Geld & Recht alle pijlers

Problemen een gezinswoning te huren/kopen

01-05-2012 15:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon omdat ik het even kwijt wil. Mijn vriend en ik zijn al een tijdje opzoek naar een gezinswoning. We wonen nu in een één-slaapkamer-appartement in een niet al te goede buurt. We hebben niet echt haast met verhuizen, maar het zou fijn zijn als we begin 2013 hier weg konden.

Helaas komen we door de nieuwe wetgeving niet meer in aanmerking voor een woning in de sociale sector, want in de prijsklasse waar we verplicht zijn te kijken hebben ze geen huizen. Dat komt omdat we te veel verdienen. Sindskort heb ik een vast contract voor 39,5 uur en mijn vriend werkt op een 0-urencontract. Hij werkt echter wel iedere week 42 uur.

Om deze reden zijn we gaan kijken op de particuliere markt. Maar doordat mijn vriend geen vast contract heeft komen we bijna nergens voor in aanmerking. Daarbij hebben ze erg hoge eisen om een huis te kunnen huren. De prijzen beginnen pas rond de 800 euro en vaak moet je dan per persoon 4x de huur verdienen. Dit omdat we nog jong zijn (beiden 26) en nog niet getrouwd zijn. Dit omdat de verhuurders zich vaak in willen dekken, zodat de huur nog altijd opgebracht kan worden, ook al zijn we uit elkaar.

Aan de hand van dit verhaal zitten we eventueel te denken om maar te gaan kopen. Maar banken zijn er ook niet echt happig op om hypotheken te verstrekken plus dat je daar ook een vaste baan moet hebben. We zijn nog niet bij een hypotheekadviseur langs geweest, maar hebben er ook niet echt veel vertrouwen in.

Wie heeft nog meer in deze situatie gezeten of zit er nu nog in en heeft eventueel tips?
Wij hebben ook particulier gehuurd, in ons geval was het lastige dat vriend als zelfstandige geen vast inkomen had en ik de wereld niet verdiende en wij zijn terecht gekomen bij een makelaar waar we 3 maanden borg moesten betalen en verder niet zo moeilijk deed over 3 of 4 x de huur verdienen. Dus ik zou zeggen: zoek een lokale verhuurder.
Heeft de woningbouw geen vrije sectorwoningen?
En ga gewoon eens langs bij een hypotheekadviseur - wie weet wat je wel kan krijgen aan hypotheek. Overigens, als ik de aanpassingen zie aan de hypotheekverstrekking vanaf 2013 zou ik (als ik in jouw situatie zat) proberen nog in 2012 te kopen.
Wij hebben particulier gehuurd (via makelaar) en daar vroegen ze geen minimaal inkomen. Wel hebben we een kopie van salarisstrook van vriendlief moeten inleveren.

Wat ik wel een nadeel vind aan particulier huren zijn de makelaarskosten. Vaak 1 maand huur + nog eens 19% BTW. Omdat wij all-in wonen was het nogal een smak geld...En nog eens een borg van 1 maand huur. Dus voordat we de sleutel kregen 3 maand huur moeten betalen...We hadden het geld wel natuurlijk, maar als je gaat verhuizen geef je liever geld uit aan andere dingen
quote:vrouwke_theelepel schreef op 01 mei 2012 @ 15:15:

Wij hebben ook particulier gehuurd, in ons geval was het lastige dat vriend als zelfstandige geen vast inkomen had en ik de wereld niet verdiende en wij zijn terecht gekomen bij een makelaar waar we 3 maanden borg moesten betalen en verder niet zo moeilijk deed over 3 of 4 x de huur verdienen. Dus ik zou zeggen: zoek een lokale verhuurder.

Dat geeft tenminste weer een beetje hoop!! Het is misschien wel een idee om een keer de onbekendere makkelaars of te lopen.

Heb erover zitten denken om mijn ouders een keer mee te nemen naar een makkelaar en voorstellen dat zij borg voor ons staan, als we het niet meer kunnen betalen. Maar misschien is dat wel een beetje een raar idee??...

Sorry als ik een beetje down klink, maar af en toe word ik er een beetje moe van.
Een 0-urencontract hoeft niet persé een probleem te zijn voor een hypotheek. Mijn vriend kon aantonen dat hij de afgelopen 3 jaar ongeveer een vast jaar salaris had. De bank ging uit van het laagste bedrag van de 3 jaren. Plus mijn vaste contract en we konden meer lenen dan we gedacht hadden. We hebben niet de max geleent, maar zijn uitgegaan van de maandlasten die we wilde betalen. 3 maanden terug zijn we verhuist en ik heb er geen spijt van. Ik zou gewoon bij een adviseur langs gaan en dan kun je met de informatie die je krijgt verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Zo hebben wij het ook gedaan.

Veel suces.
Ik weet niet waar je woont, maar in sommige steden/gebieden kun je ook met een hoger inkomen nog 'sociaal' huren. De woningbouw moet namelijk minstens een bepaald percentage aan minimuminkomens verhuren (90% ofzo) en als ze daar boven zitten, kunnen ze nog wel verhuren aan de hogere inkomens.

Maar ik denk dat alles binnen de randstad dat sowieso niet zal hebben...
En ja, ga langs de hypotheekadviseur! Vaak is er wel wat mogelijk! Met vriend zijn inkomen (vast contract) en mijn 0-uren contract (van een weekendbaantje in de supermarkt!) wat ik al 3 jaar had konden we best wel wat hypotheek krijgen. Wij hebben gekozen om eerst te gaan huren omdat we voor het eerst gingen samenwonen en ik nog geen vast werk heb. Wij gaan eerst nog f lekker doorsparen en dan een huis kopen waar we de komende 30 jaar in kunnen blijven wonen.
Je vriend op papier op een ander adres zetten?
Werkt je vriend al langer dan 3 maanden 40+ uur?

De werkgever is dan volgens mij verplicht om het 0 uren contract om te zetten naar een (in dit geval) 40 uurs contract... (Heb ik ooit gelezen).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:Mariette112 schreef op 01 mei 2012 @ 15:21:

[...]

Heb erover zitten denken om mijn ouders een keer mee te nemen naar een makkelaar en voorstellen dat zij borg voor ons staan, als we het niet meer kunnen betalen. Maar misschien is dat wel een beetje een raar idee??...

Euh,,, de makelaar regelt je hypotheek niet hoor. Dat doet de hypotheekadviseur en/of iemand van de bank. Garant staan kan niet in alle gevallen, en het is de vraag of je ouders dat wel willen en/of kunnen. De regels daarin zijn nogal aangescherpt.

Succes!
Per persoon 4x de huur van 800,- verdienen?? Dat lijkt me wel heel veel..

Wat luni zegt, kijk of er geen vrije sector woningen te huur zijn in de buurt.

En als jevriend iedere week 42 uur werkt op een 0-uren contract, dan heeft hij volgens mij op een gegeven moment recht op een contract vooreen bepaald aantal uren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:pixiemorgan schreef op 01 mei 2012 @ 15:18:

En ga gewoon eens langs bij een hypotheekadviseur - wie weet wat je wel kan krijgen aan hypotheek. Overigens, als ik de aanpassingen zie aan de hypotheekverstrekking vanaf 2013 zou ik (als ik in jouw situatie zat) proberen nog in 2012 te kopen.

Hebben we inderdaad ook over zitten denken, maar eerlijk gezegd door al die onzekerheid durven we ook niet echt meer te kopen.

Daarbij gaan we in Augustus trouwen en komt het dus niet zo goed uit.. Dan zouden we iets in September/November of December moeten kopen. Allemaal een beetje kortdag.

Daarbij zijn we bang dat we door al die haast iets kopen waarvan we later spijt hebben. Een huis raak je niet zo snel meer kwijt en als we het dan al kwijt raken, verdienen we vermoedelijk niet de hele hypotheek meer terug en doordat de huizen steeds minder waard worden. En dan hebben we een schuld en dat willen we voorkomen.
Wij zitten in precies dezelfde situatie. Ik baal er flink van. Maar jij ook zo te lezen.

Vooral omdat we beide een flinke studie achter de rug hebben, ik verdien al een paar jaar en mijn vriend gaat promoveren.

Ik vind het echt waardeloos en ben soms ook gewoon bang dat ik niet verder kan gaan met mijn leven, zoals ik het wil.

Wij worden beide 30 dit jaar.

Maar morgen ga ik weer flink zoeken naar een goede huurwoning, kopen is voor ons ook geen optie voorlopig.

Garant staan voor een hypotheek mag niet meer tegenwoordig, dat hebben wij al geprobeerd tijdend de fase± wij/willen/een/huis/kopen. Wellicht dat het voor huren nog een optie is.

Ik lees dus mee: wie weet komt er nog een geweldige tip langs
quote:m-rl--s schreef op 01 mei 2012 @ 15:19:

Wij hebben particulier gehuurd (via makelaar) en daar vroegen ze geen minimaal inkomen. Wel hebben we een kopie van salarisstrook van vriendlief moeten inleveren.

Wat ik wel een nadeel vind aan particulier huren zijn de makelaarskosten. Vaak 1 maand huur + nog eens 19% BTW. Omdat wij all-in wonen was het nogal een smak geld...En nog eens een borg van 1 maand huur. Dus voordat we de sleutel kregen 3 maand huur moeten betalen...We hadden het geld wel natuurlijk, maar als je gaat verhuizen geef je liever geld uit aan andere dingen Misschien een beetje een rare vraag, maar zijn jullie bij een lokale makelaar geweest? Zo ja, waar zat die? Niet toevallig in de buurt van Eindhoven?
quote:tara82 schreef op 01 mei 2012 @ 15:22:

Een 0-urencontract hoeft niet persé een probleem te zijn voor een hypotheek. Mijn vriend kon aantonen dat hij de afgelopen 3 jaar ongeveer een vast jaar salaris had. De bank ging uit van het laagste bedrag van de 3 jaren. Plus mijn vaste contract en we konden meer lenen dan we gedacht hadden. We hebben niet de max geleent, maar zijn uitgegaan van de maandlasten die we wilde betalen. 3 maanden terug zijn we verhuist en ik heb er geen spijt van. Ik zou gewoon bij een adviseur langs gaan en dan kun je met de informatie die je krijgt verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Zo hebben wij het ook gedaan.

Veel suces.

Hij werkt pas 2 maanden voor deze werkgever. Hiervoor heeft hij gewerkt via een uitzendbureau. Ondanks dat hij meestal werk had en soms niet, zitten we wel met die huurwetgeving te emmeren. Met andere woorden, we hebben een jaar gehad met een onzeker inkomen. Veel beloftes gehad van bedrijven dat ze hem wilde aannemen, maar als puntje bij paaltje kwam haakte ze af. Nu werkt hij bij een bedrijf dat hem heeft gevraagd. En ze zeggen hem een halfjaarcontract te willen geven. Maar eerst zien en dan geloven..

Denk dus niet dat een adviseur hier erg positief op gaat reageren, maar je weet nooit. Misschien zie ik het wel te zwart/wit
quote:Missprincesa schreef op 01 mei 2012 @ 15:22:

Ik weet niet waar je woont, maar in sommige steden/gebieden kun je ook met een hoger inkomen nog 'sociaal' huren. De woningbouw moet namelijk minstens een bepaald percentage aan minimuminkomens verhuren (90% ofzo) en als ze daar boven zitten, kunnen ze nog wel verhuren aan de hogere inkomens.

Maar ik denk dat alles binnen de randstad dat sowieso niet zal hebben...Dat hebben we al geprobeerd, maar daar willen ze niet aan. Want die 10% is voor noodgevallen en wij zijn geen noodgeval.
quote:redband schreef op 01 mei 2012 @ 15:23:

Je vriend op papier op een ander adres zetten?Heb ik ook over na zitten denken, maar krijg hem of mij niet uitgeschreven :S.. En dus moet je weer achteraan in de rij gaan staan.. Beetje wazig.. Zal hem eens langs de woningcoöperatie sturen over het feit dat we niet meer samenwonen..
quote:neweve schreef op 01 mei 2012 @ 15:23:

Werkt je vriend al langer dan 3 maanden 40+ uur?

De werkgever is dan volgens mij verplicht om het 0 uren contract om te zetten naar een (in dit geval) 40 uurs contract... (Heb ik ooit gelezen).Ja zoiets zei mijn vriend ook. Een collega van hem begon daar ook al over. Zal het eens verder uitzoeken hoe dat zit.
quote:cootjep schreef op 01 mei 2012 @ 15:26:

Wij zitten in precies dezelfde situatie. Ik baal er flink van. Maar jij ook zo te lezen.

Vooral omdat we beide een flinke studie achter de rug hebben, ik verdien al een paar jaar en mijn vriend gaat promoveren.

Ik vind het echt waardeloos en ben soms ook gewoon bang dat ik niet verder kan gaan met mijn leven, zoals ik het wil.

Wij worden beide 30 dit jaar.

Maar morgen ga ik weer flink zoeken naar een goede huurwoning, kopen is voor ons ook geen optie voorlopig.

Garant staan voor een hypotheek mag niet meer tegenwoordig, dat hebben wij al geprobeerd tijdend de fase± wij/willen/een/huis/kopen. Wellicht dat het voor huren nog een optie is.

Ik lees dus mee: wie weet komt er nog een geweldige tip langs

Hehe... eindelijk iemand in dezelfde situatie. Dacht bijna dat ik de enige was. Veel mensen die onze situatie niet kennen, zeggen altijd dat ik niet zo moet klagen. Heb geen problemen qua geld enz.. en als ik dan zeg dat we graag een kleintje zouden willen hebben, dan krijg je te horen.. maar die kun je toch ook op een één-kamer-appartement opvoeden. Maar dat is juist onze bedoeling niet.

Ik wil ook mijn kindje een eigen kamertje geven.. en dat hij leuk buiten kan spelen, zonder drugspuit te vinden en junkies tegen te komen. Maar misschien zien we te veel problemen zien wat dat betreft.

Ik heb af en toe ook inderdaad het idee, dat mijn leven hier blijft hangen.. En daar word ik een beetje down van.. maar we zijn pas sinds een jaar aan het rondkijken..
quote:Mariette112 schreef op 01 mei 2012 @ 15:27:

[...]

Misschien een beetje een rare vraag, maar zijn jullie bij een lokale makelaar geweest? Zo ja, waar zat die? Niet toevallig in de buurt van Eindhoven?De lokale makelaar in Drenthe.. Huis gevonden via MP.. Provincie invoeren en bij zoekterm gewoon 'huis' en dan selecteren op prijs... Et voila.. Voor ons in Drenthe meer dan genoeg keuze. Helaas zal dat niet overal zo vanzelfsprekend zijn dan bij ons..
Vriend en ik hebben ook lang in deze situatie gezeten, dus ik weet hoe het is om overal tussenin te vallen! Wij hadden wel al een woning via de woningbouw, maar in een slechte buurt en megagehorig. Doordat ons salaris te hoog was, mochten we niet meer in een andere woning van de woningbouw. Een hypotheek krijgen ging moeizaam, omdat we allebei promovendus zijn en dus maar tijdelijke contracten van 4 jaar hebben. Eén bank wilde er wel aan, maar de rente was niet erg aantrekkelijk. Bovendien durfden wij het ook niet goed aan om een huis te kopen. Ik heb gewoon maandenlang allerlei sites in de gaten gehouden en uiteindelijk werd er in de buurt een nieuw blok vrije sectorwoningen opgeleverd. Doordat we er zo snel bij waren, wonen we hier nu, maar inmiddels is er ook een grote wachtlijst voor deze woningen. De woning is van de woningbouw en ze waren minder strikt met de 4,5x inkomensnorm dan makelaars.Probeer dus het aanbod goed in de gaten te houden, dan komt er misschien vanzelf iets op je pad (afhankelijk misschien ook van in welke regio je woont)
Bedankt iedereen voor de tips en succes verhalen. Geeft toch weer een beetje hoop ..
Hier ook herkenning, maar dan net even anders. Wij wonen in een koophuis(je) van 40 m2 met zn tweeën en onze hond. Het huis is van mijn vriend. We willen graag verhuizen naar een iets ruimere woning zodat we inderdaad ook een gezin kunnen stichten etc. Maar door bezuinigingen en ziekte krijg ik geen intentieverklaring, en met alleen het salaris van mijn vriend kunnen we te weinig hypotheek krijgen voor iets groters. En een woning huren dat wil mijn vriend liever niet. Dus blijven we voorlopig maar zitten waar we zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven