderdaad naar het ziekenhuis om uit te zoeken waarom deze foto is gemaakt.
Er zitten heel wat kanten aan de zaak, en mijn vader en zus willen het er absoluut niet bij laten zitten.
Er zitten heel wat kanten aan de zaak, en mijn vader en zus willen het er absoluut niet bij laten zitten.
vrijdag 5 oktober 2012 om 20:22
vrijdag 5 oktober 2012 om 22:04
Jeetje dat zal schrikken zijn geweest! :rug: Inderdaad erg onbeschoft, zeker als de foto geposeerd is en je moeder van niks heeft geweten. Dan zou het naast onbeschoft ook nog eens zeer respectloos zijn. Staat de foto misschien ook op internet/google? Daar zie ik soms ook genoeg privéfoto's staan en als iemand iets een 'beeldende' foto vindt, wordt het wellicht ook snel gebruikt voor verschillende doeleinden.