Geld & Recht alle pijlers

Raboscanner?

08-09-2019 18:37 44 berichten
Hi all,

Kom ik thuis na een drukke zondag en denk ik “Hey, ik ga lekker sushi bestellen”

Wilde dit via Thuisbezorgd doen. Moet ik ineens met mijn Raboscanner ondertekenen? Was een bedrag van 29 euro. Kon er ook niks over vinden op internet, waarom dat nu ineens zou moeten. Ben net verhuisd en heb dat ding niet in mijn kamer liggen.. Iemand een idee hoe dit komt?
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
08-09-2019 18:51
Ik heb het gevoel dat ik altijd, voor alles, de scanner nodig heb

Reden waarom ik bijna alles overgezet heb naar ING
Ik heb een ING-scanner.
Heb je ook bijna overal voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik had Kassa nog niet gezien. Ik begrijp het nu (ben halverwege het fragment over ING). Dit is wel kwalijk ja.
Het viel me al wel op dat het inloggen op de app erg makkelijk gaat. En overboeken daarna ook. Maar eerlijk gezegd had ik tot nu toe nog geen mobiel bankieren omdat ik het op de laptop altijd prima af kon.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
08-09-2019 19:55
Ik heb een ING-scanner.
Heb je ook bijna overal voor nodig.

Nou... Ik heb onlangs een rekening geopend, en heb hem niet.
En kan zonder ING-scanner overboekingen doen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
08-09-2019 19:56
Ik had Kassa nog niet gezien. Ik begrijp het nu (ben halverwege het fragment over ING). Dit is wel kwalijk ja.
Het viel me al wel op dat het inloggen op de app erg makkelijk gaat. En overboeken daarna ook. Maar eerlijk gezegd had ik tot nu toe nog geen mobiel bankieren omdat ik het op de laptop altijd prima af kon.
En die andere manier van fraude/oplichting van voornamelijk ING klanten:

https://www.security.nl/posting/622411/ ... kietruc%22
https://www.ad.nl/tech/pas-op-voor-nepp ... ~a45c00db/
Ik gebruik de scanner zowat nooit meer. In de app kan ik betalen met een extra (5 cijferige) pincode ipv de scanner.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-09-2019 19:20
Omdat ze een hele slechte IT afdeling hebben en een nog veel slechtere klantenservice. En ze proberen je ook nog op te laten draaien voor hen fouten en slecht beveilige/werkende app's.

Ik zou daar juist heel ver van blijven.
Dat is geen antwoord op de vraag. Geef eens concreet aan hoe je hele rekening kan worden leeggehaald. Als je zoiets beweerd moet je het ook kunnen aantonen. Het klinkt nu eerder als een soort revanche na een slechte ervaring met hun klantenservice.
Sara9876 schreef:
08-09-2019 21:52
Dat is geen antwoord op de vraag. Geef eens concreet aan hoe je hele rekening kan worden leeggehaald. Als je zoiets beweerd moet je het ook kunnen aantonen. Het klinkt nu eerder als een soort revanche na een slechte ervaring met hun klantenservice.
Ik heb helemaal geen ING. :-D :-D

Lees jij maar even verder anders. En misschien niet zo spiegelen van je eigen denkwijze ;-)
Sara9876 schreef:
08-09-2019 21:52
Dat is geen antwoord op de vraag. Geef eens concreet aan hoe je hele rekening kan worden leeggehaald. Als je zoiets beweerd moet je het ook kunnen aantonen. Het klinkt nu eerder als een soort revanche na een slechte ervaring met hun klantenservice.
Kijk die aflevering van Kassa van gisteren even. Dan heb je al je antwoorden, uitgelegd door professionals.
Suðri schreef:
08-09-2019 22:15
Kijk die aflevering van Kassa van gisteren even. Dan heb je al je antwoorden, uitgelegd door professionals.

Ik weet niet hoor, ik vind het nogal dubieus. Van een wildvreemde een QR-code gaan scannen om een betaling te doen?
ING had de beveiliging misschien iets complexer moeten maken maar ik vind dat je dan zelf ook wel erg goedgelovig bent.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-09-2019 22:53
Ik weet niet hoor, ik vind het nogal dubieus. Van een wildvreemde een QR-code gaan scannen om een betaling te doen?
ING had de beveiliging misschien iets complexer moeten maken maar ik vind dat je dan zelf ook wel erg goedgelovig bent.

Nou... Ik snap dat dat smsje dat ze kregen ter bevestiging veel te vaag was.
Nee, in dit geval vind ik het slecht van de ING. Kijk mensen die iets verkópen en zich dan om laten praten om 1 cent over te maken of foto sturen van bankpas, rijbewijs, tja... dat vind ik wel dom.
Maar bij zo'n QR-code zie je toch onvoldoende wát je eigenlijk autoriseert? Of zie ik dat verkeerd? (ik werk er niet mee)

En vergeet niet dat jij nogal digitaal begaafd bent. ING moet ook rekening houden met digibeten.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
RikM schreef:
08-09-2019 22:53
Ik weet niet hoor, ik vind het nogal dubieus. Van een wildvreemde een QR-code gaan scannen om een betaling te doen?
ING had de beveiliging misschien iets complexer moeten maken maar ik vind dat je dan zelf ook wel erg goedgelovig bent.
Dat dacht ik toen item begon. Denk ik best vaak ook.

Maar aan het eind dacht ik er ietjes genuanceerder over. En je moet ook gewoon je producten een beetje dummyproof en veilig maken.
Precies. En andere banken kunnen dat dus wel gewoon.
RikM schreef:
08-09-2019 22:53
Ik weet niet hoor, ik vind het nogal dubieus. Van een wildvreemde een QR-code gaan scannen om een betaling te doen?
ING had de beveiliging misschien iets complexer moeten maken maar ik vind dat je dan zelf ook wel erg goedgelovig bent.
Dat was juist het ding, ze kreeg geen code van een wildvreemde maar van ING.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-09-2019 21:20
Ik gebruik de scanner zowat nooit meer. In de app kan ik betalen met een extra (5 cijferige) pincode ipv de scanner.
Ik had de app een week of drie maar heb hem net verwijderd.
Vind het geen fijn idee dat je met dezelfde 5 cijfers inlogt maar ook alle betalingen doet. Het gaat mij te makkelijk zeg maar.

Wat ik ook balen vond was dat ik nu niks meer met ING.nl op mijn pc kon. Als ik daar nu een betaling wilde doen (met de scanner) lukt dat niet, hij verwees me direct naar de app. Vinden ze blijkbaar makkelijker daar. Ik heb ze gebeld, en het antwoord was inderdaad dat het of via INGbankieren gaat, of via de App. Kon niet beiden.

Nu na dat Kassa verhaal (fijn dat die mensen hun geld terugkrijgen maar wat een gedoe voordat je zover bent) toch maar besloten voor de (vermeende?) extra veiligheid van de scanner te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-09-2019 22:53
Ik weet niet hoor, ik vind het nogal dubieus. Van een wildvreemde een QR-code gaan scannen om een betaling te doen?
ING had de beveiliging misschien iets complexer moeten maken maar ik vind dat je dan zelf ook wel erg goedgelovig bent.
Sterker nog, het was om een betaling te ontvangen.
Eerlijk gezegd zou ik daar niet intrappen.
TsumTsum schreef:
08-09-2019 23:31
Dat was juist het ding, ze kreeg geen code van een wildvreemde maar van ING.

Nee, ze kreeg die code van een wildvreemde en die leidde naar haar eigen ING. Daardoor denken mensen dat het klopt. Maar het klopt natuurlijk niet, want waarom zou je iets moeten BEVESTIGEN om een betaling te ONTVANGEN? Dat slaat nergens op. Als er iemand moet bevestigen dan is het toch degene die de betaling doet?
Coerage schreef:
08-09-2019 23:09
Maar bij zo'n QR-code zie je toch onvoldoende wát je eigenlijk autoriseert? Of zie ik dat verkeerd? (ik werk er niet mee)

Een QR-code is vaak niet meer dan een link die naar een website leidt. Je kunt ze zo zelf maken:

https://www.qr-code-generator.com


Scan deze maar eens (gaat naar dit topic). :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
09-09-2019 09:03
Een QR-code is vaak niet meer dan een link die naar een website leidt. Je kunt ze zo zelf maken:

https://www.qr-code-generator.com


Scan deze maar eens (gaat naar dit topic). :)

Afbeelding

Ja, dat weet ik wel - ook al gebruik ik ze zelden.
Ik vroeg me alleen af of je ergens in het proces na het scannen van de code nog duidelijk een scherm ziet waarin staat wát je aan het bevestigen bent. :) Je hebt helemaal gelijk verder hoor, dat het raar is dat je iets moet bevestigen terwijl de ánder jou moet betalen. Is zelfde kromme route als die 0,01 ter bevestiging. Of een foto van je rijbewijs of bankpas door-appen terwijl jij de verkoper bent.
Maar deze scam lijkt gewoon geraffineerder. Vooral ook omdat er dus te weinig verificatie-stappen zijn ingebouwd. ING betaalt niet voor niets toch uit.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
09-09-2019 22:46
Ja, dat weet ik wel - ook al gebruik ik ze zelden.
Ik vroeg me alleen af of je ergens in het proces na het scannen van de code nog duidelijk een scherm ziet waarin staat wát je aan het bevestigen bent. :) Je hebt helemaal gelijk verder hoor, dat het raar is dat je iets moet bevestigen terwijl de ánder jou moet betalen. Is zelfde kromme route als die 0,01 ter bevestiging. Of een foto van je rijbewijs of bankpas door-appen terwijl jij de verkoper bent.
Maar deze scam lijkt gewoon geraffineerder. Vooral ook omdat er dus te weinig verificatie-stappen zijn ingebouwd. ING betaalt niet voor niets toch uit.
Dat was bij de ING dus niet duidelijk, waardoor mensen dachten dat ze een melding kregen dat ze zelf inlogden (wat ook klopte).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven