Geld & Recht alle pijlers

Privé lease?

10-05-2012 20:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geregeld reclames van leasebedrijven die ook aan privé lease doen. Nooit over nagedacht als optie, maar nu is ons tweede autootje toe aan vervanging. Een kennis vroeg of lease geen goede optie voor ons was, aangezien wij altijd veel pech met onze auto's hebben. De jongens van de ANWB zijn mijn beste vrienden ;) Niet dat we zulke brokkenpiloten zijn, maar de auto's hebben vaak toch onvoorziene mankementen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met privé lease? Is het een aanrader? Waar moeten we op letten?

Het zou dus gaan om een tweede autootje. Nu hebben we een Ford Fiësta, dus iets in die categorie. Er zal op jaarbasis zo'n 10.000 km mee gereden worden.
Ik heb een lease auto.

Prive lease. Ik zit in de duurdere klasse , dus als mijn auto stuk is komen ze hem binnen 4 uur halen, en heb ik binnen 4 uur tijdelijk vervangend vervoer. Binnen krijg ik mijn auto terug, kan hij in die tijd niet gemaakt worden(grote schade) krijg ik een andere gelijk waardige nieuwe auto , mag de kleur niet bepalen. Maar mag wel kiezen in welke kleuren ze het model op voorraad hebben.

Heb laatst mijn auto goed beschadigd, heb netjes een nieuwe gekregen.

Die auto kost me echter wel een rib uit mijn lijf! En ik zit er 60 maanden aanvast. (Net als een telefoon abonnement zit je er aanvast, enigste optie om er vanaf te komen is de auto afkopen)

Zit nu in Zuid-Afrika voor een tijdje, en nee ik kon mijn lease contract niet stoppen, ja kon wel nadat ik ¤80.000 had neer gelegd. Heb dus een hele dure auto staan waar niemand in rijd.

Lease is mooi , maar vaak zit er een addertje onder het gras, en ja leasen kost geld, veel geld. Maar als je in de duurdere prijs klasse zit, krijg je er ook een service voor terug.

Aan het einde van de periode krijg je een keuze nieuw lease contract of gewoon stoppen(voor zover ik weet moet je de auto dan inleveren, ik tenminste wel) of je koopt de auto, voor een bedrag die laag is in verhouding wat hij bij een ander 2de hands kost.

Ik vind het een prima systeem lease, ik hoef maar te bellen, en ze komen hem voor je ophalen na een ongeluk, of ze slepen hem voor je weg.

Maar het kost een paar centen, maar je hebt dan ook wat.
Ik lease via weeweeweepuntmijndomeinpuntnl
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Lijkt me niks, toch weer een soort financiering. Ik koop gewoon een auto, tank benzine, betaal belasting. Hoef ik niet nog eens maandelijks een rekening voor de auto.
Wat is voor jou de duurdere klasse Chantal?
Hou er rekening mee dat je als "natuurlijke persoon" (dus als je niet via BV least) je hiervoor een registratie bij de BKR krijgt.
80.000 euro om je leasecontract af te kopen? Wat voor auto is dat dan wel niet? :shock:
Oei, een BKR registratie als je een lease-contract aangaat? Wordt het dan als een lening gezien? Ik dacht dat het meer een soort van huurovereenkomst was. Je koopt de auto tenslotte niet. Dat moet ik dan nog eens goed nakijken.

Ja, voor de service zouden we het dan doen. Geen gedoe met reparaties enzo, waar we nu toch altijd weer tegenaan lopen. Maar dat is dan vooral in het duurdere segment? Bij een goedkope auto dus minder service? Dat is jammer!

Nog meer mensen met ervaring, tips, aan- of afraders?
Niet doen. Zeker met de kilometers die jullie willen gaan rijden niet. Koop dan gewoon een hele jonge 2e hands van een jaar ofzo. Scheelt je aan het einde van de looptijd van je leasecontract duizenden euro's.
Ik ben zzp-er en heb gewoon een auto gekocht. Lease is net als lenen, dat gaat goed zolang je een inkomen hebt en kom je zonder baan te zitten dan heb je een probleem.
quote:MissBennet schreef op 11 mei 2012 @ 10:44:

Oei, een BKR registratie als je een lease-contract aangaat? Wordt het dan als een lening gezien? Ik dacht dat het meer een soort van huurovereenkomst was. Je koopt de auto tenslotte niet. Dat moet ik dan nog eens goed nakijken.

Ja, voor de service zouden we het dan doen. Geen gedoe met reparaties enzo, waar we nu toch altijd weer tegenaan lopen. Maar dat is dan vooral in het duurdere segment? Bij een goedkope auto dus minder service? Dat is jammer!

Nog meer mensen met ervaring, tips, aan- of afraders?

Ja het wordt gezien als een soort lening.

De auto wordt tenslotte voor-gefinancieerd door de lease maatschappij. Jij gaat de verplichting aan voor x maanden tegen y prijs de auto te gebruiken. Na die periode ben je vrij van de verplichting, en hebt geen recht op de auto, want die is nog steeds eigendom van de lease maatschappij. Je betaald uiteraard wel rente over de aanschafwaarde mbt de periode, dat wordt verdisconteerd in de lease prijs.

Als een NV of BV de auto least, dan komt er geen BKR registratie. Als je als ondernemer met ondernemingsvorm Eenmanszaak of als natuurlijke persoon een auto least, dan komt er wel een BKR registratie.
Als ik het zo allemaal bekijk, lijkt het me geen goed idee om particulier een auto te leasen. We gaan maar gewoon netjes ons spaargeld gebruiken om een tweedehandsje te kopen.

Bedankt voor jullie reacties en info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven