Geld & Recht alle pijlers

Problemen een gezinswoning te huren/kopen

01-05-2012 15:11 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon omdat ik het even kwijt wil. Mijn vriend en ik zijn al een tijdje opzoek naar een gezinswoning. We wonen nu in een één-slaapkamer-appartement in een niet al te goede buurt. We hebben niet echt haast met verhuizen, maar het zou fijn zijn als we begin 2013 hier weg konden.

Helaas komen we door de nieuwe wetgeving niet meer in aanmerking voor een woning in de sociale sector, want in de prijsklasse waar we verplicht zijn te kijken hebben ze geen huizen. Dat komt omdat we te veel verdienen. Sindskort heb ik een vast contract voor 39,5 uur en mijn vriend werkt op een 0-urencontract. Hij werkt echter wel iedere week 42 uur.

Om deze reden zijn we gaan kijken op de particuliere markt. Maar doordat mijn vriend geen vast contract heeft komen we bijna nergens voor in aanmerking. Daarbij hebben ze erg hoge eisen om een huis te kunnen huren. De prijzen beginnen pas rond de 800 euro en vaak moet je dan per persoon 4x de huur verdienen. Dit omdat we nog jong zijn (beiden 26) en nog niet getrouwd zijn. Dit omdat de verhuurders zich vaak in willen dekken, zodat de huur nog altijd opgebracht kan worden, ook al zijn we uit elkaar.

Aan de hand van dit verhaal zitten we eventueel te denken om maar te gaan kopen. Maar banken zijn er ook niet echt happig op om hypotheken te verstrekken plus dat je daar ook een vaste baan moet hebben. We zijn nog niet bij een hypotheekadviseur langs geweest, maar hebben er ook niet echt veel vertrouwen in.

Wie heeft nog meer in deze situatie gezeten of zit er nu nog in en heeft eventueel tips?
quote:janniepannie schreef op 05 mei 2012 @ 11:35:

@Spijker

In je eentje 33K verdienen is een goed inkomen?

Wat een armoe zegWat een achterlijke reactie, ik verdien zelf 33.500 eu en kan daar prima van leven/ wonen. Ik rij zelfs een nieuwe auto die ik bij elkaar gespaard heb, dus totaal geen armoe,.
quote:janniepannie schreef op 05 mei 2012 @ 11:35:

@Spijker

In je eentje 33K verdienen is een goed inkomen?

Wat een armoe zegWij leven met z'n tweeën van dat bedrag (iets minder). Kan heel goed en voel me bepaald niet arm.
Weet je niet iemand wiens huis te koop staat, of iemand die een jaar op reis is? Wij doen dat nu ook en betalen de huur (een all-in prijs) rechtstreeks aan de huiseigenaar. We hebben een half jaar contract wat we elk half jaar verlengen. natuurlijk kan het altijd goedkoper, maar we kunnen nog steeds sparen.Dit is voor ons ook maar tijdelijk totdat we een huis kunnen kopen.
leef je leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven