Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 128 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
Het is geen zijstraatje meer te noemen en het is intussen behoorlijk offtopic.
Het is wat het is.
Boudica schreef:
04-07-2026 15:20
Het is geen zijstraatje meer te noemen en het is intussen behoorlijk offtopic.
Mwah, het wordt in ieder geval wel duidelijk dat het volgens een flink aantal mensen moreel niet te verantwoorden is om jarenlang een woning bezet te houden waar je niet verblijft. Niet dat ik denk dat TO dat mee zal nemen in haar overwegingen, maar het had wel leuk geweest als ze dat wel zou doen.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
On topic dan. TO schreef oa dit: Zelf een huis kopen als back up heb ik aan gedacht, maar vind ik een risicovol en duur grapje.

Blijkbaar is ze gewoon in staat een huis/studio te kopen als back-up. Dat ze daar niet voor kiest, snap ik. Maar dan kan ze toch ook een huis kopen als haar relatie strandt? Plus dan heeft ze nog aardig kunnen sparen als ze geen huur meer hoeft te betalen.
Pelle schreef:
04-07-2026 16:28
On topic dan. TO schreef oa dit: Zelf een huis kopen als back up heb ik aan gedacht, maar vind ik een risicovol en duur grapje.

Blijkbaar is ze gewoon in staat een huis/studio te kopen als back-up. Dat ze daar niet voor kiest, snap ik. Maar dan kan ze toch ook een huis kopen als haar relatie strandt? Plus dan heeft ze nog aardig kunnen sparen als ze geen huur meer hoeft te betalen.
Buiten dat, ze heeft voldoende inkomen om een vrije sector woning te huren. Als de relatie strandt heeft ze binnen de kortste keren (mss 2-3 maanden) weer een andere huurwoning. Dat iemand een huurwoning een maand of 6 nog even aanhoudt, begrijp ik. Maar jaren aanhouden, nee dat kan er bij mij niet in.
OhMellie schreef:
04-07-2026 14:37
Maar er moet toch erfbelasting betaald worden, dan is verkopen toch meestal nodig omdat men maar zelden zoveel geld over heeft om in de bodemloze belastingput te kunnen gooien?
Ja, maar als je een vermogende familie bent en weet hoe je dat allemaal kunt omzeilen en/of niet vies bent van een rechtszaak hier of daar dan maakt dat geen klap uit.
Ik snap het ook niet hoor, maar blijkbaar gebeurt het meer dan eens, zoals je in dit topic ook leest.
Carola_456 schreef:
04-07-2026 16:38
Buiten dat, ze heeft voldoende inkomen om een vrije sector woning te huren. Als de relatie strandt heeft ze binnen de kortste keren (mss 2-3 maanden) weer een andere huurwoning.

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in elk geval niet in de mijne. Hier wordt zelfs overboden op vrijesectorhuur. Ja, mensen zijn bereid méér te betalen dan de verhuurder vraagt, omdat er veel zoekenden zijn en beperkt aanbod.
laiskuri wijzigde dit bericht op 05-07-2026 14:55
0.20% gewijzigd
Pelle schreef:
04-07-2026 16:28

Ik kan niet kopen wat ik nu huur. Dus ik zou zwaar achteruit gaan in alle opzichten als ik moest gaan kopen. Sparen valt tegen. Na een jaar heb ik pas 15.000 euro extra gespaard als ik niet zou huren. De huizenmarkt stijgt sneller dan dat.

Carola_456 schreef:
04-07-2026 16:38
Buiten dat, ze heeft voldoende inkomen om een vrije sector woning te huren. Als de relatie strandt heeft ze binnen de kortste keren (mss 2-3 maanden) weer een andere huurwoning. Dat iemand een huurwoning een maand of 6 nog even aanhoudt, begrijp ik. Maar jaren aanhouden, nee dat kan er bij mij niet in.
Nee, want de vrije sectur huur is opgedroogd. Ik heb deze woning al wat jaren. Tegenwoordig is er niks meer te huur voor deze prijs en moet ik vanaf ongeveer €1800 euro gaan kijken. Ik verdien geen 4x €1800, dus op de huurmarkt zal ik niet meer kunnen komen. De enige optie wordt iets kleins als een studio kopen in een achterstandswijk of 2 dagen in de week gaan werken en wachten op een sociale huurwoning. Maar ook daar heb ik de komende 5 tot 7-10 jaar nog niet genoeg inschrijftijd voor, dus ook geen optie.

ldp schreef:
04-07-2026 08:55
Nee maar er is wel een tussenweg toch?
Verwachten dat meer dan twee jaar proefsamenwonen gefaciliteerd wordt is wel een uiterste. Al helemaal als je daarna compleet ongelijkwaardig bij iemand zou intrekken.

Samenwonen rustig opbouwen en die tijd gebruiken om een doordachte gelijkwaardige constructie uit te werken kan natuurlijk ook.
Een gelijkwaardige constructie bestaat niet, denk ik. Vriend heeft 3 ton overwaarde. Dat wordt ook in een nieuw huis gestopt. Ik heb geen 3 ton spaargeld. Onze inleg blijft altijd ongelijkwaardig, tenzij hij 2 ton overwaarde op neemt en op de bank zou zetten. Overigens ben ik niet van plan om op mijn gat te zitten tijdens het proef samen wonen. Ik zou die tijd uiteraard gebruiken om een constructie te vinden die voor mij het minst ongunstig is. Ik wil een keer met een financieel advideur zitten om te kijken naar mogelijkheden.

Pelle schreef:
04-07-2026 10:08
Dat risico is er na 2 jaar nog steeds. En ze zegt ergens dat ze heeft overwogen een kleine koopwoning te kopen om die achter de hand te houden. Als kopen nu een optie is, is het ook een optie als haar relatie over 1,5 jaar uit gaat.

En 24 maanden huur weggooien? Vrije sector is al snel 1.000. Dan gooi je dus 24.000 weg? Plus nog gemeentelijke lasten. Groot risico op inbraak of zelfs kraak.

En gemeentes vinden ook wat van de leegstand. Niet alleen de verhuurder.
En wat ga je 2 jaar lang met de post doen? En ik weet niet of ze nu in dezelfde gemeente wonen, maar reiskosten naar het werk? Huisarts?
Ik gooi liever 24 maanden huur weg dan dat ik na 12 maanden de komende jaren dakloos ben.

Reiskosten naar werk, huisarts, post is allemaal geen probleem.
laiskuri schreef:
04-07-2026 17:19
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar in elk geval niet in de mijne. Hier wordt zelfs overboden op vrijesectorhuur. Ja, mensen zijn bereid méér te betalen dan de verhuurder vraagt, omdat er veel zoekenden zijn en beperkt aanbod.
Nou, ik woon in een grote stad in de randstad en ik ken verschillende mensen die binnen een paar maanden een vrije sector woning hadden. Huur voor 2-3 kamers rond de € 1.500,-. Nee, geen villa voor die prijs. Niks overbieden, de prijzen bij grote verhuurmakelaars als bijv. MVGM https://ikwilhuren.nu/ of Vesteda https://www.vesteda.com/nl staan gewoon vast.
Nou, als je schijnbaar zo weinig vertrouwen hebt in samenwonen, dan maar gewoon in je eigen huisje blijven. Alsof na 3, 5, 10 of 20 jaar een relatie niet kan stranden.
Carola_456 schreef:
05-07-2026 15:09
Nou, als je schijnbaar zo weinig vertrouwen hebt in samenwonen, dan maar gewoon in je eigen huisje blijven. Alsof na 3, 5, 10 of 20 jaar een relatie niet kan stranden.
Dat is mijn eerste ingeving ook. Aan de andere kant: ik zie hier zo veel topics van vrouwen die willen scheiden en die gewoon helemaal niks geregeld hebben qua woonruimte, en dat is natuurlijk ook niet best.
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2026 15:11
Dat is mijn eerste ingeving ook. Aan de andere kant: ik zie hier zo veel topics van vrouwen die willen scheiden en die gewoon helemaal niks geregeld hebben qua woonruimte, en dat is natuurlijk ook niet best.
Ik vind het slim dat TO er over na denkt.
Ugli schreef:
05-07-2026 15:17
Ik vind het slim dat TO er over na denkt.

Dat is zeker slim! Alleen: als je nu vrij zeker bent van je relatie, waarom is dan 1 jaar proefsamenwonen niet genoeg? Wat denk je dat er na 14 maanden ineens naar boven kan gaan komen wat na 11 maanden nog niet duidelijk was?
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2026 15:11
Ja, die topics zie ik ook (heb zelf ook na mijn scheiding met 2 kinderen 3 jaar moeten wachten op een 2-kamerflatje), maar je krijgt nou eenmaal geen garanties in het leven. Dat je een eigen stek nog even 6 - max. 12 maanden voor alle zekerheid aanhoudt, OK, maar dan moet je toch een knoop durven doorhakken. En mensen die recht hebben op een sociale huurwoning, kunnen zich meteen na samenwonen als alleenstaande opnieuw inschrijven bij de wbv, bouwen ze iig inschrijfjaren op.
Als je je nu amper kunt sparen, hoe kun je dan wel zowel je huur betalen voor je eigen woning én een relevante bijdrage leveren aan de woonkosten bij je partner?
Carola_456 schreef:
05-07-2026 15:22
Ja, die topics zie ik ook (heb zelf ook na mijn scheiding met 2 kinderen 3 jaar moeten wachten op een 2-kamerflatje), maar je krijgt nou eenmaal geen garanties in het leven. Dat je een eigen stek nog even 6 - max. 12 maanden voor alle zekerheid aanhoudt, OK, maar dan moet je toch een knoop durven doorhakken. En mensen die recht hebben op een sociale huurwoning, kunnen zich meteen na samenwonen als alleenstaande opnieuw inschrijven bij de wbv, bouwen ze iig inschrijfjaren op.
En waar woonde je dan in die 3 jaar?
Jankerd
ldp schreef:
05-07-2026 15:36
Als je je nu amper kunt sparen, hoe kun je dan wel zowel je huur betalen voor je eigen woning én een relevante bijdrage leveren aan de woonkosten bij je partner?
15.000 in een jaar schaar ik niet onder 'amper sparen' hoor. Ik ken volksstammen mensen die al heel tevreden zijn als ze 1500 kunnen sparen in een jaar. Erger nog: ik ken zelfs mensen die helemaal niet kunnen sparen.
Djessy schreef:
05-07-2026 16:02
En waar woonde je dan in die 3 jaar?
In de gezamenlijke koopwoning die mij door de rechter was toegewezen voor bepaalde tijd.
ldp schreef:
05-07-2026 15:36

Dat zou ze dan ook niet moeten doen zolang ze op proef samenwonen en zij nog eigen woonlasten heeft. Als ze in de toekomst haar woning zou opzeggen is het vroeg genoeg om het te hebben over het verdelen van de lasten. Maar er mag best wat staan tegenover de onzekerheid van geen eigen woonruimte meer hebben. Bijvoorbeeld dat hij de kosten van zijn koopwoning alleen draagt, zodat zij kan sparen voor “wat als..”. Gaat het goed, dan stopt ze dat spaarpotje op termijn in de aankoop van hun gezamenlijke volgende woning.
Carola_456 schreef:
05-07-2026 16:22
In de gezamenlijke koopwoning die mij door de rechter was toegewezen voor bepaalde tijd.
Dan had je mazzel denk ik. Ook dat je al na 3 jaar een huurwoning toegewezen kreeg. De gemiddelde wachttijd in mijn woonplaats is 15 jaar.
Jankerd
Carola_456 schreef:
05-07-2026 16:22

Wat had je gedaan als die koopwoning er niet was geweest? Had jij dan ook met 2-3 maanden een woning kunnen vinden om samen met je kinderen te wonen?
laiskuri schreef:
05-07-2026 16:29
Wat had je gedaan als die koopwoning er niet was geweest? Had jij dan ook met 2-3 maanden een woning kunnen vinden om samen met je kinderen te wonen?
Niet natuurlijk anders had het geen 3 jaar geduurd. Maar met het parttime inkomen kon ik niet in een vrije sector woning, TO wel want ik lees de hele tijd dat geld geen probleem is. Maar TO zal geen genoegen nemen met een 2-kamerflatje met 2 kinderen, ik wel.
Djessy schreef:
05-07-2026 16:25
Dan had je mazzel denk ik. Ook dat je al na 3 jaar een huurwoning toegewezen kreeg. De gemiddelde wachttijd in mijn woonplaats is 15 jaar.
Kinderen waren 90% vd tijd bij mij. Geen rechter die in zo'n geval de ouder dakloos laat worden. Was eigenlijk goedgekeurd voor 1 jaar, de rechter verwachtte dat ik in 1 jaar tijd wel een eigen huurflatje zou hebben. Met heel veel kunst en vliegwerk, om alle energie en shit zo maar even te noemen, is het me in 3 jaar gelukt.
Lady*Voldemort schreef:
05-07-2026 16:11
15.000 in een jaar schaar ik niet onder 'amper sparen' hoor. Ik ken volksstammen mensen die al heel tevreden zijn als ze 1500 kunnen sparen in een jaar. Erger nog: ik ken zelfs mensen die helemaal niet kunnen sparen.
Ik ook niet, maar ik dacht dat ze dat zelf schreef. Nu ik teruglees moet ik bekennen dat ik dat niet goed gelezen had, ze bedoelde daar iets anders denk ik.

Maar juist als je moeilijk kunt sparen lijkt het me onhandig om jarenlang dubbele woonlasten te hebben. Dat was eigenlijk mijn punt.
Vandaag een relevant artikeltje in het Parool (gaat over hoe in A’dam woonfraude wordt aangepakt):
https://www.parool.nl/amsterdam/gordijn ... ~bf60e237/
_horizon_ schreef:
06-07-2026 08:50
Vandaag een relevant artikeltje in het Parool (gaat over hoe in A’dam woonfraude wordt aangepakt):
https://www.parool.nl/amsterdam/gordijn ... ~bf60e237/
Artikel zit achter een betaalmuur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven