Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... huurwoning

Dit dan :nooo:
Jankerd
Worden mensen die sociale huur aanvragen niet doorgelicht op bezittingen zoals koopwoningen?
OhMellie schreef:
03-07-2026 22:46
Worden mensen die sociale huur aanvragen niet doorgelicht op bezittingen zoals koopwoningen?
Waarschijnlijk hebben ze die huizen gekocht nadat ze de sociale huurwoning betrokken.
Jankerd
Wat iemand al zei: je zou ook 3 maanden kunnen gaan backpacken of op de camping staan dus ik zou eerst 2-3 maanden bij hem doorbrengen zonder het te melden, als je gewoon je post ophaalt, je planten water geeft en af en toe de wc doortrekt, is er niet gelijk wat aan de hand. Pas je toch minder bij elkaar dan jullie dachten, dan heb je er geen heisa aan.

Maar ik zou eigenlijk nooit meer definitief zomaar bij iemand anders intrekken, ik heb daar zo'n spijt van gehad toen het stukliep. Ik zou - als ik ooit ga samenwonen - kiezen voor een gelijkwaardig vertrekpunt, samen kopen of samen iets huren.
Djessy schreef:
03-07-2026 23:02
Waarschijnlijk hebben ze die huizen gekocht nadat ze de sociale huurwoning betrokken.
Staat inderdaad ook in het artikel. Ze wonen 33 jaar in die sociale huurwoning en hebben ondertussen huizen gekocht.
laiskuri schreef:
03-07-2026 20:35
Dat was de theorie. Maar in de praktijk heeft de wet van De Jonge ervoor gezorgd dat er veel woningen uit de verhuur zijn gehaald en verkocht zijn.

“ In 2025 kochten 75.000 starters een woning via een NVM-makelaar; het hoogste aantal ooit. Door de grote uitpondgolf - in 2025 was één op de zes woningen een voormalige huurwoning - konden starters in dit piekjaar profiteren van het extra aanbod.”

“Het aantal huurtransacties in de vrije sector lag eind 2025 38% lager dan een jaar eerder. In de middensector is het aantal verhuurde woningen in de vier grote steden zelfs met 50% tot 70% gedaald.”

https://www.nvm.nl/nieuws/2026/nvm-uitp ... ereikbaar/

Ik snap TO wel dat ze het een enorm risico vindt haar huurwoning op te geven.
Klinkt toch minder erg dan huurders uitknijpen. Allebei (huurders uitknijpen, minder huurwoningen) klinkt niet ideaal. Dan maar minder huurwoningen.
Djessy schreef:
03-07-2026 20:38
Ik snap het ook. Maar als iedereen zo denkt, staat straks de helft van de huurwoningen leeg.

En dan nog. Ik vind het nogal wat om van TO te verwachten dat zij als individu een groot risico aanvaardt vanwege een situatie die zij niet gecreëerd heeft.
madamzonderm schreef:
03-07-2026 23:38
Klinkt toch minder erg dan huurders uitknijpen. Allebei (huurders uitknijpen, minder huurwoningen) klinkt niet ideaal. Dan maar minder huurwoningen.

Het betekent alleen ook dat die huizen nu door een andere groep bewoond worden: om dezelfde voormalige huurwoning te kopen heb je een veel hoger inkomen nodig.
Kan de discussie over de huurmarkt naar een eigen topic?
Het is wat het is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven