Geld & Recht alle pijlers

Problemen UWV, wie helpt?

15-02-2011 18:02 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_116824 wijzigde dit bericht op 16-02-2011 17:31
Reden: herkend
% gewijzigd
Beste Reiza,

Ik kan niet beoordelen of het nu wel of niet goed gaat wat het UWV doet, Wat ik wel weet is dat de wetgeving soms erg ingewikkeld is. Het kan dus best zo zijn dat het UWV het volgens de regels doet, maar dat jij ergens iets niet goed doorgegeven hebt.

Als ik je eerdere topics bekijk, dan zie ik dat je weinig weet van financiële dingen. Het lijkt mij zeer verstandig om op zoek te gaan naar hulp op dit vlak.

Maar over je vragen van je OP. Ik kan daarover pas wat zeggen als ik meer weet.

Wanneer ben je werkloos geraakt?

Wat is de toegekende werkloosheidsduur?

Wanneer ben je gedeeltelijk aan het werk gegaan en deed je uitzendwerk?

Wanneer ben je ziek geworden?

Wie heeft je ziek gemeld bij het UWV? Je laatste werkgever? En heb je je ziekte ook doorgegeven aan de WW?

En van dat bruto-netto daar kan het UWV niet altijd wat aan doen. Dat zijn weer regels waar het UWV zich aan moet houden.
...
quote:spiegeltjeaandewand schreef op 15 februari 2011 @ 19:19:

Sorry ik kan je niet helpen helaas.

Wel heb ik zelf ook een probleem met het UWV. En misschien weet iemand daar antwoord op. Ik krijg keer op keer wat anders te horen over mijn ziektewet uitkering. Zelf kan ik het niet vinden via google omdat ik blijkbaar een uitzondering ben. Heb er zelf ook niet veel verstand van. Wel ga ik er zoals het UWV nu bepaald heeft erg op achteruit (hou ongeveer 30% van mijn laatst verdiende loon over)

Mijn vraag is dan ook of je ergens naar toe kan met je vragen?(behalve bij het UWV zelf dan)Ziektewet is gebaseerd over je inkomen over een heel jaar (bijvoorbeeld; 12 x 1000), maar wanneer jij 10 x 100 en 2 x 1000 hebt verdiend is je zw uitkering dus niet 70% van 1000, maar van 2000 (verspreid over een jaar uitgekeerd).
Ik zou morgen naar het UWV bellen, ze mededelen dat ik de netto nabetaling nog dezelfde dag zou terugstorten en dat zij dat bedrag vervolgens weer moeten bruteren als zijnde -niet uitbetaald-. Als zij dan even contact opnemen met de afdeling die de terugvordering gaat instellen, kunnen ze regelen dat de nabetaling op bruto-niveau met de terugvordering wordt verrekend. Dit moet ècht kunnen, ik zou me dan ook niet laten afschepen. Dergelijke bruto-bruto-verrekeningen vinden soms zelfs tussen verschillende instanties plaats. Als ze niet meewerken, zou ik het via een bezwaarschrift of klacht zo doen.

Ben je geen lid van een vakbond trouwens? Die kunnen je ook altijd helpen met zo'n dingen.

Anders is er zoals ik al zei, meestal wel de mogelijkheid om het maandelijks op je bruto-uitkering te laten inhouden. Doordat je brutobedrag dan lager wordt, betaal je ook minder loonheffing. Je 'voelt het dan ook maar netto', ik weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen Dan moet je je deze nabetaling die je vandaag kreeg, opzij zetten en maandelijks bijleggen, het bedrag dat je uitkering dan lager is, bedoel ik. Dan heb je er per saldo ook niet zoveel pijn van.

Ik hoop dat je er wat mee kunt, succes!
quote:ankalida schreef op 15 februari 2011 @ 21:26:

Beste Reiza,

Ik kan niet beoordelen of het nu wel of niet goed gaat wat het UWV doet, Wat ik wel weet is dat de wetgeving soms erg ingewikkeld is. Het kan dus best zo zijn dat het UWV het volgens de regels doet, maar dat jij ergens iets niet goed doorgegeven hebt.

Als ik je eerdere topics bekijk, dan zie ik dat je weinig weet van financiële dingen. Het lijkt mij zeer verstandig om op zoek te gaan naar hulp op dit vlak.

Ik ben niet helemaal van gisteren wat financieele dingen betreft. Het UWV heeft een fout gemaakt welke ze ook telefonisch hebben toegegeven. Ze hebben me zelf geadviseerd bezwaar te maken.

Maar over je vragen van je OP. Ik kan daarover pas wat zeggen als ik meer weet.

Wanneer ben je werkloos geraakt?

Wat is de toegekende werkloosheidsduur?

Wanneer ben je gedeeltelijk aan het werk gegaan en deed je uitzendwerk?

Wanneer ben je ziek geworden?

Wie heeft je ziek gemeld bij het UWV? Je laatste werkgever? En heb je je ziekte ook doorgegeven aan de WW?En van dat bruto-netto daar kan het UWV niet altijd wat aan doen. Dat zijn weer regels waar het UWV zich aan moet houden.Uiteraard heb ik mijn ziekte doorgegeven aan de ww, dat hebben zij ook bevestigd. Ik heb niets verkeerds gedaan. Vwb je overige vragen, het gaat me te ver om deze allemmaal te beantwoorden hier. Privacy enzo.
Je wilt toch hulp? In een eerdere post zeg je toch 'ik snap er niks meer van'? Je bent toch ook al met je heffingskorting de mist ingegaan? Zoek asjeblieft goede hulp, maar ik haak af.

Het UWV doet best wel vaak iets fout, maar ik weet beroepshalve dat de oorzaak van problemen nog vele malen vaker bij de klant ligt. Formulieren fout invullen, half invullen, niet invullen. Informatie niet of te laat doorgeven. Of gewoon de ellendig ingewikkelde wetgeving niet begrijpen (wat echt geen schande is).
...
is het echt heel raar dat ik hier niet mn hele hebben en houwen neerplemp?

Ik was niet fout, dat heeft het UWV zelf toegegeven. Ja, ik ben de mist ingegaan met mn heffingskortingen maar dat staat hier los van. Ik was in deze niet fout maar ben helaas wel de dupe.
quote:Madhe schreef op 15 februari 2011 @ 21:27:

[...]

Ziektewet is gebaseerd over je inkomen over een heel jaar (bijvoorbeeld; 12 x 1000), maar wanneer jij 10 x 100 en 2 x 1000 hebt verdiend is je zw uitkering dus niet 70% van 1000, maar van 2000 (verspreid over een jaar uitgekeerd).

Madhe bedankt voor je reactie. Wilde hier niet de hele situatie uitleggen aangezien het niet mijn topic is. Maar toch ff in het kort dan. Wat jij beschrijft is idd wat ik in eerste instantie te horen kreeg. Ik ben alleen pas een half jaar geleden afgestudeerd en daarom wordt het niet over 12 maanden berekend. Ik heb alleen in de 2 maanden voor ik afstudeerde eenmalig een paar uurtjes gewerkt. Nu zegt het UWV dat ze dit loon maar dus ook deze twee maanden mee moeten tellen voor de berekening. Klopt dit? Ik kom door die ene dag werken dus nooit op de 100% (ziek ivm zwangerschap is 100%) van het laatste half jaar.

Sorry Reiza dat ik je topic voor mijn eigen vraag gebruik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven